Anentome helena - petokotilo

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Anentome helena - petokotilo

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

allablaze kirjoitti:
janma kirjoitti:
allablaze kirjoitti:Tunnustan nyt heti, etten tässä kiireessä ehtinyt enkä viitsinyt lukea koko keskustelua läpi, lupaan sen tehdä illalla jahka tästä tilanne rauhoittuu.
Itse ostin kolme petokotiloa Raision Myllyn Faunattaresta, reissussa kun oltiin. Ne pakattiin kalapussiin ilman ja veden kera, ja viettivät pussissa yhden yön, sekä kotimatkan, eli yhteensä n 14 tuntia. Kotona kaikki olivat kuolleet. Harmillista siis. Ovatko nämä erityisen herkkiä kuljetukselle vai oliko minulla vain huonoa tuuria? Eli kannattaako vastaisuudessakaan näitä ostaa kauempaa, vai tyytyä siihen, ettei niitä koskaantänne peräkylille saa?
Mistä tiedät että olivat kuolleita? Jos olivat vain vetänyt "luukun" kiinni niin ei välttämättä ole, olen huomannut että voivat olla koko päivän samassa paikassa ja vaikuttaa kuolleelta mutta ovat sitten siirtyneet kun uusi aamu sarastaa.
En voi uskoa tätä. Tähän aamuun asti ovat maanneet niillä sijoillaan altaassa, jonne pussista ne pudotin keskiviikkona. Nyt, kävin vielä vilkaisemassa etulasia ja mitä kummaa: mönkivät kaikki kolme viereisen kannon päällä.
Siis ilman muuta tiesin, että voivat hetken mököttää kuorissaan kuljetuksen jälkeen, mutta että melkein neljä päivää! Onneksi olen näin patalaiska, etten viitsinyt vielä kerätä "raatoja" talteen [:I] .
Oliko pussi kiinni koko ajan?
Myyjälle kannattaa kyllä aina ilmoittaa, että kuinka kauan kalat, kotilot tms. joutuvat matkustamaan pussissa. Olisi pakkaus voinut olla erilainen, esim muovipurkki, jossa rei'tetty kansi.
Olihan se, mutta paljon kotiloita postittaneena ja niitä myös postin kautta saaneena ajattelin, että menevät heittämällä kellon ympäryksen reilussa ilmatilassa ja vähäisessä vedessä, niinkuin nyt sitten onnellisesti asia onkin :D
Kotilo kuin kotilo melkeinpä, niin jokseenkin välillä tuntuu että ne eivät kuole millään, kun vaan pienikin määrä kosteutta löytyy jostakin.
Kestävät ihan uskomattomissa olosuhteissa.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Ostin helenoita lisää, mutta kotona huomasin, että vain yksi niistä lähti akvaariossa liikkeelle. Kolme muuta näyttävät lähinnä tyhjennetyiltä.
Onko niiden mahdollista vetäytyä kuoreensa niin syvälle, että mitään ei näy, vai onko todennäköisempää että minulle myytiin tyhjennettyjä kuoria? Kuoret ovat terveen näköisiä, eikä mitenkään rappeutuneita.

En pannut merkille, mitä kaloja siinä altaassa oli niiden kanssa, mutta tämä liikkeelle lähtenytkin "versio" näyttää siltä, kuin siltä olisi joku puraissut kärsän poikki.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
sannakko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sannakko »

Ostin ehkä noin puoli vuotta sitten kaksi pikkuista petoa. Muutaman kuukauden luulin, ettei niistä ole kummoistakaan apua kotiloiden suhteen. Nyt raitapaidat ovat lisääntyneet niin, että kahdessa akvassa niitä on jo useita kymmeniä. (Hassua muuten, että laitoin tyhmyyksissäni molemmat pedot eri akvoihin ja mikä onni, että molemmat tekivät tahoillaan heti suurperheet, eli oli ilmeisesti pullat uunissa jo valmiiksi) :D
Niin ja siis nyt ovat roskakotilot hävinneet lähes kokonaan, tosin kierteisiäkään ei juuri enää näy. Ilmeisesti niitä kuitenkin hiekassa lymyilee vielä aika joukko.

