Hiekka ja siiviläsuodattimen teko-ohje

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rg500
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Hiekka ja siiviläsuodattimen teko-ohje

Viesti Kirjoittaja rg500 »

Nyt kun talvi on aikaa rakennella uusia suodattimia niin kysyisin olisiko joku tehnyt hiekkasuodattimen.
Hitaan suodattimen teko on ilm. aika helppoa mutta jos vettä pumpataan n. 8000l/h niin vaikuttaako se asiaan.
Samalla voisin rakentaa myös siivilä suodattimen (ottaisi suurimmat epäpuhtaudet pois).
Kuvia olisi kiva saada koske ne kertovat tietenkin parhaiten.
Altaani on tällä hetkellä n.4000l mutta laajenee tuosta luultavasti jo ensi keväänä.

Olen melko uusi harrastaja tässä hommassa. Onko järkevä rakentaa kyseistä suodatinjärjestelmää -->
Siiviläsuodatin --> hiekkasuodatin --> ilmattu kaldenes --> UV

Tällä hetkellä mekaaninen poisto ja sekä n.30l biosuodatinta sekä toisessa pumpussa karkea suodatin + UV
Vesi on pysynyt tälläkin tavalla yllättävän hyvän mutta joutuu huoltamaan melko usein.
Rihmalevää on ollut loppukesästä hiukan mutta ei onnkesi harmiksi asti.
Lui jostakin että oljen korsia käytettäisiin rihmalevän torjuntaa. Onkohan silä merkitystä mitä korsia käyttää?

Kiittäen jo etukäteen
Nishikoi
Member
Member
Viesti:

Re: Hiekka ja siiviläsuodattimen teko-ohje

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Itse rakentelin talvialtaalle tälläisen yhdistetyn vortex/ kaldnes suodattimen.
Vaikkei tämä olekkaa sellaine SIEVE suodatin. Niiden rakentamien kun on melko hankalaa ilman siihen tarkoitettua verkkoa. Verkot maksaa 100-200€ irtokappaleina. Itse suodatinta taitaa saada 250€ halvimmillaan. pari kokeilu jälkeen olen luopunut rakentamisesta.
Tälläisen kuitenkin rakensin täksi talveksi. Miksei tuollainen käy ihan ulkolampeenkin
Veden tulon saatin lapolla voi tietty olla haaste . joutuu kaivamaan n. 1 metrin syvyisen kuopan.

Itse Suodattimen rakentamiseen tarvii n. 200l astian 2 kpl 75mm kaulus tuloputkelle ja kaldnes astiaan (tai millaiselle putkelle tekeekin tulon,mieluiten mahd iso), metalli roskis(ainakin Porin prismasta 19€), poistopumppu Eheim, uponalin valkoista 30mm ja 75mmputkea. Kaldnesia ja kauluksen saa ainakin saksan maalta, tai alan kaupoista, suomesta noita kauluksia ei kovin helposti löydy. Roskikseen 75mm reikä. 75mm putkeen 8mm poralla reikiä tarpeeksi. kaulus kiinni roskikseen ja pumppu alle. säiliöön samajuttu (ei pumppua) , sisäpuolelle säiliöön tuloon pari mutkaa niin että vesi lähtee kiertämään ympyrää kun tulee astiaan. Tuo musta astian keskella on poistopumppu joka pumppaa veden takaisin altaaseen.

Tässä Kuvakuva
rg500
Junior Member
Junior Member

Kokeilen rakentaa tuota siiviläsuodatinta vielä muutamaan kertaan ennen kuin ostan sen. Löysin hyvää verkkoa mikä on tarkoitettu tynnyrin päälle rännistä tulevan roskan suodatukseen.
Suurin ongelma minulla tosiaankin näyttäisi olevan läpivientien teko. Veneliikkeestä löysin yhden mutta se oli aivan liian pieni (sisähalkaisija n. 30mm) eikä isompaa saa.
Miten rakennatte / mistä ostatte riittävän suuren läpivientiputken sekä hanoja tuohon tynnyriin?
Onko järkevää ylipäätänsä rakentaa tuota hiekkasuodatinta? Mitä muuta suodatinta ehdotatte siiviläsuodattimen jälkeen ennen kaldnes suodattimia?
rg500
Junior Member
Junior Member

