Aina tumma taustakuva?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Missukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Nyt olen väsäämässä omaa taustakuvaa akvaarioon. Mutta kun katselen muiden taustoja ihmettelen yhtä asiaa: Miksi niin monet taustat ovat hyvin tummia? Itse en voi sietää akvaariokaupoissa myytäviä (anteeksi suorasanaisuuteni) "tönkköjä" taustoja. Mielestäni akvaario näyttää todella synkältä eikä sitä ollenkaan miellytä katsella jos taustalla näkyy jotain yksiväristä tummaa, joku huono valokuva jostain kasveista tai jotain muuta vastaavaa.

Missä ovat kaikki taiteelliset itse maalatut meriaiheiset taustat, joissa on mukana väriä ja ilmettä? :mrgreen:
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tummasta taustasta erottuu paremmin kalat ja kasvit. Myös värit näyttävät paremmilta tummaa taustaa vasten.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Minkä vuoksi musta jätesäkkitaustakin on toimiva.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Missukka
Junior Member
Junior Member

Hmm.. ja minun mielestäni vaalea tausta taas on mukavampi katsella..myös siitä erottuvat ainakin omat kalani ja kasvini jotka pääosin ovat punaisia, voimakkaan vihreitä ja violettejä...kaikki koristeet ovat liidunvalkoisia...ja hiekka on myös vaaleaa. Mutta ehkäpä tämäkin vain on makuasia, sillä kotini sisustus on muutenkin beige, jossa "aksentteina" viininpunainen, kulta, tumman vihreä ja musta. Afterall - akvaariohan on sisustuselementti. :D
emmanuel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja emmanuel »

Ei aina tumma taustakuva. Minulla on Saksasta tilattu 'kanaverkko' akvaariokäyttöön (s.o. ei päästä raskasmetalleja eikä muita pöpöjä altaaseen ja jokainen leikkauskohta on kierretty rullalle ja päällystetty silikonilla, jotta raaka rauta ei leikkauskohdasta päästä noita erinäisiä pöpöjä eikä altaassa ole teräviä kohtia, joihinka kalat voisivat satuttaa itsensä). Siinä on sitten reikiin kiinnitettynä erilaisia kasveja, lähinnä sammaleita. On hyvä alusta pikkuötököille kuten sukaravuille. Samalla jää sen taakse 'pikauintirata' kaloille, jotta ne pystyvät harrastamaan myös vähän tuota parempaa kilpauintia.
Kun katsoo esimerkiksi Amaton nettisivuja (japanilainen akvaristi), niin näkee, että taivaansininen on hyvin kaunis taustaväri. Sininen tummuu altaan taustalla, joten kannattaa valita vaalea. Sen ostaa kankaana kaupasta ja kiinnittää altaan lasin ulkopuolelle kaksipuolisella teipillä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kun katsoo esimerkiksi Amaton nettisivuja (japanilainen akvaristi)
?

Tarkoittanet Takashi Amanon?
Missukka
Junior Member
Junior Member

Minäkin googlasin pitkään tuolla "Amato"lla ja sitten tajusin, että sen täytyy olla Amano - ja näinhän se oli.. :-D
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Missukka kirjoitti:
Missä ovat kaikki taiteelliset itse maalatut meriaiheiset taustat, joissa on mukana väriä ja ilmettä? :mrgreen:
Aika moni haluaa aidon näköisen altaan jonka vuoksi meriaiheinen tausta ei oikein käy makeavetisiin akvaarioihin. Samasta syystä kaikki simpukat ja rauniot on myös yleensä jätetty altaista pois.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Minustakin ne kasvikuvat on aika teennäisiä ja rumia mutta tumma on tyylikäs ja useimmiten antaa sellaisen vaikutelman, että altaan takaosa vielä jatkuu jonnekin...Minä käytin joskus tummansinistä taustaa ja jätesäkkiäkin olen käyttänyt, itseasiassa molemmat karanteenit on nyt vuorattu jätesäkeillä, tosin kalojen stressin vähennyssyistä. Mutta nuo kivitaustat on aika hienoja, mulla on nyt sellainen ja sekin antaa sellaisen hieman "syvän" vaikutelman. [;)]
Missukka
Junior Member
Junior Member

Paljon olen taustaa mietistellyt tässä ja tehnyt jo sopivan kokoisen palankin tuonne taustalle paksummasta akryylivärejä kestävästä paperista. Jospa sitä vaan maalaisi sen taustan sitten eri sinisillä sävyillä...ja toivoo parasta. Olin suunnitellut tehdä itse kaikennäköisiä raunioita savesta..mutta ensimmäinen koe lasikipossa osoitti ettei savi kestäkkään pinnan alla yhtään...kyse oli siis ihan poltetusta savesta.

Nyt ollaan siis palattu pisteeseen nolla ja vähän tympii kun idea ei otakkaan luonnistuakseen vaikka kuinka on suunnitellut ja haluaisi. Noh, kai tästä pitää vaan sitten tehdä sellainen "tavis" akvaario jossa on vaan jotain kivenmöhkäleitä ja kasveja... ja minä kun olisin niiiiin oivonut jotain fantasia teemaa - ilman noita sikakalliita akvaarioliikkeiden koristeita.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Ei kun tee vain fantasia-allas! :D
Siinä on haastetta, kun ei ole juuri vertailukohtiakaan suurimman osan pyrkiessä tekemään "luonnollisia" tai neutraaleja taustoja.
Sisustuselementit voi sijoittaa myös altaan ulkopuolelle sen taakse ja näiden taakse sitten jokin yhtenäinen tausta (ettei esim. tapetti näy jollei sitä halua osaksi näkymää). Tällöin kapeahkot savielementitkin pitäisi toimia. Vain mielikuvitus on rajana! :D
Ja sitten lopputuloksesta kuvia tänne, kiitos! :hihi:
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Vaaleassa taustassa on se vika että laiska akvaristi näkee siitä että ei ole tullut taaskaan takalasia putsattua. Pienikin määrä levää näkyy hienosti vaaleaa taustaa vasten.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Itse käsitän, että tummaa taustaa vasten tosiaan tulee enemmän sellaista "syvyysvaikutelmaa", joten akvaario näyttää isommalta kuin onkaan.
hesalist
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Jospa se tumma tausta lisää kalojen turvallisuudentunnetta. Ainakin pohjamateriaaliksi olen nähnyt suositeltavan tummaa hiekkaa/soraa kalojen turvallisuudentunteen lisäämiseksi.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
emmanuel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja emmanuel »