Petokotilot on kyllä tosi kivan näköisiäkin. Nyt kun niitä alkaa olla aika paljon, näyttävät tosi mukavilta möyriessään hiekalla ja lasissa.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on muistaakseni 6kpl yhdessä altaassa, eivätkä ole lisääntyneet. Aluksi näin munia, mutta ei niistä loppujen lopuksi mitään kuoriutunu. Nyt ei ole munia näkynyt. Luultavasti lasikimalaismonnit syö ne, kuten monnisten munatkin.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Jollakin tavalla ne ovat joo symppiksiä roskakotiloihin verrattuna. kärsä kuin norsulla ja yllättävän suuri etenemisvauhti. :) Jos minä olisin nimeämässä tuota lajia niin ampiaiskotiloksi ehkä, koska väritys on niin samanlainen. :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Tuohon sukarapumysteeriin muuten jatkoa... Mulla ilmeisesti tappoikin hydrat ne sukaravut. Olin kyllä huomannut ne, mutta en vielä tiennyt, että mitä ne oikein on. Ajattelin, että ovat jotain kivaa syötävää ompuille ja ravuille. Olisko ne sukaset niihin kuollu ja sitten petokotilot ja kierteiset vetäneet raadot naamariin. Nyt on hydrat pois altaasta, niin on sukaset lisääntyneet ihan normaalisti.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on 200 litraisessa sukarapuja sekä petokotiloita. Löytyy vihersukia, kirsikkasukia ja sitten niitä sinisiä sukia myöskin. Lisääntyvät kaikki ihan mieletöntä tahtia. Just vähän aikaa sitten pienensin reilusti sukarapukantaa, möin niitä useita kymmeniä, niin taas niitä on varmasti satoja tuolla. Joten kyllä mulla ainakin on petojen ja sukasten yhteiselo luonnistunut...
iomeron kirjoitti:Mulla on muistaakseni 6kpl yhdessä altaassa, eivätkä ole lisääntyneet. Aluksi näin munia, mutta ei niistä loppujen lopuksi mitään kuoriutunu. Nyt ei ole munia näkynyt. Luultavasti lasikimalaismonnit syö ne, kuten monnisten munatkin.
Mullakin on löytynyt petojen munia sieltä täältä, vaaveja ei vaan jostain syystä näy. Joskus putkahtaa jossain yks pikkuruinen, mutta eipä kanta ole kyllä juurikaan kasvanut. Mä en hokannut tätä, että voihan ne lasikimalaiset olla siihenkin syynä. Pandamonnisen kutua saatika poikasia ei ole näkynyt lainkaan lasikimalaisten tultua altaaseen, vaikka olen nähnyt pandojen olevan kutupuuhissa parisen kertaa viikossa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Kokeilin ottaa kuvia USB-mikroskoopilla akvaariolasin läpi välittömässä läheisyydessä olevista kotiloista. En saanut petokotiloista kuvia, mutta hui helkkari miltä tuo kierteissarvikotilokin näyttää tietokoneen näytön kokoisena!
Seepia tulee mieleen jotenkin.
Niitten anatomiasta en mitenkään erityisemmin ole perillä, mutta kuvassa näytti siltä, että siinä kohtaa, mistä tuntosarvet lähtevät, on silmät, tai ainakin jotakin silmältä näyttävää.

Videokuvana mikroskoopin kautta näitä katsellessa, toisaalta yllättyi miten hurjalta ne näyttää, mutta toisaalta kun tietää täsmälleen miltä ne näyttää, ne ei iljetäkään sillä tavalla. Aika hauskan näköinen otus loppujenlopuksi.
Jos saan petokotiloista kuvia tai videota tuolla mikroskoopilla, niin laitan linkin tänne.
Henni-E
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Henni-E »

En ois ikinä uskonu ihastuvani kotiloon näin paljon. Käväisin lähellä sijaitsevassa akvaario liikkeessä. Siellä mönki lasia pitkin yksi petokotilo.
Voi, kun se oli niin suloinen. Alkaa vaan enemmän ja enemmän haluamaan omaa akvaariota, kun näkee tuollaisia. [;)]
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Jaahas, meillä on sitten peto päässyt sukarapujen makuun. Oikeasti en voi tajuta miten muka saa niitä kiinni, mutta nyt jo toistamiseen viikon sisällä kiskoo tuolla kirsikkasukasta poskeensa 8O Vihreisiin ei ole todistettavasti koskenut, ainakaan sen perusteella miten paljon niitä näkyy altaassa. Kirsikoita on sen sijaan enää muutamia, en tiedä onko jokin muu verottanut vai onko tuo porsas oikeasti harventanut laumaa noin pahasti. En tajua.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla ei ainakaan kirsikat tunnu pärjäävän vihersukien kanssa. Vihersukat ovat ylivoimainen enemmistö, syystä tai toisesta. Kirsikatkin toki lisääntyvät mutta ne tuntuvat jäävän vihersukien jalkoihin, syövätköhän vihreät kirsikoiden jälkikasvua vai mikähän tuossa oikein on..
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Täältä myös kadonnut kaikki Kirsikkasukaravut, mutta Tulisukaravut "kukoistaa". Altaassa on Petokotiloita ja olen nähnytkin kun syövät Kirsikkasukarapuja. Oliskohan Kirsikkasukaravut hyvän makuisia, niitä oli ennen aivan älyttömästi?
"A day without sunshine is like, you know, night."
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Aika outoa. Täällä ei pedot ole koskeneet mihinkään sukarapuihin, altaissa tällä hetkellä viher-, kirsikka-, ja tulisukia. Mutta kirsikoiden määrä laskee selvästi vihersukarapu altaassa täälläkin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei kuinkas pitkään menee paritelusta että petokotilot rupeaa munimaan?
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Onko 10 petoa/140 litraa liikaa?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No ei taatusti. Tietysti riippuu muiden kotiloiden määrästä, muttei mulla ainakaan häviä 160 litraisesta kymmenellä pedolla mihinkään.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Meillä on petokotiloita ja kisikkasukarapuja samassa altaassa eivätkä sukravut ainakaan häviämään päin ole. Eli meilä ainakaan petokotilot eivät ole saaneet kirsikkasukarapukantaa romahtamaan (tai edes pysymään kurissa).
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Eipä nuo petokotilot tervettä sukarapua kyllä taida pahemmin saada kiinni/syötyä, joten sukarapujen vähentäjinä ovat kyllä aika hyödyttömiä.
Tetra83
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tetra83 »

