Turvetta vai uutetta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Tetruska
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Turvetta vai uutetta?

Viesti Kirjoittaja Tetruska »

Kuinka voimakkaasti turve värjää vettä, entäs turveuute, vieneenkö valaistukselta kuinka paljon tehoa?
Onko näillä jommalla kummalla merkitystä ph:n alentamisessa?
Mitenkäs toimii esim. tetran ph/kh miinus, kauanko vaikutus kestää?
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Turvetta vai uutetta?

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Molemmat värjäävät vettä ja alentavat pH arvoa.
Tetruska
Junior Member
Junior Member

Intänpä nyt vielä että, miten voimakkasti ne värjäävät vettä?
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Akvaariota katsoessa värjäytyminen ei erotu, mutta esim. valkoisessa ämpärissä erottuu.
Tetruska
Junior Member
Junior Member

Ahaa, no kumpikahan vaihtoehto näistä olisi parempi?
En nyt ole varma liioittelenko, vaan muistaakseni se oli jbl:n turveuutetta jota annostelin ihan ohjeen mukaan ja se kyllä mielestäni värjäsi akvaarioveden ihan selvästi hyvinkin ruskeaksi katselipa mistä kulmasta tahansa, oisko sitten joku muu merkki tai ihka oikea turve vähemmän näkyvästi värjäävä?
Mielelläni käyttäisin turvetta luomaan suotuisat olosuhteet kaloille ja "akvaariota katsoessa värjäytyminen ei erotu" kuulostaa todella lohdulliselta.
En vaan edes ole kehdannut kokeilla sen jälkeen kun akvaarion vesi värjääntyi kuin ruskeaksi keitoksi, ehkä olen niuho, mutta minusta se oli esteettinen haitta.
Onko kellään edes arvioita kuinka paljon turve vaikuttaa valon läpäisyyn akvaariossa, siis lähinnä ajatteli että viekö valotehoa niin paljon ettei kasvit saisi valoa tarpeeksi?
Muistankohan nyt väärin vaan ihan kuin olisin joskus taannoin nähnyt eläinkaupassa pussukallisen kuivattua turvetta tai jotai sellaista, minkäslaista se on käytössä ja miten sitä käytetään?
Kertailkaa kokemuksia ja ajatuksia asian tiimoilta.
Applemiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Uutetta kyllä kuluu ja sitä pitää lisäillä useammin. En tiedä miten muut käyttävät turvetta, mutta itse laittaisin johonkin pussukkaan, mistä siitä uuttuu veteen vaikuttavia aineita. Sen kanssa ei tarvitse miettiä niin tarkkaan, että sitä tarvitsisi olla aina lisäämässä, niin kuin on uutteen kanssa.

Intianmatelipuun lehdet ovat myös oivallinen vaihtoehto. Niitä ei tarvitse edes ottaa pois akvaariosta. Tyrkkää vaan jonkin kiven tai kannon koloon niin, että lehti pysyy uppeluksissa. Sinne se sitten hajoaa ja happamoittaa vettä ja siinä on jopa luonnollisia kalojen vaurioita suojaavia aineita, ettei pöpöt ja homeet pääse kasvamaan. Valmiit teepussimaiset ketapang-pussukat ovat aikalailla samaa tavaraa. Ne tietenkin tarvitsee ottaa pois ja vaihtaa uusiin.

Toinen mitä itse käytän on Seran turverouhe. Sitä laitetaan suodattimeen. Se vaan tuppaa vähän paakkuuntumaan, mutta senkin voisi laittaa johonkin pussukkaan.
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
D_A_D
Member
Member

Kaupasta saa semmoisia turvepimpuloita, jotka tungetaan semmoiseen sukkahousun näköiseen pussukkaan ja pussukka laitetaan suodattimeen.
Tuo veden värjäytyminen on mielestäni hyvin pientä ja harva kasvi luonnossakaan kasvaa ihan kristallinkirkkaissa vesissä.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Itse käytän ketapang -pusseja ulkosuodattimessa ja vedenvaihdon yhteydessä turveuutetta. Enemmän nuo ketapangit rusentavat vettä, mutta ei kovin pitkäaikaisesti. Suositellaan vaihdettavaksi 2 viikon välein mutta mulla ainakin venähtää kuukauteen, ihan siitä johtuen etten jaksa avata niin usein tuota ulkopönttöä. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Applemiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Silloin, kun minulla oli ketapang-pusseja, niin laitoin ne vaan akvaarioon.

