Loputon suo hammaskarppien kanssa

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Loputon suo hammaskarppien kanssa

Viesti Kirjoittaja Anuski »

Minulla on ollut synnyttäviä hammaskarppeja jo vuosia. Tällä hetkellä vain miekkapyrstöjä. Olen etsiskellyt jotain vaihtelua miekkisten seuraksi, mutta useista yrityksistä huolimatta, en ole mitään lajia löytänyt. 24-vuotisen akvaarioharrastuksen aikana on ollut miljoonakaloja, platyja, mustamolleja sekä miekkapyrstöjä. Tämä miekkis yhdyskunta on elinvoimainen ja vaikka syntyvistä poikasista suurin osa karsiutuukin, kasvaa muutamia aikuiseksi ja vaikka vanhemmasta päästä niitä aina poistuu, pysy määrä suht´samanlaisena.

Kyselin jo paikallisesta Faunattaresta, voisiko he ottaa kalojani, ei ne sinne kelpaa. Mieli tekisi kovasti vaihtaa hammaskarpit johonkin muuhun lajiin tai hankkia niiden kaveriksi jotain toista lajia, mutten keksi enää mitä tekisin. Olisiko kenelläkään neuvoja tai omia kokemuksia mitä voisin tehdä akvaarioharrastuksen piristämiseksi. Akvaario on 240l ja muutama kymmenen miekkapyrstöä tuntuu "tylsältä". Olen välillä jo harkinnut toista akvaariota, mutta pelkään, että hammaskarppi tankki jäisi uuden "varjoon" ja hoito kärsisi :( .
240l
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Loputon suo hammaskarppien kanssa

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Faunattaret on usein nihkeitä ottamaan harrastajien kaloja, mutta kannattaa kokeilla tarjota johonkin muuhun liikkeeseen. Itse kasvatin miekkapyrstöjä vuosia, mutta sitten taistelukalat vei mukanaan ja luovuin lopulta miekkapyrstöistä kokonaan, enkä ole katunut. Jos miekkapyrstöt kyllästyttää niin eikö ne silloin kannata kaikki vaihtaa johonkin muuhun lajikkeeseen. Olisko vaikka tuliliskojen paludaario kiinnostava idea? Kun sulla on noin iso akvaariokin, niin sitähän olis hyvin varaa pitää vain osittain täytettynä ja laittaa jotain vedenpinnan yläpuolelle kasvavia kasveja.
Akvarismia 1992-2014
viineri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja viineri »

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oletko kovetanut vettä miekkapyrstöille?
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
kalahullu123
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Hei Anuski!

Oletko testannut koskaan purjemolleja (Poecilia velifera)? Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta hammaskarpeista, mutta tämä laji näyttää ainakin ulkoapäin mielenkiintoiselta.

Onnea!
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitos Tindra neuvosta, taidankin huomenna kysellä muutamasta muusta akvaarioliikkestä. Ajattelin, että tuo Faunattaren kanta on yleinenkin käytäntö. Ajattein kyllä, että luopuisin kokonaan hammaskarpeista jos vain saan niille uudet kodit. Lisäksi ottaisin jotain kaloja jos en todella uutta kotia löydä.

Kyllä olen viineri kovettanut vettä niille ja juuri tämän takia en tiedä mitä kaloja kaveriksi voisi ottaa, kun harvat lajit kestävät miekkiksille sopivaa vettä.

En ole purjemolleihin perehtynyt, pitää tutkiskella niiden tarpeita.

-------------------------------

Kirjoittaja Anuski » 21:07, 28.03.2010

Purjemolleille tulee lisätä suolaa veteen, en usko miekkisten tykkäävän murtovedestä :?
240l
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Ei varmaankaan suolaan tottumattomat miekkapyrstöt siitä tykkäisi, mutta kuulemma kaukoidässä viljellyt miekkikset saattaa jopa tarvita suolanlisäystä.
Akvarismia 1992-2014
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Itse ostin tässä hiljakkoin hopeamolleja. Kauniita valkoisia kaloja. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mahdollisuuksia on monia. Kovettaminen voi olla jopa tarpeetonta, mutta silti on mahdollista hankkia muita sopivia lajeja. Altaaseesi mahtuisi pariskunta esim. tulisuita tai timanttikirjoahvenia. Parvilajeista intiaaninsulka käy, kuten myös sinisilmät tai sateenkaarikalat. Tietyin määrin myös moni tetralaji saattaa sopia, kuten myös seeprakalat. Jos altaan kovuus on 7 - 10, niin mahdollisia lajeja on paljon.

Harvinaisemmat hammaskarpit ovat myös ilo. Miten olisi seepralimia tai metallihammaskarppi?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Ota joku ahven, jonka jäljiltä ei poikasia jäisi :twisted:
Anuski
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Altaan kovuus on yleensä ollut 15dh:ta. Ph on ollut 7,5. Veden lämpötila on 24, mikä on yläraja, koska tankista löytyy myös täplämonnisia.Tankissa on myös maatiaispartamonni. Nopeasti laskettuna miekkiksiä on 25kpl. Jos päättäisin pitää miekkikset, niin menisikö niiden kanssa esim. pariskunta tulisuita ja pieni parvi sateenkaarikaloja? Olen haaveillut, että tulevaisuudessa minulla olisi jotain värikkäitä parvikaloja, kirjoahvenia sekä joku pleko ja jotain kivoja monneja/monnisia. Plekot ja monnit ovat erityisen lähellä sydäntä sekä ahvenet. Minun partis on melko vanha, jos oikein muistan se on ehkä n. 6 vuotta vanha. onhan sillä tietysti elinaikaa vielä, mutta sen jälkeen haluan jonkun kivan plekon. Joudunko jälleen ojasta allikkoon jos panostan nyt kovemman veden kaloihin?
240l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”