Paastopäivä?
Valvoja: Moderaattorit
Paastopäivä?
Täällä ehdotetaan usein paastopäiviä ja jotkut paastoavat päivän tai kaksi joka viikko. Mikä tämän käytännön tarkoitus on?
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Paastopäivä?
Paastopäivä antaa kalojen elimistölle aikaa puhdistautua kuona-aineista.
Oonkohan mä jotenki "outo" kun mun mielestä noi paastopäivät on jotensakkin puppua/arveluttavia. Koska kuitenkin päivinä kun kaloja ruokitaan, niitä ruokitaan siksi että ne saavat takaisin päivän aikana kuluttamansa energian (ja voivat hyvin). Miten paastopäivä muka poikkeisi tässä asiassa? Eikö kalat ole yhtä aktiivisia joka päivä? Sopivasti kun ruokkii, ei liian paljon eikä liian vähänkään, niin vähän hassulta tuntuu pitää paastopäiviä. Olen kyllä ymmärtänyt, että kalojen elimistö käsittelee ruokaa jotensakkin "hitaammin", siksi pärjäävät esim. lyhyen loman ajan kokonaan ilman ruokaa, mutta onko oikeasti mitään todisteita siitä, että tällaisia, nyt puhuttuja, 1-2 päivän "paastoja" (eli ei anneta ollenkaan ruokaa) kannattaisi oikeasti pitää? Jos kalat kerran pärjäävät vaikka viikon ilman ruokaa, niin miten yhden tai kahden päivän paastosta olisi oikeasti muka mitään hyötyä?
Ja niin, eihän ne kalat luonnossakaan saa ruokaa joka päivä, mutta tällainen paasto johtuu yleensä siitä että ruokaa ei ole ollut tarjolla (tai saatu kiinni), tai kalan omasta "tahdosta" olla syömättä. Akvaariossa kalat ovat organisoidussa ympäristössä, eikä näin ollen ruuatta jääminen ole niiden oma päätös, vaan akvaristin itse...ja tosiaan jos sitä ruokaa kerran löytyy, niin miksi sitä ei voisi antaa? Arveluttaa vaan, että missä määrin näissä paastoissa ajatellaan kalojen hyvinvointia, koska loppupeleissä kukaan ei voi voida kalan puolesta hyvin. Enkä nyt väitä, että paastopäivän pitäjät olisivat jotain eläinrääkkääjiä, kunhan vaan pohdiskelen...
Eli pointtini on se, että jossain määrin kyseenalaistan tällaiset paastot (eli ei ruokaa ollenkaan), mutta kannatan ajatusta, että muutamana päivänä viikossa annettaisiin vaan selkeästi vähemmän ruokaa. Paastoaminen kun ei "yleisessä kielessä" tarkoita sitä että oltaisiin kokonaan syömättä, vaan että sittenkin syödään/juodaan jotain mitälie niukkaravinteisia parsamehuja tms. mistä saadaan kuitenkin energiaa, koska elimistö tarvitsee polttoainetta aina, riippumatta siitä mitä pää sanoo.
Korostan vielä, että tarkoitukseni ei ole kritisoida yhtikäs ketään tai mitään, mielipiteitä on yhtä monta kuin tekijöitäkin, kunhan vaan itsekseni ihmettelen. Jokainen tehköön niin kuin lystää, mutta jotenkin itseäni vähän arveluttaa tämmöiset paastot, oli sitten kyseessä kala tai mikä tahansa muu elikko. Voi olla että itse olen ihan metsässä, mutta tulipahan sanottua
.
Ja niin, eihän ne kalat luonnossakaan saa ruokaa joka päivä, mutta tällainen paasto johtuu yleensä siitä että ruokaa ei ole ollut tarjolla (tai saatu kiinni), tai kalan omasta "tahdosta" olla syömättä. Akvaariossa kalat ovat organisoidussa ympäristössä, eikä näin ollen ruuatta jääminen ole niiden oma päätös, vaan akvaristin itse...ja tosiaan jos sitä ruokaa kerran löytyy, niin miksi sitä ei voisi antaa? Arveluttaa vaan, että missä määrin näissä paastoissa ajatellaan kalojen hyvinvointia, koska loppupeleissä kukaan ei voi voida kalan puolesta hyvin. Enkä nyt väitä, että paastopäivän pitäjät olisivat jotain eläinrääkkääjiä, kunhan vaan pohdiskelen...
