täällä taas..
Valvoja: Moderaattorit
-
anaconda-72
- Starting Member

- Akvaarioseurat: =( en mihkään
- Sukupuoli: Nainen
täällä taas..
ajattelinpa kysästä tälläistä..mulla on toi makeavesloota 300 litr. siin on ne metallikehykset.pystyykö sille tekemään mitään et siihen vois laittaa merivesiakvaarion??
Re: täällä taas..
Moro.
Oisko ihan superia jos laittasit kaikki nää sun kyssät sinne yhteen ja samaan thriidiin?
Ni voitas siellä sitten kaikki kimpassa pohtia tätä harrastuksen alkua sun kanssa, jookosta joo.
Mutta nyt pitää sanoa että ei siitä vielä saa merivesiakvaariota, ensin pitäisi hiukan enemmän opiskella alkeita, jotta se onnistuisi.
Kaikille on alku hankalaa, mutta kysely auttaa. Varsinkin jos on valmis myös vastaamaan vastakysymyksiin.
Onhan se toki kivaa kokeilla ja pettyä useesti, siinä loppuu harrastaminen herkästi.
Ja ei täällä kukaan sulle tarkoituksella varmastikaan v*****e, helpottaisi vaan kummasti jos vastailisit meitinkin kyselyihin hiukan tarkemmin niin saadaan sunkin tankki voimaan hyvin.
Oisko ihan superia jos laittasit kaikki nää sun kyssät sinne yhteen ja samaan thriidiin?
Ni voitas siellä sitten kaikki kimpassa pohtia tätä harrastuksen alkua sun kanssa, jookosta joo.
Mutta nyt pitää sanoa että ei siitä vielä saa merivesiakvaariota, ensin pitäisi hiukan enemmän opiskella alkeita, jotta se onnistuisi.
Kaikille on alku hankalaa, mutta kysely auttaa. Varsinkin jos on valmis myös vastaamaan vastakysymyksiin.
Onhan se toki kivaa kokeilla ja pettyä useesti, siinä loppuu harrastaminen herkästi.
Ja ei täällä kukaan sulle tarkoituksella varmastikaan v*****e, helpottaisi vaan kummasti jos vastailisit meitinkin kyselyihin hiukan tarkemmin niin saadaan sunkin tankki voimaan hyvin.
-
anaconda-72
- Starting Member

mun pitäärehellisesti myöntää etten oikein haldaa tätä vastailua näihin "oikeissa paikoissa".. siinä syy että laitan näitä ihan mihin sattuu. tarkoitus ei oele paha.. siis kysyinkin että saako ikinä normi akvaatriosta meriv.lootaa? mulla on noita lootia aika monta ylimääräsenä.mieetin et pitäskö mun vaihtaa se tätä kautta sellaseen mikä toimii..
annan ton "merivesi" hökötyksen olla nyt ihan rauhassa,enkä tee sille mitään muuta kun syötän nemoa.ja vaihdan vettä.katotaan kui käy..
annan ton "merivesi" hökötyksen olla nyt ihan rauhassa,enkä tee sille mitään muuta kun syötän nemoa.ja vaihdan vettä.katotaan kui käy..
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Meriallas toimii aika pitkälle itsekseen, kun altaaseen on saatu luotua hyvä toimiva typpibakteeristo. Harrastajan tehtävänä on hankkia altaaseen sellainen tekniikka ja suunnitella huoltotoimet niin, että bakteeristo pysyy myös hyvinvoivana. Ei se mielestäni sen vaikeampaa ole.
Tämän bakteeriston kasvu kestää vain oman aikansa ja jotta sen tasapaino ei järkyty pienistä vastoinkäymisistä, kestää se hieman taas kauemmin.
Minun on ainakin vaikea kommentoida kuinka toimiva tuo nykyinen altaasi on, koska et ole tekniikkaa meille kertonut. Jokaisesta laitteesta pitäisi löytyä edes jotain tekstiä, kirjoita edes ne.. tai ota kännyllä kuva, tai mitä tahansa.
Olit miettinyt isompaa metallikehyksistä allasta. Alumiiniako nuo kehykset ovat?
Moni suosittelee suojaamaan alumiiniset listat silikoonilla, sillä suolavesi syövyttää metalleja. Tiedän muutaman harrastajan, jotka eivät ole niin tehneet ja nämä altaat ovat toimineen ilman ongelmia. Tosin ei varmaan ole missään esitetty faktaa kuinka nopeasti ja millä pitoisuuksilla tuo alumiini liukenee.
Tämän bakteeriston kasvu kestää vain oman aikansa ja jotta sen tasapaino ei järkyty pienistä vastoinkäymisistä, kestää se hieman taas kauemmin.
Minun on ainakin vaikea kommentoida kuinka toimiva tuo nykyinen altaasi on, koska et ole tekniikkaa meille kertonut. Jokaisesta laitteesta pitäisi löytyä edes jotain tekstiä, kirjoita edes ne.. tai ota kännyllä kuva, tai mitä tahansa.
Olit miettinyt isompaa metallikehyksistä allasta. Alumiiniako nuo kehykset ovat?
Moni suosittelee suojaamaan alumiiniset listat silikoonilla, sillä suolavesi syövyttää metalleja. Tiedän muutaman harrastajan, jotka eivät ole niin tehneet ja nämä altaat ovat toimineen ilman ongelmia. Tosin ei varmaan ole missään esitetty faktaa kuinka nopeasti ja millä pitoisuuksilla tuo alumiini liukenee.
-
cmmd
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Suolavesi kaikkine aineineen hapettaa alumiinia ihan sata-nolla. Hapettunut alumiini on alumiinioksidia, mikä taas ei hapetu enää. Alumiinin päälle muodostuu siis alumiinioksidikerros, minkä ei _pitäisi_ liueta, eikä hapettua enää. Eli olis turvallinen. Mikäänhän ei ole varmaa.Kalakaverit kirjoitti: Olit miettinyt isompaa metallikehyksistä allasta. Alumiiniako nuo kehykset ovat?
Toisaalta, jos kehyksistä jotain liukenee, määrät ovat varmasti pieniä. Kunhan altaan vedenvaihtoa tapahtuu tarpeeks, pysyy mahdolliset alumiinipitoisuudet tarpeeksi matalana.
Fiksuin tapa tosiaan on suojata silikonilla.
nimim. 2 alumiinikehyksistä allasta
-
anaconda-72
- Starting Member