Nii ja joo, ei se valotehoa minnekään vie, jos vähän värjäytyy.
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Uute tosiaan värjää veden miltei umpiruskeaksi. Turvesuodatuksella/ketapangilla vaikutus on pienempi.
Sitä tässä jäin vaan miettimään, että miksi pitäisi käyttää jotain? Suomalainen vesijohtovesi ja kaivovesi on niin pehmeää ja hapanta ettei sinne mitään lisäaineita tarvita. Poikkeuksia toki on. Äkkiä tulee mieleen parainen lähellä turkua, jossa on kalkkikiviesiintymää. Siellä voi joutua käyttämään jotain lisäainaita saadakseen kalat viihtymään.
Jotkut käyttävät turveuutetta siksi, että kalat mukamas saisivat siitä paremmat värit. Rehevällä kasvillisuudella päästään samaan lopputulokseen. Sen lisäksi vielä näet mitä akvaariossa tapahtuu:)
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Itse käytän turvetta siksi, että pH olisi muuten 7,5 huitteessa, kun se nyt on 6. Veden pehmeneminen on myös plussaa kalastoani ajatellen. pH:n vois tietysti pudottaa myös hiilidioksidilla, mutta se vaatisi 500€ investoinnin. Turvelatinki minulla on erillisessä vanhassa ulkosuodattimessa, jota pidän päällä tarvittaessa.
Uute vai turve kysymyksessä oleellista on hinta. Uute tulee 50 kertaa kalliimmaksi ja jos allas on vähänkin isompi kustannus karkaa kestämättömäksi.
Tetruska
Junior Member
Junior Member

Niin, ph sinnittelee meilläkin 7,5 ja ajattelin sitä yrittää laskea turpeella.
Onkos vämä intianmantelipuun lehdet ja ketapang sama tuote ja minkä valmistajan takaa näitä tuotteita löytyy.
Ainakaan meidän akvaariokaupasta näitä ei löydy, olen kyllä aikojen saatossa niin tarkkaan kolunnut siellä liikkeessä kaiken mikä liittyy akvaarioihin että, varmaan oisin huomannut jos niitä olisi ollut.
Liikkeeseen kyllä tilataan aina mitä on tarvis, niin että, jos valmistaja/markkinoija on tiedossa niin olisi helpompi lähteä metsästämään kyseistä tuotetta.
No, entäs sitten ne turvepimpulat kukas niitä markkinoi.
Aika hauska visio, meikäläinen eläinkaupassa kyselemässä myyjältä että sellaisia turvepimpuloita pitäs nyt saada.
Muistaakseni viime syksynä kyselin paikallisesta puutarha myymälästä lannoittamatonta turvetta ja taisivat sanoa että, ensi keväänä sitä taas saa. Voi miten kaukaiselta seuraava kevät silloin tuntuikaan :).
Mutta, jos käyttäisin sitä ehtaa turvetta vaikkapa suodattimessani niin mikä määrä olisi sopiva, kun allas on 400 l.
Ulko ja sisäsuodatin molemmat löytyy, mutta kumpaan se turvenyytti olisi suositeltavampi asentaa?
Minkäslaisissa hinnoissa ne intianmantelipuunlehdet liikkuu ja paljonkos siinä yhdessä pussissa on?
Montakos niitä meidän altaaseen kannattas laittaa?

-------------------------------

Vielä jatkan tähän, kun lueskelin vanhempia ketjuja aiheesta turve.
Mitäs pitäisi ajatella siitä että, turve estää bakteerien kasvua ja niitähän akvaariossa riittää, paljon myös hyödyllisiä.
Kannattasko turpeet jättää käyttämättä vai mitä tästä oikein pitäisi ajatella, tieto lisää tuskaa :twisted:
D_A_D
Member
Member

Onpas tämä nyt vaikean tuntuista.
Eläinkaupassa olevat henkilöt ovat siellä TÖISSÄ. Ne saa siitä rahaa, että ne etsii asiakkaalle erilaisia pimpuloita ja pampuloita.
Jos akvaariossa on vaikka miljardi bakteeria ja turvehuurut tappaa niistä puolet, niitä on silti viisisataamiljoonaa eli et sinä turpeella saa bakteereja tapettua.
Tieto ei lisää tuskaa, vaan antaa enemmän vaihtoehtoja.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Jos ei halua veden niinkään värjäytyvän, pH:ta voisi kokeilla laskea Oak Extract tammenkuoriuuttella, laskee meinaan tosi tehokkaasti pH:n. Mulla noi BioLeafin pussit (eintianmantelipuun lehtitouhepusseja) ei lainkaan vaikuttaneet pH-arvoon, voi tosin olla, etten ollut riittävän kärsivällinen..Aion itse alkaa myös käyttää turverakeita suodattimessa; sekä pH:n laskemiseksi, että veden värjäämiseksi. :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Laitoin tossa pari päivää sitten pikku-akvan (128l) ulkosuodattimeen 3 dl turverakeita ja vuorokauden kuluttua pH oli pudonnut 7,5:stä seiskan tuntumaan tai vähän alle, joka onkin roivottava muutos. Vesi ei silminnähden ole kyllä värjääntynyt eli ei kuten tuossa aikaisemmin joku sanoi, ettei akvaarioon katsoessa juurikaan värjäytymistä huomaisi vaan vasta esim. ämpäriin vettä otettaessa. Toistaiseksi olen tyytyväinen noiden rakeiden aiheuttamaan vaikutukseen. Sitten tyhmä kysymys: oletteko laittaneet turverakeet (itselläni suodatuspussissa) ulkosuodattimessa sen hienosuodatusvanun alle?
kupari10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Olisin kysellyt itsetehdyn turveuutteen käyttömääriä :? . Olen tehnyt lannoittamattomasta rahkaturpeesta uutetta, mutta nyt ei ole mitään hajua miten paljon sitä käyttää! Ennen olen pääasiassa käyttänyt kaupallisia uutteita, joiden annostus on ollut tosi helppoa vedenvaihdon yhteydessä. Tämä itsetehty uute ei tosin ole mitään kovin vahvan väristä, joten luulisin sen olevan reilusti laimeampaa kuin kaupalliset. Auttakaa kokeneet. :| Onko riskiä, että turvetta laittaa liikaa? Kaikki kalat ovat happaman veden kaloja, joten luulisi, että ei voi laskea liian happamaksi.

