Gorgoniat riutta-altaassa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Gorgoniat riutta-altaassa

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olisi kiva kuulla niitä omakohtaisia kokemuksia harrastajilta yleensäkin gorgonioiden elämästä riutta-altaassa.
Olen monesti kuullut / lukenut että ovat vaikeita, jopa mahdottomia ja kuinka ne tulevat kuolemaan altaaseen. Kuitenkaan suurimmalta osalta puhujista ei kyseisiä lajeja ole altaasta koskaan löytynyt, eivätkä niitä altaaseen uskalla laittaa tuon olettamuksen (totuuden?) vuoksi. Niiden saatavuuskin Suomesta kun alkaa olemaan paremmalla tasolla.
Itseltäni löytyy ei-fotosynteettisiä useampaakin lajia, ja olen kyllä valmistautunut niiden ennenaikaiseen kuolemaan altaassa (kai puheissa perääkin on), ja varsinkin kun aikaa ei ole kulunut mielestäni vielä riittävän kauan hehkuttaakseni asialla. Kuukausista kun vielä puhutaan.
Pessimistisesti ajateltuna ei tunnu ainakaan sitten niin pahalta.
Ajatuksia, mietintöjä, tietoa sekä ennenkaikkea kokemuksia jakoon. Ovatko nämä ihan tuomittuja tikkuja?
misopentu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Gorgoniat riutta-altaassa

Viesti Kirjoittaja misopentu »

Terve!
Jos on tullu luettua keskusteluja niin tietää mun kohtalon,eli
mulla valaisimen vaihto meinas aiheuttaa pienen katastrofin jossa m.m. oli
gorgonia liipaisimella. Liika valo poltti puolet gorgoniasta ja luulin sen jo luovuttaneen,
mutta valojen säätö toi kaverin vielä elävien kirjoihin. Nyt polyypit on ulkona ja
kukoistaa entistä voimakkaampana (toivottavasti ei väliaikaisesti). Jos vastoinkäymisistä
puhutaan gorgonian osalta, niin ei se ensimmäisenä anna periksi! Kirjoittelen miten
kaveri jatkaa elämäänsä, mikäli hälle shokki oli liikaa!
t. Mikke
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Minulla on kaksi eri lajia fotosynteettisiä gorgonioita ja ne ainakin menestyvät hyvin. Toinen kasvaa tosin hitaasti mutta varmasti, eivät ehkä ole väritykseltään kovin kummoisia mutta ihan kiva lisä altaaeen.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Täällä myöskin paria sorttia fotosynteettisiä gorgonioita,vaikuttavat kiitollisilta hoidokeilta.Fotolajien saatavuus vaan heikkoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”