Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Heip, kuulisin mieluusti viisaammilta mielipiteitä pienen kalatankkini, 63 l, kalastopohdintaan. Liuskatestillä NO3 ja NO2=0, GH=4, KH=3, PH=6,5, Cl2=0. Aika suurirakeinen hiekkapohja, n. 2mm hiekanjyvät. Piilopaikkoja löytyy, kasvit istutettu.

Kiinnostaisi kovasti nämä:

Pandamonninen (x5)
Mustaneontetra (x8)
Taistelukala (x1)

Kaloja taitaa olla tuossa liikaa. Monniset tahdon, mutta pitäisikö suosiolla tiputtaa tetrat tai taistelukala? Joku muu kokoonpano tilalle?
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Meillä on 63-litraisessa tällä hetkellä suunnilleen sama kokoonpano (eli taisto + 8 mustaneonia), tosin pandamonnisten tilalla 5 kpl helmivasamamonneja. Ko. kokoonpano odottelee tällä hetkellä siirtoa uuteen kotiin, kunhan tuo 180-litrainen saataisiin joku päivä valmiiksi........ :?

Monnisille varmaan kannattaa vaihtaa hiekka vieläkin hienorakeisempaan, n. 0,6mm:seen. Ettei satuta nokkaansa ja tule turhia tulehduksia.

Laskennallisesti akvaario on ylikansoitettu, vaikka ainakin meidän ko. kokoonpano näyttää altaassa suht hyvältä (no, vähän ylikansoitetulta). Kannattaa varmaan miettiä, pidätkö mustaneonit vai taiston. Taisto viihtyy hyvin yksinkin altaan kruununa, tetrat tosin vaativat hyvänkokoisen lauman ja tuonkokoiseen ei oikein suurta laumaa mahdu :?

En muuten tiedä, kannattaako taiston lisäksi mahduttaa mitään tetraparvea - sinineonit tai hehkutetrat olisivat ainakin pieniä ja viihtyvät lämpimässä vedessä, mutta taitaa silti tulla ahdasta :? Rasborat olisi tietysti myös, mutta on kuulemma riski, että näin pieni kala menee taiston kitusiin...

Meillä nuo 8 mustaneonia ovat kyllä kotiutuneet ja pääsääntöisesti lilluttelevat kaikessa rauhassa - isommassa parvessa olisivat mahdollisesti vilkkaampia, nämä tetrat ovat meillä aika laiskanpuoleisia ;)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Pandamonninen viihtyisi kyllä viileämmässä vedessä kuin muut ja tahtoisi pari kymmentä litraa enemmän tilaa. Olisiko mahdollista harkita jotain muuta monnislajia? Esimerkiksi nuolimonninen voisi olla muutenkin kokonsakin puolesta järkevämpi ratkaisu.
Noa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 14:59, 02.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja Noa »

Itselläni on myös kypsymässä 63l akvaario ja kalastoa mietin kuumeisesti. Haluaisin kanssa taistelukalan ja sen kanssa olen vähän suunnitellut 6-8 inkkaria. Luulisi noiden mahtuvan tuonne. Pohjalle alustavasti suunnittelin piikkisilmiä, mutta täällä niitä ei oikein kaupoissa näytä olevan (asun ulkomailla). Mutta kuuntelisin mieluusti myös mielipiteitä tuosta, että tuleeko akvaarioon ahdasta tuolla kalamäärällä, ja mitä muuta sinne pohjalle voisi laittaa levää syömään. Ravut ei oikein innosta, ja nuolimonni ilmeisesti tarvitsisi vähän viileämpää vettä ja virtausta.
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Kiitos mc82, osallistumisesta pohdintaan. Minkä lämpöisenä pidät allasta? Omani on nyt 27 astetta.

Vähän itsekin pelkään tuota että joudun uutta hiekkaa hakemaan. Tosin tuo nykyinen on kiteiltään kovin pyöreää. Siltikö ne monnit siihen liikaa hioutuu? Voinko jättää suurirakeisemman hiekan alle, vai siivilöityykö se sieltä takaisin pinnalle hienon hiekan alta...? Nyt hiekkaa on n. 6 cm.

