Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

JenCa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Viesti Kirjoittaja JenCa »

Idea hommata akvaario tuli alunperin multa, mies ei mukissut muuta kun vähän tilanpuutteesta, mutta sehän nyt oli vain järjestelykysymys :D On kyllä innostunut nyttemmin myös tankista, auttaa hoidossa ja sanoo jonkin verran mielipiteitä kalahankinnoista (vaikka minä ne loppujen lopuksi päätän...), kuskailee mua akvaariokauppoihin ja seuraa kalojen touhuja itsekin. Nyt kun meillä on kohta muutto isompaan asuntoon, se oli ihme kyllä mies, joka ilmoitti että nyt olkkariin mahtuis se isompi tankki. Eli aika hyvin oon saanut tuon näihin touhuihin mukaan :)
3 koiraa, pari allasta kellarissa odottelemassa kalatauon päättymistä
peltolaka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja peltolaka »

Oma harrastus, vaikka kyllä mieskin kalojen touhuja seurailee ja joskus kommentoi niiden tekemisiä. Laitoin hänelle ja pojalle pienen akvaarion tietokoneen viereen, sanoi tykkäävänsä tosi paljon kun akvaario on siinä. Sitä tulee seurailtua tosi paljon ihan huomaamattaan kun on melko keskeisellä paikalla, valaiseekin siinä sitten mukavasti, niih.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

KalaKissa kirjoitti: Pidättekö te mitää muistivihkoo akvaarionhoidosta ?
Mun on pakko kirjata joka risaus, ku on niin haperopää ja monta allasta. :mrgreen:

Tosi hyvä systeemi, ku monesti huomaa jälkikäteen, että mitä meni pieleen, niin eipä toista samoja virheitä ja monet hyvätkin menetelmät saa käsille tarvittaessa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Rulla
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Rulla »

Meilläkin on tämä harrastus yhteinen, tosin minun aloittamani ja pääosin ylläpitämäni. Minä päätän yleensä mitä altaille tehdään ja mies auttaa toteuttamaan. Kun mieheni tapasin niin hyvä jos oli joskus akvaarion nähnyt. Nyt 4 vuoden vaivihkaisen koulutuksen ja puolen vuoden yhdessä minun ja kolmen altaan kanssa asumisen jälkeen mies on jo varsin omatoiminen akvojen kanssa. Tarvittaessa vaihtaa vedet ja puhdistaa suodattimet ja pitää kaikin puolin huolta jos esim. lähden viikoksi käymään vanhassa kotikaupungissa. Minun ei koskaan tarvitse edes ruokkia kaloja kun mies tekee sen heti kun vähän vihjaa että niillä vois olla nälkä. :D Ja minun suureksi yllätykseksi hän on myös innolla mukana kalanpoikasten kasvatuksessa alusta loppuun.
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Kyllä on yhteinen minä hoidan, muut kattoo. 50/50
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
KuPLa_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KuPLa_ »

Hmmm.. :| Tuo Blue Berryn tilanne on todella ikävä. Itselle tuli jo paha mieli sitä lukiessa.
Meillä harrastus on alunperin minun. Mutta puolisoni on siinä nykyään mukana melko aktiivisesti.
Kala hankinnoista päätetään yhdessä. Puolisolta onnistuu myös perus asiat ruokinta, suodattimen puhdistus,
veden vaihto. Tosin minun vastuullani ovat kasvit kokonaan, sekä lannoitteet, vedenparannusaine yms. [;)]
2 akvaarioita meillä nyt on. Minä itse tykkäisin todella rehevästä akvaariosta jossa on kunnon puskat kasveja.
Puoliso taas enemmän karummasta. Joten toisen akvaarion laitan enemmän miellyttämään miehen silmää.
Pysyypähän harrastus sovussa. Pää vastuu akvaarioiden hyvin voinnista on kuitenkin minulla.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Täysin omani on tämä akvaario asia. Muu perhe huolehtii karvaisista lemmikeistä, joista en niinkään perusta.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Minun on tämä harrastus ja perushoidon teen minä. Tosin apua saa kun pyytää ja isompaan altaaseen vaihdettiin ihan yhteisestä päätöksestä. -Ja kantoapua saatiin vielä ystävistäkin.
Täysin tuntemattomiin ulkosuodattimiin tehtiin sitten tuttavuutta yhdessä ja hyvä niin, kun löytyi sieltäkin yksi kala ihan hyvässä hapessa.
Jos akvaarioliikkeeseen eksytään yhdessä niin kyllähän sieltä miehen toimesta aina mukaan jotain tarttuu kun on kerran poikettu..
M: Laavakiveä
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Enemmän mun harrastus. Mies tosin on joitakin toiveita heitellyt, kuten sinirapu ja tietynlaiset sukravut, jotka olen hankkinutkin, koska olen voinut. Mies vastaa myös jonkin verran teknisestä puolesta: suodattimen putsaukseen joutuessaan putsaa kyllä huolellisemmin kuin minä, sekä valaisinten kanssa jos on jotain "ongelmaa", kuten sytkän ja putkien vaihto tai johdot, niin mies tekee mielellään. Mutta suurin päätäntä- ja hankintavalta on mulla. Ja rahat.

