Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Tässäpä siis ongelma, kannon pirulainen ei millään suostu pysymään siellä missä pitäisi eli pohjassa, raivostuttaa tämä kelluva mangrovenpahoilainen. Any ideas millä tämän saisi viritettyä pohjaan kiinni mahdollisimman simppelisti?
Kohta tulee kannolle lähdöt kun alkaa pinna palamaan.
Oletko kokeillut sitoa kiveä tukevasti kiinni kantoon? Se voisi auttaa! Ei ainakaan saisi kipattua kiveä pois.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Mä olen yleensä tehnyt ns. sukkahousumakkaran eli työntänyt sukkiksen lahkeeseen joko isompia kiviä, hiekkaa tai soraa. Päät solmuun ja asetellaan kannon päälle. Näin saa isommatkin kelluvat kannot pohjaan. Ei kyllä mikään esteettisin ratkaisu, mutta toimii.
Noi eläinkaupasta ostetut kannot ei välttämättä ole mangrovea, vaikka hintalapussa niin väitettäisiinkin. Oletko kokeillut keittää kantoa? Jostain olen kuullut että se voisi auttaa, ite en ole kokeillu.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Kivi tai soraa pussiin, pussi kiinni kannon alapuolelle narulla ympäri. Pussin voi upottaa soraan, joten näkyy vain naru tai voi sen kiinnittää vaikka siimalla.
Nniina+++ kirjoitti:Noi eläinkaupasta ostetut kannot ei välttämättä ole mangrovea, vaikka hintalapussa niin väitettäisiinkin. Oletko kokeillut keittää kantoa? Jostain olen kuullut että se voisi auttaa, ite en ole kokeillu.
Tuo keittäminen perustuisi mielestäni juuri samaan, kuin tuo saunottaminen. On vain harvoin niin suuria kattiloita kuin tarvisi... Ja se on kyllä totta, että voivat olla hyvinkin kaukana mangrovesta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mä luulin, että mulla oli asiat huonosti kun kanto kellui n. 2 viikkoa... Melkein vein sen jo takaisin Stockalle viallisena, mutta kyllä se sitten sieltä vähitellen tuli alas Voisikohan se riippua siitä, kuinka kauan kanto on ollut kuivilla tai kuinka vanha se on?
Onneksi mulle ei ole koskaan sattunut mitään ongelmakantoja! Yksikin oli vuosia kuivillaan ja hyvin upposi kun pesin ja laitoin taas akvaarioon. Ei pysynyt kauttaaltaan pohjassa vaan "nousi pystympään" mutta kuitenkin pysyi pohjassa. Nyt on vettynyt ja pysyy juuri siinä asennossa mihin sen laittaa. Onneksi. Sellainen kysymys nousi mieleen, että kun ihmisillä on jotain jättikantoja niin missä niitä liotetaan ennen altaaseen laittoa? Vai liotetaanko ollenkaan? Tai miten käsitellään? Yhden leväisen kannon kerran keitin ennen kuin otin uudelleen käyttöön. Sekin oli vain ehkä 25-30 cm pitkä, eikä se mennyt edes meidän isoimpaan kattilaan. Täytyi ensin keittää puolet ja sitten kääntää ja keittää loput. Ihan sillä kyselen, kun voisi tuohon isoimpaan altaaseen isommankin kannon hankkia.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Itse en ole ikinä kantoja keittänyt, vain harjannut ja valellut kiehuvalla vedellä. Tuuria on ollut eikä mitään tauteja ole tullut, mutta siinä on riskinsä (erityisesti jos käyttää luonnonkantoja). Liotuksesta sen verran, että akvaariota perustaessa ole liottanut kantoja altaassa pohjaan kivillä upotettuna. Tietysti mitään kunnon sisustuksia ei voi laittaa ennenkä kannot ovat uponneet.
Vielä noista ongelmakannoista. Itselläni on nyt akvaarioliikkeestä mangrovena ostettu puu altaassa, eikä sitten uppoa millään. Yli kuukauden on jo lionnut. Kivillä on tuolla pohjassa pysynyt. Kyllä ne kuitenkin uppoavat kun odottaa tarpeeksi kauan.