Eli pointtini on se, että jossain määrin kyseenalaistan tällaiset paastot (eli ei ruokaa ollenkaan), mutta kannatan ajatusta, että muutamana päivänä viikossa annettaisiin vaan selkeästi vähemmän ruokaa. Paastoaminen kun ei "yleisessä kielessä" tarkoita sitä että oltaisiin kokonaan syömättä, vaan että sittenkin syödään/juodaan jotain mitälie niukkaravinteisia parsamehuja tms. mistä saadaan kuitenkin energiaa, koska elimistö tarvitsee polttoainetta aina, riippumatta siitä mitä pää sanoo.
Korostan vielä, että tarkoitukseni ei ole kritisoida yhtikäs ketään tai mitään, mielipiteitä on yhtä monta kuin tekijöitäkin, kunhan vaan itsekseni ihmettelen. Jokainen tehköön niin kuin lystää, mutta jotenkin itseäni vähän arveluttaa tämmöiset paastot, oli sitten kyseessä kala tai mikä tahansa muu elikko. Voi olla että itse olen ihan metsässä, mutta tulipahan sanottua

Kalakippo (286l) olkkarissa ja koiranpentu kainalossa.
En ole niin vakuuttunut tuosta kuona-aineiden poistumisesta. Kalojen aineenvaihdunnanmuutoksiin kuluu useampi päivä tai jopa yli viikon, joten yhden päivän paasto tuskin paljonkaan poistaa varastoituneita aineita. Nykyään kyseenalaistetaan myös ihmisten paaston kuona-ainevaikutukset. Joidenkin tutkimusten mukaan paastolla ei ole merkitystä niin kauan kun ruuansulatus ja nesteenpoisto toimivat normaalisti. Kuona-aineet poistuvat luonnollisesti ja jatkuvasti jos on terve. Muutenhan se tarkoittaisi että, esim. minä, joka en ole ikinä paastonut olisin varastoinut valtavan määrän kuona-aineita (olen kuitenkin terve ja voin hyvin). Vain jos ruuansulatustoiminnoissa on ongelma (esim. ummetus), niin nestepitoisesta paastosta on hyötyä.
Täällä myös usein ehdotetaan paastoa sairaille (muillekin kuin ummetuksesta tai ähkystä kärsiville) kaloille, joka minusta kuulostaa kummalliselta. Eikö sairaan kalan nimenomaan pitäisi syödä saadakseen energiaa parantuakseen? Eihän sairasta koiraakaan, puhumattakaan lapsesta pidetä nälkäisenä jos on kipeänä.
Kuten snafi, en minäkään tuomitse kenenkään paastokäytäntöjä, mutta itse taidan ruokkia joka päivä jos ei tule päteviä syitä muuttaa tapoja.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Täällä myös usein ehdotetaan paastoa sairaille (muillekin kuin ummetuksesta tai ähkystä kärsiville) kaloille, joka minusta kuulostaa kummalliselta. Eikö sairaan kalan nimenomaan pitäisi syödä saadakseen energiaa parantuakseen? Eihän sairasta koiraakaan, puhumattakaan lapsesta pidetä nälkäisenä jos on kipeänä.
Kuten snafi, en minäkään tuomitse kenenkään paastokäytäntöjä, mutta itse taidan ruokkia joka päivä jos ei tule päteviä syitä muuttaa tapoja.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
No ite pidän paasto päiviä ihan sen takia että en jaksa joka päivä kaloille antaa syömistä ja ainakii osa 128L akvaarion kaloista on semmosia että niille ei selvästikkää aina ruoka maistu, eli miks turhaan viskoa ruokaa akvaan jos kalat ei oo nälkäsiä. 

Hieno, järkeenkäyvä ja down to earth -selitys. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Täällä ilmoittautuu sitten toinen outosnafi kirjoitti:Oonkohan mä jotenki "outo" kun mun mielestä noi paastopäivät on jotensakkin puppua/arveluttavia.

