Kysymyksiä kulmatetran käytöksestä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kysymyksiä kulmatetran käytöksestä
Mulla on 100 litrainen akva, jossa asukkeina 1 partis, 8 kulmatetraa sekä tänään muuttaneina 6 pandamonnista. Mutta näistä kulmiksista.
Kaks näistä on tosi ilkeitä reviiritietoisia härkkijöitä. Eli käyvät kahdestaan partiksen pohjatabletilla syömässä, hyvä ettei partiksen suusta! Ja kaupan päällisiks vielä härkkii sitä liikkeelle. Ja nää kaks terrorisoi koko muuta parvea. Yks joutuu kyyhöttämään vallisnerioiden joukossa, hyvä jos ees raukka pääsee syömään ja loput 5 kyyhöttää aivan toisella puolella akvaa, kun nää kaks ilkiötä on tietty vallottanu akvaarion keskiosan. Huomasin nyt päivällä kun aamulla kotiutin noi pandat, että tää parivaljakko käy härkkimässä niitäkin. Siis ärsyke, kun niiden piti olla niin sävyisiä. Onneks vammoja ei oo tullu vielä kellekkään ja kaikki on yhtenä kappaleena.
Oisko ratkaisu hommata noita vaikka lisää n. 4 kappaletta, vaiko muuttuuko käytös vielä hirveemmäks? Seuraavaksi mulle olis tulossa kuusiraitabarbeja, mutta uskaltaako noitakaan ottaa? Muuttuisko kaksikon käytös, kun tulee toinen parvi? Onks kellään kokemuksia tällaisista ilkiö-kulmiksista?
Kaks näistä on tosi ilkeitä reviiritietoisia härkkijöitä. Eli käyvät kahdestaan partiksen pohjatabletilla syömässä, hyvä ettei partiksen suusta! Ja kaupan päällisiks vielä härkkii sitä liikkeelle. Ja nää kaks terrorisoi koko muuta parvea. Yks joutuu kyyhöttämään vallisnerioiden joukossa, hyvä jos ees raukka pääsee syömään ja loput 5 kyyhöttää aivan toisella puolella akvaa, kun nää kaks ilkiötä on tietty vallottanu akvaarion keskiosan. Huomasin nyt päivällä kun aamulla kotiutin noi pandat, että tää parivaljakko käy härkkimässä niitäkin. Siis ärsyke, kun niiden piti olla niin sävyisiä. Onneks vammoja ei oo tullu vielä kellekkään ja kaikki on yhtenä kappaleena.
Oisko ratkaisu hommata noita vaikka lisää n. 4 kappaletta, vaiko muuttuuko käytös vielä hirveemmäks? Seuraavaksi mulle olis tulossa kuusiraitabarbeja, mutta uskaltaako noitakaan ottaa? Muuttuisko kaksikon käytös, kun tulee toinen parvi? Onks kellään kokemuksia tällaisista ilkiö-kulmiksista?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
Minullakin on 15 kulmatetraa ja juu, kyllä täälläkin jahtaillaan toisia, se kuuluu niiden luonteeseen valitettavasti enemmän tai vähemmän. Tästä käytöksestä on mainittu uudessa Akvaariokalat-kirjassakin.
Omistani en ole tosin havainnut, että sieltä erottuisi selvästi jotain tiettyjä "ilkiö" yksilöitä, vaan kyllä siellä porukalla nahistellaan. Välillä punatetrojakin huiskitaan.
Tämän luonteen takia niitä ei suositella ainakaan pitkäeväisten lajien kanssa. Vaikea nyt sanoa, muuttuuko niiden käytös, jos ottaisit niitä lisää, ainakin se helpottaisi niitä tiettyjä jahdattuja yksilöitä, ehkä..
, sinuna kyllä hankkisin niitä vähän lisää. Itse ajattelin ainakin lisätä omaa parveani vielä tuosta, saa nähdä sitten vaikuttaako se mitenkään.
Jännää tuo, että sinulla ne käyvät pohjakalojakin kiusaamassa, omani eivät kyllä pahemmin pohjalla käy edes syömässä eli monniset saavat olla rauhassa.
