Juwel Rio akvaariot
Valvoja: Moderaattorit
Juwel Rio akvaariot
Hei!
Olen taas akvaario harrastusta pikku hiljaa aloitteleva, aiemmin minulla on ollut juwelin alle 150 litrainen akvaario, nyt olenkin miettinyt suuremman akvaarion perustamista. Suunnitelmissa on ollut 240, 350 tai 450 litraista. Minkälaisia kokemuksia näistä Rio tai suuremmista juwel akvaarioista yleensäkkin on? Onko kestäviä? Itse olin ainakin tuohon juwelin perusmalliin tyytyväinen mutta tuosta riosta olen kuullut jonkin verran pahaakin? Jotkut ovat mm. olleet sitä mieltä että suodatin on huono.
Olisi mukava kuulla kommentteja näistä altaista, tarkoitus olisi myös käydä katsomassa jo viikonloppuna liikkeistä kyseistä akvaariota mutta jos hyvä käytetty löytyy niin olisin kyllä erittäin kiinnostunut ostamaan, onko jotain tiettyä mitä kannattaa käytetystä altaasta katsoa?
Olen taas akvaario harrastusta pikku hiljaa aloitteleva, aiemmin minulla on ollut juwelin alle 150 litrainen akvaario, nyt olenkin miettinyt suuremman akvaarion perustamista. Suunnitelmissa on ollut 240, 350 tai 450 litraista. Minkälaisia kokemuksia näistä Rio tai suuremmista juwel akvaarioista yleensäkkin on? Onko kestäviä? Itse olin ainakin tuohon juwelin perusmalliin tyytyväinen mutta tuosta riosta olen kuullut jonkin verran pahaakin? Jotkut ovat mm. olleet sitä mieltä että suodatin on huono.
Olisi mukava kuulla kommentteja näistä altaista, tarkoitus olisi myös käydä katsomassa jo viikonloppuna liikkeistä kyseistä akvaariota mutta jos hyvä käytetty löytyy niin olisin kyllä erittäin kiinnostunut ostamaan, onko jotain tiettyä mitä kannattaa käytetystä altaasta katsoa?
Re: Juwel Rio akvaariot
Käytetyssä altaassa kannattaa katsoa silikonin ja lasien kunto.
Isommissa juweleissa usein tuet irtoaa, mutta niitä saa uusia helosti ja ne on helppo kiinnittää. Tai usein ja usein. Tossa altaassa lähti 5v ikäisenä kumpikin tuki irti. Ostin sen käytettynä, on rio 400 eli 450l. Olen ollut tyytyväinen, mitä nyt aina kanaloita myöten märkä kun akvaa hoidan
Täälä muuten oli ketju, jossa luetellaan juwelin vikoja, kannattaa etsiä se.
Isommissa juweleissa usein tuet irtoaa, mutta niitä saa uusia helosti ja ne on helppo kiinnittää. Tai usein ja usein. Tossa altaassa lähti 5v ikäisenä kumpikin tuki irti. Ostin sen käytettynä, on rio 400 eli 450l. Olen ollut tyytyväinen, mitä nyt aina kanaloita myöten märkä kun akvaa hoidan

Täälä muuten oli ketju, jossa luetellaan juwelin vikoja, kannattaa etsiä se.
317l vettä
Siistejä ja hyviä paketteja. Vanhoissa on T8 ja uusissa T5 valaismet. Isoissa altaissa Juwelin omat suodattimet on parasta a-ryhmää.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Juwelit hyviä
.Itsellä ollut monta ja tälläkin hetkellä 3 juwelia talossa.

Satoja juwelin altaita myyneenä ja muutaman sellasen omistaneena en voi ku kehua.
Juwelin omaa suodatinta haukutaan joissakin keskusteluissa, mutta kyseessä on yleensä erään yrittäjän p:n jauhanta. Altaan oma suodatin riittää komeesti normikuormituksella suodattamaan koko altaan ulkosuodattimen tehoilla. Isommalla kuormituksella (puhutaan suttupytyistä kuten joistakin ahvenista, plekoista tms) voi pienen sisäsuodattimen hankkiminen olla aiheellista. Tapauskohtaisesti kuitenkin mennään.
Tän päivän juwelit valaistaan T5 tekniikalla, joten altaisiin riittää valoa vaativimmillekin kasveille ja valoa on helppo lisätä.
Jos jotain moitittavaa haluaa hakea, niin pöytä voisi tehdasvalmisteisena olla vähän tukevampi. Ainakin mallissa lido, se huojuu aika rajusti levää skrabatessa. Onneks kuitenki lasi on paksua ja saumaukset on tehty huolella. Kestää, kestää, kestää ja kestää:)
Juwelin omaa suodatinta haukutaan joissakin keskusteluissa, mutta kyseessä on yleensä erään yrittäjän p:n jauhanta. Altaan oma suodatin riittää komeesti normikuormituksella suodattamaan koko altaan ulkosuodattimen tehoilla. Isommalla kuormituksella (puhutaan suttupytyistä kuten joistakin ahvenista, plekoista tms) voi pienen sisäsuodattimen hankkiminen olla aiheellista. Tapauskohtaisesti kuitenkin mennään.