Mikä sitten voisi olla sopiva määrä petokotiloita 110-litraiseen akvaarioon? Ovatko harmittomia kasveille ja kaloille? Entä alkavatko nuo petokotilot sitten helposti "hallitsemattomasti" lisääntyä? Siinäpä heti useampi typerä kysymys. :mrgreen: Kiitos jo etukäteen hänelle, joka osaa mua auttaa. :D
Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

bj kirjoitti:Muutama vuorokausi mennyt ilman petoja, eikä yhtään kuollutta sukasta ole nyt löytynyt. Pahasti näyttää, että pedot olis olleet syypäitä, vaikka vaikeaa sitä onkin uskoa vieläkin, että miksi. Rapuja kun meni ihan päivittäin ja nyt ei yhtään... Harmittaa kyllä rapujen menetys, kun tosiaan niitä ei niin kovasti ollutkaan, muutama naaraskin vain, jotka tuli kantaviksi, toivottavasti ne nyt ei kaikki kuolleet.

Pedot on muutoin koko ajan majailleet tuossa 240 litraisessa ja sielläkin on muutama kirsikkasuka, eikä ne ole hävinneet. Mutta lieneekö se vesimäärä niin iso jo, etteivät kuormita sitä. Tui mustavalkeiden rapula on 70 litrainen.
Nyt jo mennyt useampi kuukausi, eikä mustia tulisukia ole löytynyt yhtään raatoina. Kyllä mä edelleenkin luulen, että jotain tautia ne tai joku niistä kantoi, jotka tuonne siirsin. Rapuja kumminkin kuoli päivittäin ja yhtenä löytyi kaksikin raatoa sen kuuden päivän aikana, jona pedot tuolla oli. Omituinen juttu. Pedot olivat munineet jo siinä ajassa. Kuukausien päästä olen pari pikkuista petoa löytänyt altaasta. Nämä ei aiheuttaneet ravuille mitään.

Kovasti olen harkinnut petojen laittamista noihin rapuloihin. Niissä on niin paljon roskakotiloita, pedot olis kyllä siistimpiä. Mutta joteskin en haluaisi kierteisiä kaikkia hävittää, sitten ei ole mistä laittaa kierteisiä lisää petoaltaisiin. Mulla kun on niitä tummanruskeita, ja ne on nättejä myös. Ei osaa päättää. Tietty kierteisiä voisi tuohon kolmesataseen jättää, mutta siellä ne ei lisäänny niin paljoa, ei niitä juuri näykään. Sinnekin tarvii lisätä niitä, vaikka ei ole petojakaan.

Tetra83: Ei ole pedoista haittaa muille kuin raadoille ja toisille kotiloille. Mä ostaisin kuusi petoa, ni siitä saa aika varmuudella jo molempia sukupuolia. Eivät ole mulla tuossa 240 litraisessa lisääntyneet riesaksi. Lisääntyminen kotiloilla lienee kiinni ravinnon määrästä, kun kotilot on syöty, ei sitä ruokaa ole niin paljoa, jollei kalan ruokaa ny laita niin paljon, että sitä aina jää. Syöhän ne sitäkin, kaikki lihapitoinen niille tuntuu maistuvan.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Minä voin bj lähettää sulle kierteisiä jos uupelo tulee. Mulla on liloja/valkoisia ja sitten niitä tummempia/ruskeita paljon! :D
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Ni vitsit, liloja? Semmoisia en ole nähnytkään, ne on varmaan ihan hienoja.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Minä voin bj lähettää sulle kierteisiä jos uupelo tulee. Mulla on liloja/valkoisia ja sitten niitä tummempia/ruskeita paljon!
iomeron ai siis onko siula siis valkosia/liiloja/tummanruskeita kierteisiä? 8O
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Siis osa kierteisistä on sellasia valkoisen/vaalean lilan värisiä ja osa on sellasia ruskeita, joissa on mustia raitoja, osa lähes mustia. Niitä on kulkeutunu eri akvojen mukana erivärisiä. :)
taaltone
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja taaltone »

Hankin tänään kaksi petokotiloa hoitamaan postitorvikotilo-ongelmaa pois alta. Ovat alkaneet lisääntyä käsittämätöntä vauhtia. Onko muita vinkkejä? kuinkahan nopeasti pikku petoset hoitavat urakkaansa?

Taina
Iso allas ja mutteri ;) akvaariot on minulle rakas harrastus, ei bisnes :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”