Jos olen mökillä, kalat saavat olla muutaman päivän syömättä. Tämä ei johdu mistään "elimistön puhdistusriitistä", vaan siitä yksinkertaisesta syystä että kaikki eivät syö kuivaruokaa ja talon ainut ruokinta-automaatti on viritetty kalanpoikasten altaaseen.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Ainakaan Oskarit ei perusta paastopäivistä. Otusten mielenosoitus on varsin näyttävä..
Osakarin kosto on julma, ja kohteena kasvit.
Nyttemmin olen koittanut tiputella pari kertaa päivä jotain evästä pyttyyn.
Osakarin kosto on julma, ja kohteena kasvit.
Nyttemmin olen koittanut tiputella pari kertaa päivä jotain evästä pyttyyn.
Oma mutu asiasta missä yhteyksissä tällaista ehdotettu, eli koitetaan vähentää turhaa altaan kuormitusta ja täysikasvuisten kalojen "liikalihavuuttaa". Monilla kun on taipumus hoitaa lemmikkejään hiukan turhankin innokaasti/hyvin eli toisinsanoen liikaruokkia (lasken itseni tähän ryhmään).
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Muita altaan kaloja ei paastopäivä haittaa, mutta Momo vetää kyllä herneen kauniin väriseen nepoonsa. Ja sitten ollaan surkeita ja mökötetään ja osoitetaan mieltä, eikä varmasti tulla näkyville ennenkuin ruokaa tippuu altaaseen.
Kultakalatko tyhmiä... pyh sanon minä.

Kultakalatko tyhmiä... pyh sanon minä.
-
- Junior Member
Paastopäivää tai paria viikossa suositellaan monissa lähteissä, enkä lähde niitä perusteluja tässä kertaamaan. Sitä, poistaako se kuona-aineita kalojen elimistöstä tms., en myöskään uskalla lähteä maallikkona arvioimaan.
Mutta ihan omasta kokemuksesta: Itselläni on oskareita. Kun ne olivat pieniä, ne söivät (je tietysti niitä pitääkin ruokkia) monta kertaa päivässä suurella ruokahalulla. Nyt kun ikää on reilu vuosi ja mittaa reilut 20 senttiä, nälkäisyys ja kasvuvauhti on selvästi hiipunut. Kalani eivät yksinkertaisesti halua syödä monta kertaa päivässä. Olen myös huomannut, että jos annan kaloilleni joka päivä ruokaa, ne laiskistuvat, möllöttävät paikallaan ja käyvät aika kronkeleiksi sen suhteen, mitä ruokaa viitsivät syödä - usein kelpuuttavat vain lempiruoan, jolloin monipuolisuus kärsii.
kun sitä vastoin pidän päivän, kaksi tai joskus kolmekin paastoa viikossa, kalat ovat paljon virkeämpiä ja suostuvat syömään eri ruokia.
Perustelisin paastopäiviä isoilla ja täysikasvuisilla kaloilla (varmaankin pienet kalat ovat hieman eri asia, vaikken tällekään väitteelleni uskalla lähteä viisastelemaan mitään kovaa argumenttia) myös sillä, että esimerkiksi Helsingin Sealifen "arovana-altaassa" ruokkivat kaloja kolmesti viikossa (ko. altaassa on arovanoja, oskareita ja monia muita isoja ahvenia, lapamonnejä, haimonneja, rauskuja ym), piraijoita muistaakseni kahdesti ja samanlainen tahti on muidenkin isojen kalojen kanssa. Tätä akvaristi perusteli sillä, etteivät petokalat luonnossakaan syö jatkuvasti vaan kerralla paljon saaliin kiinni saadessaan ja sitten sulattelevat ruokaa usean päivän. Tietysti Sealifen kaltaisessa paikassa harvemmat ruokintakerrat voivat olla myös käytännön sanelemaa, mutta hyvin siellä näyttävät kalat voivan ja varmasti heillä on siellä paljolti ammattitaitoa ja kokemusta.
