Maken riutta
Valvoja: Moderaattorit
Maken riutta
Tarkoitus olisi perustaa riuttaakvaario vihdoin ja viimein. Riutan leveydeksi olin ajatellut 180cm mutta toi syvyys ja korkeus on hieman auki joten olen avoin ehdotuksille joita kokeneilta riuttaharrastajilta voisi ottaa vastaa. Itse olin ajatellut ensin syvyys 60cm ja korkeus 60cm mutta nyt olen miettinyt että pitäisikö syvyyttä olla enemmän esim 70 tai 80cm, olisiko näkemyksiä kellään ?
Everything is better when its wetter!
Re: Maken riutta
Niin paljon syvyyttä kuin tila antaa periksi. Itselläni on 60 cm syvä ja kiroilen aina sisimmissäni miten paljon kymmenenkin lisäsenttiä parantaisi syvyystuntumaa ja lisäisi sommittelun mahdollisuuksia.make73 kirjoitti:Tarkoitus olisi perustaa riuttaakvaario vihdoin ja viimein. Riutan leveydeksi olin ajatellut 180cm mutta toi syvyys ja korkeus on hieman auki joten olen avoin ehdotuksille joita kokeneilta riuttaharrastajilta voisi ottaa vastaa. Itse olin ajatellut ensin syvyys 60cm ja korkeus 60cm mutta nyt olen miettinyt että pitäisikö syvyyttä olla enemmän esim 70 tai 80cm, olisiko näkemyksiä kellään ?
Syvyyttä on mahdollista laittaa max 80cm, jos allas on 80cm syvä onko ongelmia tuon valaistuksen kanssa ?
Altaan syvyys pitäisi olla sellainen että esim. Giesemann spectra 3x250w + 4x80w jonka leveys on 437cm olis riittävä
Omaa kokemusta
mulla 65cm syvä allas ja kiva kun käsillä säätää altaassa niin melkeen kainolot kastuu ku pohjalle yrittää
, en meinaa että hiestä 

mulla 65cm syvä allas ja kiva kun käsillä säätää altaassa niin melkeen kainolot kastuu ku pohjalle yrittää

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tää keskustelu menee nyt ihan h*lvetin hämäräks.
Huomatkaa, että leveys on ikäänkuin altaan pisin mitta
Syvyys on etu- ja takaseinän etäisyys
Korkeus on korkeus
Ei sekoiteta syvyyttä ja korkeutta, jooko?
Huomatkaa, että leveys on ikäänkuin altaan pisin mitta
Syvyys on etu- ja takaseinän etäisyys
Korkeus on korkeus
Ei sekoiteta syvyyttä ja korkeutta, jooko?
-
- Katalysaattori
altaan syvyys ≠ veden syvyys
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Lukaisin pikaisesti ja syvyys jäi mieleen, älä nyt hikeennycmmd kirjoitti:Tää keskustelu menee nyt ihan h*lvetin hämäräks.

-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Anteeksi pojat mutta pituus x leveys x korkeus.
Kansainvälinen standardi
Metsä on syvä mutta akvaario ei![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kansainvälinen standardi

Metsä on syvä mutta akvaario ei
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
- Viesti:
Mä viittasin ketjun aloittajaan.K.S kirjoitti:Anteeksi pojat mutta pituus x leveys x korkeus.
Kansainvälinen standardi
Metsä on syvä mutta akvaario ei

Ok, hyvä että tuli tämäkin asia selvitettyä.
Ei kuin eteenpäin altaan mitat voisi siis olla 180x70x60 eli 756l + alaallas.
alaaltaan koko oisko jotain näkemyksiä paljonko se vois olla.
Alakaapin mitat olis näin ollen 180x60x100 kaikki tekniset härpättimet pitää saada alakaappiin
Ei kuin eteenpäin altaan mitat voisi siis olla 180x70x60 eli 756l + alaallas.
alaaltaan koko oisko jotain näkemyksiä paljonko se vois olla.
Alakaapin mitat olis näin ollen 180x60x100 kaikki tekniset härpättimet pitää saada alakaappiin
-
- Senior Member
- Viesti:
100cm korkea jalusta voi olla hiukan korkea. Ite suosin 70cm. Metrisellä jalustalla (ainakin minä 168cm) joutuisin katselemaan ylimpiä koralleja alhaalta päin. Tietty, jos oot ite semmonen 180+cm.
Makuasia.
Onpahan paljon tilaa työskennellä ala-altaassa ja mahtuu hyvänkokoinen pönttökin.
Makuasia.

