Mitä kasveja malawiin?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä kasveja malawiin?
Otsikostakin se selviää, eli mitä kasveja voisin laittaa tuonne kypsyvään malawiin? Kuulemma ovat kovia riehumaan, ja moni kasvi ei kestä.
Isot ja peittävät kasvit olisi hyviä, että saisi tekniikkaa myös hieman piiloon.
Ehdotuksia?
Isot ja peittävät kasvit olisi hyviä, että saisi tekniikkaa myös hieman piiloon.
Ehdotuksia?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Mitä kasveja malawiin?
Malawilan veden kuuluu olla sen verran emäksistä ja kovuuttakin jonkun verran, joten tuollaisissa vesioloissa ei monikaan kasvi viihdy. Vallisneria taitaa olla ainuita kasveja, joka edes jotenkin tuolla yrittää kasvaa. Mikäli sulle tulee sinne kasvis-syöjämbunia, niin ne kyllä pistää nuo alta aikayksikön poskeensa. Mulla on kokeilussa tällä kertaa jättivallisneria. Mä olen kokeillut eri saniaisista anubiaaseen eikä niistä mikään viihtynyt noissa vesiarvoissa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
Mulla on jo puolitoista vuotta malawilassa menestynyt tavallinen jaavansaniainen ja alkuun oli myös vallisneriaa jotka aika pian syötiin ja tosin taas on vallut kestäneet uudelleen kokeilussa jo about 4 kk kuin myös jaavansaniaisen Windelöv-muotokin.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Joo no eli Jaavansaniaista ja Jättiläisvalliseneriaa vois varmaa näin alkuun kokeilla, olis hyvä kyllä jos menestyis joku näyttävä anubiaskin :/...
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Tavallinen ja jättiläisvallu olisivat viihtyneet muuten, mutta tulivat revityiksi. Tanganjikassa (pH 9) viihtyy anubiakset komeasti, malawiin en ole niitä kokeillut.
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Protomelas fenestratus (5cm) alkoi repimään (ja ehkä syömään) vallisneriaa ja nosti juurineen pieniä valluja ylös. Varsinainen petokala!
Katotaan miten pärjäävät...

240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Member
Pitäs itsekkin kokeilla jotain kasveja tuolla altaassa...
-
- Member
- Viesti:
Muistanko väärin vai olikos sinulla kasvinsyöjiä, Janichka? Itse, kun kokeilin vallisneriaa niin "lihansyöjä" Protomelas söi viikossa kokonaisen (tosin pienehkön) puskan.Janichka kirjoitti:Pitäs itsekkin kokeilla jotain kasveja tuolla altaassa...

Syövätköhän kasvinsyöjät vielä innokkaammin vallua?
240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Member
"Kasvinsyöjihän" ne on, saattaa olla tuhoon tuomittu idea mutta voisihan sitä kokeilla....kalahullu123 kirjoitti:Muistanko väärin vai olikos sinulla kasvinsyöjiä, Janichka? Itse, kun kokeilin vallisneriaa niin "lihansyöjä" Protomelas söi viikossa kokonaisen (tosin pienehkön) puskan.Janichka kirjoitti:Pitäs itsekkin kokeilla jotain kasveja tuolla altaassa...![]()
Syövätköhän kasvinsyöjät vielä innokkaammin vallua?
-
- Member
- Viesti:
Nyt otin vallisneriat pois. Pienen pieni Protomelas fenestratus söi n. 30cm korkeat vallisneriat lähes kokonaan.
240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Junior Member
- Sukupuoli: N/A
Olen 5.5. kirjoittanut istuttaneeni malawiini Cryptocoryne crispatula-variaatiota jonka tarkempi identiteetti on kysymysmerkki. Kasvit ovat siellä yhä eivätkä ollenkaan sen enempää kärsineen oloisia kuin melalehdet nyt yleensä ovat kolme kuukautta siirrosta, syksyn mittaan jää nähtäväksi alkavatko ne myös kasvaa kunnolla. Aluksi tietysti lehtiä sulatettiin ja laitettiin enemmänkin vaihtoon muuttuneiden vesiarvojen myötä. Kalat eivät ole repineet näitä ilmeisesti yhtään vaikka vallisneriat aikanaan maistuivat.
-
- Member
Mitäs sinun kasveille kuuluu? Ovatko alkaneet kasvaa vai onko kalat pistelleet poskeensa?Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti:Olen 5.5. kirjoittanut istuttaneeni malawiini Cryptocoryne crispatula-variaatiota jonka tarkempi identiteetti on kysymysmerkki. Kasvit ovat siellä yhä eivätkä ollenkaan sen enempää kärsineen oloisia kuin melalehdet nyt yleensä ovat kolme kuukautta siirrosta, syksyn mittaan jää nähtäväksi alkavatko ne myös kasvaa kunnolla. Aluksi tietysti lehtiä sulatettiin ja laitettiin enemmänkin vaihtoon muuttuneiden vesiarvojen myötä. Kalat eivät ole repineet näitä ilmeisesti yhtään vaikka vallisneriat aikanaan maistuivat.
Itse en ole vieläkään saanut hommattua kasveja altaaseen.....
-
- Member
- Viesti:
Pitäisi varmaan taas testata jotain kasvia, jotta saisi akvaan uutta eloa. Se on nyt niin kyllästyttävän näköinen, kun on kauan jo ollut ilman mitään uutta.
Hiekka kyllä auttoi...

240L MALAWI:
KUVA/VIDEOGALLERIANI
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Junior Member
Mulla ollut kasvissyöjien joukossa miekkalehteä ja jaavansaniaista. Kalat eivät niistä perusta, mutta vähäisestä valosta ja vesiarvoista eivät suunnattomasti tykkää. Kasvavat hitaasti ja vanhat lehdet menevät nopeammin rumiksi kuin tavallisessa vedessä, mutta kyllä nuo muuten siellä näyttävät pärjäävän.
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Ovat ne siellä edelleenkin. Mistään päätä huimaavasta kasvusta ei voi puhua, mutta eivätpä nuo syökään niitä. Itse asiassa laitoin juuri viikko pari sitten altaaseen lisää samaa kasvilajia koskapa minulla on siitä ylituotantoa Thaimaa-"biotoopissani". Ihan positiivista, jos entiset aina kestävät siihen asti että seuraava karsintasatsi on istutettavissa, ei minulla ole sen isompia ambitioita näiden malawialtaan kasvien suhteen.Janichka kirjoitti:Mitäs sinun kasveille kuuluu? Ovatko alkaneet kasvaa vai onko kalat pistelleet poskeensa?Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti:Olen 5.5. kirjoittanut istuttaneeni malawiini Cryptocoryne crispatula-variaatiota jonka tarkempi identiteetti on kysymysmerkki. Kasvit ovat siellä yhä eivätkä ollenkaan sen enempää kärsineen oloisia kuin melalehdet nyt yleensä ovat kolme kuukautta siirrosta, syksyn mittaan jää nähtäväksi alkavatko ne myös kasvaa kunnolla. Aluksi tietysti lehtiä sulatettiin ja laitettiin enemmänkin vaihtoon muuttuneiden vesiarvojen myötä. Kalat eivät ole repineet näitä ilmeisesti yhtään vaikka vallisneriat aikanaan maistuivat.
Meillä on muuten viime aikoina alkanut livahdella esiin sellaisia puolitoistasenttisiä miniatyyriestereitä, vissiin on fisuilla ollut parempaakin tekemistä kuin kasvien repiminen...