Eihän monnit muuten napsi noita tetroja suihinsa? Kanssa mietin tuota, jos ottaisi tilalle joitakin pienikokoisempia kääpiökaloja. Näyttääkö taisto vähän yksinäiseltä, jos pohjalla melskaa monnit, mutta taisto yksin vain kuljeskelee vähän ylempänä... Ja sitten taas tuntuu että jokin kirkkaanvärinen "pääkala" tekisi altaasta hauskemman näköisen.

Täytynee vain valita taiston ja tetrojen väliltä, ehkä jokin kirkasvärisempi kuin mustaneontetra. Vaikeaa... :)

EDIT: naatti, jostain luin että 60 l riittäisi pandoille. Kovin ovat mielenkiintoisen näköisiä. Pitää tutustua noihin nuolimonniin myös.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Fanaattiomena:

Meillä altaan lämpö on myös 27 astetta.

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, miltä näyttää, jos karkeamman hiekan päällä olisi hienompaa hiekkaa - kai sitä kokeilla voi, jos haluaa :D Siivilöityykö hienompi hiekka sitten karkeamman väleihin tai mitä muuta mahtaa seurata, en tiedä :?

Monnisilla on kyllä sen verta pieni suu, etten usko niiden napsivat pieniä tetroja tai rasboroita suuhunsa. Lisäksi viihtyvät suurimman osan ajasta pohjassa touhuten. Taistot kuulemma saattavat napsia rasboroita, eli niitä ei ehkä kannata ottaa, jos taistoa mielit...

Meillä koulussa on allas, jossa pohjalla touhuaa monnisia ja pinta-/keskiveden kalana ja altaan kruununa uiskentelee yksi taistelukala. On muuten varsin tyylikkään näköinen kokonaisuus. Ko. allas on n. 100-litrainen, joten pienemmässä altaassa kokonaisuus on vielä hienomman ja hallitumman näköinen :) Meillä alkujaan uiskenteli taisto yksin 63-litraisessa ja ei mulla olisi ollut mitään sitä vastaan, vaikka olisi jäänyt ainoaksi kalaksi. Hyvältä näytti "yksiössään" :)

Pienet tetrat ovat isompia serkkujaan arempia, joten jos haluaa niiden viihtyvän, olisi tetroja oltava min. 20 kalan parvi. Ja tämänkokoinen parvi taitaa olla 63-litraiseen aika mahtumisen rajamailla - taistelukalaa ei sinne ainakaan silloin mahdu mukaan...

Tai sitten pidät pandamonniset ja niille kaveriksi jotain hiukan viileämmässä viihtyviä tetroja, esim. neontetra? Puna-aave- ja musta-aavetetra viihtyvät myös viileämmässä vedessä. Näitä menisi varmaan joku 10 kalan parvi, ei taistoa tähän kokoonpanoon.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Nyt vaikuttaisis siltä että pandamonnisten kaveriksi tulee taistelukala.. Tuo kuvaus ainakin auttoi asiaa. Ja onhan tuo tankki pieni, varmasti näyttää nopeasti täydeltä.

Juttelen vielä kalakauppiiaan kanssa noista monnisten soveltumisesta tuohon allaskokoon ja hiekasta. Vesiarvot nyt ainakin on kohdallaan. Pidän siis lämmön tuossa 27 asteessa, aluksi mietin että onkohan liian lämmintä :)

Kiitos vain kovasti pohdinta-avusta ja neuvoista !!
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Muistutan kuitenkin vielä, että pandan maksimilämpötila on 25c ja suositeltava allasminimi on 80 litraa, riippuen tietenkin altaan muodosta. Tuo lämpötila on se suurin ongelma, panda kun on viileän veden monninen.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 929
Liittynyt: 16:30, 31.01.2010
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Pandamooninen on viileän veden kala kuten tuossa jo mainittiinkin, joten hommaa joko monniset tai taistelukala.
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Tosiaan liian lämmintä vesi tällä hetkellä pandoille. Nyt esim Faunattaren sivuilla tuo minimi allaskoko on 60... Pitää pysyä tarkkana ja kriittisenä siis :) Tai laskea kaikesta tiedosta vesiarvojen, lämpötilojen yms keskiarvot :)

Jaaha menee varmaan koko kalojen ostoslista uusiksi. Mietintä jatkuu
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Entäpäs jos hommaisit tonne muutaman kääpiöpallokalan? [;)]
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

miljoonakala84 kirjoitti:Entäpäs jos hommaisit tonne muutaman kääpiöpallokalan? [;)]
:mrgreen: Kannatetaan! Ihania veijareita, nämä kaverit ovat todella söpöjä ja uteliaita - meidän palleroiset tulevat heti etulasiin kiinni ihmettelemään, jos akvaarion edessä on liikettä. Monniset pohjalla menevät varmaan ihan hyvin, meillä palleroiden kaverina on katinkultamonneja ja hyvin tulevat toimeen. Muita uivia ja varsinkaan huntueväisiä kaloja ei kannata hankkia - pallerot tykkäävät näykkiä eviä nälkäisinä, lisäksi pienen koon ei kannata antaa hämätä, näillä kavereilla ON egoa!

