Biodigest-ampullit, miten käyttää?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vasilius
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Biodigest-ampullit, miten käyttää?

Viesti Kirjoittaja Vasilius »

Akvaarion nitriittiarvo on 3:n paikkeilla, joten vaihdoin veden ja ajattelin laittaa joukkoon nyt tuota Biodigestiä, mitä myyjä suositteli.

Nyt on ongelma: mitä ihmettä minä oikein teen noilla? Siis ravistanko ja laitanko lasiampullin akvaarioon vai? Vai puristanko? Mistä? Miten ne bakteerit saa veteen? Yritin googlettaa, mutta mistään ei saa käyttöohjeita, kehottavat vaan ravistamaan ennen "käyttämistä".
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Biodigest-ampullit, miten käyttää?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

En ole noita ampulleja itse käyttänyt, mutta onko se ns. oikea lasiampulli? Jos on, niin siinä on se kaula ja siinä kaulassa on sellainen viiva, ns. katkaisuviiva. Eli ota vaikka talouspaperia sormien suojaksi ja taita kaula poikki viivan kohdalta reippaalla otteella (itsestä poispäin). Varo, ettei ampullin sisään ole mennyt/jäänyt lasinsiruja ennenkuin kaadat sen sisällön altaaseen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuossa pakkauksessa pitäsi olla semmonen pikkunen muovi putki jolla on tarkotus katkasta se lasiampullin pää pois.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Viisaat tietää paremmin, itse oon vaan katkaissu lääkeampullien kauloja ku oon hevostani pistellyt. :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
memma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja memma »

Huomattava myös on, että tuo ampulli tulee katkaista molemmista päistään, jos meinaa sen litkun saada sieltä sisältä ulos.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Älä laita hevoselle Bio Digestiä...tai minä ainakin antaisin mieluummin vaikka joulupiparin. :mrgreen: Meidän äijä (hevonen) pitää enemmänkin pipareista...

Minä juuri pelastin karanteenialtaat noilla Prodibionin tuotteilla. Meinasin joutua vaihtamaan vettä monta kertaa päivässä ammoniumin takia ja sitten varmaan olisin joutunut kohta nitriitinkin takia mutta nuo ampullit oli pelastus. Kannattaa tilata se Start Up-pakkaus, jossa on noita bakteereita sisältävät ampullit ja ammoniumia poistavat ampullit. Paketissa on hyvät ohjeet ja kaula katkaistaan mukana tulevalla pienellä muoviputkella molemmista päistä, jotta aine lähtee valumaan, kannattaa tehdä päiden katkaisu altaan päällä koska aine tosiaan valuu sieltä ulos kun molemmat päät on auki. Minä kykenin jättämään tänään karanteenin vedenvaihdon kokonaan väliin; eilen oli alkanut ihan hitusen tulla nitriittiä, päätin odottaa ja seurata (koska määrä oli vielä niin pieni, ettei kalat siitä hetkellisesti olisi kärsineet) ja nitriitti oli poistunut. Ammoniumia oli ja on vielä sellainen "ei haitallinen" määrä (kannattaa mitata ja mitata myös pH) ja sitäkin olen seurannut miten sen käy kun laitoin siis myös sen stop ammo:n. Pirun hyvät aineet. Mutta; näiden kanssa yhdessä käytin vielä Easy Lifen ffm-suodatin/vedenparannusainetta, kannattaa lukea sen hyödyistä, uskon sen olevan yksi osa tässä, että tämä meni karanteeneissa minulla näin hyvin. Ja; minä laitoin molempiin kypsyttämättömät sisäsuodattimet (veteen laiton lisäksi myös niiden suodatinpatruunoihin kaadoin Bio Digesti-ampullin). Minulla oli kyllä todella konkreettinen apu noista, ei voi muuta sanoa. :)

Ps. Aion laittaa isoonkin altaaseen (joka minulla vihdoin nyt jo on) vaikka laitan siihen kohta kypsyneen ulkosuodattimen. [;)]
Monniliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Ai se muoviputki on katkomista varten, ite oon käsineen katkonu, eikä oo haavereita käyny :mrgreen:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Huomattava myös on, että tuo ampulli tulee katkaista molemmista päistään, jos meinaa sen litkun saada sieltä sisältä ulos.
Empäs ole älynnykkää että noista pitäs katkasta molemmat päät, ite olen katkassu vaan toisen ja sitten sormella naputtanu sinne toiseen päähän,
tuleehan nuo tuolakin tyylillä tosin aika huonosti. :mrgreen:
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Pääasia kun saa aineen ulos mutta molemmista päistä aukaistuna sinne voi vielä laittaa vettä sisälle ja näin huuhtoa kaikki mahdollinen seinämiin tarttunut aine ulos ampullista. [;)]
kireb
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kireb »

Ihan off-topic, mutta luin tän etusivulta näin:

"Blondiest-ampullit, miten käyttää?"

:mrgreen: , Kireb
~Ole kärsivällinen - aikanaan munakin kävelee~
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Muistakaa tosiaan ravistaa niitä ampulleja ennen käyttöä! :)
Vasilius
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vasilius »

Kiitos kovasti, noinhan ne päät katkaistiinkin ja juuri tuolla muovijutulla. Ihmettelinkin, miksi se oli mukana. :)

Nitriittiarvot ovat laskeneet kyllä toissapäiväisestä, joten apua oli! Testeinä käytän Quick Dipin kuuden testin liuskatestejä. Niiden perusteella vesi on kohtuullisen kovaa, mutta ei kai niin, että siitä haittaa olisi.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Mulla meni prosessi niin, että muutamia tunteja ampullien (BioDigest veteen ja suodatinpatruunaan ja stop ammo veteen) laitosta, oli lehtikala-altaassa ihan pikkiriikkisesti nitriittiä mutta niin vähän, etten tehnyt mitään. Seuraavana päivänä sitä ei enää ollut eikä sen koommin muinakaan päivinä. Ammoniumia on ollut melko tasaiseen se 0,5 mg vielä toistaiseksi, olen vaihtanut vettä joka toinen päivä. Terojen altaassa ei ollut nitriittiä lainkaan, ammoniumia suunnilleen samat ku lehtiksillä. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”