Tunnustusten luola

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Sama juttu tällä, en ole mittaillu vesi arvoja piiiiitkään aikaan ainoastaan ph:ta seurailen muutaman viikon välein, mutta muita testejä en vaan jaksa ruveta tekemään kun akvaarioissa ei mitään ongelmia ole. [:I]
suomen-suurin-kala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suomen-suurin-kala »

Mulla 60 litraisessa partis, enkä mittaile juuri koskaan vesiarvoja... Löytyy myös yksinäinen palettikala, joka tosin myynnissä - naaras myyty jo.
Kala on kaveri, ei sapuska.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Nyt tulee paha; Yhdistän kultakalojen kanssa muita kaloja! 8O

Siis, kultakalalastani löytyy haarniskamonneja, partiksia ja tulossa on 3 isoa leväbarbia, lisäksi pohjalla on pari omppua ja sinirapupariskunta.

Hyihyi minua.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Hilleri kirjoitti:
Feliza kirjoitti:Minua ärsyttää kun paremmintietäjät painostavat uusia kirjoittelijoita kalastonmuutoksiin. Tippa oli tulla linssiin, kun joku tässä kirjoittikin ikävöineensä lapsensa kanssa kovasti kalaansa, josta oli luopunut yleisen painostuksen vuoksi. Ei näin. :x
Jooh, mullakin on tiedossa pari jotka on aina ensimmäisena jossain ongelmassa valittamassa, että väärä kalasto, kun kalalla on tauti...
Itsellänikin monien mielestä varmaankin täysin väärä kalasto ja liian paljon. Hyvin silti kaikki viihtyvät. Kolmen vuoden aikana ei yhtään ongelmaa. Kohta joka tapauksessa tulossa isompi allas, ja suunnitelmissa kalakannan tarkistus, ehkä [;)] . Erityistä kauhistusta on aiheuttanut tiikerinuoliaisten ja monnisten yhteiselo. Kaikilla kuitenkin silmät tallella ja yksi nuoliainen jopa siirtynyt selkäuimareiden parveen lillumaan selällään lehtien alapuolella. Why fix something that isn’t broken?
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Mäkin testailen vesiarvoja harvoin.

Mulla on vain yksi karppi akvaariossani.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä joskus aikoinaan vaihdoin vettä vain n. kuukauden, joskus jopa 1,5 kk välein. Silloin ei jostain syystä tiennyt että kerran viikossa olisi suotavaa vaihtaa vettä. En oikein muista milloin ja mistä tuli sitten ahaa-elämys siirtyä kerran viikossa vedenvaihtoihin. Mulla on nyt kaksi seepraleväkotiloa muutaman litran faunaboksissa kun tarvitsin niiden 20-litraisen alkuperäisen kämpän taistonpoikasille. Hyvin nuo kotilot näyttää silti voivan pikkuasunnossaan. Yhdessä akvaariossani on liian matala kerros hiekkaa, on siinä ollut alunperin aika paksukin hiekkakerros, miten lie olen onnistunut pikkuhiljaa imuroimaan hiekan noin vähiin sieltä. Kenties siksi vesirutto ei menesty siinä altaassa. Pidän samoja loisteputkia käytössä niin kauan kunnes ne eivät enää pala tai alkavat vilkkua, mun mielestä on suurta tuhlausta vaihtaa loisteputkia jos ei ole pakko. En käytä kasvilannoitteita. Vanhin kalani on jokseenkin huonokuntoinen, mutta en henno sitä lopettaa kun ei se niin toivottomassa kunnossa ole.
Akvarismia 1992-2014
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

More confessions coming...

Nyt voin puhdistaa omantuntoni ainakin sen osalta, että nyt on jokainen kala ainakin oikeissa lämpötiloissa :P Mutta tarkoitus on tunnustaa synnit, joten...

...akvaarioni ovat ihan ylikansoitettuja - 63-litraisessa asustelee nyttemmin taisto, 8 mustaneonia ja 5 helmivasamamonnia 8O 54-litraisessa on 10 kääpiöpalloa ja 2 katinkultamonnia.
...en ole kertaakaan pessyt hiekkaa (1-3 mm sora), suoraan pussista vaan heitetty altaaseen.
...en ole koskaan täysin tyytyväinen akvaariooni. Nytkin haluaisin siirrellä kaloja, hankkia lisää kasveja, sisustaa jne.
...kattareille ja vasamille annetut kesäkurpitsan jämät heiluvat akvaariossa niin kauan, kunnes ne on syöty tai jopa 2-3 päivää, hyh!

