Ongelmana on, että tänään ostettu Eheim 2215 pitää melua, tuollaista hurina-surinaa joka mm. peittää tietokoneen hurinan 3m päästä kaapin sisältä.
Historiikki:
Ostin Eheim 2215 käytettynä, mukana kaikki putket, massat ja tuplahanat. Asensin sen akvaarioon (ihan ohjeiden mukaisesti, Juwel Rio 240 alakaapissa on itse suodatinmöhläle). Räks vaan suodatin rämisi ihan kunnolla. Tilasin akselin, holkit ja roottorin. Vaihdoin varaosat tuohon ja vieläkin rämisi. Eheimin omalla vaseliinimössöllä tiivistin kaikki mahdolliset paikat, josta ilmaa tuohon rakkineeseen olisi päässyt. Rutina vaikeni hieman muttei kokonaan. Hermot meni, eli...
Tilasin uuden Eheim 2215:n Zooplussasta. Tänään se saapui ja mä jo ihan huokasin helpotuksesta, että nyt viimein se hiljainen laite. Mutta mitä ihmettä, laitettuani kaiken paikoilleen sama rutina alkoi taas! Tosin hieman hiljaisempana mutta tosiaan niin kovaäänisenä, että kaapin sisällä ollessaan tuo kone rutisee niin lujaa, että tietokoneen ääni peittyy ja välissä olevan telkkarin äänen läpi kuulee suodattimen. Siis mun käsittääkseni Eheim 2215 pitäisi olla niin hiljainen, että sen käynnissäolon tuskin kuulee kun läheltä kuuntelee!? Tuon suodatuspari Eheim professionel 2224 on hiljaisuuden perikuva.
Noh, kokeiltu on ravistella ilmat pois. Rutisi. Sen jälkeen täytin tuon paineella (vesiletku kiinni ja täyttö) sen ollessa käynnissä (että varmasti lähtisi ilmat ulos). Rutisee edelleen. Laitoin mattopalan tuon alle, jos vaikka kaappi voimistaa ääntä. Ei vaikutusta. Rutina on lujempi kaapin ollessa auki, eli kyllä se vaan lähtee laitteesta. Avasin suodattimen, purin akseli-holkit-roottori-yhdistelmän ja laitoin takaisin. Ei auta.
Vanhoja osia edellisestä suodattimesta on vain ylimenoputki sekä tuplahanat. Laitoin siis tuplahanat tilaukseen tänään.. Mutta voiko se tosiaan olla kuluneista hanoista kiinni, että tuo rutisee?! Ilmaa se ei "purskauttele" ulos ollenkaan. Aika epätoivoinen olo kieltämättä - sainko mä just 2 susi-kappaletta?

Nostokorkeudeksi tuo laite antaa 1,8m, joten eipä ole siitäkään kiinni.. Tosin olen laitteen täyttänyt aina samalla tavalla alimmasta ylimpään kerrokseen:
ritilä - ehfimech + substrat (sekoitus) - vaahtomuovi - muutama ehfimechin näköinen suodatusmateriaalin pötkö - vaahtomuovi - vaahtomuovi - hienosuodatus (vanupatruuna) - ritilä.
Missä ihmeessä siis voi olla vikaa vai lähetänkö mä vaan pahaa karmaa juuri Eheim 2215 suodattimeen rikkomalla käytetyn JA upouuden laitteen?