Omistani en ole tosin havainnut, että sieltä erottuisi selvästi jotain tiettyjä "ilkiö" yksilöitä, vaan kyllä siellä porukalla nahistellaan. Välillä punatetrojakin huiskitaan.
Tämän luonteen takia niitä ei suositella ainakaan pitkäeväisten lajien kanssa. Vaikea nyt sanoa, muuttuuko niiden käytös, jos ottaisit niitä lisää, ainakin se helpottaisi niitä tiettyjä jahdattuja yksilöitä, ehkä..

Jännää tuo, että sinulla ne käyvät pohjakalojakin kiusaamassa, omani eivät kyllä pahemmin pohjalla käy edes syömässä eli monniset saavat olla rauhassa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Advanced Member
- Viesti:
Nuo mun kaksikko käy ihan popsimassa partiksen ja pandojen pohjatabletit ja ne uiskentelee enimmäkseen veden keski- ja alaosassa. Ja niiden kun piti olla vielä pintakaloja
. Välillä nuo kaks ihan ui pohjassa ja kiusaa pandoja, jotka sitten uivat villinä karkuun.. Tää taas aiheuttaa sen, että jos siinä oli pohjatabletti, se pöllähtää veteen ja kaksikko nahistelee keskenään, kumpi saa syödä ruuat...

Mun mielestä näyttäis, että kulmat on näitä parvikaloja, jotka pitävät pieniä "minireviirejä", joilta sitten ajetaan muut pois. Reviirien paikat vaihtuu koko ajan, kun parvi liikkuu, eikä niiden kokokaan ole, kun ehkä parikymmentä senttiä. Siis mulla ainakin oli niin, että kaveria "ajettiin takaa" ehkä max. se 20 cm ja sitten palattiin "omalle paikalle". Ja tätä tönimistä harrasti mun mielestä kaikki kulmat melko tasapuolisesti, kukaan ei ollu erityisesti silmätikkuna. Inkkareitakin joskus hätisteltiin kauemmaksi, mutta huomattavasti harvemmin ja laiskemmin, mitä oman lajisia kavereita. Ja pinnalla nuo mulla viihtyivät, en muista niiden koskaan hakeneen ruokaa pohjalta.
Tuohon jahtailuun varmasti auttaisi lisätila... Eli kaikille olisi se minireviiri / tilaa väistää muita. Mun mielestä kulmat ei oo mitään pikkukaloja (ottakaa vaikka viivoitin ja kattokaa, millanen mötkö on 6 cm kala ja etenkin naaraat on melkoisia läskejäkin...) eikä myöskään hiljaisia hissukoita, joten akvaarion kokoa kannattaisi miettiä. Ei nyt ole sitä Varjon kirjaa käsillä, joten en muista mitä siinä sanottiin altaan koosta. Mulla oli 120 * 45 *45 altaassa alunperin 10 kulmaa, jotka mahtuivat elämään ihan sopuisasti (n. 20 inkkarin, 10 monnisen + nuoli-, noita- ja partamonnien kanssa), kutivatkin useamman kerran. Tosin etenkin kuturallin yhteydessä tuo 120 cm ei ollut matka eikä mikään kiihdytellä eestaas useampaankin kertaan...
Myös parven kasvattaminen voisi auttaa siten, että "töniminen" jakautuu useamman kalan osalle. Jos taas toisaalta kyse on tilanahtaudesta niin tilanne voi huonontuakin... Vaikea juttu. Onko sun altaassa miten pintakasveja? Niiden lisääminen (suojaa ylhäältä tulevia petoja vastaan) voisi auttaa kaloja pysymään lähempänä pintaa. Ihan avovedessä nuo ei mun mielestä tykkää pinnassa hengailla.
