Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Piti kirjoittamani edelliseen mutten jaksanut, nyt jaksan. Eli vaikka pullo nyt on riittänytkin ja hyvin pH pysyy säädetyssä eli vermeet mitä ilmeisimmin toimii kuten pitää, silti joku mättää. Eli levittimen vedenpinta on jatkuvasti (=useita kertoja päivässä) ihan millissä ja saan päästää liiat kaasut levittimestä ulos. Olen pitänyt hanaa 45-asteen kulmassa, tästä hieman enemmän auki ja hieman enemmän kiinni mutta aina se vesi sieltä vaan pääsee vähenemään. Ainakin kun hiilidioksidin syöttö on päällä, vesi laskee, en nyt muista miten käy kun se menee pois päältä.

Toinen on se, että kuplat tulevat tasaiseen tahtiin levittimeen, samanlailla kun silloin kun ottaa kiertovesipumpun pois toiminnasta ja esim. laskee kuplia, ne eivät mene sitä rallia tuolla putkessa. Joskus saattavat jonkun putken tyhjennyksen jälkeen hetken mennä edestakaisin täysiä mutta hetken päästä kun tarkistaa niin niitä tippuu sieltä taas rauhallisesti tasaiseen tahtiin, kuitenkin kuten olen säätänyt n. 3-4 kuplaa/sek. Mistä ihmeestä tämä voi johtua?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla vaan edelleen jatkuu sama sonta. Yksi pullo eli edellinen tosiaan kesti jonkun 7 vkoa mutta nyt taas on alkanut tyhjetä ja kolme viikkoa vasta kulunut. Nyt tiedän sen johtuvan siitä, että koko ajan monta kertaa päivässä jouduin ottamaan kiertovesipumpun töpselin irti koska kaasu painoi vedenpintaa koko ajan ihan minimiin. Tajusin sen vasta lähipäivinä kun aloin katsomaan, mihin tahtiin niitä kuplia sinne reaktoriin oikein tulee; ja niitähän tuli todella "täysiä". Se pullon on pistänyt tyhjenemään ennen aikojaan. Mutta se on mysteeri, miksi kuplia on alunalkaen alkanut tulla paljon tiuhempaan tahtiin kun itse olen ne alunalkaen säätänyt? Mikä tähän voi vaikuttaa? 8O

Tosiaan tuon yhden pullon ajan eli parisen kuukautta meni ihan ok eikä tarvinnut mitään ylimääräistä räpelöidä mutta nyt saa taas koko ajan kytätä tota vehjettä. Olenko todella ainoa, joka ei vaan osaa käyttää tota? On tuolla pH silti ollut sitä mitä pitääkin ja on mulla toinen pullo täytettynä varalla mutta olisihan se kiva, jos pullot riittäisivät sen mitä olisi mahdollista... :roll:
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja tate »

HUH HUH mitä touhuamista tollasen härvelin kanssa sulla. Mulla oli noita aikoinaan parikin yhtäaikaa toiminnassa ja ei niiden kanssa tollasta säätämistä kokoajan kyllä ollut. Vilkaisu kerran päivässä, et suunnilleen arvot kohillaan. Toi alkaa jo käymään psyykkeen päälle :o . Käytin Tunzen aktiivilevitintä http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5167707452 sen imusiivilän joutuu silloin tällöin roskista putsaamaan, mut muuten on ihan eriluokkaan ko joku seran oma hässäkkä. Jos alkaa noilla pienillä pulloilla pelaamaan on edessä jatkuva paineentarkkailu ja pullontäyttö rumpa. Omassani oli 6kg pullo/400l ja 4 miekkakasvilla varustettuna ja pullon sai täytellä 2 krt vuodessa, joten meneehän sitä. Koita jaksaa :mrgreen:
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mullakin oli muutaman vuosi sitten joku 5,5 kg:n pullo, eikä niiden laitteiden kanssa ei tarvinnut muutenkaan olla koko ajan säätämässä, silloin tosin oli myös passiivilevitin (spiraali) eikä mitään kiertovesipumppuja lykkäämässä vettä sinne levittimeen, se on mulla sen ongelma. Ei mua toi pullon täyttäminen haittaa, sen pitäs se about 2 kk kestää noilla mun kasveilla ym. porukalla jos säädöt ei oo pepusta mutta nyt ei oo kestänyt. ja mulla on se varapullo, et koko ajan on täynnä olevan pullo odottamassa, se vaan kun ei ne paineet oikein tunnu pysyvän kuten on säädetty... :roll:
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Oon huomannut kanssa että tota Seran neulaventtiiliä saa olla melko usein säätämässä. Meinaa vaihdella kuplien määrä vaikka on saanut sen säädettyä sopivaksi.
Mutatokko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 51
Liittynyt: 21:20, 11.01.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Mutatokko »

