Kardinaalikalojen kudetus
Valvoja: Moderaattorit
Kardinaalikalojen kudetus
Kuinka nopeasti kardinaalikalat yleensä kutevat?
Meillä on 2 kardinaalikalaa (naaras ja koiras) 20l kutuakvaariossa.
Lämpötilat ym. on kunnossa.
Milloin kalat kannattaa viimeistään ottaa pois jos kutua ei rupea näkymään?
Kalat ovat olleet siellä noin puolituntia.
Ja millaiselle pinnalle ne yleensä kutevat?
Akvaariossa on pieni savinen ruukku, leveälehtisiä kasveja, jaavansammalta, vesisalaattia ja pääkallo koriste. Hiekka on tummaa
Meillä on 2 kardinaalikalaa (naaras ja koiras) 20l kutuakvaariossa.
Lämpötilat ym. on kunnossa.
Milloin kalat kannattaa viimeistään ottaa pois jos kutua ei rupea näkymään?
Kalat ovat olleet siellä noin puolituntia.
Ja millaiselle pinnalle ne yleensä kutevat?
Akvaariossa on pieni savinen ruukku, leveälehtisiä kasveja, jaavansammalta, vesisalaattia ja pääkallo koriste. Hiekka on tummaa
Akvaariot:
20l 40l 120l 120l 400l 1300l
+ koira, hamsteri, 3 undulaattia ja kotiloita
Re: Kardinaalikalojen kudetus
Terve!
Jos naaras oli kunnolla pullea kun laitoit kalat kutemaan, niin huomaat kyllä
itse olen käyttänyt kuturitilänä eteiseen tarkoitettua muovista "hapsu"kuramattoa.
Jos naaras oli kunnolla pullea kun laitoit kalat kutemaan, niin huomaat kyllä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1000, 100 ja 10 litraa
Juu oli kyllä tosi pullea
Kuteeko ne yleensä aina? Ja kuinka kauan niitä uskaltaa siellä pitää jos ei rupee kutemaan?? Ei ainakaan oo vielä kutua näkyny... 

Akvaariot:
-
- Elite Member
Noista kardinaalikaloista sen verran, että jos syötätä niitä tarpeeksi tuolla kutu akvaariossa, niin niitten ei pitäsi syödä mätiä kovinkaan hanakasti. 

Parin kolmen päivän sisällä ovat kuteneet. Olen ottanut emokalat pois kun naaras "laihtunut". Kalat kutevat reilun viikon verran useampaan kertaan eli mätiä kehittyy uudestaan.
Kannattaa harkita jättääkö kalat kutemaan toistamiseen jos ensimmäisestä kudusta jo tulee riittävästi poikasia.Aikuisille kannattaa kuitenkin syöttää artemiaa tai artemian kuorittuja munia. Niitähän on hyvä antaa myös poikasille kun ovat kasvaneet.
Kannattaa harkita jättääkö kalat kutemaan toistamiseen jos ensimmäisestä kudusta jo tulee riittävästi poikasia.Aikuisille kannattaa kuitenkin syöttää artemiaa tai artemian kuorittuja munia. Niitähän on hyvä antaa myös poikasille kun ovat kasvaneet.
1000, 100 ja 10 litraa
Juu, otin vanhemmat jo pois, parin päivän päästä. Naaras oli selvästi laihtunut, mutta kutua ei näkynyt. Kuinka nopeasti poikaset yleensä kuoriutuu? Vai ovatkohan vanhemmat syöneet mädin...
Akvaariot:
-
- Elite Member
Muistelisin että tuo kardinaalikalojen kudun kehittyminen kestää päivän pari, jonka jälkeen poikaset roikkuu vielä kasvien lehdissä toiset päivän tai pari ennen kun lähtevät uimaan, korjatkaa jos oon väärässä. 