Tulipa pitkä juttu. Eikä tästä tainnut paljoa apua olla, kunhan kirjoittelin omia kokemuksia...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuohon jahtailuun varmasti auttaisi lisätila... Eli kaikille olisi se minireviiri / tilaa väistää muita. Mun mielestä kulmat ei oo mitään pikkukaloja (ottakaa vaikka viivoitin ja kattokaa, millanen mötkö on 6 cm kala ja etenkin naaraat on melkoisia läskejäkin...) eikä myöskään hiljaisia hissukoita, joten akvaarion kokoa kannattaisi miettiä. Ei nyt ole sitä Varjon kirjaa käsillä, joten en muista mitä siinä sanottiin altaan koosta. Mulla oli 120 * 45 *45 altaassa alunperin 10 kulmaa, jotka mahtuivat elämään ihan sopuisasti (n. 20 inkkarin, 10 monnisen + nuoli-, noita- ja partamonnien kanssa), kutivatkin useamman kerran. Tosin etenkin kuturallin yhteydessä tuo 120 cm ei ollut matka eikä mikään kiihdytellä eestaas useampaankin kertaan...
Myös parven kasvattaminen voisi auttaa siten, että "töniminen" jakautuu useamman kalan osalle. Jos taas toisaalta kyse on tilanahtaudesta niin tilanne voi huonontuakin... Vaikea juttu. Onko sun altaassa miten pintakasveja? Niiden lisääminen (suojaa ylhäältä tulevia petoja vastaan) voisi auttaa kaloja pysymään lähempänä pintaa. Ihan avovedessä nuo ei mun mielestä tykkää pinnassa hengailla.
Tulipa pitkä juttu. Eikä tästä tainnut paljoa apua olla, kunhan kirjoittelin omia kokemuksia...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Be merrier with a terrier!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minimi 85 litraa. Taitaa olla vähän alakanttiin..? Käyttää kahta ylempää kolmannesta altaan vesitilasta, lämpö 22-28 ja pH 6-7,5.Kaiku kirjoitti:Ei nyt ole sitä Varjon kirjaa käsillä, joten en muista mitä siinä sanottiin altaan koosta.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on toi satalitrainen, jossa tuo 8 kulmista. Eli en usko, että on ahdasta, kun muita parvia ei ole paitsi nuo pandat pohjalla. Mulla vaan noi kaks yksilöä härkkii muita ja nää loput 6 ovat ihan onnettomia. Nää 6 elääkin vaan pinnan tietämillä, vallisneriat, vedensuosikit ja varsinkin kriinumit ovat niiden lempipaikat. Nää loput 6 elää ihan sulassa sovussa keskenään eivätkä ne hätistä toisiaan taikka muutakaan. Ne on vaan nää kaksi yksilöä. Harmi vaan kun tää yksi jäi loukkuun tonne vallisnerioiden joukkoon, kun nää kaks ei päästä sitä muiden luo. Siellähän olis kivampi olla kun frendejä olis siellä kriinumin suojissa 5.
Elikkä tossa jo vähän sivuutin kasvistoaihetta, että mulla on siellä vallisnerioita nurkassa ja niiden vieressä vedensuosikkia, jotka ovat kasvaneet jo reilusti pinnalle. Toisella puolella mulla on kaks kriinumia, jotka peittää lehdillään melkein puol akvaa. Eli tuo pintakasvillisuus pitäis varmaan olla ok, kun ei kuitenkaan ihan koko akvaa voi noilla peittää. Muita kasveja mulla on siellä melalehteä kaksi ja kääpiömelalehteä, miekkakasveja kaksi ja yksi rotala.
Elikkä tossa jo vähän sivuutin kasvistoaihetta, että mulla on siellä vallisnerioita nurkassa ja niiden vieressä vedensuosikkia, jotka ovat kasvaneet jo reilusti pinnalle. Toisella puolella mulla on kaks kriinumia, jotka peittää lehdillään melkein puol akvaa. Eli tuo pintakasvillisuus pitäis varmaan olla ok, kun ei kuitenkaan ihan koko akvaa voi noilla peittää. Muita kasveja mulla on siellä melalehteä kaksi ja kääpiömelalehteä, miekkakasveja kaksi ja yksi rotala.
-
- Advanced Member
Vielä jokunen vuosi sitten näitä vielä suositeltiin rauhallisina ja kiltteinä kaloina 50 litraiseen altaaseen
.