hyvä kiitos vastauksestanne. tossa 170 litrasessa ei ole alumiinikehystä mutta 300 litrasessa on.. vaahdotin on saksalainen sander aquariumtecnich.. valaisin vielä toistaiseksi kahden putken normi loisteputki,mutta odotan että saan tulemaan helsinkin suunnalta käytetyn merkkarivalon. suodatin on..uskallankohan sanoa ..normaali makean suodatin,sekin tosin vaihtuu uuteen oikeaan. pohjalla korallimurskaa,ja 4 elävää kiveä. levää jonkin verran vielä elossa,ja se toukkakin hiihtelee pohjalla..ja nemo tietty. tässä nyt mun lootan tarkat tiedot.onko päin pehvaa?
-
anaconda-72
- Starting Member

niin..vettä lisään n.kerran viikossa n.1/5 osaa.. haihtuu siihen tahtiin..
-
Teemu Salonen
Pyydetään nyt vielä kerran:
SAndersilla on varmaan 50 (jos riittääkään) erilaista vaahdotinta. Mikähän niistä?
Mikä on se sisäsuodatin? Voi hyvinkin sopia merivedelle ihan sellaisenaan. Loisteputkivalo on ihan ok, kunhan sitä on riittävästi ja se on oikeanlaatuista. Kertoisitko, mitä niissä putkissa lukee ja minkä tehoiset ne on.
Niin, ja korvausvettä lisätään päivittäin, ei viikottain. Suolapitoisuus heittelee muuten ihan liikaa.
SAndersilla on varmaan 50 (jos riittääkään) erilaista vaahdotinta. Mikähän niistä?
Mikä on se sisäsuodatin? Voi hyvinkin sopia merivedelle ihan sellaisenaan. Loisteputkivalo on ihan ok, kunhan sitä on riittävästi ja se on oikeanlaatuista. Kertoisitko, mitä niissä putkissa lukee ja minkä tehoiset ne on.
Niin, ja korvausvettä lisätään päivittäin, ei viikottain. Suolapitoisuus heittelee muuten ihan liikaa.
-
Kalakaverit
- Advanced Member

Haihtuvuus merialtaassa (varsinkin avonaisessa) on suurta. Olisiko sinulla mahdollisuutta lisäillä korvausvettä tiuhempaan? Noin suurella haihtuvuudella suolapitoisuus vaihtelee aika paljon, eikä se ole hyväksi altaalle. Tässä kohtaa korvausvesiautomatiikka olisi kohdallaan, jos tuota lisäämistä käsin ei pysty tiuhentamaan.anaconda-72 kirjoitti:niin..vettä lisään n.kerran viikossa n.1/5 osaa.. haihtuu siihen tahtiin..
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
Tarkka kuvaus tekniikasta on kyllä jotain ihan muuta kuin tuo sinun luettelemasi.
Anteeksi henk.koht.kysymys mutta onko tuo -72 ikäsi,syntymävuotesi vai jotain ihan muuta? Ihan vaan että osaa suhtautua asian vaativalla tavalla näihin viesteihin.
Anteeksi henk.koht.kysymys mutta onko tuo -72 ikäsi,syntymävuotesi vai jotain ihan muuta? Ihan vaan että osaa suhtautua asian vaativalla tavalla näihin viesteihin.
-
anaconda-72
- Starting Member

tässä vaahdottimessa lukee tyyppi piccolo... ei mitään numerosarjoja tms. enpä enää vaivaa kysymyksilläni teitä,kun menee tälläseksi viisasteluks. anteeksi että olen sotkenut teidän viisaampien kuviot kyselemällä tyhmiä.
-
cmmd
- Senior Member

