Poikasten ruokkiminen yleisesti

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thank
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Poikasten ruokkiminen yleisesti

Viesti Kirjoittaja thank »

Pyydän kovasti anteeksi, jos täällä vastaava ketju on, minä olen vähän kömpelö tuon hakukoneen kanssa ja kirjoitan aina väärät hakusanat siihen... :roll:

Minulla on tällainen ongelma, että olen ensimmäistä akvaariotani perustamassa siinä vaiheessa, että kohta on aika alkaa kaloja ostelemaan. Katselin kalan ruokia netistä (paikkakunnallani on melko huonot valikoimat akvaariotarvikkeissa), ja samalla hiipi mieleeni kysymys, mitä tehdä, jos kalat alkavatkin kutemaan?

Olen lueskellut noista teidän muiden poikastenhoitojutuista, että kalanpoikasille kelpaa ekoina päivinä, kun ruskuaispussi on kadonnut, kananmunankeltuainen keitettynä. Entä siitä eteenpäin? Kelpaako keltuainen kaikille poikasille?
Kannattaako minulla ostaa valmiiksi varuille poikasruokaa, ja jos kannattaa, millaista?
Mitä eroa on ruokkia poikasia elävillä artemiailla kuin kuivatulla? Syövätkö ne hanakammin elävää?
Missä vaiheessa siirrytään ruokkimaan artemiaalla?
Missä vaiheessa yleensä siirrytään poikasruokaan?
Kuinka lajikohtaista tällainen on, eli syövätkö kaikki poikaset artemiasta tai muuta eläinperäistä, vai vain ne, joilla muutoinkin ruokaan kuuluu eläinperäiset tuotteet? Entä kasvissyöjät?
Onko muuta, mitä kannattaisi ottaa huomioon, muita poikasruokia?
Mitä kaikkia ruokia kannattaa hankkia "varastoon"?
Entäpä likoeläimet, minkä ikäisestä minkä ikäiseksi poikaset syövät niitä?

Kiitos kaikille jo heti kättelyyn vastauksista.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Poikasten ruokkiminen yleisesti

Viesti Kirjoittaja KalaH »

On lajikohtaista mitä eri lajien poikaset käyttävät ravintonaan. Toiset voivat syödä heti artemiaa ja toiset syövöt likoeläimiä. Riippuu siitä että minkälainen kalasto sinulla tulee olemaan, että kannattako ruokaa ostaa valmiiksi, ruoka ei kuitenkaan säily ikuisuutta. Kuivatut artemiat ovat tietääkseni aikuisia artemioita, jotka ovat liian isoja poikasille, mutta poikasille voi syöttää kuorittuja artemian munia. Sitten on myös erilaisia kaupallisia poikasruokia, kuten nestemäistä ja jauhetta
thank
Advanced Member
Advanced Member

kala_fani kirjoitti:Kuivatut artemiat ovat tietääkseni aikuisia artemioita, jotka ovat liian isoja poikasille, mutta poikasille voi syöttää kuorittuja artemian munia.
Niinpäs ne olikin, luin vain kuorittu ja artemia, kyseessä oli siis kuoritut artemian munat, jotka oli tarkoitettu poikasravinnoksi. :D

Ovatko artemiaat sitten niin isoja, etteivät ne mahdu kaikkien poikasten suuhun?

Minulle on tulossa siis ainakin noitamonneja, joitain monnisia, nuolimonneja, tetroja ja kääpiöahvenia. En tietenkään oleta, että ne alkaisivat hulluna heti puskemaan jälkeläisiä, mutta tuli vain tällainen kauhuskenaario, että ne rupeavatkin lisääntymään ja minulla ei ole edes poikasille ruokaa. :mrgreen:
KalaH
Senior Member
Senior Member

