Aina tumma taustakuva?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja paul »

Hilleri kirjoitti:Itse ajattelin kokeilla peiliä akvaariontaakse ja sitten "sopivasti" kiviä ja oksia. Tavotteena saada 400ltr näyttämään tosi syvältä. :D
linkki keskusteluun peili akvaarion taakse
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

paul kirjoitti:
Hilleri kirjoitti:Itse ajattelin kokeilla peiliä akvaariontaakse ja sitten "sopivasti" kiviä ja oksia. Tavotteena saada 400ltr näyttämään tosi syvältä. :D
linkki keskusteluun peili akvaarion taakse
Eipä siitä kyllä kauheesti mitään positiivistä sanottu, mutta kokeilen silti. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
IceQueen
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 21:46, 11.10.2006
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Deicide kirjoitti:On noita taustoja kiinnitetty niinkin, että vedet on laskettu minimiin, laitettu silikoonit niin alas kuin on saanut. Hyvin ovat pysyneet. Paras tapa on tietysti tyhjentää koko allas.
Mä aion kyllä tätä kokeilla heti kun saan taustan hankittua... En millään viitsis tyhjentää kaikkea altaasta pois. :roll: Joo, molen vähän laiska. :mrgreen:
317 L (sekala)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Hyvä siitä tulee. Hiekat takareunalta edestä ja tausta hiekan alle. :roll: Siis hiekkaa taustaa vasten. Hyvästi silikoonia ja oikea kuivumisaika.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Bany
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 23:41, 17.12.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Bany »

Mä oon käyttäny mun altaissa tummennuskalvoa. Helppo asentaa, on hyvännäköinen ja taatusti pysyy paikoillaan.
kiinanharjakoira, rottweiler, 2 amerikan bulldoggia ja suokki mamma.
hesalist
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 02:15, 18.04.2008
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Minä olen laittanut sinistä lakanakangasta ja vetänyt takapuolelle roiskesuojaksi kontaktimuovia. Valmiisiin muovisiin taustoihin verrattuna siinä on se etu, että kangas ei kiillä ja kangaslikkeistä saa monenlaisia sävyjä makunsa mukaan. Yhdessä altaassa on kaupan sininen, jota en ole viitsinyt vaihtaa, kun allas on hankalassa syvennyksessä ja sen kiilto kyllä häiritsee aina silmää, jos tausta on näkyvissä kasvien harvennuksen jälkeen. En ole hirveästi noihin taustoihin panostanut, kun kasvit hoitavat taustan tehtävän.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
pikku_kalaset
Member
Member
Viestit: 316
Liittynyt: 18:54, 21.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Mä ymmärrän ton vietin luonnonmukaiseen (onhan se ihanaa saada osa luontoa huoneeseensa mahdollisimman "sellaisenaan"), mut ite tykkään kaikesta oudosta ja erilaisesta. Juuri sellaisesta, mitä luonnosta ei löytyisi -saanhan sentään koota pienoismaailman ihan itse. Esimerkiksi fantasiateema voisi olla kiva. Akvaariokauppojen koristeista suuri osa on aika korneja, mutta tykkään kreikkalaisista raunioista. Oon muutenkin grekofiili, kielessä ja sen kirjallisuudessa perusopinnot suoritettuna.

En tiedä mitään tylsempää kuin kivitaustat... Ne kolmiulotteiset vievät vielä tilaakin. Oksataustat näyttää jo vähän "eläväisemmiltä" ;)

Koitin pikkuakvaan mustaa kartonkitaustaa, mutta ei näyttänyt hyvältä ja lisäksi ei pysynyt kiinni, kun kartonki on niin jäykkää.

