Akvaariokalat-kirjasta ja paljon muustakin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Akvaariokalat-kirjasta ja paljon muustakin
Että minua taas harmittaa ihmisten pikainen tuomitseminen. Lueskelin taas lisää tätä sivustoa aikani kuluksi. Kirjoitin osittain tästä aiheesta tuolla toisella osiolla, sen jutun voisi vaikka siirtää tämän jatkoksi. Tuo Markku Varjon ja kumppaneiden kirjaluomus minua nyt ihmetyttää sen suosituksien osalta. Tässä vielä lainatakseni kyseisen kirjan myyntilausetta: Kustakin lajista ovat mm. seuraavat tiedot: koko, akvaarion suositeltava vähimmäiskoko, seurallisuus, suositeltavat vesiarvot, hoidon vaativuus, levinneisyys, biotooppi, majoittaminen, sukupuolierot, käyttäytyminen, ruokinta ja lisääntyminen. Lisäksi tavallisimmista kalaheimoista on laaja yleisesittely. Kirjan alussa on osio kalojen biologiasta sekä ruokinnasta ja hoitovaatimuksista. Täällä minua ihmetyttävät käyttäjät jotka eivät voi apua tarjota muuten kuin toteamalla että akvaariosi on liian pieni kyseiselle lajille tai muuta vastaavaa. Toisekseen heidän mielestään kauppiaat ovat lähes järjestelmällisesti vain kauppamiehiä ja myyvät myymisen ilosta, nyt olisi paikallaan sitten kertoa ne paikat joissa on se oikeanlainen kauppias? Tämänkin sivuston kauppalista on pitkä ja ilmeisemmin siis noistakin kaupoista ostetuista tapauksista täällä keskustellaan ja sanotaan että "ei onnistu" "olet tehnyt kaiken väärin" tyyliin. Ei kohta ihme jos ei kirjat ja lehdet tuota mitään jos näin suuren yleisön mielestä ne muka olisikin täynnä suositusvirheitä, turha niitä on siis silloin ostaa ja lukea? Tuonkin kirjan tietoja lukiessa käynee ilmi että kirjan takaa pitäisi kuitenkin löytyä akvaario- ja kala-alan ammattilaiset. Odotankin seuraavaksi tulevan kirjallista julkaisua näiltä ihmisiltä jotka tuntevat olevansa oikeassa, tehdään siis uusi kirja ja pistetään kaikki vanhat roskikseen jotka ovat vääräoppisiako? Sama juttu akvaariokokojen suhteen, ei tuoda eikä myydä enää alle 300L altaita niin olisiko maailma parempi? Itse luotan nyt noiden alan kirjoihin ja lehtiin enemmän kohta kuin tämän palstojen kirjoituksiin, olisi mukava tietysti nähdä niitä isoiksi kasvaneita kaloja harrastajilta mitkä eivät muka siinä suosituksen mukaisessa viihtyisi, ja jos ei isoksi kasva niin ensimmäinen syyte on se että allas on väärän kokoinen. En ole toistaiseksi nähnyt juuri muita jotka olisi oikeasti saavuttaneet täällä mainostettuja jättiläisen kokoja paitsi kiekkokalat ja muutaman kultakalan omin silmin. Kirjassakin monen lajin kohdalla sanotaan että luonnossa kasvaa tietyn kokoiseksi mutta voi akvaariossa jäädä helposti paljon pienemmäksi. Tarkoitukseni ei ole mitään älytöntä riitaa tästä tehdä vaan tuoda esille keskustelua kun tuntuu että on mopo lähteny keulimaan kuin kälviän ukolla muutaman snapsin jälkeen joissain asioissa. Olen erään toisen harrastuksen osalta myös huomannun asioita jotka selvästi aiheuttavat jakautumisen siihen "eliittiin" ja perusharrastelijoihin sekä aloittelijaan joka ei ilman valtaisia aika ja rahallisia uhrauksia ole mitään. Sivuston valvojat poistakoot tai huomauttakoot jos asiani on liian arkaluontoinen tai aiheuttaa liikaa riitaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: Akvaariokalat kirjasta ja paljon muustakin
Vaikka itse kirjoitus oli ehkä huonosti jäsennelty, vaikea tulkita, niin siinä on erittäin hyvä pointti. Olen mattib kanssasi aivan samaa mieltä siitä minkälainen tapa tällä palstalla on vastailla muille ja "auttaa" muita. Itse alani puolesta katseeni on aivan erilainen, avarampi. Itseasiassa se on aina ollut ennenkin jo tavallisena harrastajana, koska olen 14-vuotiaasta asti työskennellyt alan parissa, sekä tavannut alan konkareita.