Decidelle!
kiitos korjauksesta.
Kun istuu puolen yön jälkeen kissa sylissä ja koettaa vielä kirjoittaakin....
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Vaaleassa taustassa on se vika että laiska akvaristi näkee siitä että ei ole tullut taaskaan takalasia putsattua. Pienikin määrä levää näkyy hienosti vaaleaa taustaa vasten.
Tuli vaan mieleen vähän of topikkina, että kuinka moni putsaa myös akvaarion takalasia säännöllisesti?
Ite en ole omien akvojeni takalaseja ikinä putsaillu.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

miljoonakala84 kirjoitti:
Tuli vaan mieleen vähän of topikkina, että kuinka moni putsaa myös akvaarion takalasia säännöllisesti?
Ite en ole omien akvojeni takalaseja ikinä putsaillu.
En mäkään, pidän siellä sellasta "eväs varastoa" monnille. Ja kyllä se sitä käyttääkin. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Missukka
Junior Member
Junior Member

Ja minä taas putsaan kaikki lasit säännöllisesti niin ulkoa kuin sisältäkin. Ulkoa käyn läpi lasinpesunesteellä 3 kertaa viikossa ja sisältä kaikki lasit kerran pari viikossa...siis ihan rapsuttelen pois ja liottelen jos jossakin on rumia pinttymiä ehtinyt tulla. Olen tällainen perfektionisti ja siivousintoilia joka ei ehdottomasti pystyisi elämään sotkuisessa miljöössä - tai katselemaan likaista akvaa... :D
ilona
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilona »

Törmäsin tässä monen muun akva-asian etsimisen yhteydessä aiva upeisiin taustoihin.. Aivan mahtavia! Jos joku tykkää ite tehdä niin kannattaa katsoa! Sivut ovat englanniksi mutta äkkiä siitä saa ideasta kiinni ;)
http://dramaticaquascapes.com/doityourself.html

Tässä joku tehnyt ihan suomeksi ohjeet myös, ja aivan upea luomus sekin!
http://www.halaus.net/index.php?set_alb ... _album.php

Aivan Upeita! Ei voi oikein muuta ku ihastella (tai hankkia tarpeet ja ruveta tekee [;)] )
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Itse ajattelin kokeilla peiliä akvaariontaakse ja sitten "sopivasti" kiviä ja oksia. Tavotteena saada 400ltr näyttämään tosi syvältä. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
ilona
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilona »

Ja youtube on aika hauska paikka [;)]
http://www.youtube.com/watch?v=_5Ng6GeF ... re=related

Sieltä löytänyt paljon muitakin tee se itse akvaariokamoja mm hiilaripullot ja systeemit, mutta lähinnä englanniksi.
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
Missukka
Junior Member
Junior Member

Kiitos Ilona ihanista taustakuvista...nuo näyttivät todella hienoilta!

Hmm..Mitenköhän iso työ olisi laittaa tuollainen tausta jo vettä ja kaikkea muuta täynnä olevaan akvaan? Voikohan sen taustan tehdä ilman mitän välisovitteluja ja vedenvaihdon yhteydessä laittaa seinään uusi tausta? Vai pitääkö kaikki purkaa ja aloittaa alusta? Eli hiekat ja kaikki veke ja sitten ihan tyhjän akvan kanssa aloitellaan uudestaan?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Ite tykkään mieluiten yksivärisestä tummansinisestä taustasta, se saa sisustuksen erottumaan paremmin ja akvaario näyttää selkeämmältä.
Akvarismia 1992-2014
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Missukka kirjoitti:Kiitos Ilona ihanista taustakuvista...nuo näyttivät todella hienoilta!

Hmm..Mitenköhän iso työ olisi laittaa tuollainen tausta jo vettä ja kaikkea muuta täynnä olevaan akvaan? Voikohan sen taustan tehdä ilman mitän välisovitteluja ja vedenvaihdon yhteydessä laittaa seinään uusi tausta? Vai pitääkö kaikki purkaa ja aloittaa alusta? Eli hiekat ja kaikki veke ja sitten ihan tyhjän akvan kanssa aloitellaan uudestaan?
Jos sen taustan aiot sinne takaseinään silikonilla kiinnittää, siinä tapauksessa allas pitää tyhjentää täysin ja antaa seinän kuivua. Muuten ei silikoni pysy kiinni...

Itse yritän etsiä kans vaihtoehtoa tuolle akvan ulkopuolella olevalle taustalle, jonka vois pistää akvaarioon ilman, et tarvii kokonaan tyhjentää...
317 L (sekala)
Deicide
Elite Member
Elite Member

On noita taustoja kiinnitetty niinkin, että vedet on laskettu minimiin, laitettu silikoonit niin alas kuin on saanut. Hyvin ovat pysyneet. Paras tapa on tietysti tyhjentää koko allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”