Kyllä tuo noita ötököitä katselee, ja kun jo edesmennyt marmorirapumme asui pöydällä faunaboksissa pikkupoikasena, miehen työnteko koneella taukosi välillä pikkuista ihastellessa. :)
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Meillä harrastus on minun. Joskus mies kyllä avaa ja sulkee hanaa pyynnöstä, mutta siinäpä se. Olen nyt yhden kalan hommaamassa hänen aloitteestaan: Isopurjeplekon. Halusi altaaseen kunnon mörön, kun kuulemma minun valinnat on kuulemma vähän tylsiä.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
tamiso
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tamiso »

Meillä alkaa mies pikkuhiljaa lämpeämään (tosin on aina ollut tekniikkavastaava ja hanan sulkija/avaaja); 126l murisijarihmalasta löytyi tänään touhukkaita helmipallomonnisia. Liippasi järkyttävän läheltä sillä siellä tosiaan uiskentelee parvi helmimonnisia + helmipallopleko. Pikkuhiljaa altaissa olevat kalat alkavat muistumaan mieleen. Rihmakaloja harrastavana (siis minä)on mieskin oppinut erottamaan murisijarihmojen kurlutukset. Osaa myös erottaa kuutamorihmoista koiraat ja naaraat, kuten myös tulirihmoista (joka on oikeasti paraativäreissä naurettavan helppoa). Tietää että niin tulirihmat kuin suklaarihmatkin ovat erittäin herkkiä ja on tykästynyt kovasti kuutamorihmalan "timangitetroihin". K-18 hommat, eli kutuparit ja kutualtaat kiinnostavat tietenkin aina. Kasvit taasen ovat, ja tulevat aina olemaan heiniä, salaattia, kaislaa ja tilliä. Mutta se mies osaa silti annostella millilleen kasviravinteet, myös ne joita lisätään kerran viikossa, kerran kahdessa viikossa, saati päivittäin.

Joten, minä taidan lyöttäytyä niiden onnellisten joukkoon joille harrastus on yhteinen :D
mopsukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mopsukka »

Minun ovat kaikki ötökät, karvaiset ja suomulliset. Isäntä osallistuu mukisematta kuskina kaikenlaisiin kalojen ynm. hakureissuihin. Ja maksaa jos tarvii, eli ei valittamista.
amar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amar »

On "pakolla" yhteinen harrastus eli mies hoitaa tekniset asiat kuten ulkosuodattimet ja korjaukset, haavii ja myy tarvittaessa neuvotut kalat/omput, auttaa kun menen paniikkiin esim. kalan hypätessä lattialle ym. mutta muuten akvaariot ovat mun vastuulla. Kalastossa saatan kuunnella mielipiteitä, esim. Krobia sp. xingu-pariskunta meiltä löytyy yhä lähinnä siksi että mies niistä tykkää (toki ko. kalat ovat muutenkin enempi perheenjäseniä kuin "vain kaloja", todella persoonallisia).
plecofanatic_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja plecofanatic_ »

