Omenakotiloista perustietoa!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cisu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Omenakotiloista perustietoa!

Viesti Kirjoittaja Cisu »

Ihastuin viikonloppuna omenakotiloihin ja kaksi kaunotarta lähti mukaani :) Netistä olen paljon ompuista lueskellut mutta muutamaan asiaan kaipaisin selvennystä kiitos [;)]

1. Miten ja kuinka usein ruokitte omppujanne? Mulla kolmatta päivää altaassa ja toistaiseksi kotiloita en ole erikseen millään ruokkinut. Ovat saaneet syödä levää ja Kääpiökynsisammakoiden ja sukarapujen ruokien jämiä.
2. Seepiansuomu onko välttämätön? Entä keitetyt vihannekset?
3. Saako omppujen kanssa käyttää vedenparannusainetta (EasyLifen)? Entä EasyLifen carboa (nestemäistä hiiltä)?
4. Omppuni kiipeilevät aika paljon kasveilla ja kasvit ovat heille ehkä turhan hepposia ja omput tippuvat välillä alas. Tai sitten jopa pudottautuvat? Tyhmä kysymys mutta sattuuko niihin tai voiko siitä putoamisesta tulla jotain vahinkoa?

Tässä näit tällä erää, kiitos :)
Akvaario 84l: kääpiökynsisammakoita, kirsikkasukarapuja ja omenakotiloita
Akvaario 60l:tuliliskoja
Kääpiökanipoika Nuka
en
Advanced Member
Advanced Member

Re: Omenakotiloista perustietoa!

Viesti Kirjoittaja en »

1. joka päivä ruokin, ovat isojaja suursyömäreitä. Toki pienet ei syö niin merkittäviä määriä että löytävät varmasti ruokaa...
2. Minä annan marketin lomaruokaa, sitä "valkoista palamaista", siinä on kalkkia ja omput tykkää siittä. Myös alesta josksu ostan kilpikonnan pellettejä, kelluvia, sisältää kalkkia ja omput rakastaa niitä, useampi pelletti häviää hetkessä suusta alas.
3. Saa, mut se... hmm, no mikä ensin samentaaveden, sit kirkastaa (mikä sen nimi nyt onkaan) , niin, jotenkin omput ei tykkää siitä. Ne jotenkin " kärsii" ja siksi tuota en laitakaan omppualtaisiin. Muista (eikä easycarbosta) on huonoa sanottavaa.
4. Omput menee ylös ja alas, myös ihan keskivedessäkin, tai putoavat esim peitinlasin alapinnalta, tai suodattimen suuttimen virran voimasta... Ne vaan on sellaisia, ei näytä hattaavan menoa.
Cisu
Starting Member
Starting Member

Jos ostan ompuille kalojen lomaruokaa niin paljonko laitan sitä kerralla ja pitääkö se jauhaa? Saako ylimääräinen jäädä veteen vai pitääkö ottaa pois?

Jostain luin että murskattua kananmunankuorta voi antaa? Juuri keitin yhden munan ja sen jäähdyttyä otin palan kuorta jonka pienensin ja tiputin altaaseen? Se nyt levisi sinne tänne että saa nähdä löytävätkö omput ne. Mites jos tuota kuorta jää akvaarioon niin pilaako se veden? Ja pitääkö kuori jauhaa jauhomaiseksi vai riittääkö että pienensin murskaamalla pieniin paloihin?

Ja mietin vesiarvojani, veden ph on ehkä siinä n. 7-7.2 eli ilmeisesti ompuille turhan matala? Tietääkseni sammakotkin menisi korkeampi ph:sessa vedessä. Miten nostan, ruokasodalla?
Kääpiökanipoika Nuka
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Voisin tuohon 4 kohtaan kommentoida, että toivottavasti sinulla ei ole mitään kovaa altaanpohjalla. Minä tein sellaisen mokan, että laitoin kiven pohjalle ja kuinkas kävikään. Löytyi omppu kuolleena, kun oli sukeltanut suoraan päin kiveä. :(
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Cisu
Starting Member
Starting Member

