Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Halla76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

thank kirjoitti:
Halla76 kirjoitti:Thank, miten olis kulmatetra, hauskoja nekin. Itse sai juuri 6kpl ja ihastuin. Nyt niitä pitäis löytää lisää.

P.s. En oikeesti tiedä et onko täälläkään niin ihania nuo kaupat. Ite haaveilen Tampereen retkestä. Mietin vaan miten sulauttaisin kalakaupat ja särkänniemen yhteen...
Minä näin kulmatetroja kalakaupassa tänään, ne olivat oikein kauniita ja näyttivät hienosti parveilevankin, mutta minulla on nyt vain kaikkea väritöntä tuolla altaassa ja toivoisin jotain väripilkkua sinne. :)
Kirsikkabarbi [;)] Ite tykkään niin värittömistä kaloista. Hetken aikaa isossa oli punatimanttikirjoahven, mut kävi niin silmään et pakko antaa pois.
317l vettä
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Thank, minä suosittelisin noista vaihtoehdoista sitä sitruunatetraa. Ne on sulosia!

Mutta, mutta... Koska ketjun nimi oli akvaarioharrastajan tämänhetkiset ajatukset, niin asiaan!
Huomenna pääsen kalakauppoihin (Safariin ja Faunattareen), mutta en ostamaan kaloja, vaan uusia kasveja. Huomenna pääsee sisustamaan akvan uudestaan :D Tänään se tuli siivottua ja herppasin (turhaan) madoista joita pohjalta putkahteli. Kiitos Miljoonakala_84:n, rauhoituin. Hän nimittäin kertoi, etteivät nämä ko. madot ole vaarallisia.
Ja kyllähän yksi kala on tulossa: partamonni! Ne on tosi hauskoja, eikö? Ja hyödyllisiä...
No, täytyy mennä tsekkaan jalkkispelin tilanne, urheiluhullu kun olen :mrgreen: :roll:
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Hih, iskin valot päälle tuosta pienemmästä akvaariosta, jossa ei ollut asukkaita, ja silmieni edessä uiskenteli melko suureksi ehtinyt kalanpoikanen :D Enempää en nähnyt niitä, mutta toivottavasti jäisi henkiin!
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Halla76, mulla on nii tumma vesi tuolla nyt, että tahtoisin siksi jonkun KIRKKAAN kalan sinne. Näkyisikin jotain elämää. :mrgreen:

+kalanen_97+, kiitoksia ehdotuksesta, mie olen alkanut kallistumaan joko sitruunaan tai kupariin, ainakin ne viihtyvät virtaavassa vedessä. Noista muista en tiedä, näistä löytyi maininnat, että tykkäävät virtauksesta. :)
Piia85 kirjoitti:Hih, iskin valot päälle tuosta pienemmästä akvaariosta, jossa ei ollut asukkaita, ja silmieni edessä uiskenteli melko suureksi ehtinyt kalanpoikanen :D Enempää en nähnyt niitä, mutta toivottavasti jäisi henkiin!
Vautsi, tunnistitko minkä kalan poikanen olisi kyseessä? Varmaan kirsikkabarbin? :)

Täällä ollaan pähkäilemässä pitäisikö "roskienkerääjäsuodatin" siirtää toiselle puolelle akvaariota. Nyt se on samassa kulmassa kuin toinenkin suodatin, ja tuntuu, että roska kerääntyisi paremmin suodattimeen jos se olisi pääsuodattimen virtauksessa. :D
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

