Olen nyt lukenut vaika kuinka monta juttua ravuista ja itse olisin valmis niitä hankkimaan.
Tässä kysymykseni:
Miksi kaikki rapu altaat suositellaan tai on noin 35-55L eikö nuo ravut pärjää vaikka 150L altaassa?
itselläni on 100l pytty johon olisi kiva laittaa 30-40 rapua asumaan.
onko ihan hullu ajatus?
Vai onko kyse siis siitä että sukaravut ovat niin pieniä että pieni allas pienille asukeille?
Voiko laittaa eri suka rapuja samaan altaaseen?
Ravut?
Valvoja: Moderaattorit
-
nepis76
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Ravut?
Mulla itselläni on sukarapuja 200 litraisessa. Kyllä ne siellä pärjää vallan loistavasti!
Sukaravut ovat kooltaan 2-4 senttisiä, joten jos niitä isomissa altaissa haluaa nähdä, saa niitä olla hyvinkin 100 kpl:sta ylöspäin. Mä en edes tiedä, montako rapua mulla on, mutta tässä joku aika taaksepäin möin niitä 40 kpl ja seuraavalla viikolla toiset 40 kpl, enkä edes huomannut juurikaan rapukannan pienentymistä.
Sukaravuista osa risteytyvät keskenään, joten en suosittele laittamaan eri rapuja samaan pönttöön. Mieluusti sitten vain yhtä lajia. Mua harmittaa kovasti, kun altaassani on niitä sinisiä sukarapuja, vihreitä sukarapuja ja kirsikkasukarapuja, niin noi on risteytyneet ristiin. Nyt ne on enää maatiaisia. Ja mä ymmärsin niin, ettei näiden olisi pitänyt risteytyä keskenään. Enää noita ei tuolta saa mitenkään noukittua kaikkia pois, että pääsisin aloittamaan rapuharrastuksen puhtaalta pöydältä yhdellä lajilla.
Sukaravut ovat kooltaan 2-4 senttisiä, joten jos niitä isomissa altaissa haluaa nähdä, saa niitä olla hyvinkin 100 kpl:sta ylöspäin. Mä en edes tiedä, montako rapua mulla on, mutta tässä joku aika taaksepäin möin niitä 40 kpl ja seuraavalla viikolla toiset 40 kpl, enkä edes huomannut juurikaan rapukannan pienentymistä.
Sukaravuista osa risteytyvät keskenään, joten en suosittele laittamaan eri rapuja samaan pönttöön. Mieluusti sitten vain yhtä lajia. Mua harmittaa kovasti, kun altaassani on niitä sinisiä sukarapuja, vihreitä sukarapuja ja kirsikkasukarapuja, niin noi on risteytyneet ristiin. Nyt ne on enää maatiaisia. Ja mä ymmärsin niin, ettei näiden olisi pitänyt risteytyä keskenään. Enää noita ei tuolta saa mitenkään noukittua kaikkia pois, että pääsisin aloittamaan rapuharrastuksen puhtaalta pöydältä yhdellä lajilla.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Ravut?
Ei sillä altaan koolla ole niinkään väliä, vaan ehkä ennemminkin allasseuralla sekä sisustuksella, onko ravuille tarpeeksi piiloja ja kasvipöheikköjä joissa lymyillä. Useimmiten ihmisillä on esimerkiksi 300-litraisesta ylöspäin jotain ahvenia tai muita isohkoja kaloja, joiden suuhun sukaset menevät heittämällä. Toki varmasti ahvenienkin kanssa sukarapuja voi pitää, kunhan hyväksyy sen tosiasian että rapuja tulee joutumaan kalojen suuhun.
Itse olen miettinyt tuohon isoon altaaseeni maatiaisia talkkareiksi, mutta enpä tiedä toteutanko sen..
Itse olen miettinyt tuohon isoon altaaseeni maatiaisia talkkareiksi, mutta enpä tiedä toteutanko sen..
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus