Eheim 2215 mystinen räminä/surina

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Amandar
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Eheim 2215 mystinen räminä/surina

Viesti Kirjoittaja Amandar »

Tämä menee niin mystikseksi, että kiinnostaisi tietää mikä paha onni mua oikein seuraa kun tässä tilanteessa alkaa melkein itkettää.

Ongelmana on, että tänään ostettu Eheim 2215 pitää melua, tuollaista hurina-surinaa joka mm. peittää tietokoneen hurinan 3m päästä kaapin sisältä.

Historiikki:

Ostin Eheim 2215 käytettynä, mukana kaikki putket, massat ja tuplahanat. Asensin sen akvaarioon (ihan ohjeiden mukaisesti, Juwel Rio 240 alakaapissa on itse suodatinmöhläle). Räks vaan suodatin rämisi ihan kunnolla. Tilasin akselin, holkit ja roottorin. Vaihdoin varaosat tuohon ja vieläkin rämisi. Eheimin omalla vaseliinimössöllä tiivistin kaikki mahdolliset paikat, josta ilmaa tuohon rakkineeseen olisi päässyt. Rutina vaikeni hieman muttei kokonaan. Hermot meni, eli...

Tilasin uuden Eheim 2215:n Zooplussasta. Tänään se saapui ja mä jo ihan huokasin helpotuksesta, että nyt viimein se hiljainen laite. Mutta mitä ihmettä, laitettuani kaiken paikoilleen sama rutina alkoi taas! Tosin hieman hiljaisempana mutta tosiaan niin kovaäänisenä, että kaapin sisällä ollessaan tuo kone rutisee niin lujaa, että tietokoneen ääni peittyy ja välissä olevan telkkarin äänen läpi kuulee suodattimen. Siis mun käsittääkseni Eheim 2215 pitäisi olla niin hiljainen, että sen käynnissäolon tuskin kuulee kun läheltä kuuntelee!? Tuon suodatuspari Eheim professionel 2224 on hiljaisuuden perikuva.

Noh, kokeiltu on ravistella ilmat pois. Rutisi. Sen jälkeen täytin tuon paineella (vesiletku kiinni ja täyttö) sen ollessa käynnissä (että varmasti lähtisi ilmat ulos). Rutisee edelleen. Laitoin mattopalan tuon alle, jos vaikka kaappi voimistaa ääntä. Ei vaikutusta. Rutina on lujempi kaapin ollessa auki, eli kyllä se vaan lähtee laitteesta. Avasin suodattimen, purin akseli-holkit-roottori-yhdistelmän ja laitoin takaisin. Ei auta.

Vanhoja osia edellisestä suodattimesta on vain ylimenoputki sekä tuplahanat. Laitoin siis tuplahanat tilaukseen tänään.. Mutta voiko se tosiaan olla kuluneista hanoista kiinni, että tuo rutisee?! Ilmaa se ei "purskauttele" ulos ollenkaan. Aika epätoivoinen olo kieltämättä - sainko mä just 2 susi-kappaletta? :cry:

Nostokorkeudeksi tuo laite antaa 1,8m, joten eipä ole siitäkään kiinni.. Tosin olen laitteen täyttänyt aina samalla tavalla alimmasta ylimpään kerrokseen:

ritilä - ehfimech + substrat (sekoitus) - vaahtomuovi - muutama ehfimechin näköinen suodatusmateriaalin pötkö - vaahtomuovi - vaahtomuovi - hienosuodatus (vanupatruuna) - ritilä.