+kalanen_97+ kirjoitti:Ja kyllähän yksi kala on tulossa: partamonni! Ne on tosi hauskoja, eikö? Ja hyödyllisiä...
No, täytyy mennä tsekkaan jalkkispelin tilanne, urheiluhullu kun olen :mrgreen: :roll:
Makukysymyksiä :) Itse tykkään partamonneista muuten ja se olikin pitkään yksi lempiakvaariokalojani, mutta enää ei itselleni omiin altaisiin sellaista tule. Itsellä kun altaassa pääosassa ovat kasvit, ja osa partamonneista tykkää etenkin vesimiekkoja rei'itellä. Toisena ongelmana sitten partamonnien ärhäkkyys ruuan suhteen. Kaverikin nyt harkitsee omasta partamonnistaan luopumista, kun se pitää pohjatabletteja henkilökohtaisena omaisuutenaan ja ajaa piikkisilmät tabletilta pois. Itsellä on nykyään partamonnin asemesta punaisia noitamonneja ja niihin olen nyt ihan ihastunut, kun ovat rauhallisempia, jättäneet kasvit rauhaan ja valoisaankin aikaan enemmän esillä siinä missä partamonni jurrutti aina jossain kannon kolossa.

Tosin on itselläkin altaassa nyt muutama reviirikala lisää; allasta on nyt vähän reilun viikon verran asuttanut loistokääpiöahvenpari. Yhtenä toiveena kalavalinnassa oli sukarapukannan kurissapito, mihin tuosta pojjaasta onkin todennäköisesti ainesta. Eilen kun pyydystin sukarapuja lahjoitettavaksi niin se kyttäsi sitten haavia karkuun lähteneitä rapuja ja nappaili muutamia nuoria aikuisiakin vauhdista kiinni ravinnokseen. Jos nyt jossain kohtaa pääsisi siihen, ettei ylimääräisiä rapuja pitäisi tuolta aina pyydystellä, kun eivät nuo inkkarit oikein välitä siitä että haavin kanssa tuolla altaassa huidon vaikka pyrinkin pitämään haavin kauempana niistä.
Piia85
Member
Member

Thank, juu, luulen että on kirsikkabarbin poikanen. Toivottavasti säilyisi hengissä, melko hauska tapaus :)
thank
Advanced Member
Advanced Member

Piia85 kirjoitti:Thank, juu, luulen että on kirsikkabarbin poikanen. Toivottavasti säilyisi hengissä, melko hauska tapaus :)
Mieki tahtoisin kovasti kalanpoikasia, mut ei oo oikein potentiaalisia vanhempia niille poikasille.

Nyt on suodattimia taas rassailtu, rakentelin eheimiin uuden suodatinpatruunan ja siirsin sen toiseen takanurkkaan, jotta suodattimet puhaltaisivat roskaa ennemminkin toisiaan kohti kuin vain ympyrää altaassa..
Piia85
Member
Member

thank kirjoitti:
Piia85 kirjoitti:Thank, juu, luulen että on kirsikkabarbin poikanen. Toivottavasti säilyisi hengissä, melko hauska tapaus :)
Mieki tahtoisin kovasti kalanpoikasia, mut ei oo oikein potentiaalisia vanhempia niille poikasille.

Nyt on suodattimia taas rassailtu, rakentelin eheimiin uuden suodatinpatruunan ja siirsin sen toiseen takanurkkaan, jotta suodattimet puhaltaisivat roskaa ennemminkin toisiaan kohti kuin vain ympyrää altaassa..
Mä olen huomannut että niitä poikasia ainakin meillä tulee vahingossa, ikinä ei ole tuottanut tulosta se, että olen oikein yrittänyt että kutisivat :D
thank
Advanced Member
Advanced Member

Piia85 kirjoitti:Mä olen huomannut että niitä poikasia ainakin meillä tulee vahingossa, ikinä ei ole tuottanut tulosta se, että olen oikein yrittänyt että kutisivat :D
Minä olen miettinyt, että yrittäisin noita kiiltomonnisia kudettaa, mutta ne näköjään tarvitsevat melko kovaa vettä kuteakseen, toisin kuin monniset yleensä.
Piia85
Member
Member

Thank: sinähän voisit koittaa sitä ensi kuussa, kun sulle tulee se toinen akvaario?
thank
Advanced Member
Advanced Member

Piia85 kirjoitti:Thank: sinähän voisit koittaa sitä ensi kuussa, kun sulle tulee se toinen akvaario?
Niin minä ajattelinkin, tai sitten koettaa tuossa "karanteeni- / poikasaltaassa" sitä kudetusta jo nyt. ;)
+kalanen_97+
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja +kalanen_97+ »

Hei taas!