Got what you want? :P
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
tamiso
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tamiso »

- Ängen pyttyni niin täyteen kasveja että jo itseänikin ahdistaa. Sitten läträilen päivittäin, viikottain ja parin viikon välein kasviravinteilla. Kiroan kun alalehdet kellertyvät kun eivät noissa tungoksissa saa valoa kuin pienen kaistaleen jos sitäkään. Saan siistiä pohjaa muutamaan otteeseen viikossa että noilta irtolehdiltä puhtaana pysyy.
-Hoidan, hoidan ja hoidan. Teen "vedenvaihtokuureja" välillä ihan vain varmuuden vuoksi. Joka päivä 20% ettei sitä kuviteltua levää vain pääse ilmestymään. Voi kala parat missä stressissä elävät! Kuten myös tämä eukko noiden kuurien aikana. Ämpärirumbaa päivästä toiseen. Noita altaitakin kun on siunaantunut neljä, viidettä odotellessa.
-"Vain labyrinttikalat ovat oikeita kaloja". Niitä lellin ja paapon, pureskelen ruoan tarvittaessa valmiiksi. Parvikalat niiden ympärillä ovat vain suojakaloja ja pohjalla pakolliset elolliset. Perushoidolla, rihmojen ehdoilla, myös niillä käsittäisin olevan lokoisat oltavat. En sorra, mutta en ole niin innostunut mitä ykkösiini.
-Olen maaninen(joka asiassa, myös kääpiökoirillani on "palveluskoirakoulutus").
-ja rahaton. Rakastan hifistelyä kaikilla ravinteilla. Mitä mutkikkaampi tekniikka sen parempi.On oltava täysautomaattista säätökeskuksilla. Puolet isompaan altaaseen tarkoitettua suodatinta ettäkö varmana pumppaa. Valaistusta niin että naapurin tädit kuiskii selän takana.
-En osaa käytännössä käyttää tekniikkaa. Jos esim. hiilarilevitin nikottelee, soitan miehelleni töihin nyt-heti-kotiin-itkuraivaripuheluita. Mieheni on täysvaltias akvaarioteknikko.
-Harrastan seinien mittailua.
plecofanatic_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja plecofanatic_ »

Mun on tunnustettava myös tuo, että akvaariotekniikasta en ymmärrä juurikaan...
Jatkuvasti aikomus opetella, miten ne laitteet oikein toimii, mutta sitten ei ole kuitenkaan muka ikinä hyvä hetki. Mies putsaa suodattimet ja häntä huudan apuun, jos näyttää, ettei joku laite toimi kunnolla. (Pieni puolustus: hän on insinööri, ja tuntuu oikeasti tykkäävän akvaariolaitteiden räpläämisestä ja laiteparannusten suunnittelusta... ei se kylläkään poista sitä, etteikö munkin olis hyvä niistä tietää.)

Mä en myöskään ikinä saa plekoja haavittua. En saa kiinni, enkä muutenkaan uskalla haavia, koska pelkään satuttavani niitä ja lisäks, että jos ne pistää poskipiikeillään mua. Vain jotain ylemmissä kerroksissa uivia pieniä kaloja pystyn haavimaan.

Mä en edelleenkään usko, että seepraplekot osais/viitsis hakea ruokaa muualta kuin ihan nenänsä edestä, varsinkaan pienet poikaset. Teen niistä laiskoja, kun tarjoilen ruoan melkein suoraan suuhun, kun pelkään, että muuten ne nälkiintyy.
3 koiraa, 4 akvaariota, onnellisesti koukussa karvaturreihin ja plekoihin...
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Nämä kuulosti niin tutulta, että oli pakko lainata :P
tamiso kirjoitti: -"Vain labyrinttikalat ovat oikeita kaloja". Niitä lellin ja paapon, pureskelen ruoan tarvittaessa valmiiksi. Parvikalat niiden ympärillä ovat vain suojakaloja ja pohjalla pakolliset elolliset. Perushoidolla, rihmojen ehdoilla, myös niillä käsittäisin olevan lokoisat oltavat. En sorra, mutta en ole niin innostunut mitä ykkösiini.
Kallistun samaan. Meillä 63-litraisessa taisto on lellikki, jolle syötetään survaria, daphniaa yms. herkkua ihan kädestä, annostellaan satsiin vitamiinit yms. mukaan, aina, kun taisto vaan näyttääkin nälkäiseltä (eli liian usein :roll: ). Mustaneonit on vähän tilan täytettä, niille heitetään perushiutaletta se pari kertaa päivässä ja survarista saavat, mitä taistolta jää jäljelle. Vasamat ovat semilellikkejä, niille annetaan kesäkurpitsaa pari kertaa viikossa ja syövät, mitä ehtivät. Myös vesiolot säädetty vähän taiston maun mukaan...