Omani olivat laseissa kiinni, kun ei kasveja ollut. Pari päivää kestää kuoriutua. Tee valmiiksi likoeläin-nestettä liottamalla vajaan vrk:n ajan kuivattua banaaninkuoren palasta ( n. 1/8 osa kuoresta), (Siis ensin pitää kuivata lämpöpatterin päällä kuoria. Kestää myös noin vuorokauden .)
sitten voit alkaa tiputtaa poikasille ruokaa. kun neste on hieman sameaa ja maistuu ja tuoksuu makealle, on se hyvää.Tippa minuutissa on hyvä. Ilmaletkulla lappoat astiasta. Säädä puristimella tipan tempo. Kun neste sakeutuu joudut säätämään tiputusta. Itse olen käyttänyt sairaalan tippalaitetta. Vuorokauden pysyy likoeläinneste hyvänä, joten joka päivä kannattaa panna uusi kuorenpalanen likoamaan. Älä tiputa liikaa. mielummin " liian vähän"
sitten voit alkaa tiputtaa poikasille ruokaa. kun neste on hieman sameaa ja maistuu ja tuoksuu makealle, on se hyvää.Tippa minuutissa on hyvä. Ilmaletkulla lappoat astiasta. Säädä puristimella tipan tempo. Kun neste sakeutuu joudut säätämään tiputusta. Itse olen käyttänyt sairaalan tippalaitetta. Vuorokauden pysyy likoeläinneste hyvänä, joten joka päivä kannattaa panna uusi kuorenpalanen likoamaan. Älä tiputa liikaa. mielummin " liian vähän"
1000, 100 ja 10 litraa
-
- Elite Member
Jokos Puljun kardinaalikalat kuti ja joko on poikasia näkyvillä? 

Ei ole näkynyt kutua eikä poikasia... Odottelen vielä pari päivää ja koitan sitten uudestaan (:
---------------------------------
Kirjoittaja Pulju » 13:46, 12.01.2010
Ja kiitos Amokselle hyvästä neuvosta (;
---------------------------------
Kirjoittaja Pulju » 13:46, 12.01.2010
Ja kiitos Amokselle hyvästä neuvosta (;
Akvaariot:
-
- Elite Member
MIula on isommat kardinaalikalojen poikast kasvanu jo 2cm pitkäksi yksi poikanen on jälessä tuossa kasvussa on paljon pienempi kun toiset,
mutta eiköhän tuokii tuosta kasvane.
Semmonen kysymys ois noista poikasista, että tuolla on kaksi semmosta poikasta jotka muistuttaa väritykseltään jo melko lailla aikuista kardinaalikalaa,
eli niitten se neonhohtonen juova on muuttunu semmoseksi kapeaksi ja aika himmeäksi ja sitten kahdella muulla poikasella on vielä oikeen komea juova kyljessään vaikka kaikki poikaset on saman ikäsiä, saavuttaako koiraspoikaset myöhemmin aikuis värityksen kun naaraat vai toiste päin?
mutta eiköhän tuokii tuosta kasvane.

Semmonen kysymys ois noista poikasista, että tuolla on kaksi semmosta poikasta jotka muistuttaa väritykseltään jo melko lailla aikuista kardinaalikalaa,
eli niitten se neonhohtonen juova on muuttunu semmoseksi kapeaksi ja aika himmeäksi ja sitten kahdella muulla poikasella on vielä oikeen komea juova kyljessään vaikka kaikki poikaset on saman ikäsiä, saavuttaako koiraspoikaset myöhemmin aikuis värityksen kun naaraat vai toiste päin?

En osaa tuosta värityksestä sanoa. Sensijaan puljulle, että kannattaa kuivata banaaninkuoret korpuiksi jo etukäteen. Avonaisessa astiassa kypsyttäminen ja lapottaminen ettei pilaannu nopeasti. Letkun yläpäähän iso mutteri painoksi, ja sopivasti teippiä niin pysyy letku astian pohjassa. hiukan voi lantrata, mutta joka päivä parempi laittaa uusi satsi.
Omassa kylppärissäni oli niin kuuma monien altaiden vuoksi ,että neste pilaantui aika nopeasti. Sopivasti ruokaa on altaassa, kun hyvällä mielikuvituksella huomaat veden olevan hiukan harmaata. Joskus olen antanut ruiskullakin ruokaa muutamaan otteeseen päivässä. Myös kuorenpalasen voi heittää sellaisenaan, mutta vaikea tällöin kontrolloida.
Omassa kylppärissäni oli niin kuuma monien altaiden vuoksi ,että neste pilaantui aika nopeasti. Sopivasti ruokaa on altaassa, kun hyvällä mielikuvituksella huomaat veden olevan hiukan harmaata. Joskus olen antanut ruiskullakin ruokaa muutamaan otteeseen päivässä. Myös kuorenpalasen voi heittää sellaisenaan, mutta vaikea tällöin kontrolloida.