Mullakin on tunzen aktiivilevitin,josta poistin ton ritilän ja silkasin pohjaosaan putkenpätkän.Siihen laitoin tollasen pillisuodattimen patruunan perään.tosiaan kun toi ritilä roskaantui nopeasti.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Täällä myös ollut jo usean vuoden käytössä tuo Seran setti, mutta Tunzen aktiivi levittimellä. Pullon vaihto on melkeimpä ainut mitä tuolle on tarvinnut tehdä.
Veden vaihdon yhteydessä tulee sormella pyyhkäistyä pumpusta mahdolliset roskat pois. Hyvin on toiminut kyllä.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Samanlaisia kokemuksia. Puoli vuotta Seramic säätöyksikkö 2kg pullolla ja Tunzen levittimellä (pumppu ylösalaisin). Ilman hiilaria pH 7.45 ja hiilarilla laskee nopsasti haluttuu 6.75:een. Meillä Kajaanissa hanavesi GH 2, KH 2-3. Nostan sen ruokasoodalla KH 4:ään, jolloin 2 kilon pullo kestää puoli vuotta; tankki 400l, kaloja ja kasveja runsaasti.
Yksi huomio: Seramic on 2 kertaa puolen vuoden aikana itsestään muuttanut säädettyä pH-arvoa. viimeksi 6.5:een. Vaikuttaneeko tuollaiseen omituisuuteen sähkökatkos, virtapiikki (lamput kun syttyy ajastimella, tulee jotain pieniä piikkejä, kun ovat samassa pistokkeessa) tms?

--------------------------

Ai niin: ensimmäinen 500g:n pullo kesti vain viikon, vika oli rikkinäisessä mukana tulleessa Seran takapakkiventtiilissä. Ehjällä kesti 1-2kk. Nyttemmin laite toimii kuin unelma. Mulla tulee noin 2-3 kuplaa sekunnissa. Jos menee Tunzen levittimestä hieman yli tai siis ali co2:ta, ei haittaa, kun vieressä olevan suodattimen putki vielä levittää ne karanneet kuplat.
-MPS-
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Protozoon kirjoitti:Samanlaisia kokemuksia. Puoli vuotta Seramic säätöyksikkö 2kg pullolla ja Tunzen levittimellä (pumppu ylösalaisin). Ilman hiilaria pH 7.45 ja hiilarilla laskee nopsasti haluttuu 6.75:een. Meillä Kajaanissa hanavesi GH 2, KH 2-3. Nostan sen ruokasoodalla KH 4:ään, jolloin 2 kilon pullo kestää puoli vuotta; tankki 400l, kaloja ja kasveja runsaasti.
Yksi huomio: Seramic on 2 kertaa puolen vuoden aikana itsestään muuttanut säädettyä pH-arvoa. viimeksi 6.5:een. Vaikuttaneeko tuollaiseen omituisuuteen sähkökatkos, virtapiikki (lamput kun syttyy ajastimella, tulee jotain pieniä piikkejä, kun ovat samassa pistokkeessa) tms?
-MPS-
Sinulla näkyy olevan viestisi mukaan Tunzen pumppu ylösalaisin, pysyykö paremmin puhtaana nuin päin käännettynä vai mikä taika siinä on ?
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ En ole Modifier, mutta pidän myös samanlaista pumppua ylösalaisin. Tämä sen vuoksi, että veden vaihdon yhteydessä pumppu jää kuiville ja täyttyy ilmalla. Se ei lähde toimimaan, ennen kuin ilmat on päästelty pois. Jos pumppu on nurinpäin, ei tätä ongelmaa synny.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Modifier oli kysyjä, mutta eipä sillä ole merkitystä, kun vastaus tuli :)
Eipä kyllä ole tullut mieleenkään, että kääntämällä pumpun välttyy tuolta ongelmalta. Täytyypä kokeilla.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