Tässä harrastuksessa ei ole sitä yhtä ja oikeaa tapaa tehdä asioita oikein. Jokainen allas on erilainen kokonaisuus riippuen ulkomitoista, tekniikasta, sisustuksesta, kalastosta jne.. Itse käytän mielummin senttejä, kuin litroja mm. antaessani akvaarion tilasuosituksia harrastajille. Onko järkeä vaihtaa vettä kerran viikossa, jos altaassa on vähän kaloja, jonka myötä mm. nitraattia joutuu jo muutenkin lisäämään päivittäin altaaseen erikseen.? Toisaalta jossain tapauksessa ei riitä edes se kerta viikkoon, kun kaloja on altaassa reilusti. Meillä joudutaan vaihtamaan joka päivä vettä myymälän altaisiin, mutta kalaa onkin usein altaissa yli kymmen päätä/litra.
Kiireen vuoksi jätän nyt tämän lyhyeen, mutta pääpointti on nyt itselläni siinä, että jokainen tekee niin kuin parhaakseen (kalojen hyvin voinnin suhteen) näkee. Ei ole sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa hoitaa asioita. Itseasiassa jos esim. minun tapani olisi näissä asioissa ainoa oikea, olisi harrastus melko tavalla erilaista. Itse kun vedän monen mielestä mm. "överiksi" tekniikan suhteen. Hyvänä esimerkkinä laitan itse mm. 40litraiseen samanlaisen määrän tekniikkaa (Co2, UV-C, ulkosuodatin, monimetalli, nesteautomaatti), kuin monet suunnittelevat vasta 200-300litraiseen.
Tässä harrastuksessa ei ole sitä yhtä ja oikeaa tapaa tehdä asioita oikein. Jokainen allas on erilainen kokonaisuus riippuen ulkomitoista, tekniikasta, sisustuksesta, kalastosta jne.. Itse käytän mielummin senttejä, kuin litroja mm. antaessani akvaarion tilasuosituksia harrastajille. Onko järkeä vaihtaa vettä kerran viikossa, jos altaassa on vähän kaloja, jonka myötä mm. nitraattia joutuu jo muutenkin lisäämään päivittäin altaaseen erikseen.? Toisaalta jossain tapauksessa ei riitä edes se kerta viikkoon, kun kaloja on altaassa reilusti. Meillä joudutaan vaihtamaan joka päivä vettä myymälän altaisiin, mutta kalaa onkin usein altaissa yli kymmen päätä/litra.
Kiireen vuoksi jätän nyt tämän lyhyeen, mutta pääpointti on nyt itselläni siinä, että jokainen tekee niin kuin parhaakseen (kalojen hyvin voinnin suhteen) näkee. Ei ole sitä yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa hoitaa asioita. Itseasiassa jos esim. minun tapani olisi näissä asioissa ainoa oikea, olisi harrastus melko tavalla erilaista. Itse kun vedän monen mielestä mm. "överiksi" tekniikan suhteen. Hyvänä esimerkkinä laitan itse mm. 40litraiseen samanlaisen määrän tekniikkaa (Co2, UV-C, ulkosuodatin, monimetalli, nesteautomaatti), kuin monet suunnittelevat vasta 200-300litraiseen.