Nyt on uudelleen sisustettu akvaario jopa minun mielestäni kaunis :D Kasveja tuli tosi paljon (vaihdoin kaikki) ja niiden hintaa ei kehtaa edes mainita... No, oma rahapussi keveni :mrgreen:
Partamonni tuli kasvientuuhoja-maineestaan huolimatta meille. Se on naaras ja aika iso jo. Vilkkaasti ui uudessa kodissaan ja omii ruokia... Kyllä monniset ja plekot sekä piikkisilmät saivat silti osansa ruoasta, älkää huoliko =)
Akvaarioni pääosassa on kasvit, mutta en vaan voi vastustaa partamonnin söpöyttä (ja syöhän se levääkin). Toivottavasti se ei tuhoa kaikkia kauniita kasveja.
Kalat ovat innoissaan uudesta sisustuksesta! Ja myös minä...
Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
TheSiren
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja TheSiren »

Myyjäisiä varten putsasin vanhan 54 litraisen akvaarioni. Kaikkea likaa en todellakaan saanut pois, niin hankaloissa paikoissa sitä on. Jos kukaan ei sitä osta niin kyrsii, ihan turhaan taistelin kramppaantuneen käden kanssa.
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Täällä taas.
Tuntuu todella kurjalta kun joudun luopumaan pupusistani. :( Tunnen itseni epäonnistuneeksi, kun en niitä voi enää astman ja allergian takia pitää. Nyt niille vain pitää löytää todella hyvä ja pysyvä koti. Onneksi eräs kanikokemuksella varustettu tuttu miettii, josko voisi tarjota kodin Madolle ja Muhville. Todella ikävää kaikille osapuolille, erityisesti Madolle ja Muhville. Hamsterit pidän siihen asti, kunnes heistä luonnollisesti aika jättää, sitten en pidä enää mitään karvaisia eläimiä. Tuntuu todella oudolta, kun on parhaimmillaan nauttinut samaan aikaan 70 jyrsijän ja kahden kanin (ja karvattomien eläinten) hoitamisesta. Onneksi mulle jää konnat, kotilot, hämy ja akvaariot. Kalat on kyllä ne eläimet jotka tulevaisuudessakin pysyy, ellei jotain todella outoa tapahdu. Niitä on ollut kohta 14 vuotta koko ajan 1-4 akvaariota kerrallaan. Konnat tietenkin voivat elää vielä todella pitkään. Että en mä ihan ilman eläimiä jää. Ja päätöksestä huolimatta hamsterini Teeth on suhteellisen nuori tapaus, saan luultavasti nauttia hänen seurastaan ehkä jopa vuoden tai puolitoista. Ja ainahan sitä voi hankkia lisää akvaarioita, lisää hämyjä ja omistaa taas pitkästä aikaa liskoja (mulla on joskus ollut berberinskinkkejä).
Pelkäsin hirveästi että saanko vanhan 160-litraisen myytyä. En halunnut heittää sitä roskiin, eikä onneksi tarvinnutkaan. :D Kaksi kivaa naista haki sen ja jalustan pois viime ma ja se meni hiirille (luksus)terraarioksi. Hyvä näin.
Tulee kyllä olemaan tyhjä olo, kun puput lähtevät (eikä täällä ole ketään jota voisi halia), mutta sitten pitää enempi tarkkailla noiden kalojen toilailuja. Toissapäivänä meinasi avainkirjoahven tulla akvaariosta ulos, kun annoin katkarapua! Vettä lensi, onneksi on kansilasit. Sukarapuja voisi kohta taas myydä. Leväsukarapunaaras kantaa taas munia. Se oli vain alle viikon ilman niitä ja nyt sillä on ne taas. Päätin myös leväsukarapujen nimet. Ensimmäisen leväsukarapuni muistoa kunnioittaen, annoin koiraalle nimeksi Rapsakka 2, koska muistuttavat toisiaan hyvin paljon (mikä ei ole niin kovin outoa) ja ison, tuhdin naaraan nimeksi tuli Udang. Udang tarkoittaa katkarapua kielessä nimeltä bahasa indonesia. Halusin sille jonkin hauskan, erilaisen nimen ja pyysin apua Salatigassa, Indonesiassa asuvalta yhdysvaltalaiselta kirjekaverilta. [;)]
Nyt on kesäloma ja enemmän aikaa pyöriä täälläkin! :mrgreen:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