Aikaisemmin olen käyttänyt pieniä määriä turverakeita sisäsuodattimissa, joita on plekoaltaassa ihan vain virtauksen lisäämiseksi. En ole juurikaan huomannut sillä olevan vaikutusta pH:n alenemiseen (ehkä määrä on niin pieni).
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Ei siinä ole muuta konstia kun kokeilla. Turvetta on monenlaista ja kuinka pitkään liemeen uute on tehty. Pistät sitä ensin vähän ja mittaat pH:n ja sitten lisää...
kupari10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

veksi kirjoitti:Ei siinä ole muuta konstia kun kokeilla. Turvetta on monenlaista ja kuinka pitkään liemeen uute on tehty. Pistät sitä ensin vähän ja mittaat pH:n ja sitten lisää...
Eli ei mitään oikotietä :| Niin vähän arvelinkin. Täytyy sitä testailla. Mulla on vielä hiilidioksidikin päällä altaissa, joten ei taida olla ihan yksiselitteistä se säätö. Kiitos pikavastauksestasi.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Olen tässä yrittänyt etsiä aineita joilla ph:ta saisi laskettua niin, että vesi mahdollisimman vähän värjäytyisi.
Ainakin näihin tuotteisiin olen törmännyt:
Waterlife 6,5 puffer (mikähän on annostus?) ja
Oak extract tammenkuoriuute. Kokemusta tuotteesta, tai mielessä vielä joku muu vastaava tuote?
floora1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja floora1 »

Jatkan tähän samaan ja kysyn ehkä hieman hönön kysymyksen [:I]
Madalluttaako easycarbo Ph:ta?
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Olen aikeissa kokeilla jompaakumpaa seuraavista tuotteista:
Hobby humin superaktiv turverakeita tai HS Oak extract tammenkuoriuutetta.
Kumpikohan laskisi tehokkaammin ph:ta?
Kumpi värjää vähemmän?
Kumpaa sinä suosittelisit ja miksi?

----------------------------

Nyt vasta jotenkin sisäisten tammenkuoriuutteen annostelun, että eipä 400 litraisen altaan kanssa jatkuvassa käytössä ihan toimiva ratkaisu (Lue: liian kallis):P.
Entäs ne rakeet, mikä olisi suuntaa antava määrä em. kokoisessa altaassa, vai olisiko joku turve jossain muussa muosossa kätevämpi tai tehokkaampi käyttää?

----------------------------

Monologia jatkaakseni kysäiseisin vielä että onko dennerlen catappa leavesit sama tai samantyyppinen lehdykkä kuin intianmantelipuun lehdet?
Intianmantelipuun lehdille olen ihan selkeät "annostelu" ohjeet löytänyt, vaan onko nämä catapat samaa koko luokkaa?
Ajattelin vaan että jos koko on sama, niin voisin käyttää niitäkin samoilla määrillä.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Noilla lehdillä pH laskeminen ei taida olla kannattavaa ellei halua katsella kaloja ruskeassa vedessä.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

No se ei olisi kovin suotavaa.
Mitkäs olisi vaihtoehtoiset konstit.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

HS Oak extract tässä aine joka ei värjää ja tehoaa, tietysti teho riippuu veden alkaaliteetistä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite keittelen noista intianmantelipuunlehdistä uutetta kerran viikossa tonne 128L akvaarioon,
tuolla uutteella saa kyllä tosi ihanan ruskean väristä vettä ja väri säilyy vedessä viikon verran.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”