Pakastetut surviaisen toukat?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
__joni__
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Pakastetut surviaisen toukat?

Viesti Kirjoittaja __joni__ »

Minulla on akvaariossa 7 miljoonakalaa, 3 miekkapyrstöä ja 5 neon tetraa.Olen aloittelija tässä akvaario hommassa ja kävin ostaa pakastettuja surviaisen toukkia.Ne ovat valmiiksi kuutioituja.Nyt pitäisi tietää et onko yksi kuutio liikaa tuolle määrälle kaloja.yksi kuutio on noin 1x1.onkohan ne kaikki myytävät samankokoisia.Ja vielä se että pitääkö niitä sulattaa vai vai laitetaanko suoraa jäisenä akvaarioon?
Uni97
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Pakastetut surviaisen toukat?

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Mä en kyllä tosta määrästä uskalla sanoa juurikaan mitään, mutta meillä kun olen miljoonakaloille pakasteartemiaa laittanu, niin ei oo kyllä ku sotkenu veden. Minä olen sen artemian ainakin sulattanut ja uskoisin, että kannattaa nuo surviaisentoukka kuutiotkin sulattaa ennen "tarjoilua". Korjatkaa kokeneemmat, jos korjattavaa on. ;)
Karvaisia otuksia talo täynnä.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mä olen työntänyt aina sellasen jäisen kuution pikkuhiljaa sinne veteen, siinähän se sulaa ku itsekseen ku kalat niitä näykkii ja mikä tärkeintä se ei ehdi levähtää ympäri akvaarioo ja pilata vettä. En sitten tiedä onko tuo se virallinen "oikea" tapa :P Yksi kuutio on ollut ihan riittävä määrä mun kalastolle, ja mulla on kyllä jonninverran enemmän kaloja, mm. noita ahneita ahvenia...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Mielestäni tuolle kalastolle kokonainen survarikuutio on kerralla ihan liikaa, puolet voisi olla lähempänä totuutta. Surviainen pilaa vettä tehokkaasti jäädessä lojumaan pohjalle.

Sinun kantsii ottaa esim tyhjä kalanruokapurkki (muovinen), tai esim. pesty raejuustopurkki, tai mikä vai nyt asiaan sopiva kannellinen pötskä :D , ja laittaa kuutio rasiaan edellisenä päivänä, seuraavana päivänä voit pikkulusikalla tai pinseteillä annostella siitä sen verran, kuin kalat muutamassa minuutissa syövät, loput takaisin kaappiin odottelemaan seuraavan päivän herkkuhetkeä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

toukopouko kirjoitti: Sinun kantsii ottaa esim tyhjä kalanruokapurkki (muovinen), tai esim. pesty raejuustopurkki, tai mikä vai nyt asiaan sopiva kannellinen pötskä :D , ja laittaa kuutio rasiaan edellisenä päivänä, seuraavana päivänä voit pikkulusikalla tai pinseteillä annostella siitä sen verran, kuin kalat muutamassa minuutissa syövät, loput takaisin kaappiin odottelemaan seuraavan päivän herkkuhetkeä.
Tosi hyvä idea! =D En oo ennen kuulutkaan. Ensi kerralla kun rupean kalojani hemmottelemaan, teenpä tuon homman pakasteartemioille.
Karvaisia otuksia talo täynnä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Semmonen muistutus, että noita sulaneita pakastesurviaisia /muita pakaste ötököitä ei sitten kannata kovin montaa päivää säilyttää sulana,
koska ovat herkästi pilaantuvia. :)
__joni__
Starting Member
Starting Member

Eiköhän näillä ohjeilla selvitä..Kiitoksia avusta.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Survaripalaset, esim Fina fiskenin "ohuehkot palat" voi leikata saksilla tai veitsellä kahtia ja näin helpottaa annostelua. Paksummat kuutiot voi joutessaan lyödä vasaralla kokonaan irtomadoiksi, jolloin voi annostella hieman vapaammin. Kalalle se on yksi ja hailea onko mato kokonainen vai vasaralla murskattu. Valmiita palasia tai murskaa voi annostella uudelleen raejuustopurkkeihin tai pakasterasiaan, josta sitten ottaa tarvitsemansa määrän. Itse annan kaloille survaria kerran viikossa. Kaksi kertaa, jos tavoitteena on herätellä kutuhaluja.. Ja joka päivä kunnes kutu tulee, mikäli kaloilta kutua haluan.

