Akvaarion säilytys pitkän ulkomaanmatkan aikana?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maariaz
Starting Member
Starting Member

Akvaarion säilytys pitkän ulkomaanmatkan aikana?

Viesti Kirjoittaja maariaz »

Minulla on n. 320-litran akvaario ja olen lähdössä kolmeksi kuukaudeksi pois maasta. Pallokaloille ja suurimmalle osalle kasveista on väliaikainen koti, mistä löytyy niille sopiva hoito ja toinen akvaario.

Kysymys kuuluu: mitä teen nykyiselle akvaariolleni, joka jää paikoilleen asuntooni? Jos jätän akvaarioon hiekat ja veden mutta en suodatusta/valaistusta, selviävätkö esimerkiksi kierteiset? Entä bakteerit? Kannattaako sinne jättää puunrunkoja tms?

Tarkoitus on saada akvaario uudestaan toimintaan ja kalat kotiin mahdollisimman pian matkalta palattuani. Vaihdetaanko tällöin seisonut vesi kokonaan vai osittain? Vedenparannusaineet lisätään luonnollisesti.
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion säilytys pitkän ulkomaanmatkan aikana?

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Vähän heikolta kuulostaa, jos ei ole suodatus ja valaistus päällä. Voi olla aika haiseva purkki, kun palaat... Onko sulla ketään, joka voisi käydä katsomassa akvaariota vaikka kerran viikossa, että valaistus/suodatus toimii ja lisäisi vaikka hitusen ruokaa ja vaikka kerran kuussa vaihtaisi jonkun verran vettä?
Kolme kuukautta on musta muutenkin pitkä aika ihan vesien seistä yksinään, koska vaikka todennäköisesti mitään ei tapahdu, niin silti olisi hyvä tsekata ettei 300 litraa ole lattianraossa. :?
Mä itse tekisin niin, että joku tulisi tosiaan vaikka edes kerran kahdessa viikossa katsomaan purkkia ja tekniikka pyörisi ajastuksella ja kasvit ym olisi paikoillaan. Tai sitten suosiolla ehkä tyhjentäisin kokonaan, jos ei ketään talonmiestä ole. :(
En siiis jättäisi vettä yksistään vaan purkkiin.

Toivottavasti palstalla on joku joka osaa antaa asiantuntevan vastauksen, mulla ihan mutu-pohjaa tää.
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Riippuu altaasta ja sen tasapainosta sekä suodatuksesta, mutta mä jättäisin suodattimet päälle ja säätäisin valaistuksen päälle vaikka neljäksi tunniksi / päivä. Tai sitten kokonaan tyhjäksi hiekat pestynä.
/jari
maariaz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maariaz »

Sen verran asunnolla on käyttöä, että vesien pysymistä akvaariossa voidaan valvoa. Veden vaihtaminen ja tekniikan seuraaminen voi sitten jo mennä liian työlääksi.

Mutta siis mieluiten vedet pois? Silikonit on uusittu vuosi sitten - eivät ilmeisesti kolmen kuukauden kuivumisesta vaurioidu?

JOS vesi ja pöyhitty hiekka akvaarioon jäisi ilman kasveja ja tekniikkaa, voiko sinne pohjaan muodostua jotain myrkkyjä tms?

Kiitokset vastauksistanne!
Disc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Disc »

Jos joku siellä kuitenkin käväisee ei ole juttu eikä mikään lisätä haihtuneen veden tilalle uutta. Teippi vaan merkiksi mihin asti saa vettä lisätä. Muuten jättäisin vaan kaiken normaalisti pyörimään -suodattimet päällä, lämmitys ja valaistus ehkä hieman vähemmälle 5-6 tuntia päivä. Näin perusasiat pysyvät kunnossa. Sitten kun taas olet paikalla reilu veden vaihto "ja eteenpäin sanoi mummo lumessa".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”