- Viesti:
Ei tässä kukaan yritä sua kiusata eikä mitään. Parhaansa täällä jokainen yrittää auttaa, mutta kun et vastaa kunnolla kysymyksiin.
Aikaisemmin sait ihan selvän listan, mitä tietoja kaivataan. Ota se lista käteen ja kirjaa kysytyt tiedot.
Vastauksesi ovat olleet hyvin epäselviä kirjoitusvirheineen, etkä tahdo pysyä kunnolla asiassakaan. Lisäksi kaikki kysymykset voi kysyä yhdessä ketjussa (yhden saman otsikon alla), ettei tarvitse jokaiseen pieneen asiaan tehdä uutta. Se on vain kivempaa kaikille foorumia aktiivisesti seuraaville. Ei se varsinaisesti kiellettyä ole.
Kaikki tässä yrittää tosiaan parhaansa auttaa. Mäki lähetin Chaetomorphaa sulle ilmaiseksi.
Aikaisemmin sait ihan selvän listan, mitä tietoja kaivataan. Ota se lista käteen ja kirjaa kysytyt tiedot.
Vastauksesi ovat olleet hyvin epäselviä kirjoitusvirheineen, etkä tahdo pysyä kunnolla asiassakaan. Lisäksi kaikki kysymykset voi kysyä yhdessä ketjussa (yhden saman otsikon alla), ettei tarvitse jokaiseen pieneen asiaan tehdä uutta. Se on vain kivempaa kaikille foorumia aktiivisesti seuraaville. Ei se varsinaisesti kiellettyä ole.
Kaikki tässä yrittää tosiaan parhaansa auttaa. Mäki lähetin Chaetomorphaa sulle ilmaiseksi.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Aika kevyesti otit.Kalakaverit kirjoitti:Haihtuvuus merialtaassa (varsinkin avonaisessa) on suurta. Olisiko sinulla mahdollisuutta lisäillä korvausvettä tiuhempaan? Noin suurella haihtuvuudella suolapitoisuus vaihtelee aika paljon, eikä se ole hyväksi altaalle. Tässä kohtaa korvausvesiautomatiikka olisi kohdallaan, jos tuota lisäämistä käsin ei pysty tiuhentamaan.anaconda-72 kirjoitti:niin..vettä lisään n.kerran viikossa n.1/5 osaa.. haihtuu siihen tahtiin..
En oikeasti tarkoita loukata, mutta hei kamoon - ttu jotain rajaa. Kun täällä kerran mielellään ihmiset vastaavat ja neuvovat aloittelijaa niin kai ne kyseltävät olisi voinut hoitaa alta pois ennen kuin siirrytään eläinrääkkäykseen? Mutta kun tää nyt on jo puntissa, niin yritetään pelastaa mikä pelastettavissa on.
[/avautuminen]
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Ihan livenä tämä "trolli" kävi meillä.Teemu Salonen kirjoitti:Vai voisko nyt kyseessä olla yksinkertaisesti trolli?
Toivotaan vaan että (ilmainen) apu kelpaisi. Kyllä tänne kulmalle harrastajia mahtuisi lisää.
Jouko
-
anaconda-72
- Starting Member

mulla on varmasti joku adhd,tai ainakaan kirjoitus ei tahdo onnistua. mulla on sata projektia kokoajan päällä,lisäksi jaloissa pyörii 1v friidu. en kertakaikkiaan vaan osaa ilmaista asioita oikein vaikka ne päässäni olisikin ojossa. suola arvoja testaan jatkuvasti,ne on siinä normaalissa eli se instant ocean hydrometri. tulos nytkin 1.021.
kala voi kyllä hyvin,ja elävät kivet,että ei tää nyt aivan kauheeta kidutusta voi olla..koitan lukea päivittäin kaikenlaista tietoa täältä teiltä.kiitos avustanne. yritän nyt saada rauhan altaaseen,ja jos näyttää että tilanne pahenee,soitan joukon apuun.
-trolli-
kala voi kyllä hyvin,ja elävät kivet,että ei tää nyt aivan kauheeta kidutusta voi olla..koitan lukea päivittäin kaikenlaista tietoa täältä teiltä.kiitos avustanne. yritän nyt saada rauhan altaaseen,ja jos näyttää että tilanne pahenee,soitan joukon apuun.
-trolli-
-
Aqualung
- Katalysaattori