Onko epäkorrektia huomauttaa, että akvaariossa on kalastona kovan ja pehmeän veden kaloja sekaisin? Toivottavasti aloittaja ei loukkaannu, että näin törkeästi osoittelen epäkohtia.. Mutta kuitenkin, aloittelija kun tunnustit olevasi, niin vihjaisen kohteliaimmin, että kalasto saattaa jäädä lyhytikäiseksi ja olla herkkä taudeille, mikälli siellä on keskenään erilaisia vaatimuksia omaavat lajit. Miljoonakalat (ei hohto-) ja miekkapyrstöt haluavat kovaa ja emäksisempää vettä, kun taas neontetrat ovat iloisimmillaan pehmeässä ja happamassa vedessä. Ohjaan oikeaan suuntaan harrastuksessa; voit katsoa vaikkapa Markku Varjon kirjasta Akvaariokalat eri lajien vesivaatimuksista ja siten sovittaa altaan kalaston oikeanlaiseksi.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Ja kun miettii kalojen yhteensopivuuksia, kannattaa välttää ääriarvoja. Esim jos lämpötilaksi ilmoitetaan 22-28 astetta, kannattaa lämpötila olla jotain siitä keskivaiheilta. Ääriarvot stressaavat kaloja, vaikka ne niissäkin pärjäävät.

Itse aina sulatan survarit. on sitten helpompi annostella 3 eri akvaarioon. Ja sulana edes osa ehtii vajota pohajkaloille. Jos on vain 1 akvaario, eikä pohjakaloja, voi surviaisen laittaa myös suoraan jäisenä.

Tervetuloa palstalle ja onnea harrastukseen! Olet valinnut hyvin. [;)]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
__joni__
Starting Member
Starting Member

Substral hyvä se vain on et joku jaksaa neuvoa ja ohjeistaa..Neontetrat joutuvat vielä vähä aikaa olemaan tuolla.Joulun jälkeen pääsee toiseen akvaarioon.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

ensimmäistä kertaa annoin pakaste surviaista. oli semmoisina kuutioita. Annoin yhden kuution sulaa ja sieltä sitten pinseteillä ruokin helmirihmoja. hanakala monnisia ruokkia noilla kun vajoavat suht hitaasti pohjaan ja nopeasti taisto vetelee ne sieltä. Ocean nutrition on tuo merkiltään, mietinkin pitäisikö vaan kaksi palaa laittaa. on kuitenkin kolme helmirihmaa ja yksi taisto, 19 kiilakylkeä ja 12 monnista....plus pari plekoa, jotka ei tietenkään ehdi saada mitään, kun ovat arempia kaloja...hmm.. :?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Pitkillä kasvipihdeillä on hyvä ottaa survarikuutio ja painaa se pohjaan. Siellä heiluttelee, niin survarit sulaessaan ovat heti monnisten saatavilla. Valojen sammuttua voi heilutella kuutioita myös plekojen piilopaikkojen suuntaan, jolloin niillä on parempi mahdollisuus päästä survariin käsiksi. Tai sitten vain holvaat survaria niin paljon, että pohjalle jää muiden kalojen syömättömiä toukkia pyörimään. Tuon jälkeen kannattaa kyllä vaihtaa vettä seuraavana päivänä, sillä fosfaattiarvot tuppaavat kohoamaan "kylläpäs on levää" -lukemiin.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Pohjakalojen ruokkiminen surviaisilla....

Laita putki pinnalta pohjalle saakka ja pudota surviaiset putkeen.
Jätä putki akvaarion niin että sieltä tulee surviaisia vähitellen.

Jos putki on läpinäkyvä houkuttelee se heti kaikki kalat nokkimaan mutta läpinäkymättömällä putkella ei tätä tule ennen kuin kalat huomaa pohjalla surviaisia. ... kunnnes kalat oppii mitä putken tulo akvaarioon tarkoittaa...ellei sitä jätä akvaarioon.

Kokeilkaapa...
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

hei, vau mikä kikka täytyypi kokeilla, kun vaan löytyy sopivan pitkä putki jostain :)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Olen käyttänyt fina fisken punaisia surviaistoukkia ja ocean nutrition kuution mallista mustaa surviaista. Itse sulatan teesiivilässä jonkun aikaa ja sitte huuhtelen ne kylmällä vedellä, aina niistä tulee sitä sameaa sulamisnestettä, ei varmaan ole hyväksi vedelle jos sulattaa sen suoraa akvaarioon? Siivilästä sitten annostelen lusikalla sulatetut huuhdellut surviaiset akvaarioihin ja hitaasti syöville kaloille nenän eteen :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen aina survaria kaloille syöttäessäni tehny niin että joko pienin veitsellä semmosen isomman palasen pienempiin osiin ja ripottelen akvaan tai
sitten sulatan palasen pienessä muovikipossa ja siitä sitten ruiskulla ruiskutan survarit ympäri akvaa.

Kun vaihtaa säännöllisesti vedet akvasta niin ei pitäs mitään ongelmia tulla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”