Altaan vesiarvot ovat siis seuraavat: (eivät ole tarkkoja koska ovat mitattuja Tetran 6 in 1-testiliuskoilla)
NO3= 0-10 (ihan aavistuksen vaalenpunaista, jotain tältä väliltä)
NO2= 0
GH= 5-6
KH= 4-5
PH= seran tippatestillä 7,5 (tänään)
lämpötilan pitäisi olla n. 24 C, mutta nyt kesällä ollut korkeampi johtuen näistä helteistä. Tänään n. 26 C. Useamman viikon lämpötila pysytteli lähes 30 asteessa, johtuen korkeasta huone/ilman lämpötilasta. Kantta olen pitänyt koko ajan auki, josko se vähän helpottaisi.. Jääpalojen kanssa en ole alkanut pelaamaan koska en halua yhtään enempää jojottelua lämpöjen kanssa.
Vesi virtaa jonkin verran, koska kasvit heiluvat joka osassa akvaariota jonkin verran.
Nyt selitys tuohon PH-arvoon.. Olen siis käyttänyt vesitesteihin noita Tetran liuskoja, koska typeryyksissäni/piheydessäni ajattelin, että kai niilläkin pärjää. Jos eivät ole tarkkoja niin ainakin suuntaa antavia.. MUTTA: ostin muutama päivä sitten Seran PH-tippatestin, koska halusin tarkan PH-arvon. Akvaariossani on partalevä vallannut kaikki kasvit eivätkä ne oikein jaksa kasvaa. Tosi ruman näköisiä. Lisäksi neontetrat sairastuivat erilaisiin vaivoihin. Ei siis mitään tarttuvaa.. Ja mikä tulos olikaan: 8!!! Liuskatesti näytti ja näyttä edelleen koko ajan 6,5 ehkä jopa sen allekin.. P***a! Nyt siis selvisi että akvaarion vesi onkin emäksistä vaikka koko ajan olen luullut että se on hapanta ja kalatkin olen sen mukaan hankkinut.. olen siis pulassa. Ostin Seran PH-miinusta ja eilen laitoin sitä ensimmäisen kerran. Tänään PH oli pudonnut 7,5:een. Yritän laskea sitä pikkuhiljaa, mutta aloin nyt miettimään, että joudunko tästä lähtien lisäämään tuota ainetta vähän väliä tai turveuutetta tai jotain muuta coctaileja, jotta vesi pysyisi happamana.. sitä en haluiaisi. Mieluummin sitten hankin sellaisia kaloja, jotka eivät ole niin tarkkoja noiden arvojen suhteen.. Vesijohtoveden PH on 8, joten aina kun teen vedenvaihtoja, kaadan siis emäksistä vettä akvaarioon! Nyt tuntuukin aika epätoivoiselta. Ei siis mikään ihme että neontetrat eivät voineet hyvin ja vielä lisäksi nämä helteet..

KH-tippatestin aion hakea pikapuolin, mutta tuon liuskatestin mukaan sehän on ok.. tosin en kauheasti enää uskalla siihen luottaa
Akvaarion veden vaihdan kerran viikossa, noin kolmanneksen tai puolet. Lisäksi lisään nestemäistä hiilidioksidia pari milliä joka päivä (olen käyttänyt sitä nyt noin kuukauden ajan). Lisäksi nestemäistä kasvilannoitetta ja lannoitetabletteja.
Ajattelin ensin aloittaa kokonaan toisen viestiketjun tästä PH-aiheesta, mutta kun täällä näistä arvoista jo kyseltiin, niin toivottavasti joku osaisi neuvoa jatkosta.. Nyt on jo muutamaan otteeseen tuntunut siltä että heitän kohta hanskat tiskiin..
Alkuperäiseen aiheeseen vielä sen verran, että en aio vaihtaa soraa hiekaksi, koska se on niin lyhyen ajan vasta ollut ja tykkään siitä