Vielä nepis76 noista kuusiraitabarbeista, mielestäni olen kuullut juttua, että ne joillakin ovat aika ujoja, joten mahtaakohan ne olla hyvä idea sittenkään kulmisten kanssa? Kannattaa toki lukea ja miettiä asiaa vielä itse
.

Vielä nepis76 noista kuusiraitabarbeista, mielestäni olen kuullut juttua, että ne joillakin ovat aika ujoja, joten mahtaakohan ne olla hyvä idea sittenkään kulmisten kanssa? Kannattaa toki lukea ja miettiä asiaa vielä itse
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä oon ruvennut miettimään samaa hommaa, että kannattaako nyt sitten ottaa noita kuusiraitabarbeja lainkaan... Tosi kurjaa, että noi kulmikset ovat tuollaisia luonteeltaan, kun kuitenkin haluaisin säyseitä rauhallisia parvikaloja, jotka tulevat toimeen kaikkien kanssa (melkein). Ja kun mitään lajiakvaariota en kuitenkaan tahdo.
Mä oon jopa miettinyt, pitäiskö noista kulmiksista luopua, jos ne jatkavat tommoista käytöstä. Ja varmasti viihtyisivät paremmin suuremmassa akvaariossa, johon sais isomman parven, jota en valitettavasti voi itse tarjota...
Harmittaa vaan hiukan, kun ekaa akvaariota vasta oon tällai saanut käynnistettyä ja menin niin peppu edellä puuhun, että kalojen valintakaan ei luonnistunut...![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
------------------------
Laitoin kuukkeliin hauksi kulmatetra ja kaikki haun tulokset antoivat tällaisia kommentteja: Akvaarion koko min. 80 L, sävyisä ja kiltti parvikala, joka ei kiusaa muita ja sopii seuraan kuin seuraan.
Saiskohan noista liikkeistä, jotka tuollai kulmista mainostaa, hommattua noita rauhallisia ja kilttejä kulmiksia tonne mun akvaan (ja harkitsee sarkastiseen sävyyn soittamista noihin kauppoihin... )
Mä oon jopa miettinyt, pitäiskö noista kulmiksista luopua, jos ne jatkavat tommoista käytöstä. Ja varmasti viihtyisivät paremmin suuremmassa akvaariossa, johon sais isomman parven, jota en valitettavasti voi itse tarjota...

Harmittaa vaan hiukan, kun ekaa akvaariota vasta oon tällai saanut käynnistettyä ja menin niin peppu edellä puuhun, että kalojen valintakaan ei luonnistunut...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
------------------------
Laitoin kuukkeliin hauksi kulmatetra ja kaikki haun tulokset antoivat tällaisia kommentteja: Akvaarion koko min. 80 L, sävyisä ja kiltti parvikala, joka ei kiusaa muita ja sopii seuraan kuin seuraan.

Saiskohan noista liikkeistä, jotka tuollai kulmista mainostaa, hommattua noita rauhallisia ja kilttejä kulmiksia tonne mun akvaan (ja harkitsee sarkastiseen sävyyn soittamista noihin kauppoihin... )

-
- Advanced Member
- Viesti:
Jos mä luopuisin noista kulmiksista, niin oisko tiedossa kellään mikä laji mahdollisesti sopis mun akvaan? Haluaisin enimmäkseen pinnalla/keskiosassa uivan lajin, joka on voi olla myös vilkas, muttei kuitenkaan saa häiritä muita akvan asukkeja. Tarkoitus olisi hommata sinne vielä 10-12 kalan parven kuusiraitabarbeja. Nykyisiä asukkeja siellä on noiden kulmisten lisäksi yks partis ja 6 pandamonnista.
Akvan koko on teillä tiedossa, mutta vesiarvot, jotka on mitattu 2 krt päivässä tetran 5in1-liuskatestillä ja 3 kertaa on mitattu akva-kaupassa tippatestein:
NO2=0 (nitriitti)
NO3=20 (nitraatti)
GH=yli 6 alle 10
KH=6
pH=7,2
lämpötila on 24,5 astetta.