Missä ihmeessä siis voi olla vikaa vai lähetänkö mä vaan pahaa karmaa juuri Eheim 2215 suodattimeen rikkomalla käytetyn JA upouuden laitteen?
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Eheim 2215 mystinen räminä/surina

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Kuulostaa kyllä ilmavaivoilta. Ei kai sinulla ole imuputki ilmastimen tai ulostuloputken lähellä (saattaa vetää ilmaa sisäänsä). Ja onhan sinulla ulostuloputki vedenpinnan yläpuolella kun pumppaat kierron käyntiin (jos on vedenpinnan alla, niin ilma ei välttämättä jaksa ulos pöntöstä). Itselläni oli sama ongelma toisen Eheimin kanssa kunnes korjasin e.m. asiat. :?
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Amandar
Junior Member
Junior Member

Ei ole ilmastinta ja imuputki on kaukana ulostuloputkesta, melkein pohjan tuntumassa (50cm syvä allas). Ulostuloputki on pinnan tuntumassa, ehkä 2-3cm vedenpinnan alapuolella. Pitää kokeilla sitten tuota seuraavaksi ja nostaa putkea muutaman sentin kun suodattimen käynnistän. Nyt saa olla varikolla perjantaihin kunnes uudet tuplahanat saapuvat. Mun tuurilla nuo vanhat levähtäisivät 2 päivän sisällä. Tuo toinen suodatin hoitaa kyllä suodatuksen vielä pari päivää niin kuin on tähänkin asti hoitanut suodatinrumban aikana. Jos sekin ei "hajoa". :mrgreen: Aikamoista tiedettä tämä ulkosuodattimen toiminta. :|
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ekana tulee mieleen että olisko siellä yks ylimääränen kumitutti? Eli siellä roottorikammion pohjassa oleva kumitutti ei olisikaan lähtenyt irti ja olet nyt laittanut sinne pohjaan vielä toisen kumitutin vanhan lisäksi. Tämä ainakin takaisi sen, että roottori rämisee ja kolisee.
Amandar
Junior Member
Junior Member

Niin siis tässähän oli kyseessä 2 eri suodatinta, molemmat merkkiä Eheim 2215 ja nyt kummastuttaa tuo juuri ostetun surina. Ei sinne kumituttia ole voinut eksyä kun ei ole kumituttia mitä sinne eksyttää - kun siihen ei siis ole varaosia tilattu. :) Tuossa vanhassa taas voisi varmaan blondilta tämmöinen lipsahdus käydä. :D Tutkitaan, tutkitaan..
Teemu Salonen

Hmm... No sitte. Ymmärsin, et kyseessä on sama peli.

Classicit ja eccot kyllä on hiljaisia pelejä. Proffat sitte taas on mitä on. Jos saa ongelmattoman proffan niin on jo ihme, ettei siihen mennessä ole irronnu lottovoittoa:)
Jos se uusi vaan jatkaa räminää ja syy ei voi olla ilmasta, niin vie takas kauppaan niin siellä tarkastetaan mikä on ongelma. Jos laite selvästi rikki, ni saat uuden tilalle.

Ääh, luin tarkemmin ja huomasin, että suodatin on ulkomaan tavaraa. Eli vian selvittäminen ei olekkaan niin yksinkertaista...
Missäpäin asut? Olisko mahdollista, että joku kokeneempi akvaristi tulisi katsomaan/tulisit näyttämään laitetta?
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

Eihän sinulla ole se päällimmäinen ritilä väärinpäin?
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

2215 classic mallina on parhaimpia vehkeitä mitä on saatavilla. Olen noista pärinöistä ja resonansseista ja niiden korjaamisesta kirjoitellut moneen kertaan. En jaksaisi just nyt ja yp voisi edes kerran tehdä jotakin hyödyllistä ja moderoida nuo vanhat ohjeet esiin kyselijälle kun tuntuu olevan taas ylimääristä aikaa jumittaa keskusteluita....
Amandar
Junior Member
Junior Member

Kuopiossa asun mut mulla on kyl ollu 2213 ennen, että en ihan kokonaan aloittelija classicien kanssa ole. :D

Ookoo. Eli huomenna tarkistan tuplahanojen saavuttua nuo ritilät ja vedenpinnan yms. vinkit. Raportoin sitten, auttoiko. :)
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Kun noita classikeja on ollut ja on vieläkin käytössä niin tuo rutina on tavanomaista ja ainakin minä olen sen saanut pois sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä jolloin ilmeisesti roottori on asettunut paremmin paikalleen. Tuota käynnistämis ja sammuttamis leikkiä voi tehdä hyvin nopeassa tahdissa.
In numbers of ten the power is in one.
Amandar
Junior Member
Junior Member