Varmaan uros + 4-5 naarasta olisi hyvä kokoonpano 63-litraiseen...
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Hih, nuo kääpiöpallokalat näyttävät kyllä veikeiltä kun googletin! On muuten ollut nopein ja hauskin tapa tutustua nopeasti eri kalalajien meininkiin katsomalla kasvattajien youtube-videoita ;) Täytyy kyllä pitää kääpiöpallurat mielessä vastaisuuden varalle, kiitos vain suosittelusta.

Mutta mutta; Kävin Ruoholahden akvaariokeskuksessa, oli kyllä aivan ihanaa palvelua siellä! Aloitin nyt veteeni sopivalla taistelukalalla, jonka tuossa kotiutin ja nyt viipottaa vielä aika levottomana laseja pitkin. Eli pallokalat ovat tältä erää poissa laskuista, samoin ilmeisesti pandatkin, niin kauan kuin tuo taisto tuolla majailee. Mutta edelleen on jokin pohjamönkijälauma hakusessa, joka menisi lämpimässä pehmeässä vedessä. Ehdotuksia otetaan vastaan! :)

Haukoin myös henkeäni sinirapujen altaan kohdalla kalakaupassa, ovatpa upean näköisiä! Kunhan en nyt hurahda hankkimaan lisää noita altaita.

Mutta tuo taistokin on kyllä kaunokainen (vaikka onkin poika), toivottavasti viihtyy uudessa "sellissään" ja pärjää mun aloittelijan hoidossa! Taidan jatkaa altaan tuijottelua...
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Lämpöiseen veteen hyviä pohjakaloja olisi ainakin nuolimonnit tai esim. helmivasamamonni. Nämä pitäisivät levää loitolla.

Helmivasamista puhutaan - ja Varjon kirjassakin on sanottu -, että tuhoavat kasvit tehokkaasti. Meillä taiston kanssa 5 helmivasamaa ja koskaan en yhtäkään ole bongannut kasveista kiinni. Kasvit ovat täysin koskemattomia ja hyvävointisia. Mutta ikävä käsitys istuu valitettavan tiukassa, olen huomannut... :| Näitä mahtuisi pohjalle/laseihin ehkä joku 3-4 köllöttelemään. Nättejä ovat, mainettaan parempia, sävyisiä muita kaloja ja pääsääntöisesti toisiaankin kohtaan (lauman sisällä on oma arvojärjestys, joten pientä kahinointia voi olla, ainakin meillä ruoka-aikaan), jäävät kompaktin kokoisiksi sekä ovat hyvin kestäviä ja vaatimattomia hoidokkeja.

Nuolimonnit ovat pieniä, näitä saa ihan hyvän lauman ja hävittävät levääkin ihan hyvin. Ovat myös varsin vilkkaita kavereita ja näitä on hauska seurata :) Nuolimonneja voisi ottaa ehkä n. 6 kpl. Huono puoli on se, että nuolimonnit ovat kovin herkkiä vesiarvojen vaihteluille ja herkimmät saattavat kotiutuksen yhteydessä jopa kuolla :| Lisäksi näille tarvitaan esim. ilmastin, koska vaativat erittäin hapekasta vettä.

Jos levänsyöjät ei innosta, niin sitten esim. piikkisilmä olisi hyvä pohjaputsari (tonkii ruoantähteitä). Näitä voi ottaa varmasti joku 4-5 pohjalle köllimään. Kestäviä, vaatimattomia, lämpimässä viihtyviä "matoja", huono puoli vaan se, että ovat yöaktiivisia. Päivällä useimmiten piilottelevat. Tosin meillä yksinäinen (tälle tulee kyllä kavereita) piikkisilmä tulee esiin valojen ollessa päällä, on aktiivisimmillaan heti valojen sammuttua n. klo 18.

