Jelppiä monimetallien kanssa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Jelppiä monimetallien kanssa
Altaana on Eheim scubaline 130 (130,60,60). Riittääkös siihen 150 watin monimetalli? Kaloina kiekkoja niin reunoille sais jäädä hiemahkon hämyisempää mutta toiveina olis että keskellä rehut kasvais. Mitenköhän altaan poikkituki vaikuttaa valoon?
"Juuri se mitä itsessäni ihmettelen, olen minä itse."
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Jelppiä monimetallien kanssa
Samaa olen minäkin juuri pähkäillyt. Eli tuota poikittaistuen problematiikkaa...
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Poikkituki tietenkin estää vähän valoa menemästä läpi, mutta jos et suoraan sen alle mitään ultra-herkkää kasvia laita niin se on yksi ja hailee se poikkituki. Henkistä pahoinvointia voi minimoida sijoittamalla poikkituen kohdalle vaikkapa kannon. Jos paljas kanto ahdistaa mieltä, siihen voi kiinnittää vähäisessä valossa menestyviä lajeja kuten jaavansaniaista.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ainoa haitta siitä poikkituesta monimetallien kanssa on visuaalinen. Jos esim. ottaa valokuvan suoraan altaan edestä ja vedessä on pikkuisenkin irtohiukkasia, näkyy poikkituen heittämä varjo kuvassa.
Mulla on sama allas ja monimetallit. Ratkaisin ongelman laittamalla 2 X 150 W (http://www.arcadia-uk.info/product.php? ... &sub=&id=4).
Poikittaistuki menee muuten sameaksi ajan mittaan...
Poikittaistuki menee muuten sameaksi ajan mittaan...
-
- Starting Member
Eli vissiin toi yks 150 wattinen ei riitä? Ihanaa olla köyhä..

"Juuri se mitä itsessäni ihmettelen, olen minä itse."
-
- Member
Miten leveä valokeila yhdestä 150 wattisesta tulee? Altaani on 100 cm leveä eli jääkö reunoille kuinka hämyisää jos hankkisi yhden 150 wattisen? Ja kuinka paha poikittaistuen aiheuttama esteettinen haitta on? Pistääkö se kuinka pahasti silmään?
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Se poikkitukihan on kiinni siinä valaisinkehikossa. Jos lasit haluaisivat pullistua, niin ei tuo muovikehikko siinä paljoa estele. Itselläni scubaline 120 ja siirsin omasta akvaariosta sen poikittaistuen toiseen laitaan, helpotti kummasti lasien puhtaaksi raappausta levästä.penna kirjoitti:Altaana on Eheim scubaline 130 (130,60,60). Mitenköhän altaan poikkituki vaikuttaa valoon?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Riittää hyvin ja kasvit kasvavat mukavasti, kunhan hiilidioksidia ja lannotteita piisaa. Täällä oli myös 300-litraisessa 150W monimetalli. Jos mahdollista 2x70W on parempi vaihtoehto, jos keskituki haittaa, mutta 2x150W on turhan ärhäkkä valaistus kolmesataseen, omien kokemuksien mukaan.penna kirjoitti:Riittääkös siihen 150 watin monimetalli? Kaloina kiekkoja niin reunoille sais jäädä hiemahkon hämyisempää mutta toiveina olis että keskellä rehut kasvais. Mitenköhän altaan poikkituki vaikuttaa valoon?