Haarniskamonnin yö-lutraus

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 246
Liittynyt: 15:05, 09.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Eli näin: Altaassa haarniskamonni-pariskunta. Naaras on n. 10-12 cm, uros hankittu vasta muutamia viikkoja sitten, on n. 5-6 cm.
Muutama päivä uroksen tulon jälkeen alkoi altaasta kuulua iltaisin heti valojen sammuttua melkoinen pulputus ja lutraus.. Uros on pinnassa ja pulputtaa vettä... koko yön... Siihen asti kun valot aamulla syttyvät.
Tekeekö teidän muidenkin haarniskamonnit näin? Yrittääkö pulputtaa vaahtopesää?? Ja pitäisikö minun tehdä jotain kun altaassa on pintavedenkiertoa kyllä niin paljon ettei siihen vaahtoa pääse syntymään.. Jatkaako se sitä niin kauan että saa vaahtopesän syntymään? Myös pieniä kasvin lehtiä kelluu välillä pinnalla, joko uros niitä irroittelee tai sitten irtoilevat muuten vain. Muutamia silloin tällöin...
Henkkaz
Member
Member
Viestit: 266
Liittynyt: 15:17, 08.12.2008

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Henkkaz »

Tekee, mutta ei noin usein. Se käy pulputtelemassa pinnassa hakemassa suoleen ilmaa. Kuplapesänkin noi mun kaverit on kyhännnyt, mutta silloin en oo ollu silloin hereillä joten tosta kuplapesän pulputtelusta en osaa sanoa. :)
Jaska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 246
Liittynyt: 15:05, 09.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Okei
Eli iso naaras kyllä silloin tällöin käy haukkaamassa ilmaa pinnasta niin että vedet loiskuu mutta tämä on erilaista... Tasaista maiskuttamista aamuun asti. Välillä minuutin tauko ja sitten taas jatkaa 3-4 minuuttiakin putkeen. Uros on aina samassa paikassa, nurkassa pitkien vallisnerioiden alla joten taitaa sinne pulputtaa pesää :roll:
Ääni on lähinnä sellaista todella äänekästä maiskuttamista... aaamuun asti... joka yö....
Allas on makuuhuoneessa joten ääntä pystyy seurailemaa... koko yön... huoh..
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja srd »

Laita sinne pintaveteen joku kelluva lehti tai isompaa kelluvaa kasvia (tai vaikka ohut styroksin pala) niin poju saa vaahtiksen kasattua. Sitten loppuu pulputus ja voit alkaa ihmettelemään lisääntymisrituaaleja :)
Jaska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 246
Liittynyt: 15:05, 09.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Okei näin teen! Jos vaikka vihdoin pääsis nukkumaan :mrgreen:
Voikohan sellaista makuualustan palasta käyttää? Ei kai niistä mitään sinne veteen liukene 8O
Disc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 14:54, 25.11.2009

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Disc »

hmmm...ei taida olla hyvä ajatus estää tuota "lutrausta"? Sehän on niiden aivan normaalia toimintaa ja itsellä ne mm hakevat pintakasvien joukosta syötävää jne. Olisi varmasti parempi yrittää keksiä joku toinen ratkaisu. Nehän kun tarvitsevat sitä pintaan pääsyä noin muutenkin. Itse olen siihen jo tottunut ja ei häiritse enään.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja srd »

Jos sinne pienen palan laittaa kelluvaa tavaraa niin se tuskin estää pintaan pääsyä ;)
Jaska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 246
Liittynyt: 15:05, 09.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Niin siis mä käsitin että se tarvitsee jonkin "katon" jotta voi kyhätä sitä pesäänsä 8O ...
Saa tyyppi toki lutrata, lähinnä ajattelin sitä auttaa :mrgreen:
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Lutraavat tosiaankin yöllä pinnasta jotain syötävää. Taitavat syödä ainakin pikkulimaskaa.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mörrikkä kirjoitti:Lutraavat tosiaankin yöllä pinnasta jotain syötävää. Taitavat syödä ainakin pikkulimaskaa.
Pysyykö pintalimaskan määrä haarniskamonnien avulla kurissa? Jos näin olisi, niin mulle heti tänne haarniskamonni :mrgreen:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja iomeron »

NesteHukka kirjoitti:
Mörrikkä kirjoitti:Lutraavat tosiaankin yöllä pinnasta jotain syötävää. Taitavat syödä ainakin pikkulimaskaa.
Pysyykö pintalimaskan määrä haarniskamonnien avulla kurissa? Jos näin olisi, niin mulle heti tänne haarniskamonni :mrgreen:
Mulla ne ei ainakaan syö limaskaa, ku korkeintaan vahingossa, ku ahnehtivat ruokaa. 4kpl löytyy.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
pala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 01:05, 23.01.2010

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja pala »

eipä meilläkään haarniskamonnit limaskaa syöneet, jotenka tuskin pysyy kurissa.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja srd »

Jos on liikaa limaskaa, niin sitä saa aina antaa mulle. :mrgreen:
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Ainakin minun 4 haarniskamonnia "pulputtavat" silloin tällöin kai ne etsivät jotain evästä :mrgreen:.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Meillä on yhdellä kissalla ja yhdellä haarniskalla ihan oma leikki. Kissa on kansilasien päällä, monni käy pulpauttaa ilmaa ja kissa härppii lasin läpi. Sitten monni ui eri kohtaan ja taas pulpauttaa, ja kissa perässä. Monesti jaksavat tätä leikkiä vaikka kuinka kauan. :roll:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:25, 31.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

Aika hauskaa kun kala ja kissa leikkivät yhdessä :mrgreen:
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

iomeron kirjoitti:Meillä on yhdellä kissalla ja yhdellä haarniskalla ihan oma leikki. Kissa on kansilasien päällä, monni käy pulpauttaa ilmaa ja kissa härppii lasin läpi. Sitten monni ui eri kohtaan ja taas pulpauttaa, ja kissa perässä. Monesti jaksavat tätä leikkiä vaikka kuinka kauan. :roll:
:mrgreen:
Meillä ei ole haarniskamonneja mutta kissoja...yksi kissa yrittää haukata välillä leuat louskuen kaloja, lasien ulkopuolelta tietenkin... [:I]
Aallotar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 07:06, 29.12.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Aallotar »

Melkoista lussutusta kuuluu meilläkin öisin. Haarniskat käy pinnalla, hakevatko ruokaa vai mitä, mutta mieletön lussutus siitä kuuluu. Meilläkin toinen kissoista yrittää pyydystää haarniskoja lasin läpi; jää sitten nolona nuolemaan lasia kun haarniska porhaltaa tiehensä.
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Haarniskamonnin yö-lutraus

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Täälläkin alkanut jokin kumma kesävillitys ja valojen sammuttua alkaa hirveä lutraus! Sen verran pimeässä olen salapoliisityötä tehnyt, että on haarniskamonnit jäänyt kiinni. Mitä lie sitten mahtavat lutata? :)
330L, 140L, 90L, 16L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”