Poikasaltaan hoito
Valvoja: Moderaattorit
Poikasaltaan hoito
Meillä on poikasallas n.20L sellainen muovinen jossa valona toimii normaali valo siis ei loisteputki. Altaassa asustelee imupartamonni ja n.20kpl Platyn poikasia jotka on 2vkon ikäsiä. Kuinka usein vesi pitäisi vaihtaa altaaseen? Annan poikasruokaa sellaista jauhomaista 3krt vkr hyvin vähäsen. Vettä olen päivittäin vaihtanut sellaisen Aino muovijäätelö rasiallisen. Ongelma on tällä hetkellä levät. Levä ongelmia mulla ei ole isossa akvaariossa mutta tässä poikasaltaassa on. Tupsulevää alkaa olla. Valo tuottaa varmasti osansa tuohon.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: poikasaltaan hoito
Kuinkas iso se imupartamonni on? Mitä se syö? Tosiaan se ei-akvaariokäyttöön tarkoitettu valo saattaa liittyä leväongelmaan. Kuinka monta tuntia akvaariossa on valaistusta vuorokaudessa? Entäpä valaistuksen teho? Kuinka kauan akvaario on ollut toiminnassa? Oletko tehnyt vesitestejä, kuten esim. mitannut nitraatin ja/tai fosfaatin? Yleisesti ottaen poikasille kannattaa vaihtaa vettä aika usein, tuskin voit liikaa vaihtaa vettä. Poikaset tod.näk. kasvavat paremmin mitä useammin vaihdat vettä.
Akvarismia 1992-2014
Minulla on suuri veikkaus että levät johtuvat jauhemaisesta poikasruoasta. itse olen kaksi kertaa saanut hirveän leväongelman niitä käyttäessä. Se kun sekoittuu veteen ja laskeutuu kaikille pinnoille niin levän tulemista ei vain voi välttää 

Sama leväongelma täällä. Alkoi heti jauhoruokinnan yhteydessä. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Antaa levän kasvaa, koska poikasaltaassa siitä ei ole minkäännäköistä haittaa. Syöpähän typpiyhdisteitä ja fosfaatteja vedestä. Raaputtelet vaikka ylimääräisiä pois välillä kun vettä vaihdat. Koeta vaihtaa vaikka puolet vedestä pari kertaa viikossa, niin ei ainakaan metsään mennä. Jos jaksat, vaihda vaikka ämpärillinen vaikka joka toinen päivä niin pysyy vesi hyvälaatuisena, koska tuollaiset jauhemaiset ruuat ovat aika sotkevaa tavaraa.
Re: Poikasaltaan hoito
Partamonni ei ole iso oisko n. 5cm pitkä. En uskaltanut ottaa isompaa ettei söis poikasia. Eilen mittasin vesiarvot ja ne oli ok eli samat kuin isossa altaassa. Valaistus on toiminnassa klo 8.00 - 22.00. E14 kantanen Megaman Lilliput 11W. Akvaario on ollut toimminnassa 1,5kk. Hiekkaa siirsin isosta altaasta pohjalle ja kasveja ja veden otin myös kokonaisuudessaan sieltä. Kasvina mulla on intianvesitähdikkiä ja sit sellainen kovalehtinen matalakasvunen jossa on punaiset alalehdet, nimeä en muista. Veden lämpötila on pikkusen alle +25. Platyn poikaset on 3,5vkoa vanhat tarkalleen. Kuinka usein suodattimen uskaltaa putsata? Pohjaa en ole putsannu vielä kertaakaan sillä kotoa löytyy vain iso pohjaimuri ja sillä lähtis kalat mukaan. Miten olette sen ratkaissu ja kuinka usein?
Itse pesen suodattimen ylimmät kerrokset eli karkean vaahtomuovin ja vanun (ne massat jotka keräävät roskat ja kakat) kerran viikossa koska mätänevä aines vain kuormittaa vettä turhaan. Alimmat massat joissa bakteerit viihtyvät huuhtelen kevyesti kerran kuukaudessa.
Jos on tarvetta imuroida niin kiristä imurin päähän sukkahousua. Sukkahousu tukkeutuu tosin nopeasti joten suutinta saa välillä huuhdella. Voit myös imuroida haavin läpi.
Olen myös kiristänyt sukkahousua ulkosuodattimen imuputken ympäri etteivät poikaset imeydy suodattimeen. Senkin saa putsata päivittäin.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos on tarvetta imuroida niin kiristä imurin päähän sukkahousua. Sukkahousu tukkeutuu tosin nopeasti joten suutinta saa välillä huuhdella. Voit myös imuroida haavin läpi.
Olen myös kiristänyt sukkahousua ulkosuodattimen imuputken ympäri etteivät poikaset imeydy suodattimeen. Senkin saa putsata päivittäin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kuinkas pitkään tuota jauhomaista ruokaa annetaan pelkästää? Joko voi alkaa aikuisten hiutaleruokaa esim. hienontamalla?
Mulla on suodattimen päällä itikkaverkosta tehty suoja ettei poikaset mene suodattimeen. Toimii minusta paremmin kuin sukkahousu. Sukkahousua sai olla koko ajan putsaamassa kun pienimmätkin jäi siihen kiinni mutta itikkaverkko on himpun isompi verkkosta ja pienimmät kakat menee siitä läpi.
Mulla on suodattimen päällä itikkaverkosta tehty suoja ettei poikaset mene suodattimeen. Toimii minusta paremmin kuin sukkahousu. Sukkahousua sai olla koko ajan putsaamassa kun pienimmätkin jäi siihen kiinni mutta itikkaverkko on himpun isompi verkkosta ja pienimmät kakat menee siitä läpi.
Itselläni kolmen kokoista ruokaa. Ykkönen on pulveria (5-15mm), kakkonen on murskattuja hiutaileita (15-30mm) ja kolmonen on hiutaleita (30mm-). En itse lähtisi poikasia ruokkimaan normaalilla ruoalla ennen 30mm vaan hankkisin poikasruokaa.
Itikkaverkko on hyvä. Ei vaan löytynyt mistään kun ei ole sesonki.
Itikkaverkko on hyvä. Ei vaan löytynyt mistään kun ei ole sesonki.

Pidän isommassa altaassa yhden paasto päivän kerran viikossa jolloin en annan ruokaa. Voiko näin myös tehdä poikasille?
Poikasia ei pidä paastota. Paastopäivästä on muutenkin ristiriitaista tietoa.
Ei se levä ollu tupsulevää vaan jotain muuta. Levä on vihreän väristä ja ei haise millekkään. Se valtaa koko akvaarion vaikka yritän putsata päivittäisen vedenvaihdoin yhteydessä sitä pois. Levä kasvaa vähän samalla tyylillä kuin tupsulevä mutta on vain vihreän värinen. Olen nyt vaihtanut joka päivä tuosta poikasakvaariosta sen 5L ämpärillisen. Kuinka usein lisään kasviravinnetta? Voiko levien riehaantuminen kasvamaan johtua liian vähäisestä ravinteesta? Kasvien juurelle laitoin kasviravinne tabletin palasen. Akvaario alkaa näyttämään hirveältä
Poikaset on pe 4vkoa vanhoja ja annan edelleen jauheruokaa.

Tässä hieman infoa:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=32&t=21569
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=32&t=21569