-
- Senior Member
Ala-allas vaan niin isoks ko alle mahtuu muiden laitteiden kera. Se lisää kokonaislitra määrää ja hiukanko on hienoa, kun alas voi kaiken vaan paiskata, eikä aina tarvi mitan kanssa ihmetellä mahtuuko...Ehdotan 100x50x50 or more 

Jep korkeus johtuu siitä että tulee sohva eteen joka on vajaa metrin korkea. akvaario tulee työhuoneen puolelle ja olkkarin seinään tehdään reikä.
Tuo korkeus myös auttaa saamaan kaikki tekniikka paikalleen ja ylimääräistä huoltotilaa
Tuo korkeus myös auttaa saamaan kaikki tekniikka paikalleen ja ylimääräistä huoltotilaa
Eli itse tarkoitin syvyydellä nimenomaan leveyttä. Altaan korkeus ei ole mielestäni läheskään niin oleellinen kuin tuo leveys. Kaikki on tietysti aina kotiinpäin kasvoi allas mihin suuntaan tahansa, mutta leveyttä usein aliarvostetaan. Mielestäni leveys tuo paljon enemmän mahdollisuuksia kuin korkeus.
-
- Katalysaattori
+1
Suomen kielelle ei käsittääkseni löyty kansainvälisiä standardeja. Syvyys määrittelee tilan ulottuvuutta. Yleensä syvyys kertoo kolmiulotteisen tilan ulottuvuutta suhteessa katselijaan. Syvyyttä käytetään yleisesti myös kertomaan tietyn vesimassan ulottuvuutta suhteessa pintaan. Akvaario on siinä mielessä ongelmallinen objekti, että molemmat määrittelyt täyttyvät ja määreen käyttö riippuu puhujasta.K.S kirjoitti:Anteeksi pojat mutta pituus x leveys x korkeus.
Kansainvälinen standardi
Siksi oliskin ehkä järkevämpää käyttää Kimin mainitsemia määreitä: pituus x leveys x korkeus, mutta suomen kieli asettaa tällekin omat haasteensa. Pituus ja leveys, kun mittaavat samaa asiaa. Molemmat kertovat objektin ääripäiden välisistä etäisyyksistä, mutta leveys on rajoitettu vaakasuuntaan. Normaalin mallinen akvaario on kuitenkin pisimmillään juuri leveyssuunnassa, joten todellisuudessa sekä pituus, että leveys kertovat etulasin reunojen välisestä etäisyydestä.
Avaruusgeometrian käsitteiden pohjalta oikeat määreet olisivat: (x) leveys x (y) korkeus x (z) syvyys, joista suurin on yhtä kuin pituus. Koska puhekielessä näille sanoille on vakiintunut muitakin merkityksiä, tulisi akvaarioista puhuttaessa aina selventää mitä milloinkin tarkoitetaan. Leveys voi puhekielessä tarkoittaa joko (x) tai (y), syvyys (y) tai (z), sekä pituus (x), (y) tai (z). Korkeus taitaa olla ainoa määre mikä on kaikille selvä. Tosin senkin suhteen tahtoo kauppapalstoilla olla epäselvyyttä, lasketaanko mukaan jalusta.
Any how, fiksua on aina selventää mitä termiä käyttää kuvaamaan mitäkin akvaarion särmää, kuten ketjun aloittaja mielestäni tekikin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Itse näen asian niin että ensimmäiset mitat ovat aina pohjalasin mitta esim. 200x70. Akvaarioista kun yleensä puhutaan sentti mitoilla. Kolmas mitta on etulasin korkeus esim. 60. Näin mielestäni 200x70x60 ei jätä tulkinnan varaa miten nuo mitat menevät.
Missäs hantissa on muuten toi LED valaistus, voiko käyttää pelkkää lediä riutan valaistukseen vai onko kehitys vielä keskeneräistä ?
-
- Katalysaattori