Mitä on tummennuskalvo? Sellaista mitä on auton ikkunoissa? Kankaan käyttö kuulostaa ihan kivalta. Sävyjäkin on monia. Mun altaassa on tota samaa tendenssiä, että kasvit hoitaa taustan virkaa. Etenkin isossa akvaariossa ei takaseinää melkein näy. En todellakaan ole mikään viherpeukalo ja saan kaikki huonekasvit aina kuolemaan (joko kastelen liikaa tai unohdan kokonaan). Akvaariokasveissa on se hyvä puoli, että niiden kastelusta ei tarvitse huolehtia ja hyvin näyttävät viihtyvän. Täytyy tunnustaa etten kertaakaan ole lannoittanut. Miekkakasvit, anubias nana, vallisneria ja vedensuosikki kukoistaa, mutta viuhkalehti kellastui eikä millään pysynyt pohjallakaan. Oli myös joku rusehtavanpunainen kurttulehtinen kasvi (rusoverkkolehti, ruskomelalehti???) joka näytti myös aika kuvottavalta, joten heitin senkin pois. Luulin, että se turmeltui kuljetuksessa (tuli edelliseltä omistajalta), vaikka ehkä sen oli tarkoitus olla punertavanruskea? Oli miten oli, se oli mielestäni ruma ja aika kitukasvuinenkin. Rakastan mun valtavia miekkakasveja! Edellisellä omistajalla ne oli ihan pikkusia, nyt ne on 40-50cm!

Taitaa mennä miehen ja mun maut vähän ristiin taustan valinnassa, kun se pitää enemmän hillitystä ja mä taas räiskyvästä. Mulle toi akva on oikeastaan ostettu kyllä et sinänsä saan ostaa siihen mitä haluan. Ehkä liian värikäs tausta ei olisi hyvä kun kalat näyttäisivät ehkä laimeilta esimerkiksi violettia taustaa vasten.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Kukaan ei tainnut mainita DIY taustaa ruskeasta voimapaperista, jota väritetään liiduilla ja rutataan :D :D Oli jossain Aponogeton numerossa viime vuonna. Tässä itseasiassa http://www.aqua-web.fi/images/apono/01-2007.pdf
80l,110 l ja 430 l,
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Lauris kirjoitti:Kukaan ei tainnut mainita DIY taustaa ruskeasta voimapaperista, jota väritetään liiduilla ja rutataan :D :D Oli jossain Aponogeton numerossa viime vuonna. Tässä itseasiassa http://www.aqua-web.fi/images/apono/01-2007.pdf
Ja nimimerkillä kokemusta on, niin Ikean pakkausosastolta kassojen jälkeen saa tota voimapaperia edullisesti ja helposti Take away tyyliin.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mikä olisi paras materiaali verhoilla akvaarion takaseinä sisäpuolelta, jos haluaisi, että siihen kasvais kasveja ja sammalia?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Suodatinmatto soveltuu tuohon tarkoitukseen hyvin. Siihen on helppo tehdä aukkoja kasveille ja sammalkin kiinnittyy mainiosti siihen. Toinen vaihtoehto on hyttysverkko.
Nubun Akvat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 16:04, 10.06.2011

Re: Aina tumma taustakuva?

Viesti Kirjoittaja Nubun Akvat »

vähän ot taustakuvaan, mutta Missukka, mitä savea käytit "Olin suunnitellut tehdä itse kaikennäköisiä raunioita savesta..mutta ensimmäinen koe lasikipossa osoitti ettei savi kestäkkään pinnan alla yhtään...kyse oli siis ihan poltetusta savesta." kun se ei pysynyt pohjassa?

olen itse tehnyt vaikka mitä härpäkkeitä, lähinnä plekoille luolia ja "rivareita" (monta kutu- ja hengailuputkea lähekkäin ja päällekkäin) ja hyvin ovat pysyneet pohjassa. Käytän korkean polton savia ja esim. antrasiitti toimii tosi hyvin. Se on helppo työstää ohueksi ja siroksi ja palaa kauniin ja luonnollisen tummaksi ja näyttää myös kivalta kun yhdistää tumman liuskekiven kanssa. Sulle tietysti sopii paremmin joku vaalea, jos vaaleasta sisustuksesta pidät enemmän.

eihän sulla jäänyt sinne vahingossa ilmataskuja? jos, ni muutama pikkuinen reikä rakennelman läpi auttaa :)

tsemppiä vaan ja uutta kokeilua kehiin! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”