On se, mut meillä on sellainen työnjako, että mä hoidan intoilun, kalaston suunnittelun aika suureksi osaksi, kalojen tuijottelun, mittailun, haaveilun, eri lajien himoitsemisen, viljelyn suunnittelun... sekä useimmiten ruokinnan ja vedenvaihdot.
Mies hoitaa suodattimien putsaukset, teknisten laitteiden hankinnat ja asennukset ja mahdolliset vikojen tutkimiset / korjaamiset, sekä tekniikan parannusten suunnittelun ja kalaston suhteen rauhoittelun & järjen puhumisen ("ei, ei joka huoneeseen viittä akvaariota... ei niin suurta akvaariota, että metrin mittainen pleko mahtuu").
3 koiraa, 4 akvaariota, onnellisesti koukussa karvaturreihin ja plekoihin...
Kukkiis
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Olen itse harrastanut akvaarioita jo ennen kun tapasin edes nykyistäni :) No ensin tuli koira -> halusin akvaariota -> tulikin toinen koira -> tuli se haluamani akvaario 240l-> tuli toinen akvaario 98l -> nyt haluaisin vaihtaa 98l isompaan ;)

Eka akvaario on ostettu yhdessä uutena ja jonkiverran kalojakin katsottu siihen yhteistuumin :) Minä hoidan yleensä siivoukset yms yms, mutta joskus mies ruokkii kaloja "ne niin tuossa lasin takana katselivat, niin annoin ruokaa" :) Mutta hieno hetki oli, kun mies muisti lehtikalojen nimen ;) todellakin edistystä! Hyvin se jaksaa kuunnella ja hyvin se kestää mun päähänpistot :)
330L, 140L, 90L, 16L
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Meillä akvaarioharrastus ei ole yhteinen, mies harrastaa vain ja ainoastaan golfia. :roll: Hän antaa ymmärtää, että vähät välittää kaloista, mutta on kuitenkin joskus jäänyt kiinni akvaarion tarkkailusta. Kun yleensä vilkkaat tiikeribarbit olivat jossain vaiheessa aika flegmaattisia, kuului heti huolestunut kysymys: "Mikäs noilla tikruilla on, kun ovat nyt noin nössöjä?" :mrgreen:
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Akvaarioharrastajana olen ollut reilu parikymmentä vuotta eli reippaasti kauemmin, mitä olen mieheni tuntenut. Miehen lapsuudenkodissa ei ole koskaan ollut mitään eläinta, minulla sen sijaan on ollut kalojen lisäksi kilpikonnia, vesiliskoja ja kissoja (jälkimmäisiä edelleen). Liskot sen sijaan asuvat nykyään anoppilassa :)

Tällä hetkellä harrastus on yhteinen, tietyiltä osin. Minä huolehdin pääasiassa ruokinnasta, mies ruokkii jos häntä siihen pyydän. Yleensä en, koska mielestäni on parempi, että homma on yhden ihmisen hallussa - ei tule päällekäisiä ruokkimisia. Minä vaihdan vedet, tämä on omaa rauhallista puuhasteluaikaani, jolloin minua ei häiritä (ei mies, ei lapset).

Miehen tärkein tehtävä on toimia kalojen ihailijana (onhan hänellä oma kalakin, tummaleväpleko Lordi), teknisen puolen huoltotöissä sekä rakentelemassa minulle uusia asioita liittyen harrastukseen - tällä hetkellä menossa puujalustan teko 540-litraisen altaan alle.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Akvaarioharrastus lähti liikkeelle minun aloitteesta. Mies ollut alusta asti mukana sisustuksen suunnittelussa, kalojen hankinnassa ja hoidossa, mutta kunnon innostus alkoi vasta noin kolmisen viikkoa sitten. Ehkäpä syynä oli se yli 600 litranen allas, jonka näimme eräällä harrastelijalla :)

Nyt ostolistalla on isompi allas ja tänäänkin yllätyin kuinka mieheni höpötti valoista ja jalustan tekemisestä. Kummallista ku seki on niin innostunut, mutta mikäs sen mahtavampaa!

Mun vastuulla on vesitestit (olen kuulemma meidän perheen kemisti :P), kasviravinteiden laittaminen ja vedenvaihdon tarpeen ilmoittaminen. Molemmat vaihtavat veden ja ruokkivat kaloja.
papsy30
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja papsy30 »

Meillä akvaarioita harrastan minä, mies joskus auttaa vedenvaihdossa ja vahtii lasta sillä aikaa. Mutta mun harrastukseni tämä on, miehellä omat musiikki harrastuksensa. Mutta ois se kiva, jos mieskin ois enemmän hurahtanut tähän. Ja ennenkaikkea ymmärtäisi enemmän noista teknisistä vempaimista :?
200 l eteisen ja 110 l olohuoneen kalasoppa.
Ojanpohja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ojanpohja »

