Parvikalaa isompien ahventen seuraksi?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Parvikalaa isompien ahventen seuraksi?
Haluaisin näyttävän parvikalan, mutta koska akvaariossa on myös isoiksi kasvavia kaloja, en tiedä mikä parvikala olisi oiva valinta. Värikkyys ei ole haitaksi.
Nyt polskimassa:
2 lehtikaloja (pariskunta)
2 sinileukakirjoahvenia (pariskunta)
3 valjaskirjoahventa (ovat vielä nuoria, alle 10cm)
20 Black Venezuela monnista
18 Rusomonnista
3 partamonnia
1 appelsiinipleko
1 helmipurjepleko
8x viisiraitabarbia - oikein viehättävä parvikala, joista varmaankin luovun, koska eivät ole niin paljon esillä mitä haluaisin.
Altaan koko on 600 litraa
Lämpö: 26'C
Peruspehmeä vesi, Ph alle 7.
Kongontetra ei viehätä, vaikka tilaa riittäiskin.
Nyt polskimassa:
2 lehtikaloja (pariskunta)
2 sinileukakirjoahvenia (pariskunta)
3 valjaskirjoahventa (ovat vielä nuoria, alle 10cm)
20 Black Venezuela monnista
18 Rusomonnista
3 partamonnia
1 appelsiinipleko
1 helmipurjepleko
8x viisiraitabarbia - oikein viehättävä parvikala, joista varmaankin luovun, koska eivät ole niin paljon esillä mitä haluaisin.
Altaan koko on 600 litraa
Lämpö: 26'C
Peruspehmeä vesi, Ph alle 7.
Kongontetra ei viehätä, vaikka tilaa riittäiskin.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Parvikalaa isompien ahventen seuraksi?
hah, 8 kpl pien pieniä pusukaloja, ne on hauskimpia mitä löytyy, ne tulee kaikkien kanssa myös hyvin toimeen.
Niitä mulla on ollut vuodesta 1982 !
Niitä mulla on ollut vuodesta 1982 !
450 L sekasotku, pusukala x5 & yms.
http://www.kuumakyyti.com/akvaario
http://www.youtube.com/user/galax64
http://www.kuumakyyti.com/akvaario
http://www.youtube.com/user/galax64
-
- Junior Member
- Viesti:
Erikoisia, joo.. mutta eivät osu mun makuun ollenkaan 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Jospa viisiraitabarbeja ujostuttaa, kun niitä on tilaan nähden aika vähän? Itse voisin kasvattaa sitä parvea. Vaihtoehtoisesti tuli mieleen kongontetra: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... ntetra.htm ja keltabarbi: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... abarbi.htm En tosin tiedä, tuleeko keltabarbille liian lämmin. Tuli mieleen myös siniseeprakala, mutta mun opus on lainassa, niin en muista vaatimuksia, ja mahtaako sitten olla liian vilkas ahvenien seuraan.
Varmaan olisin heitellyt enemmänkin ideoita, mutta en oikein tiedä, minkä tyyppinen kalan pitäisi olla. Jos on viisiraidan pituinen, pitäisi sen olla samalla lailla korkea, jos taas pitkä, sen tulee olla isompi muuten vaan?
Varmaan olisin heitellyt enemmänkin ideoita, mutta en oikein tiedä, minkä tyyppinen kalan pitäisi olla. Jos on viisiraidan pituinen, pitäisi sen olla samalla lailla korkea, jos taas pitkä, sen tulee olla isompi muuten vaan?
Viimeksi muokannut Miss_Molton, 06:55, 19.01.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Kongontetroista en oikein tykkää - kenties loppupelissä liian isoksikin kasvava kala, haluaisin mielummin ison parven pienempia kaloja.
Mulla oli aikoinaan rusokiilakylkiä, niistä tykkäsin kovasti, mutta voi harmi että on niin pieneksi jäävä kala eivätkä siksi sovi ahvensoppaani
Se siniseepra vaikutti kauniilta, vaikka kookas onkin. Akvaariokeskuksen sivuilla lukee, että vaatii avointa uintitilaa yläosaan, mutta siellähän mulla on nuo lehtikalat aika useesti :/
Mulla oli aikoinaan rusokiilakylkiä, niistä tykkäsin kovasti, mutta voi harmi että on niin pieneksi jäävä kala eivätkä siksi sovi ahvensoppaani

Se siniseepra vaikutti kauniilta, vaikka kookas onkin. Akvaariokeskuksen sivuilla lukee, että vaatii avointa uintitilaa yläosaan, mutta siellähän mulla on nuo lehtikalat aika useesti :/
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Sulla on kyllä sen verran litraa, että kunhan kaikki lajit ei pyöri samassa kerroksessa, niin uskon, ettei siniseepriksiä lehtarit häiritse. Toiste päin en kyllä tiedä, mulla kun seeprakalat käyttää kaikkia kerroksia ruuan yhteydessä, muuten lähinnä pinta- ja keskikerrosta. Onkos normi kiilakylki huonompi ulkoisesti, vai onko vähän liian pieni?
-
- Junior Member
- Viesti:
Ihan normi ulkoisesti sekin, mutta ajattelin että hieman liian pieni siihen nähden, että valjaskirjoahven kasvaa sinne 20cm nurkille ja hieman ylikin. Ettei kiilakylki joudu vaan ruokalistalle.Miss_Molton kirjoitti:Onkos normi kiilakylki huonompi ulkoisesti, vai onko vähän liian pieni?
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mitets olis lipputetra?
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Safiiritetra on kaunis isossa parvessa, ja on riittävän iso. Ei ainakaan päädy ahventen ruokalistalle 

