Soran puhdistus/imurointi
Valvoja: Moderaattorit
-
Ginka
- Junior Member

- Viestit: 157
- Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Pirkkala
Soran puhdistus/imurointi
Olen lukenut ja etsiskellyt kauheasti akvaario asiaa mutta silti jälleen yksi asia on mennyt yli hilseen. Haluaisin kovasti jonkun kertovan miten tämä soran "imurointi" / lappoaminen oikeasti tapahtuu? Kuinka usein pohja tulisi siivota? Jos ei omista lappoa mikä on vaihtoehtoinen keino?
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Re: Soran puhdistus/imurointi
No sorapohjaa kannattaa lapota aina vedenvaihdon yhteydessä, eli kerta viikkoon. Lappo vaan sinne soraan ja imastaan niin tulee suurimmat kököt sieltä soran alta ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Ginka
- Junior Member

- Viestit: 157
- Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Soran puhdistus/imurointi
Mutta mikä avuksi jos ei lappoa omista?
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Soran puhdistus/imurointi
0,5 litran limsapullosta ja sopivasta letkusta (ei liian ohutta) voi värkätä lapon (pullosta pohja pois ja letku liitetään esim. korkkiin) tai ostaa kaupasta, eivät maksa paljoa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
malja
- Starting Member

- Viestit: 33
- Liittynyt: 19:06, 07.12.2009
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Tampere
Re: Soran puhdistus/imurointi
Saat veden tulemaan ylös laittamalla lapon paksun pään syvälle altaaseen (mahdollisimman täyteen vettä), sitten kääntämällä veden alla suun kohti pintaa (tai jopa pinnan ylle), jotta ilmakuplat tulevat ulos, ja sitten takaisin pohjaan (lapon suu osoittaen ylös kokoajan). Tässä tekniikassa ei tarvitse imeä letkusta ja saada akvaariovettä suuhun
Ei ole vaikeaa, eikä lapot maksa paljoa.
Opetusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=Sa_440OaQxE
Opetusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=Sa_440OaQxE
-
sherrylips
- Starting Member

- Viestit: 12
- Liittynyt: 18:31, 01.12.2009
- Sukupuoli: Nainen
Re: Soran puhdistus/imurointi
Kyllä sen lapon saa vetämään imemälläkin, ilman että tarvii hörpätä. 
Lappo on kyllä ehdoton väline akvaarion puhdistuksessa, ei ilman pärjäisi.
Lappo on kyllä ehdoton väline akvaarion puhdistuksessa, ei ilman pärjäisi.