Onkohan kukaan tilannut kyseisiä läpivientiliittimiä?
http://www.koicarp.net/pvc_plumbing/connectors.html
Käyköhän tuohon suoraan esimerkiksi suomesta saatavat 110mm harmaat viemäriputket?
Mitäköhan liimaa / silikoonia kannattaa käyttää putkien yhdiatämiseen?
pnurm2
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pnurm2 »

hei
tank connekteriin sopii upon putket hyvin , mitoissa on yleensä halki leikaus kuvat jossa mitat.
kokeile saksalaisia web liikeitä.
esim.koigarden-muller.de,koi-braun.de,.........niistä olen tilannut ok
suomessa aika kallit ja yleensä ei hyllyssä
rg500
Junior Member
Junior Member

Sain tilattu läpiviennit + paljon muuta roinaa www.koicarp.net sivustolta Englannista. Palvelu oli erittäin hyvää ja avuliasta sekä halpaa. Kävimme kirjeenvaihtoa melko paljon koska tuo tuuma ja millimitoitus ei heti mennyt minun kaaliini. Minulla on nyt loppusuoralla K1 Kaldnes suodattimien teko. Näyttäisi että K1 suodattimien teko onnistui hyvin kun oli oikeat läpiviennit / muut tarvikkeet ja oli kohtalaisen helppoa. Luovun luultavasti hiekkasuodattimen teosta koska en ole varma kuinka toimiva systeemistä tulisi. Keskityn seuraavaksi siiviläsuodattimen tekoon sekä muutenkin mekaaniseen roskan suodatukseen. Haluaisin että systeemistä tulisi kohtalaisen helppohoitoinen. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan siitä mitä /minkälainen systeemi kannattaa rakentaa.
rg500
Junior Member
Junior Member

Nyt minulla on aivan loppusuoralla K1 suodattimien sekä siiviläsuodattimen teko. Suodattimien teko onnistui mielestäni paremmin kuin ajattelin mutta...
Meinasin tehdä seuraavanlaisen järjestelmän. Ensin tuo siiviläsuodatin --> sitten valumasuodatin missä otetaan mekaaninen roska pois (vaahtomuovi ja vanu) --> K1 ilmaamaton ja sitten K1 ilmattu --> UV.
Olisiko kumminkin järkevämpää rakentaa tuo hiekkasuodatin sittenkin tuon valumasuodattimen tilalle?
Olen yrittänyt netistä etsiä hiekkasuodattimen teko-ohjeita missä olisi mahdollista tuo "takaisin huuhtelu" muuta hyviä ohjeita mielestäni ei ole löytynyt. Oliskiko kenelläkään piironginlaatikossa ohjeita taikka kuvia kyseisestä zydeemistä?
rg500
Junior Member
Junior Member

Nyt siis sain valmiiksi K1 ja siiviläsuodattimet. Aloin tänäin ensimäistä päivää testailemaan härvilöitä.
Siiviläsuodatin näyttäisi pelaavan toistaiseksi tosi hyvin.
Siiviläsuodatin_1
Siiviläsuodatin_1
Siiviläsuodatin_1.jpg (139.67 KiB) Katsottu 3647 kertaa
Ongelmia on ainakin näin ensimmäisen päivän jälkeen se kun tuntuu että tuo kaldnes K1 kelluu tosi paljon tossa ilmaamattomassa ja ilmatussa suodattimessa.
Painuuko se jossain vaiheessa syvemmälle kun esim. Vettyy tai tulee bakteeripinnoite?
Muuten tuntuisi pelittävän melko hyvin. Laitan huomenna tehokkaamman pumpun toimintaan niin katsotaan tapahtuuko mitään muutoksia tossa zydeemissä.

Näköjään kuvat ei halua olla jostaisyystä oikeassa järjestyksessä...
Liitteet
K1_suodattimet_1.jpg
K1_suodattimet_1.jpg (119.58 KiB) Katsottu 3647 kertaa
Siiviläsuodatin_2.jpg
Siiviläsuodatin_2.jpg (152.35 KiB) Katsottu 3647 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”