AnnaS kirjoitti:^ En ole Modifier, mutta pidän myös samanlaista pumppua ylösalaisin. Tämä sen vuoksi, että veden vaihdon yhteydessä pumppu jää kuiville ja täyttyy ilmalla. Se ei lähde toimimaan, ennen kuin ilmat on päästelty pois. Jos pumppu on nurinpäin, ei tätä ongelmaa synny.
Jep. Ja jos sähköt katkeaa, kaasut pääsevät ylöspäin pumpun reiästä pois, eikä jää käynnistyttyään käymään kuivana.
-MPS-
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Mutatokko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 51
Liittynyt: 21:20, 11.01.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Mutatokko »

Hyvä oivallus.laitanpa omanikin nurinpäin.Näin se tieto leviää.Tämähän tän webin perimmäinen tarkoitus taitaa olla.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Mutatokko kirjoitti:Hyvä oivallus.laitanpa omanikin nurinpäin.Näin se tieto leviää.Tämähän tän webin perimmäinen tarkoitus taitaa olla.
Hyvä vinkki kyllä ja nimenomaan hyvä esimerkki myös näiden jonkun keksimien oivallusten leviämisestä muidenkin harrastajien keskuuteen.
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Tuo asia muuten lukee pumpun käyttöohjeissa, mutta kukas niitä nyt haluaisi lukea... :mrgreen:
Mutatokko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 51
Liittynyt: 21:20, 11.01.2009
Akvaarioseurat: Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: salo

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Mutatokko »

Ja kun ostaa käytettynä,ni harvoin mukana muuta kuin itse vempain. :D
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Tällainen halpis-laite on tulossa postitse. Saa nähdä mikä on hinta-laatusuhde. On siinä sentään 2 kg pullo mukana (eikä 0,5 kg tai alle niin kuin yleensä muissa merkeissä).
http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -6990.html
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja tate »

Protozoon kirjoitti:Samanlaisia kokemuksia. Puoli vuotta Seramic säätöyksikkö 2kg pullolla ja Tunzen levittimellä (pumppu ylösalaisin). Ilman hiilaria pH 7.45 ja hiilarilla laskee nopsasti haluttuu 6.75:een. Meillä Kajaanissa hanavesi GH 2, KH 2-3. Nostan sen ruokasoodalla KH 4:ään, jolloin 2 kilon pullo kestää puoli vuotta; tankki 400l, kaloja ja kasveja runsaasti.
Yksi huomio: Seramic on 2 kertaa puolen vuoden aikana itsestään muuttanut säädettyä pH-arvoa. viimeksi 6.5:een. Vaikuttaneeko tuollaiseen omituisuuteen sähkökatkos, virtapiikki (lamput kun syttyy ajastimella, tulee jotain pieniä piikkejä, kun ovat samassa pistokkeessa) tms?

--------------------------

Ai niin: ensimmäinen 500g:n pullo kesti vain viikon, vika oli rikkinäisessä mukana tulleessa Seran takapakkiventtiilissä. Ehjällä kesti 1-2kk. Nyttemmin laite toimii kuin unelma. Mulla tulee noin 2-3 kuplaa sekunnissa. Jos menee Tunzen levittimestä hieman yli tai siis ali co2:ta, ei haittaa, kun vieressä olevan suodattimen putki vielä levittää ne karanneet kuplat.
-MPS-
Joo sama huomio ja vieressä todistamassa, et sähkökatko muutti arvot ihan miksi sattui. Tekniikka on hienoa, mut sitä pitää tarkkailla :mrgreen:
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

