Platyn poikaset

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sarucca
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Platyn poikaset

Viesti Kirjoittaja Sarucca »

Siirtäkää tämä viesti oikealle osiolle.
Kysymys kuuluu: Olen vasta alkaja tässä akvaario maailmassa. Nyt minulla on playtn poikasia neljä, joista kaksi on noin 10vpm. vanhoja ja kaksi eilen syntynyttä. Miksi nämä vanhemmat poikaset "ahdistelevat" näitä pieniä? Tarvisin ihan oikeesti tietoa kun kauhistuttaa ettei näistä tule mitään.
Toinen näistä isommista on tosi häijy ja on kuin kunkku koko altaassa. Minulla on kelluva allas poikasilla. Nyt suunnittelen että siirrän isompaan, mutten oikein ymmärrä miten osaan laittaa oikein kaikki jutut sinne. Allas tai akvaario ois sellanen muovinen, noin muutaman litran kokonen. Tarviihan laittaa pumppu? On minulla toinen pumppu mutta taitaa olla liian iso. Selitys oli kait monimutkanen mutta apuja tarviin nyt ihan oikeesti.
Kiitos etukäteen :)
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Re: Plätyn poikaset

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Eli sulla on isompi akvaario (koko?) ja siellä uimassa aikuisia platyja, ja siellä kelluu poikasten allas? Ja sitten joku muutaman litran purkki jota suunnittelet poikasaltaaksi? Ei varmaan kannata laittaa poikasia kamalan pieneen, siinä on vaikea pitää vettä hyvänä. Varmaan joku parikymentä litraa ja siinä joku suodatin on minimi. Jos se "muutaman litran purkki" on tosiaan vaan muutaman litran, niin mä ehdottaisin, että päästäisit poikaset isojen kalojen sekaan, ainakin sen "häijyn" joka yrittää syödä ne muut. Jos siellä aikuisten kalojen altaassa on tuuheaa kasvillisuuta, voivat poikaset hyvin selvitä siellä joutumatta ruuaksi.
Sarucca
Starting Member
Starting Member

Re: Plätyn poikaset

sinituulevi kirjoitti:Eli sulla on isompi akvaario (koko?) ja siellä uimassa aikuisia platyja, ja siellä kelluu poikasten allas? Ja sitten joku muutaman litran purkki jota suunnittelet poikasaltaaksi? Ei varmaan kannata laittaa poikasia kamalan pieneen, siinä on vaikea pitää vettä hyvänä. Varmaan joku parikymentä litraa ja siinä joku suodatin on minimi. Jos se "muutaman litran purkki" on tosiaan vaan muutaman litran, niin mä ehdottaisin, että päästäisit poikaset isojen kalojen sekaan, ainakin sen "häijyn" joka yrittää syödä ne muut. Jos siellä aikuisten kalojen altaassa on tuuheaa kasvillisuuta, voivat poikaset hyvin selvitä siellä joutumatta ruuaksi.
On iso akvaario noin 75-80L. Tähän pienempään laitoin 10l. vettä, jossa vielä varaa vielä laittaa ainakin 2l. lisää. Mun pitää varmaan ostaa pienempi suodatin kun toinen näistä suodattimista on liian iso tähän pienempään altaaseen. Onks se muuten ihan tyypillinen ilmiö näillä poikasilla käydä toistensa kimppuun ja hätyyttää? Minulla on harrastus vasta alkanut noin 4vk. sitten
Sarucca
Starting Member
Starting Member

Re: Platyn poikaset

Päätinkin, että en siirrä altaasta toiseen akvaarioon, katson miten kasvavat tuossa ensin. Hyvinpä näyttävät kasvavan ja syövätkin hyvin. Kaks vanhempaa poikasta on nyt noin 3vk. onks aika mennyt näin sukkelaan? ja nuo kaks pienempää on nyt 4-5pvm. Nyt pitäs vain uskaltaa siivota tuo poikasallas, ettei käy vahinkoa ja etteivät livahda isojen kalojen suihin.
Sarucca
Starting Member
Starting Member

Tulin vain kertomaan teillekin, että poikaset kasvavat hyvää vauhtia ja ruokahalu on hyvä niillä. Tosi mukava seurata niiden kehittymistä. Miten ihmeessä ne onkin noin pieniä aluksi? Nyt ovat jo selkeesti kalan näkösiäkin. Yllätyin, että ovat tosi fiksuja nämä kalat. En ois uskonut, että joka kerta kun menen akvaarion vierelle istumaan ja aamukahvia juomaan niin tulevat heti siihen kattelemaan. Nää pienokaisetkin ovat sen jo tajunneet, että ruokaa tulee. Tosin monta kertaa päivässä kattelen niitä ihan ajankuluksi, ja hermot lepäävät näiden seurassa.
eikkumonni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

Moikka! Itsekin olen vielä aloittelija mutta ollaan monta platya kasvatettu, kohta saavat normi pituuden. Joukossa yksi ostettu aikuinen koiras,
muut kaverit altaassa ovat meillä syntyneet. Meillä on kaiken kaíkkiaan ainakin 20 nuorta platya altaassa. En ainakaan vielä myy mutta suurin osa poikia.
En ole mitenkään erityisesti kasvatellut vaan normia aikuisten ruokaa on täällä annettu ja muutaman kerran viikossa tetra fres delica artemia pakkauksia.
Saa kyllä liikkettä hitainpaankin platyyn [;)] .
Lisää omista platyistani kerron mielelläni, kirjoita vain niin vastaan niin pian kuin suinkin.
t. eikkumonni
Sarucca
Starting Member
Starting Member