Toisen altaan palleroita ei varsinaisesti hemmotella, mutta survaria tulee pari kertaa päivässä ja muutaman roskakotilon tiputan palloille tuhottavaksi per päivä. En tiedä, miten palloja hemmotellaan (vielä)! :mrgreen:
tamiso kirjoitti:-ja rahaton. Rakastan hifistelyä kaikilla ravinteilla. Mitä mutkikkaampi tekniikka sen parempi.On oltava täysautomaattista säätökeskuksilla. Puolet isompaan altaaseen tarkoitettua suodatinta ettäkö varmana pumppaa. Valaistusta niin että naapurin tädit kuiskii selän takana.
Juu, meillä myös on ravinnetta ja litkua nurkissa, jos toista :mrgreen: Ja suodattimet sopisivat ihan mainiosti puolta isompiin altaisiin (vähän hätävaraa) - pitää olla varma, että pumppaavat. Valaistukseen sen sijaan en ota kantaa, lämppärit sen sijaan oikein mitoitetut.
tamiso kirjoitti:-En osaa käytännössä käyttää tekniikkaa. Jos esim. hiilarilevitin nikottelee, soitan miehelleni töihin nyt-heti-kotiin-itkuraivaripuheluita. Mieheni on täysvaltias akvaarioteknikko.
En minäkään. Ja mäkin kiukuttelen miehelle, että "korjaa toi", jos joku homma ei toimi mun mielen mukaan :roll: Huuto kuuluu ja kyyneleet valuvat - ei hitto ole helppoa elää mun kanssa... [:I] Meillä myös mies hoitaa tekniikkapuolen itsekseen.

Ja nyt harmittaa, kun altaissa on uusia asukkaita, niin nyt jo tekisi mieli tehdä allas- ja lajistomuutoksia. Hitto, kun ei koskaan osaa olla täysin tyytyväinen omiin altaisiin [:I]
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Olen varmaan vastannut jo tähän mutta en nyt ihan muista... Hankin uusia kaloja vaikka niille ei ihan olisikaan tilaa. Kalat pääsevät kyllä aina ihan itselleen sopivaan seuraan ja vesiarvoihin, mutta vaikka mielestäni minulla ei ole ollut tilaa uusille hankinnoille enää aikoihin niin aina jotenkin saan ynnättyä yhden pienen parven tai viattoman plekon poikasen jonnekin... Eihän kukaan huomaa jos asuntoon soluttautuu pari pikkiriikkistä allasta lisää... Yleensä vieläpä pitää olla hankkimassa pojalle tyttöystävää tai päin vastoin ja hups, kohta ollaan taas ihmeissään [;)]
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
aborre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aborre »

Öhm. Muuton vuoksi toista kuukautta elelevät selkäuimarit, pandamonniset, tiikerinuoliaiset, partamonnit, seeprakalat ja sinileuat poiaksineen 80 litraisessa. Hmm, kohta tulee muutto 300 litraiseen ja tikrut ehkä luovutetaan. Hyi minua.
pirta071+
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pirta071+ »

Moikkelis!
Minä ruokin likaa. Repsukat näyttävät nälkäisiltä ja ovat oppineet lasin napsutukseen.
Juu, ja liikaa eväkansaa, mistään ei raski luopua ja uutta pitää saada.
Mustamollinaaras näyttää huonolta, mutta toivon sen toipuvan (teki 6 poikasta)
Mitäs mies juo laatupunkkujaan, minä ostelen laatukaloja "alehintaan" :)
HepsU3
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja HepsU3 »