Tän päivän juwelit valaistaan T5 tekniikalla, joten altaisiin riittää valoa vaativimmillekin kasveille ja valoa on helppo lisätä.
Jos jotain moitittavaa haluaa hakea, niin pöytä voisi tehdasvalmisteisena olla vähän tukevampi. Ainakin mallissa lido, se huojuu aika rajusti levää skrabatessa. Onneks kuitenki lasi on paksua ja saumaukset on tehty huolella. Kestää, kestää, kestää ja kestää:)
-
- Advanced Member
Itsellä oli edellinen allas tuo 240l Rio. Paketin oma suodatin oli kökkö mutta muuten oli oikein toimiva kokonaisuus. Sääli vain että tekniikka petti lämmittimen muodossa ja keitti ihanan tapajos red head kutuparin hengiltä, mutta aina ei voi voittaa.
-
- Starting Member
Kymmenkunta erilaista Juwelin allasta on ollut (Lido 120, Vision 450, Rio 240, Trigon 190 ja Trigon 350) ja vieläkin löytyy muutama Rio 240 pönttö. Uusia on hankinnassa.
Tosiaan tekniikan olen korvannut Eheimin tekniikalla niin suodattimien kuin lämmittimienkin osalta. Muutaman kerran on T5 valaisinkonsolit paukkuneet rikki. Kosteudensuojaus on ollut joissain malleissa surkeaa. T8 konsolien kanssa vastaavaa ei ole ollut. Silikonit ovat laatua kestävät jopa 8-12 vuotta ja enemmänkin. Kaapistoja en ole saanut rikki eikä kosteusvaurioitakaan ole tullut. Vastaavasti Aquarellin kaapistot lahosivat aikoinaan täysin. Eivät kestäneet roiskevettä yhtään. Juwelin suodattimet olen korvannut järeimmillä pöntöillä johtuen kalastosta. Eli en haukkuisi mutta en kehuisikaan kyseisiä Juwelin suodattimia.
Tosiaan tekniikan olen korvannut Eheimin tekniikalla niin suodattimien kuin lämmittimienkin osalta. Muutaman kerran on T5 valaisinkonsolit paukkuneet rikki. Kosteudensuojaus on ollut joissain malleissa surkeaa. T8 konsolien kanssa vastaavaa ei ole ollut. Silikonit ovat laatua kestävät jopa 8-12 vuotta ja enemmänkin. Kaapistoja en ole saanut rikki eikä kosteusvaurioitakaan ole tullut. Vastaavasti Aquarellin kaapistot lahosivat aikoinaan täysin. Eivät kestäneet roiskevettä yhtään. Juwelin suodattimet olen korvannut järeimmillä pöntöillä johtuen kalastosta. Eli en haukkuisi mutta en kehuisikaan kyseisiä Juwelin suodattimia.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Komppaan. Itse akvaariot ovat todella laatukamaa. Jalustoista en tiedä kun ovat niin rumaa 80-lukua ja pidän itse tekniikan mielellään näkyvillä. On ollut (tällä hetkellä kuivana) 80-litrainen ja myyty 200-litrainen. Tuo 80-litrainen palveli 2 vuotta jonka jälkeen kuivana 5 vuotta. Ei mitään vaurioita.
Molemmista kyllä lähti tekniikka melkein saman tien kun joutui silittelemään ja koputtelemaan että toimisi. En Teemu ymmärrä miksi puolustelet laitteita jotka monilla ei ole toiminut. Ehkä se johtuu siitä, että laitteet joita itse myyt ovat tietenkin täydellistä laatukamaa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Molemmista kyllä lähti tekniikka melkein saman tien kun joutui silittelemään ja koputtelemaan että toimisi. En Teemu ymmärrä miksi puolustelet laitteita jotka monilla ei ole toiminut. Ehkä se johtuu siitä, että laitteet joita itse myyt ovat tietenkin täydellistä laatukamaa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kiitoksia paljon vastauksista!
Nuo juwelin suodattimet on herättäny aika paljon eri mielisyyksiä mutta taitaapa tulla tännekkin 240 litrainen tai 350 litrainen rio.
Kalastoa en ole vielä kovin paljon ehtinyt miettimään mutta jos en kovin sottaavia kaloja osta, niin kävisiköhän tuon alkuperäisen suodattimen kaveriksi joku tehokas sisäsuodatin?