Eiköhän se siitä ajallaan. Toivottavasti ainakin. Sen verran vaan että tuota suolapitoisuutta voisit pikku hiljaa nostaa vaikka sinne 1.023 nurkille. Ja tosiaan sitä korvausvettä vaikka tilkka joka kerta kun altaan ohi kulkee. Pysyy arvot tasaisina. Notta tsemppiä! 
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
-
Kalakaverit
- Advanced Member

Kyllähän tuo on hälyttävää altaan toiminnan kannalta, mutta asiat voi esittää monella tapaaAqualung kirjoitti: Aika kevyesti otit.
-
anaconda-72
- Starting Member

niin cmmd,kiitos levistä. sieltä tuli se toukka mukana. huomenna kirjoitan kaikki tiedot laitteista ylös ja laitan ne teille. suolat näyttää olevan yhä sen 1.021. ja kuitenkin kala voi hyvin,kivissä kasvaa hienoja putkia,matonen elää ..ei nyt oikeesti ole varmasti eläinrääkkäyksestä kyse.. olen niin innoissani tästä etten osaa keskittyä taas olennaiseen. toivon teilt pitkääääää pinnaa.=?
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
Selkärangattomat on herkempiä suolan heittelylle kuin kalat. kalat uivat pikkasen ohuemmassakin vedessä.
-
DnooB
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Noniin. Rauhallisesti ottamalla asiat etenee.
Olisi ihan mukava saada kuva altaasta, jos joskus kehtaisit näpätä kameraan. 
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Oon seurannu parisen viikkoa tätä keskustelupalstaa ja aloin jo miettiä onkohan tää juttu mua varten ku kumman aggressiiviseksi tuntuu harrastus ihmiset tekevän... Mut sit rupesin muistamaan nimimerkkejä ja tajusin, että muutama hassu tyyppi täällä vaan riehuu muiden yrittäessä asiallisesti auttaa mun kaltaisia aloittelijatorvia.
Tosi hyviä vinkkejä saa kyllä tätä palstaa lueskelemalla ja voipi olla että joudun ostamaan akvaarioni jo piakkoin - naapuri lupasi käydä kastelemassa kukat ja tarkastamassa parketin kosteusvuriot mun reissussa ollessa
Mitään isoja eliöitä en kyl ennen syyskuuta voi ottaa, mut kovasti tekis mieli päästä jo muotoilemaan omaa riuttakalliota tossa kesän alussa jahka lomarahat tulee...
Tosi hyviä vinkkejä saa kyllä tätä palstaa lueskelemalla ja voipi olla että joudun ostamaan akvaarioni jo piakkoin - naapuri lupasi käydä kastelemassa kukat ja tarkastamassa parketin kosteusvuriot mun reissussa ollessa
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

- Akvaarioseurat: HAS
Nishta kirjoitti:Oon seurannu parisen viikkoa tätä keskustelupalstaa ja aloin jo miettiä onkohan tää juttu mua varten ku kumman aggressiiviseksi tuntuu harrastus ihmiset tekevän... Mut sit rupesin muistamaan nimimerkkejä ja tajusin, että muutama hassu tyyppi täällä vaan riehuu muiden yrittäessä asiallisesti auttaa mun kaltaisia aloittelijatorvia.
Tosi hyviä vinkkejä saa kyllä tätä palstaa lueskelemalla ja voipi olla että joudun ostamaan akvaarioni jo piakkoin - naapuri lupasi käydä kastelemassa kukat ja tarkastamassa parketin kosteusvuriot mun reissussa ollessaMitään isoja eliöitä en kyl ennen syyskuuta voi ottaa, mut kovasti tekis mieli päästä jo muotoilemaan omaa riuttakalliota tossa kesän alussa jahka lomarahat tulee...
Erittäin hyvä ajatus alkaa kypsyttelemään / rakentelemaan allasta jo tässä vaiheessa. Ensimmäiset isommat elävät voit hankkia sitten syksymmällä.
Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!
[quote="anaconda-72" valaisin vielä toistaiseksi kahden putken normi loisteputki,mutta odotan että saan tulemaan helsinkin suunnalta käytetyn merkkarivalon.
Minulla olis joutava 150W Lival, 14k polttimolla. Tuntejakin tais vielä olla jäljellä. Kysyppä Joukolta numeroa tai laita YV:tä, jos kiinnostaa. Siis se löytyy omalta kylältä.
Minulla olis joutava 150W Lival, 14k polttimolla. Tuntejakin tais vielä olla jäljellä. Kysyppä Joukolta numeroa tai laita YV:tä, jos kiinnostaa. Siis se löytyy omalta kylältä.
Dibbadabba.
Kiitos!Inia kirjoitti: Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!