Pienimmille tetroille, labyrinttikaloille ja rasboroille artemiat ovat ainakin aluksi liian isoa ravintoa. Kääpiöahvenet kutevat nuista kaloista luultavasti helpoimmin, mutta eriasia onkin että säilyvätkö poikaset tuolla seuralassa hengissä tai edes mätimunat... Itselläni on mollin poikasia, jotka eivät tosin ole syntyneet minulla, mutta sain ne todella pieninä alle sentin mittaisina poikasina. Nyt ne ovat jo melkein kolme senttisiä. Olen syöttänyt niille ihan tavallista ruokaa ja pakastesurviaisentoukkia ja ovat kaikki hengissä ja pulskia pikkupoikasia 8-) . On muuten koominen näky kun molli imaisee itsensä pituisen surviaisen. :mrgreen:
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

thank kirjoitti: En tietenkään oleta, että ne alkaisivat hulluna heti puskemaan jälkeläisiä, mutta tuli vain tällainen kauhuskenaario, että ne rupeavatkin lisääntymään
Heh, minulla kävi niin, että ensimmäisen akvani ensimmäiset asukit, verkkobarbit, saivat aikaiseksi poikasia lauman vajaan neljän kuukauden oleskelun jälkeen. [;)] Tosin siellä ei ollut silloin seurana kuin sukarapuja, jotka eivät kovin kovia mädin ja poikasten vihollisia olleet...
Minä en hankkinut mitään erityistä poikasruokaa, sillä kun poikaset puskista havaitsin, niin ne alkoivat olla jo sentin pituisia siinä vaiheessa. Ne ollivat pitäneet itsensä hengissä siihen asti akvassa luonnostaan olevilla likoeläimillä ja muilla ötököillä. Sen verran sitten ne havaittuani aloin panostamaan, että murskasin hiutaleruokaa vähän pienemmäksi. Nuo saivat muutenkin aika pienikokoista ruokaa nuo aikuiset, eli ruokintana oli pääasiassa NLS Small fish formula, joka on pientä raetta, ja sitä aika pienet poikasetkin napsivat.

Mutta tiivistettynä, jos et ala varsinaisesti viljelemään niitä, niin et mielestäni tarvitse mitään erityisiä poikasruokia. Sitten asia on tietysti toinen, jos jotain oikein tarkoituksella viljelee eri akvassa, jossa ei ole muita kaloja. Eri "astiassa" se poikasten kohdennettu ruokinta on helpompaa, kun ei ole niitä muita kaloja sähläämässä ja syömässä poikasille tarkoitettuja herkkuruokia.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Mitä kaikkia ruokia kannattaa hankkia "varastoon"?

Pidä vaikka sitä artemiaa varastossa.
KalaH
Senior Member
Senior Member

Jos kirjoahvenia aiot kudetta kannattaa varmaan pitää myös artemian lepomunia varastossa.
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Noin puolitoista viikkoa sitten kalastosta tyhjennetystä akvaariostani pöllähti tänään esille kalanpoikanen, kun laitoin pitkästä aikaa valot päälle sinne kun aloin miettimään mitä tekisin tuolle akvaariolle. Muut kalat ovat muuttaneet isompaan akvaarioon asumaan. Luulisin tämän olevan kirsikkabarbin jälkikasvua. Yhden vain näin siellä, se oli kuitenkin käyttänyt jo ruskuaispussinsa ja ui vikkelin pyrähdyksin kasvien suojaan piiloon.

Minua tässä nyt askarruttaa, vaikka raukalla selviytymismahdollisuudet eivät olekaan mitään suurinta luokkaa, että mitä yhdelle kalanpoikaselle kannattaisi syöttää? Akvaariossa on tällä hetkellä pillisuodatin kiinni, mikä on kokemuksieni mukaan paras poikasille. Minulla on kyllä kaikenmaailman kalanpoikasruuat, artemiat, nestemäiset ruuat jne kaapissa mutta en jotenkin näe järkeä ainakaan mitään artemiaa alkaa kasvattamaan yhden vuoksi..
thank
Advanced Member
Advanced Member

Piia85 kirjoitti:Minulla on kyllä kaikenmaailman kalanpoikasruuat, artemiat, nestemäiset ruuat jne kaapissa mutta en jotenkin näe järkeä ainakaan mitään artemiaa alkaa kasvattamaan yhden vuoksi..
Minä syötin sen ensimmäisen kokeiluerän artemiasta ihan aikuisille kaloille, eivät varmaan sinunkaan kalaset pahakseen pistäisi elävästä ruoasta. :)
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Osaisiko joku viisaampi kertoa että millainen tuon nestemäisen artemian säilyvyys on? Säilyykö avattuna parasta ennen- päiväykseen asti jääkaapissa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”