En väitä, etteikö "vähän joka päivä" olisi myös hyvä ohje. Mielestäni on kuitenkin helpompaa kontrolloida, että jokainen kala saa riittävästi ja monipuolisesti ruokaa, kun antaa kerralla enemmän ja (vähintään yrittää) ohjata, kuka ruokapalan saa. Ja vesikin pysyy mukavammin puhtaana, kun vedenvaihdon jälkeen pitää paastopäivän.
Mutta ihan omasta kokemuksesta: Itselläni on oskareita. Kun ne olivat pieniä, ne söivät (je tietysti niitä pitääkin ruokkia) monta kertaa päivässä suurella ruokahalulla. Nyt kun ikää on reilu vuosi ja mittaa reilut 20 senttiä, nälkäisyys ja kasvuvauhti on selvästi hiipunut. Kalani eivät yksinkertaisesti halua syödä monta kertaa päivässä. Olen myös huomannut, että jos annan kaloilleni joka päivä ruokaa, ne laiskistuvat, möllöttävät paikallaan ja käyvät aika kronkeleiksi sen suhteen, mitä ruokaa viitsivät syödä - usein kelpuuttavat vain lempiruoan, jolloin monipuolisuus kärsii.
kun sitä vastoin pidän päivän, kaksi tai joskus kolmekin paastoa viikossa, kalat ovat paljon virkeämpiä ja suostuvat syömään eri ruokia.
Perustelisin paastopäiviä isoilla ja täysikasvuisilla kaloilla (varmaankin pienet kalat ovat hieman eri asia, vaikken tällekään väitteelleni uskalla lähteä viisastelemaan mitään kovaa argumenttia) myös sillä, että esimerkiksi Helsingin Sealifen "arovana-altaassa" ruokkivat kaloja kolmesti viikossa (ko. altaassa on arovanoja, oskareita ja monia muita isoja ahvenia, lapamonnejä, haimonneja, rauskuja ym), piraijoita muistaakseni kahdesti ja samanlainen tahti on muidenkin isojen kalojen kanssa. Tätä akvaristi perusteli sillä, etteivät petokalat luonnossakaan syö jatkuvasti vaan kerralla paljon saaliin kiinni saadessaan ja sitten sulattelevat ruokaa usean päivän. Tietysti Sealifen kaltaisessa paikassa harvemmat ruokintakerrat voivat olla myös käytännön sanelemaa, mutta hyvin siellä näyttävät kalat voivan ja varmasti heillä on siellä paljolti ammattitaitoa ja kokemusta.
En väitä, etteikö "vähän joka päivä" olisi myös hyvä ohje. Mielestäni on kuitenkin helpompaa kontrolloida, että jokainen kala saa riittävästi ja monipuolisesti ruokaa, kun antaa kerralla enemmän ja (vähintään yrittää) ohjata, kuka ruokapalan saa. Ja vesikin pysyy mukavammin puhtaana, kun vedenvaihdon jälkeen pitää paastopäivän.
En oo koskaan paastopäivää itse viettänyt, joten uskoisin että kaloillakin on nälkä jokapäivä.
Myöhästynyt aamiainen niille tulee joskus , varsinkin viikonloppuisin
.
Myöhästynyt aamiainen niille tulee joskus , varsinkin viikonloppuisin

350L
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Juurikin niin, jo muutenkin nirsot (luonnosta tuodut)kalat suostuvat syömään muutakin kuin pakastesurviaista. Pakastesurviainen on ensinnäkin kallista ja se on kovin sottavaa ainesta, joten muun sapuskan antaminen on edukasta ja tuo monipuolisuutta ruokavalioon(räkmiks, herne, katkarapu, kesäkurpitsa jne).luri pahanen kirjoitti:..kun sitä vastoin pidän päivän, kaksi tai joskus kolmekin paastoa viikossa, kalat ovat paljon virkeämpiä ja suostuvat syömään eri ruokia.
