Soran puhdistus/imurointi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Soran puhdistus/imurointi

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Olen lukenut ja etsiskellyt kauheasti akvaario asiaa mutta silti jälleen yksi asia on mennyt yli hilseen. Haluaisin kovasti jonkun kertovan miten tämä soran "imurointi" / lappoaminen oikeasti tapahtuu? Kuinka usein pohja tulisi siivota? Jos ei omista lappoa mikä on vaihtoehtoinen keino?
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
veeruska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 14:17, 20.06.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jkl

Re: Soran puhdistus/imurointi

Viesti Kirjoittaja veeruska »

No sorapohjaa kannattaa lapota aina vedenvaihdon yhteydessä, eli kerta viikkoon. Lappo vaan sinne soraan ja imastaan niin tulee suurimmat kököt sieltä soran alta [;)]
Ginka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 21:23, 10.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Soran puhdistus/imurointi

Viesti Kirjoittaja Ginka »

Mutta mikä avuksi jos ei lappoa omista?
140l + 52l Aasia, taistelukalojen kasvatusta. Kesyhiiriä nimellä Ginka's.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Soran puhdistus/imurointi

Viesti Kirjoittaja Malys »

0,5 litran limsapullosta ja sopivasta letkusta (ei liian ohutta) voi värkätä lapon (pullosta pohja pois ja letku liitetään esim. korkkiin) tai ostaa kaupasta, eivät maksa paljoa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
malja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 19:06, 07.12.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Soran puhdistus/imurointi

Viesti Kirjoittaja malja »

Saat veden tulemaan ylös laittamalla lapon paksun pään syvälle altaaseen (mahdollisimman täyteen vettä), sitten kääntämällä veden alla suun kohti pintaa (tai jopa pinnan ylle), jotta ilmakuplat tulevat ulos, ja sitten takaisin pohjaan (lapon suu osoittaen ylös kokoajan). Tässä tekniikassa ei tarvitse imeä letkusta ja saada akvaariovettä suuhun ;) Ei ole vaikeaa, eikä lapot maksa paljoa.

Opetusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=Sa_440OaQxE
sherrylips
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 18:31, 01.12.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Soran puhdistus/imurointi

Viesti Kirjoittaja sherrylips »

Kyllä sen lapon saa vetämään imemälläkin, ilman että tarvii hörpätä. :)
Lappo on kyllä ehdoton väline akvaarion puhdistuksessa, ei ilman pärjäisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”