Täälläpäin oli kanssa ongelma kelluvan kannon kanssa. Useamman viikon sain sitä liotella saavissa, aina vaan laskin niin kuumaa vettä kuin hanasta lähti ja pidin painoa päällä. Oli sitten reilun kuukauden kuivillaan muovipussissa (en viitsinyt jättää loman ajaksi likoamaan), niin sitten taas kellui. Onneksi se sitten upposi akvaariossa painon kanssa kohtalaisen nopeasti. Kolme muuta kantoa on uponneet kerralla, mutta tuo ei, vaikka on painavampikin.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Saunanpadassa on hyvä keitellä vähän isompiakin. Joku aika sitten näytin varmaan noidalta patani äärellä, kun keitin pari kotimaista suurta kantoa uuteen 500 litraiseeni. Nämäkään eivät suostuneet kohtuullisessa ajassa uppoamaan, eli käytin taas hyväksi havaittua konstia: Reilun kokoinen pleksi kannon pohjaan ruostumattomilla teräsruuveilla kiinni ja hiekkaa pleksin päälle. Varmasti uppoaa! Ainoa ongelma tässä menetelmässä on, että kantoa ei saa siirrettyä ilman, että puolet pohjasta nousee mukana.
Meillä on sellainen puoli metriä halkaisijaltaan oleva "permanenttisykkyrä" mangrovejuurkko joka oli vauvan kylvetysaltaassa puoli vuotta, viikottain vaihdettiin oranssi vesi ja samalla kylkikin ja harjattiin aina juuriharjalla. Siinä ajassa se ei vettynyt niin paljoa että olisi pysynyt siellä niin uppeluksissa kuin olisi mahtunut. Nyt se sahattiin moottorisahalla kahtia ja meinaan laittaa se kiehumaan isoon pataan ja sitten rapulan somisteeksi jos uppuaa tarpeeksi. Ihmettelin aina sitä mikse se värjäsi veden oranssiksi. Mahtaneeko jatkaa sitä keitonkin jälkeen!
Mulla oli muutaman kuukauden kanto 40litran muoviastiassa likoamassa. Lisäksi ammeessa oli ilmastin ja vaihdoin veden viikoittain, ettei alkais haisemaan. Nyt kanto on akvassa sukkahousu/hiekkavirityksellä. Hiukan on vesi rusehtavaa, mutta vaihtelen sitä aikas usein, niin ei haittaa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Kokemusta täälläkin "korkki" kannoista. Itse porasin (eli laitoin mieheni poraamaan ) kantoon reiän josta laitoin narulla kiven kiinni. Kannattaa eka kieputtaa kivi narulla hyvin. Reikään voi myöhemmin laittaa vaikka vähän pohjapellettia ja sammalta.
(Siistimpi vois olla siima, kivi ja jäätelötikku viritelmä).
tuossa poraamisessa on ajatusta... jospa poraisi pienellä terällä näkymättömiin kohtiin kannossa reikiä, niin se voisi auttaa vettymistä huomattavasti. Reikien pitäisi vain olla sen kokoisia, että kalat eivät tunge niihin ja ne eivät näy kovin hyvin käytössä.
Meillä ei ole koskaan kannot kelluneet, mutta vettä ovat värjänneet. Kokeeksi laitoin yhden kannon, joka värjäsi vettä yli vuoden ajan, ollut sen jälkeen kuivilla yli vuoden, olen keitellyt ja liotellut sekä harjan kanssa naamapunaisena pessyt ja jaksoi vain värjätä, katsotaan värjääkö vielä.
Hirtin hemmetin kannon pohjaan kivillä, toivotaan että pysyy. Ei tosin kovin esteettisen näköinen mutta parempi sen on olla pohjalla. Tämä tapaus ei kyllä värjää vettä, ei edes silloin kun liotettiin.
Kiitos kaikille hyvistä ideoista, otan seuraavaksi nämä rankemmat keinot käyttöön jollei tuolla viritelmällä pysy.