Kumpi ahven akvaani?
Valvoja: Moderaattorit
Kumpi ahven akvaani?
Heips !
Minulla on nyt kalasuunnitelmia akvaariooni, mutta päätähdeksi on tulossa ahven. En kuitenkaan osaa päättää, kumpi ahven on akvaariooni sopiva: töyhtökääpiöahven vai perhoskirjoahven.
Tulevaksi kalastoksi on suunniteltu: 8x piikkisilmiä, 8x pandamonnisia, 1x partamonni sekä 20x intiaanisulkia/musta-aavetetroja.
Ihastuin töyhtökääpiöahveneen kun näin Faunattaressa sellaisen, oli vaan niin söötti. Mutta onhan perhoskirjoahven kanssa...
... kumpi?
Minulla on nyt kalasuunnitelmia akvaariooni, mutta päätähdeksi on tulossa ahven. En kuitenkaan osaa päättää, kumpi ahven on akvaariooni sopiva: töyhtökääpiöahven vai perhoskirjoahven.
Tulevaksi kalastoksi on suunniteltu: 8x piikkisilmiä, 8x pandamonnisia, 1x partamonni sekä 20x intiaanisulkia/musta-aavetetroja.
Ihastuin töyhtökääpiöahveneen kun näin Faunattaressa sellaisen, oli vaan niin söötti. Mutta onhan perhoskirjoahven kanssa...
... kumpi?
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=172626 <-- Paljon kaikkea myynnissä!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kumpi ahven akvaani?
Altaan koko?
Pandamonniset pitäisivät viileämmästä vedestä kuin muu suunnittelemasi kalasto.
Pandamonniset pitäisivät viileämmästä vedestä kuin muu suunnittelemasi kalasto.
-
- Advanced Member
Pandamonniset kannattaisi vaihtaa esim. mustaselkämonnisiin (Corydoras metae) joita
löytyy Akvaariopisteestä:
http://www.google.fi/images?hl=fi&q=cor ... CCIQsAQwAA
tai kulmajuovamonnisiin (Corydoras melini) joita löytyy Uudesta akvaariosta :
http://www.tuchosoft.net/akv/kalat/tuote.php?id=414
Koska nämä viihtyvät lämpimämmässä vedessä
.
löytyy Akvaariopisteestä:
http://www.google.fi/images?hl=fi&q=cor ... CCIQsAQwAA
tai kulmajuovamonnisiin (Corydoras melini) joita löytyy Uudesta akvaariosta :
http://www.tuchosoft.net/akv/kalat/tuote.php?id=414
Koska nämä viihtyvät lämpimämmässä vedessä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Senior Member
En viitsi aloittaa uutta joten kysyn tässä samalla.
Akvaarioni on 126 litraa ja lämpötilan pitäisi olla oikeasti 26 astetta mut nyt lämpimien ilmojen takia vesi on noussut 28 asteeseen.
Olen kiinnostunut sekä keltakääpiöahvenista, perhoskirjoahvenista ja töyhtökääpiöahvenista, ja haluaisin tietää mikä niistä sopisi parhaiten. Ainut asia joka häiritsee mieletäni on että akvaariossani on kääpiörihmakala. Olen lukenut että keltakääpiöt tulevat kaikkien kanssa toimeen, mutte miten on noiden kahden muun laita?
Akvaarioni on 126 litraa ja lämpötilan pitäisi olla oikeasti 26 astetta mut nyt lämpimien ilmojen takia vesi on noussut 28 asteeseen.
Olen kiinnostunut sekä keltakääpiöahvenista, perhoskirjoahvenista ja töyhtökääpiöahvenista, ja haluaisin tietää mikä niistä sopisi parhaiten. Ainut asia joka häiritsee mieletäni on että akvaariossani on kääpiörihmakala. Olen lukenut että keltakääpiöt tulevat kaikkien kanssa toimeen, mutte miten on noiden kahden muun laita?
Kiitos vastauksista. Pytty on 189 litraa.
ps. olen laittanut tänne AW:seen tuollaisen kalasuunnittelupalstan ja kun kysyin, meneekö pandamonniset akvaan niin vastausta tuli ihan ''juu menee menee''. Ja nyt niitä on jo kuusi tuolla ....
