Suodatinongelmat jatkuvat: Aquaball rätisee

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Suodatinongelmat jatkuvat: Aquaball rätisee

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Siinä se jo tulikin: suodattimet rätisevät. Sarjan aloitti Fluval 3, jossa rätinä johtui siitä, että suodatin oli vanha ja roottori löystynyt. Seuraavana tuli Eheim Powerline 2048, joka on tällä hetkellä kokonaan poissa käytöstä. Sitten rätisi kiertovesipumppu Compact 1000, jonka rätinän sain loppumaan, mutta yleinen käyntiääni häiritsee edelleen. Aquaball 2210 oli ihan hiljainen, kunnes menin pesemään sen sisukset eilen, ja nyt roottorista kuuluu rätinä. Ei näitä rätinöitä vaan jaksa, etenkään musiikkia tekevä avomieheni, joka on erityisen herkkä ylimääräisille jatkuville äänille.

Aquaball tässä se ongelma on, koska se on 100-litraisen ainoa suodatin eikä sitä voisi jättää pois päältä. 200-litrainen pärjää näköjään ilman Eheimiäkin, joten olen toistaiseksi vain tyytynyt ottamaan sen pois kokonaan. Olen jo kaksi kertaa kokeillut kasata Aquaballin uudelleen ja jopa rasvannut vaseliinilla akselin ja holkit. Rätinä ei vaan lakkaa. Se ei siis johdu ilmasta, vaan roottori kuulostaa siltä, kuin se jatkuvasti osuisi johonkin ylimääräiseen. Mitähän sitä seuraavaksi kokeilisi vai meneekö suodatin taas vaihtoon? Auttaisikohan roottorin vaihtaminen uuteen?
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Suodatinongelmat jatkuvat: Aquaball rätisee

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla on kanssa aqua ballin kanssa sama ongelma. Tai siis että se pitää ääntä pesun jälkeen. Olen itse tehnyt niin, että jos se on kuitenkin puhaltanut vettä hyvin, eikä ääni ole mikään aivan järkyttävä, niin annan olla. Ja parissa-muutamassa päivässä rätinä on loppunut itsestään. En tiedä mistä rätinä johtuu ja miksi se lakkaa, mutta näin olen tehnyt. En todellakaan tiedä, onko tämä oikea tapa toimia! 8-)
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ilmaa koneessa. Poistuu itsekseen tai nopeammin laitosta kääntelemällä/ravistelemalla (veden alla pumpun ollessa toiminnassa).

EDIT: Siin vinkkinä toukkapupulle.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Sama täällä pallojen kanssa. Kolme erikokoista niitä jyllää, kaikki rätisevät enemmän tai vähemmän putsauksen jälkeen, mutta se loppuu aika pian. Nykyään osaan jo jotenkin mukeltaa ne altaaseen niin, ettei rätinä kestä kuin hetken; mutta en tosiaankaan tiedä, miten sen teen :? Ehkä ollaan vaan opittu toistemme tavoille :mrgreen:
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Sama juttu oli täällä Aquaballin kanssa, uudelleenkäynnistyksen jälkeen aina kamala räminä. Joskus auttoi, kun avasi roottoripesän kannen, otti roottorin pois ja laittoi takaisin. Joskus tämä piti tehdä kahteenkin kertaan ennen kuin hiljeni. Ja eipä se paljon lohduta jos hiljenee itsekseen parin päivän jälkeen, kun sitten muutaman päivän päästä sen joutuu vedenvaihdon ajaksi taas sammuttamaan ja homma alkaa alusta. Siirtyi sitten varasuodattimeksi kaapin perukoille tämä maanantaikappale. (Ja edellä olevien kertomusten perusteella vaikuttaa siltä, ettei siellä tehtaassa työskennelläkään kuin maanantaisin.)

Fluvalit ovat minulla olleet hiljaisia. Yksi on makuuhuoneessakin, eikä pihaustakaan kuulu. (Juu, suodatin on kyllä käynnissä.) En tiedä sitten miten käy monen vuoden käytön jälkeen, tapahtuuko tuota löystymistä ajan myötä.
Dora
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Dora »

Kuulostaa tutulta... Meillä Aquaball pitää välillä ihan järkyttävän kovaa rätinää, oon joskus yöllä jopa herännyt meteliin vaikka akvaario on eri huoneessa :roll: Roottorissa on pieni halkeama, oon miettiny voisko rätinä johtua osittain siitä?
* 750 litrainen
* 64 litrainen
* Amerikanakita-tyttö s. 20.07.2008
* Amerikanakita-poika s. 6.9.2015
* 2 marsupoikaa
Timppa500
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Timppa500 »

Amethyst kirjoitti:Sama juttu oli täällä Aquaballin kanssa, uudelleenkäynnistyksen jälkeen aina kamala räminä. Joskus auttoi, kun avasi roottoripesän kannen, otti roottorin pois ja laittoi takaisin. Joskus tämä piti tehdä kahteenkin kertaan ennen kuin hiljeni. Ja eipä se paljon lohduta jos hiljenee itsekseen parin päivän jälkeen, kun sitten muutaman päivän päästä sen joutuu vedenvaihdon ajaksi taas sammuttamaan ja homma alkaa alusta. Siirtyi sitten varasuodattimeksi kaapin perukoille tämä maanantaikappale. (Ja edellä olevien kertomusten perusteella vaikuttaa siltä, ettei siellä tehtaassa työskennelläkään kuin maanantaisin.)

Fluvalit ovat minulla olleet hiljaisia. Yksi on makuuhuoneessakin, eikä pihaustakaan kuulu. (Juu, suodatin on kyllä käynnissä.) En tiedä sitten miten käy monen vuoden käytön jälkeen, tapahtuuko tuota löystymistä ajan myötä.
Mulla vanha noin 5-6v vanha Fluvali ja rätisee aika paljonkin, mutta minua ei rätinä haittaa.
ja muutenkin se on menossa kohta vaihtoon uuden akvaarion takia.
126L Amazon- biotooppi.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on 3 erikokoista aquaballoa eikä niistä yksikään pidä mitään rätinää... Putsaan niitä n. 2-3 viikon välein ja sammutan vedenvaihtojen ajaksi kerran viikossa. Hyvin lähtevät päälle eivätkä pidä mitään ihmeellistä ääntä, ovat mun hiljaisimmat suodattimet. Tuo powerline 2048 taas on sellainen kiukkuvehje, että se rätisee sammuttamisen jälkeen, välillä ei lähde edes päälle. Joutuu purkamaan koko masiinan ja ravistella sitä, josko se siitä heräis. Ja kun se roottoriosan kansi on vielä ihan supertiukka, niin mä en saa sitä ees auki. Joutuu avokki aina hommiin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on kaksi AquaBallia, 2212 ja 2210, eikä kumpikaan ole rätissyt koskaan, tai ainakaan ei ole mun korviin kuulunut koskaan mitään. Tosin pidän altaissa jonkinmoista pörinää ja lorinaa yllä, joten ei ehkä ihan heti kuuluisikaan pieni rätinä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tässä taas aihe joka todistaa eheimin tämän päivän laadun...

Miksi jengi silti edelleen ostaa näitä ylihinnoiteltuja vehkeitä? Ei voi pieni ihminen ymmärtää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”