Taistelukala ja kirjoahven?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Noa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Taistelukala ja kirjoahven?

Viesti Kirjoittaja Noa »

Taitaa juontaa juurensa tuolta toisesta keskustelusta tämä kina.. Mutta omasta mielestä näin lyhyellä kokemuksella harvinaisen kiva ilmapiiri täällä AW:ssä on noin yleisesti.

Ja pakko kommentoida tuota taistelukalajuttua. Itse asun ulkomailla ja pakko sanoa, että Suomessa näin yleistäen eläimistä huolehditaan paljon enemmän ja niiden oloista oikeasti välitetään. Sen takia en itse luota täkäläisiin suosituksiin vaan etsinkin tämän suomalaisen palstan ja luotan mieluummin täällä saatuihin ohjeisiin. Mutta tästäkin huolimatta ei täälläkään varmaan kukaan tietävä suosittelisi laittamaan montaa taistoa noin pieneen akvaarioon. Itselle ei kyllä tulisi mieleenkään vaikka tosi tosi aloittelija olenkin (ensimmäinen akvaario vasta kypsymässä :) ). Mutta toisaalta yhdellä kaverilla täällä tällaisessa pikkupurkissa oli ollut kaikkia mahdollisia kaloja, jopa pirajoita. Ja toisella ex-naapurilla oli kanssa aikamoinen soppa akvaariossa eikä edes vaihtanut siihen vesiä, eli jos nyt ihmisten puheisiin uskoo noin yleisesti niin sitähän voi laittaa vaikka hain tuonne purkkiin...

P.S: haista puheenollen, onko olemassa oikeasti jotain ihan hain näköistä akvaariokalaa? Näin täällä yhdessä liikkeessä sellaisia 10-15cm pikkuhaita, jotka olivat siis aivan hain (siis samanlainen kuin "tappajahai" :D , mikä hailaji nyt olikaan) näköinen, uikin ihan samalla tavalla. Olisi pitänyt kysyä mikä kala kyseessä mutta jäin vain typeränä tuijottamaan niitä enkä sitten tajunnut kysyä mitään.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

En ole haaremia hankkimassa, vain ja ainoastaan yhden taistokoiraan.
Hommaan kesälomalla sen akvan ja kalan ja kyttään isomman vieressä koko päivän, että sattuuko mitään.

Menesiko tuohon 160l 3+1 haaremi? Siis ilman paletteja tietysti.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

AkvaarioTyttö kirjoitti:Menesiko tuohon 160l 3+1 haaremi? Siis ilman paletteja tietysti.
Se riippuu kyseisten kalojen luonteesta. Jos ei satu todella aggressiivista otusta kohdalle, niin haaremi sopii olemaan ihan hyvin 160-litraisessa.

ps. Jatkakaa taistojen 160-litraiseen sopimisen pohdiskeluja tässä ketjussa. Keskitytään tässä ketjussa nyt vaan taistojen ja erilaisten kirjoahventen sopivuuteen keskenään.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Kyllä itse ainakin kuuntelisin ennemmin henkilöä, jolla on itsellä henkilökohtaista kokemusta. Itsekin olen nähnyt 50 litraisessa varmaan 7 kultakalaa ja "hyvin ne ovat sielä viihtyneet"... :roll:

Mulla on muuten henkilökohtainen kokemus taistohaaremin sopimattomuudesta. 80 litraisessa uros jahtasi kolme naarastaan hengiltä -ääliönä kun olin ne liian pieneen laittanut. Enpä toista virhettäni.

Sisäsiitos on muuten eliökunnan parhaita "keksintöjä". Harkittu linjasiitos parantaa ominaisuuksia aikas runsaasti. Nyt en puhu vain kalakasvatuksesta, sillä itse olen hiirikasvattaja. Mutta tule vain, sajica, uutena käyttäjänä tänne suoranaisesti haukkumaan kokeneempia käyttäjiä. Kaikki varmasti katsovat tuota hyvällä. Muista, että sinä olet yksi niistä käyttäjistä, jotka luovat foorumin henkeä. Pitäisikö moden vain kuunnella sun valitukset ainoastaan sen takia, että on mode? Käytöstapoja, kiitos [;)]
Biscuit
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Biscuit »

MInulla on 180 l akvaario ja siinä on kolme taistelukalaa (uros ja kaksi naarasta) ja keltakääpiöahvenuros. Tulevat melko hyvin juttuun keskenään. Joskus taistelukalauros nokittaa ahventa ja joskus toisinpäin. Ei kuitenkaan mitään vakavaa, vain pientä nahistelua. Yleensä on melko rauhallista.

Että semmosta meillä. :)
180 l akvaario, lapin porokoira, norjan harmaa hirvikoira
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Minulla oli joskus yli vuoden taistohaaremi 64-litraisessa. Hyvin tulivat toimeen, eikä tappeluja tullut. En silti suosittele kokeilemaan... Yleistäen sanonkin: pysyvä asuinsija betta splendens haaremille on 128-litrainen tuuhealla kasvillisuudella tai 150-litrainen harvemmalla kasvillisuudella. Kalojen luonne on tietysti dominoiva tekijä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”