Meillä on aikuisia ahvenia ja plekoja, ruokinta tapahtuu suunnilleen jokatoinen päivä tai pidetään kaksi-kolme paastoa ja sitten kolmena päivänä herkutellaan. Tuolla kalastolla altaan suodatus ei riittäisi(vaikka se on jo nyt hyvin tehokas), eikä kerran viikossa tapahtuva 50%:nen vedenvaihto riitä, jos altaaseen tuuppaa kourallisen ruokaa joka päivä. Paastopäivä virkistää eli kalat etsivät aktiivisemmin sitä sapuskaa ja kasvinsyöjät tekevät jopa työtänsä eli siivoavat leviä akvaariosta. Lisäksi kalat pysyvät sutjakoina, eivätkä läskisty.
Meillä on myös pieniä kaloja ja poikasia, joita syötetään jokapäivä kaksi-kolmekkin kertaa, niille ei tule pidettyä paastopäivää, kuin pakosta, jos jonnekkin on lähdettävä. Mutta ihan se on kalastosta kiinni, kannattaako paastopäivää pitää.

Paastopäivän kannattavuus riippuu kalastosta. Kannattaa miettiä mitä kalat syövät luonnossa ja kuinka säännöllisesti safkaa on tarjolla. Plekojen kohdalla päästöpäivät on varmin tapa saada ne huomaamaan että myös kasveja voi syödä. Yli 20cm pitkät kultajuovat eivät koskeneetkaan miekkakasveihin, mutta vähän pitempi paasto sai ne huomaamaan että niitäkin voi syödä....ja kerran tämän huomattuaan loppua ei kasvinsyöntiin tullut. Sama pätee myös partiksiin.
/jari
Tuossa paastoamisessa kannattaa ottaa huomioon kalojen luontaiset ruokailutottumukset:
-Petokalat syövät harvoin ja pitävät pitkiä paastoja. Näille syytä pitää muutama paastopäivä viikkoon, esim puikkokalat, isot pallokalat, punapiraijat.
-Kasvinsyöjät taas syövät luonnossakin valoisan aikaan lähes taukoamatta. Jos ruokinta tapahtuu akvaariossakin kasvisruoalla, ei paastoa tarvitse pitää.
-Sekasyöjät kelpuuttavat taasen ravinnokseen lähes kaiken ruoaksi kelpaavan. Näillä lajeilla vuodenajat (tulvat, kuivatkaudet...), määräävät luonnossa käytetyn ravinnon. Tällaisille lajeille akvaariossa mahdollisimman monipuolinen ruokinta, unohtamatta pekkiä kasvispäiviä. Tälläisille lajeille pidän 1-2 paastopäivää viikossa.
-Petokalat syövät harvoin ja pitävät pitkiä paastoja. Näille syytä pitää muutama paastopäivä viikkoon, esim puikkokalat, isot pallokalat, punapiraijat.
-Kasvinsyöjät taas syövät luonnossakin valoisan aikaan lähes taukoamatta. Jos ruokinta tapahtuu akvaariossakin kasvisruoalla, ei paastoa tarvitse pitää.
-Sekasyöjät kelpuuttavat taasen ravinnokseen lähes kaiken ruoaksi kelpaavan. Näillä lajeilla vuodenajat (tulvat, kuivatkaudet...), määräävät luonnossa käytetyn ravinnon. Tällaisille lajeille akvaariossa mahdollisimman monipuolinen ruokinta, unohtamatta pekkiä kasvispäiviä. Tälläisille lajeille pidän 1-2 paastopäivää viikossa.
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
- Starting Member
Itse pidän kaloilleni välillä paastoa päivän tai kaksi/vko, sillä eihän kalat saa luonnossakaan joka päivä sapuskaa.
Tuleepahan sitten kaikki syötyä, eikä ruokaa valu turhaan "suuria määriä" hukkaan![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuleepahan sitten kaikki syötyä, eikä ruokaa valu turhaan "suuria määriä" hukkaan
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-Elä ja retosta, sillä elämä on petosta-
Akvaharrastus alkamassa taas , 1.1 Pantherophis guttatus, 1.1 python regius, 0.1 pituophis deppei jani, 1.0 Epicrates cenchria cenchria sekä kolme pöllöä kissaa
Akvaharrastus alkamassa taas , 1.1 Pantherophis guttatus, 1.1 python regius, 0.1 pituophis deppei jani, 1.0 Epicrates cenchria cenchria sekä kolme pöllöä kissaa