-matokani- kirjoitti:Onneksi mulle jää konnat, kotilot, hämy ja akvaariot.
Anteeksi tyhmyyteni mutta mikä on hämy?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Oiskos hämähäkki?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
thank
Advanced Member
Advanced Member

Oi kun on mukavaa, akvaario näyttää mielestäni kauniilta. :) Kasvit suorastaan rehottavat ja taka-alalla on läpitunkematon viidakko.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

kala_fani kirjoitti: Anteeksi tyhmyyteni mutta mikä on hämy?
Hämy=hämähäkki=chilen tarantella :)
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mitenkähän noille paratiisikaloille saisi annettua ehkäisyvalistusta....
thank
Advanced Member
Advanced Member

Kävin "ötökkäretkellä", josta hyttyset minut kotiin ajoivat. Saalis: Turvonnut kaula, turvonnut silmä, kutiava päänahka, kortisonikuuri eikä yhtään ötökkää kotiin viemisiksi. [}:)]
Piia85
Member
Member

thank kirjoitti:Kävin "ötökkäretkellä", josta hyttyset minut kotiin ajoivat. Saalis: Turvonnut kaula, turvonnut silmä, kutiava päänahka, kortisonikuuri eikä yhtään ötökkää kotiin viemisiksi. [}:)]
Voi sinua.. Siellä varmaan niitä piisaa. Itse olen syöty rantareissun jälkeen, olin meinaa tänään rannalla pelaamassa lentopalloa ja mäkärät söivät jalat. Ja oli kylmä! Vaikka aurinko paistoi.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Piia85 kirjoitti:
thank kirjoitti:Kävin "ötökkäretkellä", josta hyttyset minut kotiin ajoivat. Saalis: Turvonnut kaula, turvonnut silmä, kutiava päänahka, kortisonikuuri eikä yhtään ötökkää kotiin viemisiksi. [}:)]
Voi sinua.. Siellä varmaan niitä piisaa. Itse olen syöty rantareissun jälkeen, olin meinaa tänään rannalla pelaamassa lentopalloa ja mäkärät söivät jalat. Ja oli kylmä! Vaikka aurinko paistoi.
Oliko mukava pelata lentistä? Mä en tajua miten en löytänyt yhtään änkyrimatoa, yhden tietolähteen mukaan niitä elää Suomen metsiköissä 50 000 / neliömetri, miten mulla voi olla näin huono tuuri? :o Vai enkö mä vaan osannu katsoa oikeasta kohdasta?
Piia85
Member
Member

thank kirjoitti:Oliko mukava pelata lentistä? Mä en tajua miten en löytänyt yhtään änkyrimatoa, yhden tietolähteen mukaan niitä elää Suomen metsiköissä 50 000 / neliömetri, miten mulla voi olla näin huono tuuri? :o Vai enkö mä vaan osannu katsoa oikeasta kohdasta?
Olihan se mukavaa vaihtelua :) mä en tiedä noista änkyrimadoista..
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Pääsin katselemaan viime viikolla Punaisen meren kaloja ja koralleja "sukellusveneestä". Oli kyllä henkeä salpaavat näkymät! Alkaakohan täällä kohta suolapurkin vääntö. :roll:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Sukellusveneellä ajelulla käyminen on kyllä hieno kokemus. Itse olen ollut tämmöisellä (tosin pienellä) kyydillä Lanzarotella. Siellä kyllä näki jos jonkinlaisia kaloja. [;)]
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”