Akva on perustettu/käynnistetty 30.8. ja oli kolmisen viikkoa ilman kaloja. Vesiarvot olivat puoltoista viikkoa samat vakiintuneet, jolloin eka asukki partis muutti sinne. Viikkoa myöhemmin sinne tuli noi kulmikset ja nyt maanantaina sinne muutti nuo 6 pandamonnista.
Kasveista aattelin vielä lisätä tonne joko jaavansaniaisen takaosassa olevan juurakon päälle tai yhden kriinumin lisää, jotta saisin vielä enempi suojaa pintakaloja varten.
Akvan koko on teillä tiedossa, mutta vesiarvot, jotka on mitattu 2 krt päivässä tetran 5in1-liuskatestillä ja 3 kertaa on mitattu akva-kaupassa tippatestein:
NO2=0 (nitriitti)
NO3=20 (nitraatti)
GH=yli 6 alle 10
KH=6
pH=7,2
lämpötila on 24,5 astetta.
Akva on perustettu/käynnistetty 30.8. ja oli kolmisen viikkoa ilman kaloja. Vesiarvot olivat puoltoista viikkoa samat vakiintuneet, jolloin eka asukki partis muutti sinne. Viikkoa myöhemmin sinne tuli noi kulmikset ja nyt maanantaina sinne muutti nuo 6 pandamonnista.
Kasveista aattelin vielä lisätä tonne joko jaavansaniaisen takaosassa olevan juurakon päälle tai yhden kriinumin lisää, jotta saisin vielä enempi suojaa pintakaloja varten.
-
- Advanced Member
Noihin vaatimuksiin menisi ainakin tulipyrstötetra
:
http://zierfischfreund.de/Fische/Salmer ... thbuni.jpg
Ui aika ylhäällä allasta.
Jos pH olisi vähän alempi, niin sitten kääpiösuppusuu, ruso-tai hohtokiilakylki.
http://zierfischfreund.de/Fische/Salmer ... thbuni.jpg
Ui aika ylhäällä allasta.
Jos pH olisi vähän alempi, niin sitten kääpiösuppusuu, ruso-tai hohtokiilakylki.
Kynäkalat ainakin pysyvät pinnassa (ei kylläkään vilkkaita). Ja mun tietääkseni myös erilaiset suppusuut ovat enemmän pinnan läheisyydessä. Mulla ei ole kumpiakaan ollut, joten omia kokemuksia ei ole. Jos tetra-ajatuksesta luovutaan niin pienistä rasboroistahan löytyy kanssa pinnan läheisyydessä uivia otuksia. Tarkista kuitenkin useammasta paikasta kalojen vaatimat vesiarvot, ainakin osa pikkurasboroista ja muistaakseni kääpiösuppusuut ovat ns. mustan veden kaloja (hyvin pehmeä & hapan vesi).
Be merrier with a terrier!
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tuo kynäkala olis kyllä kivan ja hassun näköinen vekkuli
Mutta nuo vaihtoehdot, joita on ehdotettu taitavat vaatia alhaisempaa pH:ta, joka akvassani on... Se kun on yli 7...
Tuleeko kellään muita pinnantuntumassa uivia lajeja mieleen, jotka kävisivät mun akvaan vesiarvojensa puolesta?

Mutta nuo vaihtoehdot, joita on ehdotettu taitavat vaatia alhaisempaa pH:ta, joka akvassani on... Se kun on yli 7...

Kulmatetran käyttäytyminen
Meilllä on akvaariossa 6 kulmatetraa ja olen pistanyt merkille niitten käyttäytymistä ...
1 on "mököttämässä" suodattimen takana lähes koko ajan, 2 on olevinaan "machoja" jotka ajavat takaa kaikkia muita lajitovereita sekä leväbarbeja.
onko kellään kokemuksia näistä vai onko tämä niitten normaalia käyttäymistä??
1 on "mököttämässä" suodattimen takana lähes koko ajan, 2 on olevinaan "machoja" jotka ajavat takaa kaikkia muita lajitovereita sekä leväbarbeja.
onko kellään kokemuksia näistä vai onko tämä niitten normaalia käyttäymistä??