Ja mulla niitä tunnustuksia vasta onkin ja tässä nyt niitä mitä muistan :mrgreen:
Akvaarioissa kasvit lilluu pinnalla viime puhistuskerrasta ja sinirapulan lasit on aika leväiset :? Monnisilla ei ole kunnon parvea ja ovat sorapohjalla.. yhdessä akvaariossa ei ole kaloilla vielä piilopaikkoina mitään muuta kuin kasveja, yks omenakotilo on vaan n. 10 litran mini akvassa, soraa melkein kaikissa akvoissa liian vähän jne.. Voi minua [:I]
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Harkitsen vakavasti täpläplekon muuttoa jokeen, joka vieressämme virtaa ihan vain siksi, kun se repii joka ainoa yö kasvit pohjasta, ärrrrrsyttävää! Mitä hyötyä tuosta kannon alla kökkivästä kasvin repijästä on... Anteeksi [:I]
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

EIEIEIEI!

Älä jokeen pistä, keksi sille joku muu paikka, ettei taudit leviä. Vie vaikka liikkeeseen ja sano, että pitäkää hyvänänne. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Suunnittelen omppujen laittamista smartboxiin, vaikka en tiedä pärjäävätkö ne siinä.
Shadcula
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Shadcula »

Olen pitänyt akvaarion mukana tulleita kaloja(7 intiaaninsulkaa ja 1 taisto) lasisessa kahvipannussa kunnes sain akvaarion asennettua :D harharhar :D ei tullut sentään kalasoppaa:D
+-120l sekä mini 40l jonka käyttötarkoitus selvinnee lähiaikoina :33 Ja lisää havitellaan :P
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Mervi* kirjoitti:Harkitsen vakavasti täpläplekon muuttoa jokeen, joka vieressämme virtaa ihan vain siksi, kun se repii joka ainoa yö kasvit pohjasta, ärrrrrsyttävää! Mitä hyötyä tuosta kannon alla kökkivästä kasvin repijästä on... Anteeksi [:I]
Oootko kokeillut isoja kiviä kasvien juurille? Itsellä oli sama ongelma aikoinaan albiinosammakoiden kanssa..
317l vettä
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Halla76 kirjoitti:
Mervi* kirjoitti:Harkitsen vakavasti täpläplekon muuttoa jokeen, joka vieressämme virtaa ihan vain siksi, kun se repii joka ainoa yö kasvit pohjasta, ärrrrrsyttävää! Mitä hyötyä tuosta kannon alla kökkivästä kasvin repijästä on... Anteeksi [:I]
Oootko kokeillut isoja kiviä kasvien juurille? Itsellä oli sama ongelma aikoinaan albiinosammakoiden kanssa..
Joo, eilen just hainkin kiviä, kun muistin, että aikoinaan tummaleväplekolla toimi se ja aamulla oli kasvit pysyneet paikoillaan. Silti yritän löytää uuden kodin tuolle vonkaleelle, koska alkaa allaskin olla pieni sille.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No minäkin tunnusta, taistolaan vaihdan vettä kerran kuussa, ei niitä siellä nyt olekaan kuin kaksi, mihin lie toinen tyttö kadonnut. Enkä syötäkään niitä kuin kerran päivässä.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Noh, ehkä mulla pahimmat on:

Harkitsen ottavani 450ltr tiikerinuoliaisia. (ns. pelastuskaloja alle 300ltr. akvaariosta)
Harkitsen unohtavani miljoonakaloja lehtikalojen ruuaksi.
Olen ajatellut ottavani suuren lauman sukarapuja silmäniloksi lehtikalojen ja timanttipuikkojen kanssa samaan altaaseen, mahd. ruokaa, (vihersukarapuja, ko niil on kokoa sopivasti)
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Tekis mieli vaihtaa kalasto tuohon yhteen altaaseen...
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Tekis mieli vääntää niskat tolta yhdeltä raidalliselta lehtikalalta ko käy mun mustan lehtikalan kimppuun (kesti kauan löytää koko mustaa lehtikala) ainut harmi on vaan siinä et se raidallinen lehtikala on mun mieheni tyttären lehtikala 8O [}:)] muuten olisin jo myyny kalan pois.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Kukkiis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

EIlen puhdistaessani sisäsuodatinta tippu sieltä sisältä kaksi elävää piikkisilmää lavuaariin ja tottakai alas asti :/ hyih..
330L, 140L, 90L, 16L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”