Kalapoikanen kukkamaljakossa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Defni
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kalapoikanen kukkamaljakossa

Viesti Kirjoittaja Defni »

Meille on tullut pieni yllätys, kalapoikanen kukkamaljakossa, -muodossa. 8O

Seuraakvassa on ollut partalevästä koostuva "leväpallo", ihana katseltava mutta tästä on lähtenyt leviämään partalevää ympäri koko akvaa joten päätettiin poistaa "pallo" akvasta. Koska se kuitenkin on hauskan näköinen laitoin kukkamaljakon pohjalle valkoisia, pyöreitä, ulkomailta kerättyjä kiviä (kivistä lähtee kalkkia joten eivät ole voinet olla akvassa) ja laitoin, huuhdeltuani leväpallon kunnolla, sen sinne sekä osan kraanavettä ja osan akvavettä päälle. Sekä kelluvia kynttilöitä vielä koristeeksi. Kauniin näköiseksi tuli. :mrgreen:

Nå, parin viikkon jälkeen oli pinnalle tullut öljymäistä kerrosta akvavedestä ja kummarruin lähelle ihmettelemään että pitäisikö sittenkin koko hökötys heittää pois. Yllätyksekseni näin jotain siellä liikkuvan! Katsottuani tarkemmin, niin n.3mm pitkä simmahäntähän siellä uiskentelee. 8O Pikku sankarimme on pirteä ja innokas vaikka ei ole saanut ruokaa, happea taikka raikasta vettä kahteen viikkoon. :roll: Nå nyt ollaan vaihdettu seuraakvasta vettää maljakkoon kolmen päivän välein, lottrattu vedellä aina välillä jotta sinne tulisi edes vähän happea ja annettu hipusen muusattua pohjakalaruokaa mitä pienokainen syö ahneesti.

Lajiksi epäilen pandamonnista, sillä kalapoikasella on kaksi paksua mustaa poikittais viivaa, muuten lähes läpinäkyvässä kehossa. Toinen viiva etu- ja toinen takapäässä. Pandat eivät kylläkään ole ikinä tehneet meillä poikasia, tai sitten kutu on aina syöty...
Toinen vaihtoehto on juovaperhosnuoliainen, jotka ovat ennenkin tehneet poikasia akvassa, mutta mielestäni ne olivat aivan eri näköisiä ihan pieninä, paljon tummempia.

Minua ihmetyttää että minkä kokoisena kalapoikasta uskaltaa siirtää seuraakvaarioon? Kukkamaljakossa kun on pakko olla hieman tukalat olot. :cry:
Mitään "petokaloja" meillä ei ole vaan yksinäinen leväbarbi, neontetroja, vanhoja mustaneontetroja, juovaperhosnuoliaiset, panda- ja leopardimonnisia.
Akva on 225l ja piilopaikkoja löytyy runsaasti.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Kalapoikanen kukkamaljakossa

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

No huh, voi toista... :D Onnea vaan perheenlisäyksestä!

Eikös sinne akvaarioon voi askarrella jonkun kelluvan härpäkkeen, missä vesi vaihtuis isosta akvaariosta mutta kukaan ei pääse syömään kaveria? Joku osaa varmaan antaa paremmatkin neuvot. :mrgreen:
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
muppe+
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Suosittelisin ostamaan akvaarioliikkeestä pienen poikasakvan joka laitetaan isoon akvaarioon kellumaan. Siinä on pieniä reikiä, joista vesi vaihtuu.
En laittaisi alle kahden sentin mittaista poikasta ihan yksin vielä muiden sekaan. Meillä ainakin Kuparitetrat on popsinut Miljoonakalan poikasia, joten olen ottanut niitä turvaan, aina kun olen huomannut niitä syntyneen.

Toinen vaihtoehto on tietenkin erillinen poikasakvaario. Mulla on sellainen 15-litrainen marketista ostettu läpinäkyvä muovilaatikko. Maksoi n. 7 euroa ja on elintarvikemuovia.
350L
lendu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lendu »

Onnea maljakkoylläristä!
Ei se kukkamaljakko pienelle kalanpoikaselle tukala ole jos vettä vaihdetaan usein ja jos vesi vähän liikkuu että hapettuisi.
Itse en kyllä laittaisi vielä seura-akvaarioon jos haluaisin että kala selviäisi hengissä. Hanki sellainen verkkomallinen poikashäkki akvaarioosi ja poikanen sinne niin ei tarvitse lutrata maljakon ja veden kanssa,.
Defni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Defni »

Kiitoksia vinkeistä. :D

Täytyy töiden jälkeen käydä hakemassa poikashäkkiä pienokaiselle niin pääse varmaan itse helpommalla, vaikka ei se maljakon "hoitaminen" nyt sekään paljon vaadi. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”