Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jompeaqua
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 18:41, 09.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jompeaqua »

Yes, hienostipa ne laitteet sitten alkoi toimimaan pienien... hmm, epätietoisuuksien jälkeen. Helsingin Akvaariokeskuksesta saatiin ''hiukan'' neuvoja. Kyllä on Seran CO2 laitepaketti hintansa väärti. :D
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Olikos kovakin vääntö? Minulla alkoi paremmin pelittämään sen Sinun tarkennuksen jälkeen...piti vaan "pumpun läppää" säätää tiukemmalle ja jo porisee putkessa :)

ps. kypsytys menossa niin ph:n pidän vielä 7,6:ssa
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Määkin sain hyvän tarjouksen ja hyvät selvitykset ja päädyin Seraan. Saas nähdä kuinka muisti pelaa menneiltä ajoilta, saanko vehkeen toimimaan. Kun nyt tulisi se iso allas... :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Onko tuossa Seran systeemissä mahdollisuus kytkeä Co2-syöttö pois päältä yöksi?
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Miksi pois yöksi? Kyse on automaatista joka pitää Ph:n tasaisena öin ja päivin :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

No ihan siksi, ettei sitä hiilaria yöllä tarvitse, siis kasvit. Eli laite lykkää hiilaria yöllä ilmeisesti vähemmän ja vaan pH:n säätämiseksi jos sen täätämiseksi tarvitaan sitä ollenkaan, näinkö?

Olen nyt itsekin tilannut tuon kyseisen laitteen, saan ensi viikolla. Vielä kun saisi sen altaan. :)
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Kaloille ensiarvoisen tärkeää on vakaat ja hyvät vesiolosuhteet. Tämän Seran järjestelmä pitää ph:n vakaana ja siksi itse sen valitsin. Toisaalta kasvitkin tykkää kun tuo hiilari toimii myös niille. Siis itse pidän sitä ensiarvoisesti ph:n vakauden takia -en niinkään kasvien hyvinvoinnin. Itsellä on kiekkoja ja ne arvostavat vakautta (ihan sama onko 6.5 vai 7.5 ph kunhan on tasaisesti).
Totta ettei kasvit voi hyödyntää hiilareita yöllä mutta se ei ole itselle tärkeää edellä mainituista syistä.
Varmasti teit hyvän valinnan :)
Jompeaqua
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 18:41, 09.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jompeaqua »

Samoin on meilläkin päällä yötä päivää. Kokeilimme yöksi ajastimen kanssa, mutta totesimme pH:n lähtevän nousuun, joten otimme ajastimen pois ja pH on pysynyt vakaana. Eikä toi nyt hirveästi näytä tuota yölläkään syöttävän. Altaassa on vakaat olosuhteet ja muuten... kiekkojakin on 8 kpl:n parvi ja ovat todella virkeitä, syövät hyvin ja ovat upeita.:D Kavereina kiekoilla on 15 kardinaalia, 10 helmimonnista, 2 punanoitamonnia ja 3 juovaperhosnuoliaista. Kardinaalimäärä vielä kasvaa, jossain vaiheessa ja rusomonnisia luultavasti tulee myös? Mutta, tällä hetkellä kaikki näyttää altaassa erittäin hyvältä. :mrgreen:
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

HIeman offtopic mutta mitä kiekkoja Jompella... on?
Jompeaqua
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 18:41, 09.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jompeaqua »

Disc kirjoitti:HIeman offtopic mutta mitä kiekkoja Jompella... on?
Blue Diamondin ja luonnon Royal Red Nhamundan poikasia (6-7cm).
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mulla on Seran laite ollut toiminnassa nyt syksystä asti ja vielä riittää pullossa näemmä tavaraa... Ei se öisin ainakaan kovin paljoa hiilidioksidia päästele, kun eikös ph-arvo muutenki tuppaa pysymään itsekseen alhaalla kun kasvit sitä tuottavat? Aika kätevä laite, kunhan sitä vaan alkuvaikeuksien jälkeen oppii käyttämään :D
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

No hyvä, kuulostaa siltä, että olen tosiaan tehnyt hyvän valinnan, kiva. Automaatti kun on, laite ei öisin varmaan syötä sitä Co2:ta kuin juuri sen mitä pH vakaana pysyäkseen tarvitsee ja voisi kuvitella, että se on silloin vähemmän kun ei ole kasveja sitä kuluttamassa. Ja tuottaahan kalatkin jonkin verran hiilidioksidia. No mutta hyvä, toivotaan, että pullo kestäisi hieman pidempään kun muutaman viikon. Miten toimitte kun Co2-pullo tyhjenee ja joudutte viemään sen täytettäväksi? Tarkoitan sitä, että pH pääsee tällä välillä nousemaan kun pullo on täytössä, onko varajärjestelmiä, esim. itsetehty hiivatesysteemi?

