Varmasti jokainen meriakvaristi on miettinyt, että kuinka paljon merialtaan kuluttamasta sähköstä tulee hyötykäytöön lämmityksessä. Pääsin nyt mittaamaan melko kivasti sähkönkulusta, kun olen kolme vuotta seurannut asuntoni sähkönkulutusta suhteessa taloyhtiön muihin asuntoihin. Ensin minulla oli 450nen allas ja tämän jälkeen 1000nen. 450sen sähkönkulutusta en tiedä, mutta energiamittarilla mittasin 1000sen kuluttavan 17KWh per päivä. Kokonaisuudessaan minulla on mennyt noin 20% enemmän sähköä kuin muilla asukkailla, vaikkakin sähkönkulutus vaihtelee muutenkin asuntokohtaisesti huomattavan paljon. Samanlaisissa asunnoissa asuvilla saattaa olla jopa 50% eroja sähkönkulutuksessa, joka siis sähkölämmitteisessä rivarissa on aika iso raha. Meidän rivari muodostuu lipalla kytketyistä taloista ja käyristä voi kuvitella näkevänsä vieläpä sen, että reilustilämmittävän asukkaan naapuri pääsee keskiarvoa vähän halvemmalla
Mutta siis, akvaarion purkamisen jälkeen minun sähkönkulutus suhteesa naapureihin putosi 25%-yksiköllä, vaikka on talvi. Tästä päättelisin, että talvellakaan akvaarion tuottamasta lämmöstä ei hirveän suuri määrä mennyt lämmitykseen. Veikkaisin minulla olleen syynä akvaarion päälle vedetty ilmanvaihdon imuaukko, jonka tarkoitus oli imeä akvaarion tuottama kosteus pois. Tämä ei kuitenkaan toiminut, sillä akvaariosta haihtuva kosteus levisi tasaisesti koko taloon. Veikkaisin ilmastoinnin lähinnä imeneen akvaarion tuottaman lämpimän ilman pois. Vuositasolla laskeskelin, että akvaarion sähköstä vain 1/3 tuli hyötykäyttöön lämmityksessä. Onhan sekin tietysti jotain.
Seuraavan altaan kanssa tulen tekemään niin, että erottelen akvaarion tuottaman kostean ja lämpimän ilman niin, että imen kostean ilman suoraan vedenpinnasta sekä laitekaapista ulos talosta, ja annan lämpösen ilman vapautua asuntoon.