Tervehdys!
Kiekkoaltaan 450l silikonit ovat kuivumassa. Muutama kysymys kokeneemmille:
- Mikä olisi oikea määrä 450l altaaseen kiekkoja / kardinaalitetroja / monnisia. Mitään muuta ei altaaseen ole tulossa.
- Käytössä on 2* Eheim 2026 suodattimia, mitä materiaalia suosittelette sisään, vesi täällä on hanasta hyvin pehmeää ja pH about 7,5.
- Ja sitten hyllyssä on Eheimin 2252 sisäsuodatin, kannattaako laittaa, vai tuleeko liikaa virtausta?
"sekoitussuhde" kiekkoaltaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: "sekoitussuhde" kiekkoaltaaseen?
Kiekkoja laitettaessa vanha ja kelvollinen laskentakaava on 150L ensimmäiselle parille ja 50L per pyrstö seuraaville kaloille eli 8 kalaa. Tetroja laitat sen verran kuin hyvältä tuntuu, mutta varoitan näin etukäteen että jo tuo kiekkomäärä on kova pala suodatukselle. Suodatusta ei altaassasi ole kovinkaan paljoa ole noilla ulkosuodattimilla yksinään, joten käytä vain 2252:sta mutta laita siihen suihkuputki jonka suuntaat lähimpään seinään. Ulkosuodattimiin kannattaa laittaa valmistajan suosittelemat massat esim bioMECH + substratpro.
Monnisia sellainen parinkymmenen parvi olisi ihan passeli tuollaisen altaan pohjalle.
Monnisia sellainen parinkymmenen parvi olisi ihan passeli tuollaisen altaan pohjalle.
Viimeksi muokannut Mörrikkä, 17:28, 27.03.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Advanced Member
Mun mielestä ei ole liian kova virtaus,
Mun allas on kanssa 450l jossa 2 x 2028 ulkosuodatinta ja kaksi sisäsuodatinta.
Siihen voisi laittaa n. 8 kiekkoa, 50 kardinaalitetraa ja joku 20 helmimonnista.
Mun allas on kanssa 450l jossa 2 x 2028 ulkosuodatinta ja kaksi sisäsuodatinta.
Siihen voisi laittaa n. 8 kiekkoa, 50 kardinaalitetraa ja joku 20 helmimonnista.
-
- Starting Member
Miten on, sopisko kiekkoaltaassa olemaan yhtäaikaa sekä kirsikkatetraa, että kardinaalitetraa ?
Mun kans on niin heleppua olla, saa olla justihin niinku mä sanon.
Miksei sovi mutta varsinkin kirsikkatetrat tuottavat ongelmia.Janne_P kirjoitti:Miten on, sopisko kiekkoaltaassa olemaan yhtäaikaa sekä kirsikkatetraa, että kardinaalitetraa ?
Reviirin perustanut pari ei voi sietää näitä piranhan tavoin näykkiviä ja syöksyileviä kauniita mutta isoja tetroja revirillään.
Mitkään tetrat eivät kovin hyvin sovi kiekkolaan, mutta pienimmät siedetään paremmin.
Kiekkolan ihanne kalasto syntyy lämpöä sietävistä monnisista, plekoista jotka eivät ole agressiivisia tai syö kasveja ja levänsyöjistä jotka estävät runsasravinteisen kiekkoruuan aiheuttamat leväräjähdykset.
Matokala/piikkisilmä on myös ihanteellinen pienten onkaloiden puhdistaja kiekkolaan.
Jokainen oppii kokemuksista sekä virheistään, minulta vei kovapäisenä yksilönä parikymmentä vuotta uskoa etteivät vilkkaat tetrat ole ihanne kaloja kiekkoakvaarioon.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)