Piikkisilmistä kannattaa valita se "peruspiikkisilmä" - eikös tavallinen piikkisilmä ole yleensä keltajuovainen ja vaaleavatsainen aaltopiikkisilmä - tai siaminpiikkisilmä, joka on myös keltajuovainen. Yksivärisen ruskea tummapiikkisilmä muistaakseni tykkää viileämmästä vedestä. Korjatkaa, jos olen väärässä!

Sääli, kun monniset ovat enempi viileämmän veden kaloja - olisin itsekin halunnut monnisia, mutten taiston takia niitä voinut ottaa... :(
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Jokin levännassuttaja sinne olisi hyvä pikapuoliin saada. Kasvien lehdistä olen välillä hieronut tummaa levähippusta irti, kun näyttää rumalta. Nyt pienen etsinnän jälkeen vaihtoehtoja pohjakalaksi ei ole vielä edes löytynyt 8O Tuo piikkisilmä on tosi mielenkiintoinen, mutta jos sille ei levä maistu niin jokin muu voisi olla parempi. Ja taitaa kaivata isomman altaan myös. Nuolimonni kaipaa viileämpää vettä... Helmivasami voisi olla vaihtoehto, täytyy katsoa onko sitä millään liikkeellä myynnissä ja käydä tutustumassa. Tarjonta vain ainakin googlettamalla vaikutti olemattomalta...?
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Ota mieluummin leväsukarapuja. Et löydä mistään niin tehokasta levänsyöjää.
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Sukarapu voisi tosiaan olla oikein hyvä vaihtoehto. Meneekö nämä parvessa vai riittääkö altaaseen muutama yksilö...? Nyt tututustuin myös korumonnisiin eläinkaupan vinkistä. :)

Nyt siis varmaan joko 3 taistelukalanaarasta koiraan kanssa, ja pohjalle muutamia sukarapuja. Tai sitten taistelukala jää yksinään ja pohjalle tulee noita korumonnisia esim 8 kpl, jos vain monniset ja taisto pärjää 26 asteessa ja tuossa 63 l akvaariokoossa... :roll: Hankalaa tämä yhteensovittelu!
KalaH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 929
Liittynyt: 16:30, 31.01.2010
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Noin pieneen ei missään nimessä naaraita uroksen lisäksi.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

naatti kirjoitti:Ota mieluummin leväsukarapuja. Et löydä mistään niin tehokasta levänsyöjää.
Mä en pistäisi leväsukarapuja taiston kanssa - taisto voi meinaan luulla rapuja ruoaksi :?
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Tämäkin selvä siis. Mistäpä sitä aloittelija tietäisi, tuonkin luin Faunattaren sivuilta että taistelukalan tapauksessa useammalle yksilölle riittää 60 litraa??
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Yhdelle taistolle riittaa jopa 40L akvaario.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kyllähän se riittää, kun sinne ei laiteta muuta. Ostin juuri sillipurkin ja siellä oli 10 silliä 2 dl purkissa ja hyvin mahtui :mrgreen: Että hyvää kesää!
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja marinum »

mc82 kirjoitti:
naatti kirjoitti:Ota mieluummin leväsukarapuja. Et löydä mistään niin tehokasta levänsyöjää.
Mä en pistäisi leväsukarapuja taiston kanssa - taisto voi meinaan luulla rapuja ruoaksi :?
Ainakin täysikasvuiset leväsukaravut ovat niin isoja(n. 4 cm) etteivät taatusti mahdu taiston suuhun.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Pitää kyllä aika taisto olla, että saa leväsukasen suuhun. Tavalliset pienet maatiaissukaravut menevät ehkä poikasena, mutta leväsuka kasvaa paljon suuremmaksi eikä lisäänny seura-akvaariossa. Tästä syystä ehdotinkin juuri leväsukaa -se ei aikuisena mitenkään mahdu kitusiin.
fanaattiomena
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 20:06, 11.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalasto 63 l – Mielipidettä?

Viesti Kirjoittaja fanaattiomena »

Akvaarioliikkeessä kanssa tuumasi että taisto saattaa napsia ravut suihinsa. Nyt löytyy nuolimonneja taiston kanssa, hyvin näyttävät pärjäävän. Mutta kiitos kaikille ehdotuksista!! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”