Pikkasen on jo aikaa vierähtänyt näistä poikasista jotka eka syntyi. Nyt olen viime sunnuntaina laskenut näistä kaksi isompaa poikasta isompien plätyjen joukkoon ja on ihmeen hyvin mennyt. Aluksi pelkäsin ihan kauheesti, että joutuvat isompien suihin, mutta ei onneks näin käynyt. Ruokaa osaavat etsiä ja tekevät ihmeellisiä pyrähdyksiä, liekö onnensa kukkuloilla? :) Poikasaltaassa on vielä 17 pienokaista odottamassa vielä kasvuaan. Näistä ehkä jo viikon päästä lasken isompien joukkoon 2 poikasta, jos ovat "sopivan kokosia jo" :)

Tuli tässä samalla mieleeni, että muistaakseni näitä plätyjä saattaa olla punertaviakin muunnoksia? Oliko näin? ja missä vaiheessa alkaa jo huomaamaan eron ?
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Platyjä on tosi monia erivärisiä. Itsellä ollut mm. musta, mikkihiiri-kuvioisia erivärisiä, raidallisia (siis pystyraitoja), kokonaan punaisia, oransseja, sunset-muunnosta, sinisiä, "dalmatialaisia" jne. Musta platy oli mun lemppari! Mutta se ei kauaa elänyt, oli tosi herkkis. :(
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Sarucca
Starting Member
Starting Member

Tarkotatko Mikki-Hiiri kuvioisilla sitä, että pyrstössä on niinku "Mikki-Hiiren pää" Minulla just tälläsiä plätyjä, oransseja muuten. Aika vinhaa nuo Dalmatialaiset oliskin.
eikkumonni
Junior Member
Junior Member

Joo meillä ainakin on kelta-mustia ja puna-mustia. Nuo synnyttäneet tytöt, ovat siis ostettu helsingin akvaario keskuksesta ja eivät enää ole olemassa.'
Äidit oli punaisia. Kaksi kelta-mustaa täältä löytyy ja isä on puna-musta.
Millä hiutaleilla ruokitte poikasianne ja aikuisia platyjanne, tai mikä on herkkua? Meillä herkkua on tetra phyll.
Värin saa selvinpänä poikasen ollessa melkein aikuinen, mutta meillä ainakin näkyi heti kun pienokaiset tulivat maailmaan.
Aikuiset platyt eivät ainakaan täällä ole syöneet poikasia, mutta kalat ovat yksilöitä. Onko kukaan koskaan "leikkinyt" platyjen kanssa "hippaa"?
Me leikitään niin että ensin sormi altaaseen ja annetaan tökkiä sormea. Sitten sormi nostetaan pois vedestä ja sormen paikkaa vaihdetaan ja heilutetaan ja platyt säntäävät uuteen paikkaan ja niin edelleen.

Hauska kuulla muittenkin platy kokemuksia ja jakaa tietoa toisten kanssa 8-)

t. eikkumonni
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mikki hiiri kuvioiset on juuri niitä joilla pyrstössä mikin pää-kuvio. Niistä mä tykkäsin. Dalmikset oli kanssa ihania. Mulla oli semmoinen tosi iso naaras, puna-musta dalmis. Se sitten ilmeisesti sai poikasen joka oli oranssi-musta dalmis. Sitten sain yhdeltä naiselta naaraan joka oli sinertävän-oranssi (sinertävä etupää, oranssi takapää), sillä oli sininen mikki hiiri-kuvio. Se oli hieno. Sen mukana tuli 2 koirasta, jotka oli kelta-punaisia, pystyillä sinertävillä raidoilla ja mikki hiiri-kuviolla. Platyjä löytyy oikeasti ihan älyttömästi eri värejä ja värisekoituksia. 8O

Mutta enää ei ole platyjä. :( Ei ollut tiloja niille kun mielellään tarvitsevat kovan veden, enkä kyllä olisi osannut vettä kovettaakaan. :roll:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
eikkumonni
Junior Member
Junior Member

Mites sarucca sun poikasille kuuluu? :D
smitti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja smitti »

Meille syntyi joulun aikaan yhteensä 95kpl platyn poikasia, laskimme kaikki eilen kun siirrettiin toiseen altaaseen.
Toisessa altaassa on saatuja vähän isompia poikasia noin. 30kpl ;)
Näitä on ainakin kiva seurailla miten kasvaa :D
Väritkin alkaa jo pikku hiljaa näkyä esim. punaista, sinistä ja oranssia ;D
maryah
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maryah »

Ohoh, johan on poikasia! Jännityksellä (ja pelolla) ootellen meidän platyjen ekaa satsia uudessa kodissa :D
eikkumonni
Junior Member
Junior Member

Mites onko pian kauppaan vienti edessä sinulla Sarucca ? [;)] joo ja meillä on jo nättejä aikuisia, pidän ne itse. :D
Sarucca kirjoitti:Tosi mukava seurata niiden kehittymistä.
joo näin on.
kala_friend
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Heippatirallaa
tämä on "tyhmä" kysymys mutta mistä voin arvella platy naaraan synnytys ajankohdan? Onko se sellainen tumma laikku alavatsaan josta olen lukenut vai onko minua
1234
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 1234 »

kala_friend kirjoitti:Heippatirallaa
tämä on "tyhmä" kysymys mutta mistä voin arvella platy naaraan synnytys ajankohdan? Onko se sellainen tumma laikku alavatsaan josta olen lukenut vai onko minua
Sen voi arvioida siitä, että platy on melkein räjähtävän näköinen ja yleensä plary koiraar alkaavat jahtaamaan naarasta enemmän kun yleensä. Sillon kun platy pysähtelee usein esim. kasvien päällä tai pohjan tuntumaan ja laittaa eviään vartaloa vasten synnytys on luultavimmin lähellä.
140 litranen sekala
kala_friend
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

^Kiitos tiedosta [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”