Minä en enää palannut kiekkoihin vaan pistin tilaukseen Pikkulehtikaloja ja Ruusutetroja, loput tulee sitten kun nämä on ensin saatu pois karanteenista. Loput on sitten jotain, en tiedä mitä mutta pohjalle jotain, Salamanteriplekoja ainakin toivoisin saavani...Olisi sitten kaikki sellaisia turvelisäyksestä ja samoista lämpötiloista yms. pitäviä... :) Niin, tarvitsevathan ne muutkin kalat vakaat vesiolot.
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Pullon täyttäminen käy hetkessä ja toki voihan sitä varapullokin olla. Hiivasysteemillä ei pidetä kuin pikkutankkeja tasapainossa. Itsellä 6kg ja 0,5kg varapullo (tuli paketissa mukana tuo 0,5kg). Normaaliolosuhteissa pitäisi tuon 0,5 kestää 2-3 kk.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Ja normaaliolosuhteet ovat mitkä? :) Minulla voisi kuvitella ekan pullon kestävän hieman kauemmin kun alussa kasveja on niin paljon vähäisemmissä määrin ja pienempiä...Varmaan täytyy kuitenkin hankkia isompi pullo mutta meneehän tuollakin nyt jokunen hetki...
Jompeaqua
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 18:41, 09.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jompeaqua »

Tyhmä kysymys: kuuluuko levittimen hiilidioksidiputkessa olla vettä? Muutimme eilen levittimen paikkaa ja samalla lyhensimme letkuja ja yön aikana oli käynyt niin, että putkessa ei enää ''porissutkaan''? Lisäksi hiilidioksidiletkuun oli mennyt vettä takaiskuventtiiliin saakka. Toimenpiteenä suljimme järjestelmän ja vaihdoimme levittimen ja takaiskuventtiilin välisen letkun sekä itse takaiskuventtiilin, johon oli päässyt mitä ilmeisimmin vettä. Käynnistimme järjestelmän uudelleen, jolloin levittimen hiilidioksidiputkessa ei ollut vettä aluksi, mutta äsken katsoimme ja putkeen oli taas noussut vettä, ei kuitenkaan ylös asti. Missä vika? pH-arvo on OK. Putkessa myös porisee edelleen, häiritsee vaan tuo vesi levittimen hiilidioksidiputkessa. 8O
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Nyt saattaa tulla toinen tyhmä kysymys, mutta kun mulla vaihdettiin akvaarioon lamput ja valaistusaika samantien alustavasti väheni alkuun 5 tuntiin... nyt jo kuudessa tunnissa mutta silti... Nyt ph ei pääse nousemaan missään vaiheessa yli tuon 6,90:n, jonka olen rajannut raja-arvoksi sille, milloin nämä mun härvelit sitä hiilidioksidia veteen työntää. Ph vaeltelee nyt siis siinä 6,79-6,89 välillä ennenkuin valot taas sammuu. Kysymys tämän kaiken epämääräisen selittelyn jälkeen kuuluukin, että kai siellä vedessä kuitenkin on tarpeeksi hiilidioksidia ilman että pumppu sitä sinne työntää? Akvaarioliikkees kun mittautin veden reilu viikko sitten niin arvo oli 9.4 (siis hiilidioksidi), jonka käsitin olevan oo ja koo.. mut silloin valot paloi ihan sen 10 h/vrk.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Ja edelliseen lisäksi: jos käyttää esim. BioLeaf:iä tai turvetta, jotka saattavat hiukan alentaa pH:ta ja jos näin ollen hiilidioksidia ei tarvitsisi pH:n alentamiseksi paljoa/lainkaan niin lykkääkö se laite sitä silti niin, että sitä on kasveille riittävästi? Vai onko sitä silloin "omasta takaa" riittävästi ilman lisäystä? Puhun nyt automaattisesta CO2-laitteistosta.
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Kyllä minulla siellä putkessä hieman vettä näyttää olevan. Ei kai siitä ongelmia tule kunhan on se "takaiskuventtiili" kunnossa. Putki tyhjenee aina kun co2:ta alkaa taas virrata akvaarioon.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Oletteko käyttäneet esim. tuon Seran laitteen elektrodin huuhteluun muualta kun apteekista ostettua tislattua eli puhdistettua vettä? Ohjeessa kun sanotaan näköjään, että käytä vain sera aqua-destiä tai apteekin tislattua vettä. Minulla kun olisi 5l Säästökarista ostettua puhdistettua Rocco-akkuvettä...käyköhän se nyt sitten lainkaan? Silloin ennen kun minulla oli ne Saksasta ostetut CO2-laitteet niin sen elektrodin huuhteluun käytin kyllä ihan huoltoasemalta ostettua akkuvettä enkä mitään apteekin vesiä, luulisi niiden olevan ihan yhtä puhtaita. 8O
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Itse käytän sitä huoltoaseman puhdistettua vettä. Eipä siinä taida muuta tarvita.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Jännä juttu tuo, että Seran ohjeissa sanotaan nimenomaan, ettei paria minuuttia kauempaa tulisi säilyttää elektrodia esim. tislatussa vedessä. Silti sitä pitää kuitenkin ennen käyttöönottoa liottaa tislatussa vedessä vähintään 12t. :roll:
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Kysymys on lähinnä siitä ettei sitä pitäisi päästää kuivumaan. Ja jos kuivuu niin sitten pitää liotella jne. Tislattu vesi toimii lähinnä neutraalina puhdistusnesteenä.
Mutta muuten olen edelleen laitteisiin tyytyväinen. Toki toisessa alkoi kuplamäärä villisti lisääntyä itsestään? Olisiko säädin uutuuden karhea? No onneksi automatiikka stoppaa jos ei ole säätänyt liian rajua muutosta. Itse aluksi laitoin 8:sta putoamaan 7 ja siinä oli käydä vanhanaikaisesti. Taisi tulla kaloille "ilmavaivoja" oli sen verran poretta akvaariossa :) No nyt on opittu ettei sitä muutosta voi tehdä liian rajuksi/ nopeasti. Kun käytössä oleva vesi on ph 8 niin tuonne 7 alle ei päästä ihan helposti :(
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Joo, mäkin aattelin tehdä pudotuksen 7,5:stä desimaali kerrallaan...mutta oletko Disc kalibroinut elektrodia alussa useamman kerran?
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Disc »