Kyllä nyt on tullut jo isoiltakin nimiltä noita diodivaloja. Kuitenkin taitaa vielä hiukan kuluttaja toimia koekaniinina. Kehitys kehittyy. Ehkä T5 olisi oma valintani kun putkia vaihtamalla saa värisävyt omaan silmään sopiviksi. Tietysti tässä on tuo putkien vaihtokustannus jne...
-
- Senior Member
- Viesti:
Ite kannatan LEDejä, mut en silti niitä vielä hommais. Tosiaan, aika testivaihetta eletään. Onhan LEDeissäki vaihtokustannukset. Tosin Cree ilmoitettu 50 000hrs... 12h päivässä 365 päivää = 4 380 -> 11,4 vuotta.Aqualung kirjoitti:Kyllä nyt on tullut jo isoiltakin nimiltä noita diodivaloja. Kuitenkin taitaa vielä hiukan kuluttaja toimia koekaniinina. Kehitys kehittyy. Ehkä T5 olisi oma valintani kun putkia vaihtamalla saa värisävyt omaan silmään sopiviksi. Tietysti tässä on tuo putkien vaihtokustannus jne...
jep itsekin olen sitä mieltä että LEDit on tätä päivää. Saa nyt sitten nähdä kuinka nopeasti yleistyvät akvaariopuolen päävalonlähteeksi, kyseinen tekniikka kuitenkin tarkoittaa että kaikki ne vähänkin isommat valaisin valmistajat jotka ovet panostaneet tuotekehityksen T5 tai HQI eivät välttämättä ole mielissään.
Tässä muutama kuukausi sitten esiteltiin valaisinpuolen (koti ja yrityskäyttöön) LEDejä eräällä messuilla( Saksassa) joissa ledien värilämpötilaa voitiin säätää portaattomasti suoraan toimilaitteesta. Kyseinen ominaisuus saisi yleistyä mielellään seuraavan 36kk sisällä myös akvaristi puolelle.
Tässä muutama kuukausi sitten esiteltiin valaisinpuolen (koti ja yrityskäyttöön) LEDejä eräällä messuilla( Saksassa) joissa ledien värilämpötilaa voitiin säätää portaattomasti suoraan toimilaitteesta. Kyseinen ominaisuus saisi yleistyä mielellään seuraavan 36kk sisällä myös akvaristi puolelle.
-
- Junior Member
- Viesti:
Itseä tässä LED-hommassa on mietityttänyt takuu-asiat. Eli vaikka lamppu kestää 11,4 vuotta, sen takuu on usein 2-5 vuotta. Tunnen yhden LED-kuvioissa pyörivän kaverin ja se sanoi, että 5 vuoden takuu on tällä hetkellä aika hurja lupaus valmistajalta.cmmd kirjoitti:Ite kannatan LEDejä, mut en silti niitä vielä hommais. Tosiaan, aika testivaihetta eletään. Onhan LEDeissäki vaihtokustannukset. Tosin Cree ilmoitettu 50 000hrs... 12h päivässä 365 päivää = 4 380 -> 11,4 vuotta.Aqualung kirjoitti:Kyllä nyt on tullut jo isoiltakin nimiltä noita diodivaloja. Kuitenkin taitaa vielä hiukan kuluttaja toimia koekaniinina. Kehitys kehittyy. Ehkä T5 olisi oma valintani kun putkia vaihtamalla saa värisävyt omaan silmään sopiviksi. Tietysti tässä on tuo putkien vaihtokustannus jne...
Mites muuten on tuon ozonisaattorin laita nykyaikaisissa tankeissa toiset käyttää ja toiset ei.
Molempia koulukuntia riittää, mutta kumpi on oikea vaihtoehto kun puhutaan akvaarioista joiden koko on 700-1000l
Molempia koulukuntia riittää, mutta kumpi on oikea vaihtoehto kun puhutaan akvaarioista joiden koko on 700-1000l
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Riutta altaissa ei ole käytetty mutta kalaaltaissa kyllä.
Nykyajan vaahdottimet on kyllä tehty niin että ilman reaktioaika on lyhyt, mutta omassa Deltec TC 3070 menee koko ajan 50 mg ja ei tule yhtään läpi.
Nykyajan vaahdottimet on kyllä tehty niin että ilman reaktioaika on lyhyt, mutta omassa Deltec TC 3070 menee koko ajan 50 mg ja ei tule yhtään läpi.