Mitä pitää ottaa huomioon kun tekee altaan itse?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä pitää ottaa huomioon kun tekee altaan itse?
Eli tässä ollaan mietitty jos itse tehtäisiin allas allas olisi noin 200l!
Nyt tässä tuli sitten mieleen muutamia kysymyksiä johanka haluaisin vastauksia hakua koitin käyttää mutta en löytänyt väärä haku sana tietenkin! Eli ne kysymykset
Lasin paksuus? kun haluaa kehykset mistä kannattaa tehdä ? miten pitkään pitää antaa kuivua?
tuleeko kuitenkin halvemmaksi ostaa kaupasta kun ryhtyä itse tekemään?
Nyt tässä tuli sitten mieleen muutamia kysymyksiä johanka haluaisin vastauksia hakua koitin käyttää mutta en löytänyt väärä haku sana tietenkin! Eli ne kysymykset
Lasin paksuus? kun haluaa kehykset mistä kannattaa tehdä ? miten pitkään pitää antaa kuivua?
tuleeko kuitenkin halvemmaksi ostaa kaupasta kun ryhtyä itse tekemään?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Re: Mitä pitää ottaa huomioon ku tekee altaan itse?
Itse ostaisin varmaankin käytetyn altaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Minä en edes ostaisi käytettynä vaikka hetken meinasin mutta tulin järkiini... 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla on kaikki altaat käytettyjä ja hyvin pyyhkii. 

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Kannattaa ottaa huomioon, että altaan itse valmistaminen voi hyvinkin tulla maksamaan lähes yhtä paljon kuin uuden vastaavan ostaminen liikkeestä!
Suolaista, mutta niin makeaa...
Miksi et? Hinta yleensä todella paljon alhaisempi kuin uutena ja saatavuus hyvä jos viitsii vähänkin kauempaa mennä hakemaan. Ja yleensä hyvässä kunnossakin.Paavo2006 kirjoitti:Minä en edes ostaisi käytettynä vaikka hetken meinasin mutta tulin järkiini...
Itse en todellakaan aio enää koskaan ostaa uutena akvaariota. Harmittaa vieläkin se eka akvaarioni, jonka uutena ostin kalliilla hinnalla. Olisin silläkin rahalla saanut ainakin puolet isomman..
Toki jos haluaa täsmälleen määrätyn kokoisen tai on ihan kauhea kiire akvaarion kanssa (ja ylimääräistä rahaa) niin silloin on kauppa ihan hyvä vaihtoehto.
180l + 54l + 52l
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Jollei klaseja saa jostain ilmaiseksi, niin tuskin kannattaa pienen pytyn tekeminen.
Saattaa nukkua yötkin paremmin, kun tietää että joku on sen tehnyt..
Saattaa nukkua yötkin paremmin, kun tietää että joku on sen tehnyt..
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Vastataanpa kysymykseen. Lasin paksuus 10mm. Listat eivät ole välttämättömät, mutta jos sellaiset haluaa askarrella niin alumiini profiilia saa kaupasta.Leikkauta lasit sopivan kokoisiksi, osta lasitus silikonia (siis ei saniteetti silikonia) ja liimaa kasaan.Markku Varjon vanhassa kirjasta Elävä akvaario löytyy varsin pätevät ohjeet. Kysy kirjastosta.
Helpommalla ja varmaan halvemmalla pääset ostamalla käytetyn altaan, mutta itse tehty on aina itse tehty.
Tsemppiä.
Helpommalla ja varmaan halvemmalla pääset ostamalla käytetyn altaan, mutta itse tehty on aina itse tehty.
Tsemppiä.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on lasiliikkeessä teetetty 240 litrainen ja lasien paksuus on 8mm, liikkeen työntekijän mukaan olisi jo 6mm lasi riittänyt, mutta otettiin varman päälle. 10mm tuntuu vähän turhan paksulta.. Akvaarioni painaa muuten sitten ihan törkeästi, sitä ei kaksikaan ihmistä jaksa yhdessä nostaa turvallisesti 

-
- Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Kyllä 10mm on tietysti varmuuden maksimointia.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Jaa-a. Näitä juupas-eipäs keskusteluja on vähän väliä. Jos tietää mitä tekee niin altaan rakentaminen on hyvinkin helppoa. Niinkuin asiat yleensä. Jos osaa, ei ole vaikeaa – jos ei osaa, voi tulla isompikin vahinko. Itse nukun parhaiten kun altaat on itse rakennettu, tietää mitä omistaa. Saumat ovat kunnolliset, lasit oikea paksuiset ja allas kasattu oikein päin (harva "kaupan allas" on kasattu oikeaoppisesti). Tässä taloudessa tosin on abaut kiljoonan altaan kokemus. Niin-muuten, ovat ne "kaupan altaat" myös ihmisten rakentamia, ei tuo mitään tähtitiedettä ole
Jos haluaa päästä halvalla niin ostaa käytetyn altaan. Uusiakin altaita saa jopa halvemmalla kuin samanlaisen altaan lasit lasiliikkeestä. Itse kannattaa lähteä rakentamaan jos haluaa kokolasialtaan. Ensimmäinen tekele kuitenkaan harvemmin onnistuu moitteettomasti, vedenpitävyys on kyllä taattu jos kasaa oikein, mutta se ulkonäkö ja siisteystaso voi "vähän vaihdella"
Mutta lykkyä projektiin jos näpertely kiinnostaa, kunhan vaan ottaa kunnolla selvää asiasta ennen turaamista 

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Re: Mitä pitää ottaa huomioon kun tekee altaan itse?
Kiitos vastanneille!