Olen kalibroinnut 4 kertaa ensimmäisen kuukauden aikana. Sen jälkeen n. kerran kuukaudessa katson että Seran ja "käsimittarin" lukemat ovat yhtenevät. Jos heittää niin kalibroimaan :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla se ei vaan hiiliarin syöttö onnistu. Eilen sain sen ihan kunnolla toimintaan ja kuplia säädin tulemaan Hki:n akvaariokeskuksen ohjeen mukaan aluksi 1/2 sek., tarkoituksena pudottaa pH:ta alussa ihan vaan hiukan. No pH laski haluttuun 7,2:n ja kaikki toimi hetken mutta sitten kuplat alkoi sekoilla ja hiilidioksidio tuli kiertovesipumpun T-haaran (tai mikä se nyt on?) päästä ulos. Toinen myyjä (eri kun se joka laitteet tuntee kunnolla) neuvoi, että paineenalentimen päässä olevaa kuusiokoloruuvia voi säätää myöhemminkin jos tarve vaatii ja säädin, en edes muista enää tarkalleen mutta lopulta sitten sain neuvon, että suljen pullon ja hanat jne. ja aloitan kaiken alusta, ja niitä ruuveja ja pullon hanaa ei säädetä ekan säädön jälkeen. Ei vaan silti onnistu käynnistys uudelleen, pullossa on suunnilleen 40% Co2:ta jäljellä. Kun avaan pullon hanan, alkaa samalla se Co2:n syötön mittari nousta vaikka kuusiokoloruuvi on mahdollisimman auki eli neulaventtiili kiinni kuten neuvottiin. Ja vaikka olin laskenut letkuissa olevat kaasut ulos letkusta (akvaarion ulkopuolelle tietenkin) ja se kuplien säätöpyöräkin oli kiinni siinä vaiheessa eli siis neulaventtiili ei ilmeisesti ollutkaan kiinni vaikka sen kuusiokoloruuvin asennosta päätellen olisi pitänyt olla!?!Olen aivan äimänä mitä tehdä ja pullo on kohta tyhjä, eikä kalatkaan tykkää kun pH sahaa edestakasin, onneksi en sitä pH:n laskua kuitenkaan säätänyt kovin alas. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”