684l kilppariallas
-
- Junior Member
- Viesti:
Lipputetra on kaunis, mutta kuulemma kasvituholainen?
Safiiritetra on upea, kuinkakohan monta niitä laittais parveen jos sellaisesta parven tekis?
Safiiritetra on upea, kuinkakohan monta niitä laittais parveen jos sellaisesta parven tekis?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Safiiritetra on komea, mutta parvikäyttäytymisessä saisi olla parantamisen varaa. Mulla on 720 litraisessa n.20 kpl safiireita ja suurimman osan aikaa ne ovat hajallaan ku jokisen eväät ympäri allasta.
Safiirit hoitavat itse parven kasvattamisen sillä lisääntyvät ainakin minulla suht helposti. Tarpeeksi vain kasvitiheikköjä niin poikasia selviää isoiksi seura-altaassakin ilman mitään kummempia toimenpiteitä.
Safiirit hoitavat itse parven kasvattamisen sillä lisääntyvät ainakin minulla suht helposti. Tarpeeksi vain kasvitiheikköjä niin poikasia selviää isoiksi seura-altaassakin ilman mitään kummempia toimenpiteitä.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Junior Member
- Viesti:

Mitä sulla on safiirien seuraksi, Kilu?
-
- Senior Member
Kalastonvaihdos meneillään, joten tällä hetkellä on vain lehtikalapariskunta ja pohjalla haarniskamonneja, ukkopartiksia ja kuultopleko.
Tulossa Geophagus sp. "Tapajos Red Head" -parvi, mahdollisesti joku toinen tonkijalaji, kuviokirjoahvenpariskunta ja joku iso pleko. Luultavasti isopurje.
Tulossa Geophagus sp. "Tapajos Red Head" -parvi, mahdollisesti joku toinen tonkijalaji, kuviokirjoahvenpariskunta ja joku iso pleko. Luultavasti isopurje.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Junior Member
- Viesti:
Nostan tätä aihetta hieman, jospa tulisi lisää mielipiteitä ja ehdotuksia.
Ajattelin vaan sitäkin vielä, että olisiko safiiritetra kuinka parvessa, jos pelotekalana on nuo 20 cm pituiset valjaskirjoahvenet? Siksi yritin sulta, Kilu, saada vähän tietoa, että mikä kala sulla oli safiirien kanssa pelotekalana?
Entä tuleeko nuo viisi/kuusi-raitabarbit esille, jos parven kokoa kasvattaa reilusti. Se olisi vaan niin tyhmä pettymys, jos ostaa vaikka 20 viisiraitabarbia lisää ja ne silti olisivat tuolla pensaan alla kököttämässä.
Ajattelin vaan sitäkin vielä, että olisiko safiiritetra kuinka parvessa, jos pelotekalana on nuo 20 cm pituiset valjaskirjoahvenet? Siksi yritin sulta, Kilu, saada vähän tietoa, että mikä kala sulla oli safiirien kanssa pelotekalana?
Entä tuleeko nuo viisi/kuusi-raitabarbit esille, jos parven kokoa kasvattaa reilusti. Se olisi vaan niin tyhmä pettymys, jos ostaa vaikka 20 viisiraitabarbia lisää ja ne silti olisivat tuolla pensaan alla kököttämässä.
-
- Senior Member
Muuta isompaa ei ole ollut, kuin lehtikalat. Pari kämmenen kokoista koirasta ja muutama pienempi, eipä nuo niitä mitenkään pelänneet. Ja ruoka-aikana lehtikalat jäi näiden ahmattien jalkoihin. Minullakin on avoin allas ja jos jäät ruokailua seuraamaan altaan viereen niin varmasti on paita märkänä, sen verran reilusti käyvät ruuan pinnalta hakemassa. 

720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
Itellä on isojen ahvenien kanssa tiikeribarbeja ja hyvin pärjäilee. Tikrut antaa ahventen olla rauhassa ja ahvenet ei äksyile tikruille. Ja kaikki saa masunsa täyteen ruoka-aikaan. Tikrut on tosi eloisia ja paljon esillä.
Appenzellinpaimenkoirat
-
- Junior Member
- Viesti:
Mutta ne taas ei mee lehtikalojen kanssa.condevil kirjoitti:Itellä on isojen ahvenien kanssa tiikeribarbeja ja hyvin pärjäilee. Tikrut antaa ahventen olla rauhassa ja ahvenet ei äksyile tikruille. Ja kaikki saa masunsa täyteen ruoka-aikaan. Tikrut on tosi eloisia ja paljon esillä.