//eli nyt siis vaihtamaan vai? Myynkö pois pandat vai... ? :s
ps. olen laittanut tänne AW:seen tuollaisen kalasuunnittelupalstan ja kun kysyin, meneekö pandamonniset akvaan niin vastausta tuli ihan ''juu menee menee''. Ja nyt niitä on jo kuusi tuolla ....
//eli nyt siis vaihtamaan vai? Myynkö pois pandat vai... ? :s
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=172626 <-- Paljon kaikkea myynnissä!
-
- Senior Member
- Viesti:
TheSiren kirjoitti:En viitsi aloittaa uutta joten kysyn tässä samalla.
Mulla on keltakääpiöahvenia. Ovat niiiiiiiin ihania palettikalojen jälkeen. Mielummin väistävät kun tappelevat.
Tietysti puoliansa pitävät, mutta eivät heti ole "evät pystyssä" tappelemassa. Perhoskirjot ovat kuulemma tos herkkiä,
mutta muaakin kiinnostaisi ne. Töyhtö on noista mun kuuleman mukaan aggressiivisin. Voi olla että kääpiörihma
ei hyväksy uusia tulijoita, vaan alkaa kiusaamaan sen reviirille tunkeutujia. (Kaverin kaverilla kävi näin)Mutta mä laittaisin
perhosen ja keltasen.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Täältä löytyy kanssa keltakääpiöahvenia. Eivät kiusaa muita kaloja ja oleskelevat yleensä pohjan tuntumassa. Minulla syövät niin tabletteja kuin hiutaleitakin. Näyttää siltä, että ovat kaikki ruokaisia ja syövät myös pohjalta. Vaikka kokemuksia muista ahvenista ole, niin joka tapauksessa keltakääpiöstä kokemukset ovat olleet vain positiivisiä. Näitähän suositellaan pidettävän lähinnä pariskunnittain, mutta se on taas eri asia että muodostuuko niistä kutuparia.
Harrastus tauolla
-
- Senior Member
Mites tämän luolan kanssa, koska otin sen äskettäin akvaariostani pois, eikä sille oikein enää löytyisi tilaa. Onko luola keltakääpiöille niin tärkeä, vai pitäisikö sitten hankkia timantti- tai perhosahvenia?Camron kirjoitti:Täältä löytyy kanssa keltakääpiöahvenia. Eivät kiusaa muita kaloja ja oleskelevat yleensä pohjan tuntumassa. Minulla syövät niin tabletteja kuin hiutaleitakin. Näyttää siltä, että ovat kaikki ruokaisia ja syövät myös pohjalta. Vaikka kokemuksia muista ahvenista ole, niin joka tapauksessa keltakääpiöstä kokemukset ovat olleet vain positiivisiä. Näitähän suositellaan pidettävän lähinnä pariskunnittain, mutta se on taas eri asia että muodostuuko niistä kutuparia.
Jos tavoitteenasi on kudettaa kyseisiä kaloja, niin uskon että jonkunlainen luola on välttämätön. Tämä edellyttää kuitenkin pariskunnan muodostumista jne.
Omat keltakääpiöt eivät ole välittäneet kookospähkinäluolista vielä ollenkaan, mutta kantojen muodostamissa luolissa ovat käyneet. Toisaalta taas tuntuvat osittain viihtyvän piilopaikoissa esim jaavansammalpuskassa, mutta tulevat myös rohkeasti esille. Viihtyvät ainakin paremmin kasvipuskassa kuin avaremmissa paikoissa. Nämä väitteet perustuvat tosin vain omiin kokemuksiini. Joku muu osaa varmasti vastata paremmin kysymykseesi.
Omat keltakääpiöt eivät ole välittäneet kookospähkinäluolista vielä ollenkaan, mutta kantojen muodostamissa luolissa ovat käyneet. Toisaalta taas tuntuvat osittain viihtyvän piilopaikoissa esim jaavansammalpuskassa, mutta tulevat myös rohkeasti esille. Viihtyvät ainakin paremmin kasvipuskassa kuin avaremmissa paikoissa. Nämä väitteet perustuvat tosin vain omiin kokemuksiini. Joku muu osaa varmasti vastata paremmin kysymykseesi.
Harrastus tauolla
-
- Senior Member
No tarkoitukseni ei ole saada ne kutemaan, joten en taida laittaa luolaa akvaarioon.