Hahaa, haluaisko joku annoksen tätä "onnea". Posti ei tuonutkaan (torstaina klo 12 lähetettyä) maxi-kirjettä, joten mysteeri siirtynee maanantaihin. Millonkahan se tuuri kääntyis.. :roll:
Teemu Salonen

Amandar kirjoitti:Hahaa, haluaisko joku annoksen tätä "onnea". Posti ei tuonutkaan (torstaina klo 12 lähetettyä) maxi-kirjettä, joten mysteeri siirtynee maanantaihin. Millonkahan se tuuri kääntyis.. :roll:
Ehkä siinä vaiheessa ku lakkaat nettishoppailemasta ja pistät muutaman euron enemmän likoon ostamalla laitteet "kivijalkamyymälästä" jossa saat avun tälläsiin ongelmiin ilman turhia ihmettelemisiä.

Ei millään pahalla, mutta näin se vaan menee.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Oma kokemus Kuopion liikkeistä, ei ollut haluamaani tavaraa, jota olisin tarvinnut mahdollisimman pian (katkesi vahingossa keraaminen akseli suodattimesta), vaan olisi tullut tilaamalla joskus myöhemmin seuraavan kuorman mukana. Tilasin sitten netistä ja sain sen parin päivän päästä. Kuopiossa ei ole kuin kaksi akvaariotavaraa myyvää liikettä eikä näiden valikoima ole loppujen lopuksi kovin suuri tai sitten ne myyvät sellaisia merkkejä, joita mulla ei ole käytössä, joten se valikoima on hyödytön.

Minulle myös merkitsee se hinta. Jos saan jonkun tuotteen netistä hintaan x ja tämä maksaa kaupassa y:n verran, tilaan sen netistä ja tilaan samalla vähän enemmän tavaraa (esim. nyt on keraamiset akselit varaosina kaikkiin suodattimiin), jolloin postikulujen osuus pienenee per tuote. Mikäpä siinä jos asuisi jossain pääkaupunkiseudulla, jossa riittää niitä vaihtoehtoja, jos ei yhdestä löydy, niin todennäköisesti löytyy toisesta. Kyllä minäkin mieluiten tuollaisessa paikassa asuisin akvaarioharrastajana. Minua ei kiinnosta tilata liikkeestä jotain ja odottaa sen jälkeen mahdollisesti viikkoja, että ehkä joskus sen haluamani saan. Tämä netistä tilaaminen korostuu nyt jatkossa entisestään, kun olen muuttamassa alueelle, jossa lähimpään edes jonknlaiseen akvaarioliikkeeseen on matkaa vähintään 200km, ts. jatkossa kalatkin tulevat netistä tilattuna.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Amandar
Junior Member
Junior Member

Teemu Salonen kirjoitti:
Amandar kirjoitti:Hahaa, haluaisko joku annoksen tätä "onnea". Posti ei tuonutkaan (torstaina klo 12 lähetettyä) maxi-kirjettä, joten mysteeri siirtynee maanantaihin. Millonkahan se tuuri kääntyis.. :roll:
Ehkä siinä vaiheessa ku lakkaat nettishoppailemasta ja pistät muutaman euron enemmän likoon ostamalla laitteet "kivijalkamyymälästä" jossa saat avun tälläsiin ongelmiin ilman turhia ihmettelemisiä.

Näytäpäs mulle Kuopiosta liike, josta saa Eheim 2215 putkille tuplahanat. Enköhän mä olis ne marssinut ostamaan samana päivänä jos vain tarjontaa olisi ollut. Jos taas olisin liikkeen kautta tilannut, menee aika lailla pidempään ja riippuu vielä tilaavatko. :) Suomalaiselta nettikaupalta en 2215 -suodatinta tilannut, sillä on se hieman eri asia maksaa 60€ postikuluineen kotiovelle Saksasta tilattuna kuin 120€ postikuluineen vaikkapa akvaarioon.fi tilattuna ja saada osia, joita en tuossa vaiheessa luullut tarvitsevani. "Nimimerkillä: opiskelee ja 60€ loppukuuksi". :roll:
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Teemu Salonen kirjoitti:

Teemu Salonen kirjoitti:Proffat sitte taas on mitä on. Jos saa ongelmattoman proffan niin on jo ihme, ettei siihen mennessä ole irronnu lottovoittoa:)
Kummallinen asenne. Itselläni Pro 3 toiminut moitteettomasti, eikä nettishoppailunkaan suhteen valittamista (ongelmat on aina saanut ratkaistua). Sen sijaan olen varmaankin säästänyt jo satoja euroja ostamalla tuotteet netistä. Valitettavasti meillä ei ole täällä maalla kivijalkoja joissa olisi myymälöitä. Puhumattakaan akvaarioliikkeistä. [;)]
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Itselläni Pro 3 toiminut moitteettomasti
Lähinnä noiden Proffa kakkosten kanssa ollut enemmänkin ongelmia.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Deicide kirjoitti: Lähinnä noiden Proffa kakkosten kanssa ollut enemmänkin ongelmia.
Aaa, ok en tiennyt. Hyvä tietää, kiitos!
outska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja outska »

Pakko kommentoida tähän "sivuraideasiaan" eli proffiin. Mulla oli ennen eheim 2217, toimi ihan ok pitkän aikaa (ostin käytettynä jo n. 10 vuotta sitten), mutta sitten alko jutt nuo "räminät"... vaihtelin roottoria ja räminä pieneni ja tuli taas niin, ettei meinannu saada unesta kiinni kun ko. pönttö oli siis makkarin akvassa. Kierteiset tuli altaan kuvioihin samoihin aikoihin kun räminät alko ja niitä mönki suodattimeen. Aina kun putsas suodattimen räminä vähän vaimeni kun kotilot sai näennäisesti ulos pöntöstä, mutta pieni rahina jäi silti ja muutaman päivän päästä se järkky räminä alko aina vaan...

Olin jo aiemmin hankkinu 2 kpl eheim 2028 proffa II olkkarin isoon altaaseen ja niissä ei koskaan ole ollut teknisiä ongelmia eikä ääntä (kop kop, päähän). Hermot meni 2217:n kanssa ja on nyt telakalla jos joku allas joskus tarviis tilapäisesti suodatinta. Päädyin makkarissakin 2028 proffaan ja ei enää mitään pörinöitä.
Outska
Amandar
Junior Member
Junior Member

Noniin. Uudet tuplahanat saapuivat. Purin ja kokosin suodattimen jälleen ja asensin tuplahanat paikoilleen. Mörisee jonkin verran, tosin ei niin paljon (ehkä?) kuin ennen. Kaipa se on uskottava, ettei tuosta hiljaista saa ja alkaa miettiä eri vaihtoehtoja. :|
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Amandar kirjoitti:Noniin. Uudet tuplahanat saapuivat. Purin ja kokosin suodattimen jälleen ja asensin tuplahanat paikoilleen. Mörisee jonkin verran, tosin ei niin paljon (ehkä?) kuin ennen. Kaipa se on uskottava, ettei tuosta hiljaista saa ja alkaa miettiä eri vaihtoehtoja. :|
Mulla vastaava ulkosuodatin, ja tuo on kyllä hiljainen. Ja ostaessani allaskokonaisuutta, oli edellinen omistaja tehnyt siihen siistin mustan kotelon ihan vanerista päälle ja vaimentaa vielä lisää tuota ääntä.
317 L (sekala)
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

Kokeilkaapa kuitenkin vielä laittaa vaikka jostain imukupista askarrellut kumitulpat yläritilän piikkien päihin, jospa ne kuitenkin kolistavat moottorin pohjaa vasten.
onnimonni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja onnimonni »

Täällä 2217 rätisee samalla tavalla. Kokeile päriseekö ilman suodatinmassoja. Mulla ainakin pärinä pahenee sitä mukaan mitä enemmä virtausvastus heikkenee töhnän kertyessä pönttöön. Ritiliän olen kokonaan jättänyt ylä-osasta ja molemmat letkut on 16/22mm.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”