Muistan kun pari vuotta sitten puoliso pyöritteli päätään kalakaupassa ja sanoi ettei hän ole koskaan tajunnut mikä viehätys näissä on. Sitten se selaili netistä plekojen kuvia ja alkoi kuulostaa siltä että nämähän ovat aika siistejä. Tuo suurempi laari onkin jo sitten enemmän puolison vaatimuksesta taloon tullut.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo tosi yhteinen, minä harrastan ja vaimo dissaa...
/jari
CecilyHenry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja CecilyHenry »

Meillä harrastus on minun. Mies ei ole oikein innostunut akvaarioista, lapset sen sijaan haluaisivat jokainen oman akvaarion (tällä verukkeella on jo yksi akvaario tullutkin).
Ainut kerta milloin mieheni on (akvaario)kaloista innostunut, on kun piti lopettaa kaksi hullua miljoonakalaa. Laitoin kalat kippoon ja neilikkaöljyä reippaasti perään.
Mies kun huomasin kipon, niin oli heti tutkailemassa kaloja ja halusi tietää mitä ainetta kippoon laitoin jne. Ihmetteli vielä, miten ne jähmettyvätkin aivan jäykiksi kuoltuaan! 8O
Kyllä mieheni kuitenkin jaksaa aina kuunnella ja katsella kun esittelen uusia kaloja/kutua, tai selostan erilaisista kaloista ja vesiarvoista jne. Mutta hinnat ovat miehelleni kauhistus!
Hinnoista en yleensä mainitsekaan mitään, ellei mieheni kysele vielä "halvalla sain" vastaukseni jälkeenkin hintaa. Onneksi miehellänikin on suht kallis harrastus, johon voi vedota.
Meillä ei tosin ole vielä kauaa akvaariota ollut, joten ehkäpä mieskin tuosta vielä innostuu akvaarioistamme. :D

------------------------------------

No mieheni taisi jo innostua akvaario touhusta! Äsken nimittäin juteltiin puhelimessa ja kerroin ostaneeni 3kpl lehtikaloja. Mieheni kysyi minkävärisiä ja kerroin niiden olevan vaaleita joilla keltaista päässä. Mieheni siihen sitten ilmoitti haluavansa värikkäitä kaloja. Ja haluavansa merivesiakvaarion. Minä valaisin miestäni merivesiakvaarion kustannusten korkeudesta ja että sellaisen voisimme laittaa vaikka olohuoneeseen. =)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Uuden sukarapualtaan saavuttua meille kotiin olen saanut olla altaideni kanssa yksin.
"Ei ole mitään järkeä olla näin montaa akvaariota" ja mielestäni kaksi pikkupurkkia ei ole edes paljon
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Aika moneen kertaan olen ajatellut, että saan olla todella tyytyväinen tuohon miekkoseen. Ja no, ehkä minun kanssani ei eläimistä kiinnostumaton kovin herkästi olisi alkanut seurustelemaankaan, silloin kun tavattiin, mulla oli kaksi kissaa, kaksi koiraa, kaksi akvaariota ja hamsteri. Kolmas koira tuli sitten aika pian suhteen alettua... Ja itse asiassa yksi iso syy siihen, miksi miehestä kiinnostuin, oli se fakta että sillä oli itselläänkin kissa. :mrgreen:

Akvaarioista se on kovinkin kiinnostunut, tosin sekä laite- että vapaasukellusta harrastavalle vesi ylipäätään on kiinnostava elementti. Jahka tässä joskus saman katon alle päästään, niin luulenpa että altaiden määrä lisääntyy, ja mistäpä tietää vaikka joskus riuttaakin laitettaisiin. Miehiseen tyyliin tuo isäntä on luonnollisesti kiinnostunut myös tekniikasta ja miettii aina että miten minkäkin hoitotoimenpiteen voisi automatisoida ja tehdä tietokoneella ohjattavaksi. Ja se mistä mie olen iloinen, on se, että mies on kiinnostunut oppimaan uutta noista otuksista, kun eihän sillä ole aiempaa kokemusta akvaarioista. Vaikka kyllähän tuo välillä mulle vähän nalkuttaakin yhdestä noihin liittyvästä asiasta. Meinaan siitä, että unohdan aina noukkia lusikat pois tuolta pohjalta, ja mies niitä sitten aina kalastelee kasvipihtien kanssa. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”