SPLASH kirjoitti:Tällainen halpis-laite on tulossa postitse. Saa nähdä mikä on hinta-laatusuhde. On siinä sentään 2 kg pullo mukana (eikä 0,5 kg tai alle niin kuin yleensä muissa merkeissä).
http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -6990.html
Kerrotko sitten kokemuksia kun saat tuon paikoilleen. Olen tuunaamassa kasvila-rapulaariota ja tuo olisi aika edullinen (ainakin verrattuna Seraan) kiljujen korvike.
-MPS-
PS. Täällä Kajaanissa olivat aika tarkkoja ulkomailta tilattujen pullojen täyttämisessä. Toivottavasti ei teillä koidu ongelmaksi, eli pullosta löytyy kaikki lain määräämät merkinnät.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Kerron toki. Muistuta jos unohdan. Eurooppalaisissa pulloissa on samat standardit. Jos väittävät muuta niin tarkistakoon pykäliä. Täällä toimii paljon ulkomaalaisia firmoja joilla on omat pullot mukana. Kokemusta metalliteollisuudesta ja alihankkijoista on.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Unohdinkin jo, että olin tänne kirjoittanut mutta kiva kuulla, että muilla on ollut samantyyppisisä kokemuksia. Nyt se on taas viikon toiminut moitteettomasti mutta ehkä tuo Tunzen levitin voisi olla aika cool kun sitä niin kehutaan. Siinä on oma pumppu ilmeisesti mukana, ainakin jos akvaarioon.fi:stä tilaa mutta onko se tehokas? Vai kannattaneeko käyttää tuota nyt olevaa Eheimin pumppua, sitä mietin... :roll:
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Olen tässä itsekin miettinyt että säästääkö tehokkaalla levittimellä CO2:ta? Olen järkeillyt että mitä parempi levitin sitä paremmin CO2 liukenee veteen. Ja kun tietokone mittaa ja sen mukaan säätelee niin säännöstely on pienempi. Eli pullo ei lopu yhtä nopeasti. Onko tässä mitään järkeä?
Itselläni vielä systeemi postissa. Eli yllämainittu halpismalli.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Tuota Tunzen pumppua suositellaan aina 1000L asti, että pidän sitä ainakin suht tehokkaana. Eheimistä ei ole kokemuksia.
Noinhan se periaatteessa menee, että mitä paremmin hiilari liukenee veteen, sen vähemmän sitä tarvitsee altaaseen tuupata ilman että osa siitä menee kuplina hukkaan.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

SPLASH kirjoitti:Olen tässä itsekin miettinyt että säästääkö tehokkaalla levittimellä CO2:ta? Olen järkeillyt että mitä parempi levitin sitä paremmin CO2 liukenee veteen. Ja kun tietokone mittaa ja sen mukaan säätelee niin säännöstely on pienempi. Eli pullo ei lopu yhtä nopeasti. Onko tässä mitään järkeä?
Itselläni vielä systeemi postissa. Eli yllämainittu halpismalli.
Itse eilen hain 2kg:n pullon täytöstä. 11€ maksoi ja mulla kestää siis sen puoli vuotta 400l:ssa. Jos vähän menee ohi (ja meneekin), eipä juuri väliä. Veden pinnan voimakas liike ja ilmastaminen tuhlaa tehokkaasti co2:ta. Toisaalta tiiviit kansilasit voi jättää hiilidioksidin ilmaa painavampana lasien alle, ja saattaa yöllä aiheuttaa liiallisen pitoisuuden, mutta taitaa olla hyvin epätodennäköistä. Yöllä voi käyttää hillittyä ilmastusta.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja tate »

Paavo2006 kirjoitti:Unohdinkin jo, että olin tänne kirjoittanut mutta kiva kuulla, että muilla on ollut samantyyppisisä kokemuksia. Nyt se on taas viikon toiminut moitteettomasti mutta ehkä tuo Tunzen levitin voisi olla aika cool kun sitä niin kehutaan. Siinä on oma pumppu ilmeisesti mukana, ainakin jos akvaarioon.fi:stä tilaa mutta onko se tehokas? Vai kannattaneeko käyttää tuota nyt olevaa Eheimin pumppua, sitä mietin... :roll:
On tehokas ja oma pumppu mukana, joten eheimin voi laittaa myyntiin :roll: . Paketti on ihan täydellinen, hiilariletku kiinni ja hanaa :D . Takaiskuventtiili on syytä laittaa aina. Erillistä kuplalaskuri ei tarvita, vaan tunzen putkesta pystyy laskemaan kuplat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”