Pohjastani: Mulla on sorapohja jossa on kyllä koristeina joitain isompia kiviä ym. Eikö vedessä sitten putoa pohjaan jotenkin pehmeämmin eikä niin täydellä vauhdilla?! No joo, hyvä pointti tuokin kyllä oli jota en tajunnut huomioida. :(

Onko muilla minkälaiset sisustuksen omppulassa? Entä vastaavia kokemuksia että omppu olisi kuollut tiputtuaan pohjalle?
Kääpiökanipoika Nuka
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Cisu kirjoitti:Pohjastani: Mulla on sorapohja jossa on kyllä koristeina joitain isompia kiviä ym. Eikö vedessä sitten putoa pohjaan jotenkin pehmeämmin eikä niin täydellä vauhdilla?! No joo, hyvä pointti tuokin kyllä oli jota en tajunnut huomioida. :(

Onko muilla minkälaiset sisustuksen omppulassa? Entä vastaavia kokemuksia että omppu olisi kuollut tiputtuaan pohjalle?
Joo näin minäkin luulin, että osaisivat leijua alas, mutta kaikkea näköjään sattuu. Nyt mulla on altaassa hiekkapohja ja pari pientä kantoa. Aika orvon näköinen on allas, mutta pitää kehitellä jotain. :)
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Vastaavanlainen ketju löytyy jo, http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 9&t=100059 .
Cisu
Starting Member
Starting Member

Lueskelin tuon ketjun läpi enkä ihan kaikkiin kysymyksiini vastausta saanut! Että jos siitä ei ole kauheasti vaivaa niin vastatkaa tähän ja niihin mitä kysyin! [;)]
Kääpiökanipoika Nuka
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

kyl meillä on kiviäkin eikä ne oo kuollut pudotuksiin...

Lomaruoasta, sehän liukenee hitaasti, et mä tiputan ihan kokonaisen sellaisen parin pv ruoan altaaseen, omput käy syömässä sitä ja kun se loppuu (viikon päästä tms) laitan jonkun päivä päästä uuden...

älä murustele kananmunan korta, kyl ne sen löytää isompana palanakin...
Cisu
Starting Member
Starting Member

Kiitos neuvoistanne!

Voisiko joku vielä kertoa tuota veden ph:n nostamista ruokasoodalla? Tiputanko sitä vaan veteen vai miten tuo tapahtuu? Ruokasooda on kuitenkin aika tujua niin voiko siitä olla haittaa esim. kääpiökynsisammakoille tai sukaravuille?
Kääpiökanipoika Nuka
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Itse teen noin litran kannuun vesi/kipsi/ruokasoodaseoksen, sekoittelen sen hyvin. Kun olen laittamassa uutta vettä omppulaan, laitan sen tulemaan letkusta ja lisään seosta pikkuhiljaa altaaseen kannusta(välillä sekoittelen litkua ja annan edellisen satsin tasoittua, ennen ku laitan taas lisää). Sukaravut ei ainakaan ole moksiskaan ko. aineista. Kääpiökynsisammakosta mulla ei ole mitään hajua, millasissa vesioloissa sellanen viihtyy.

Jos sulla on ämpärillä vedenvaihtosysteemi, niin laita vuorotellen vähän litkua ja uutta vettä altaaseen.
pirita82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pirita82 »

Heipähei!!
Sekaannunpa minäkin tähän keskusteluun..
Tuli mulle ihan uutena tietona tuo ruokasooda. Kuinka paljon sitä pitää laittaa veteen? Altaan koko on 180l.
Ja sitte vielä semmonen kysymys: Tuolla akvaarion kansilasissa on munarypäs, ja oon kovasti yrittäny ettiä että kuin kauan kuoriutumiseen menee aikaa. Ollu siinä nyt jonku reilun kaksi viikkoa. Ja pitäskö ryppään ulkonäön muuttua jotenki ajan kuluessa? Kovasti odotan pieniä omppukotiloita.. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”