Ulkosuodatin tietenkin voisi olla parempi mutta juuri talon ostaneena ja remontin tehneenä tuo ulkosuodatin vähän mietittyttää, nimittäin on kuulunut että sähkökatkoksien jälkeen (tai muuta vikaa tiivisteisiin ym.) on suodatin valuttanut vedet lattialle, ei kamalasti uusi remontti kiinnosta joten jollain tavalla tämä sisäsuodatin kuulostaa turvallisemmalta.
Tuo 450 litrainenkin kyllä houkuttaisi kovasti, mutta tämäkin varmaan vaatii jo sen ulkosuodattimen. Entä mistä tällainen Rio kannattaa ostaa? Helsingin akvaariokeskus myy varmaan halvimmalla suomessa? Entäs kuinka ulkomailta tilaaminen? Postimaksut taas voi olla sen verran korkeat että on sama ostaa suomesta? Käytettykkin tosin kelpaisi.
Nuo juwelin suodattimet on herättäny aika paljon eri mielisyyksiä mutta taitaapa tulla tännekkin 240 litrainen tai 350 litrainen rio.
Kalastoa en ole vielä kovin paljon ehtinyt miettimään mutta jos en kovin sottaavia kaloja osta, niin kävisiköhän tuon alkuperäisen suodattimen kaveriksi joku tehokas sisäsuodatin?
Ulkosuodatin tietenkin voisi olla parempi mutta juuri talon ostaneena ja remontin tehneenä tuo ulkosuodatin vähän mietittyttää, nimittäin on kuulunut että sähkökatkoksien jälkeen (tai muuta vikaa tiivisteisiin ym.) on suodatin valuttanut vedet lattialle, ei kamalasti uusi remontti kiinnosta joten jollain tavalla tämä sisäsuodatin kuulostaa turvallisemmalta.

Tuo 450 litrainenkin kyllä houkuttaisi kovasti, mutta tämäkin varmaan vaatii jo sen ulkosuodattimen. Entä mistä tällainen Rio kannattaa ostaa? Helsingin akvaariokeskus myy varmaan halvimmalla suomessa? Entäs kuinka ulkomailta tilaaminen? Postimaksut taas voi olla sen verran korkeat että on sama ostaa suomesta? Käytettykkin tosin kelpaisi.
Omasta mielestäni juwelin oma suodatin vie liikaa tilaa, joten meillä on ulkosuodatin ja sisäsuodatin. Se juwelin pönttö on huge!
Mielummin annan kaloille sen tilan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
317l vettä
Rio 300 ja vision 450 löytyy tästä mökistä. Oon ollu tosi tyytyväinen akvaariohin ja myös niihin paljon parjattuihin suodattimiin. Suodatin vie toki hieman tilaa, mutta on mielestäni siistin näköinen. Lämmitinkin menee kätevästi suodatinkotelon sisälle piiloon.
350L
Kuten sanottu, oon myyny niitä aika monta kappaletta. Yhden käden sormissa on laskettavissa ne kerrat kun siitä suodattimesta on tullu negatiivista palautetta. Ja sekin oli niiden mustien moottoreiden aikaan. Näissä harmaissa moottoreissa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa kohdallani.SPLASH kirjoitti:En Teemu ymmärrä miksi puolustelet laitteita jotka monilla ei ole toiminut. Ehkä se johtuu siitä, että laitteet joita itse myyt ovat tietenkin täydellistä laatukamaa.
-
- Senior Member
Ok, Teemu. Mustat pumput itselläni. Hmm, ja eiväthän kaikki välttämättä ole sinulle palautetta antanut. En itsekään myyjälle vaan Juwelille.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä oon varautunut vuotoihin sillain, että siihen imupuolen putkeen vedenpinnan alapuolelle olen porannut pienen reijän. No vedenvaihdoissa tuo hörppää siitä reijästä ilmaa ja sen käynnistyksen jälkeen hiukan ruksuttaa ilmaa pois, mutta eipähän ainakaan pumppaa vesiä lattialle. Pienen haihtumavaran oon jättänyt myös, ettei vettä tartte olla jatkuvasti lisäämässä. Mä laitoin sen reijän pikkasen alemmas kuin suihkuputki on, joten se suihkuputken lirinä viimeistään ilmoittaa, koska tarttee täyttää. Nuo ulkosuodattimet lakkaavat pyörimästä, kun se hörppää ilmaa.SJ_10 kirjoitti:Ulkosuodatin tietenkin voisi olla parempi mutta juuri talon ostaneena ja remontin tehneenä tuo ulkosuodatin vähän mietittyttää, nimittäin on kuulunut että sähkökatkoksien jälkeen (tai muuta vikaa tiivisteisiin ym.) on suodatin valuttanut vedet lattialle, ei kamalasti uusi remontti kiinnosta joten jollain tavalla tämä sisäsuodatin kuulostaa turvallisemmalta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Täällä on hajonnut jo kaksi Juwel-suodattimen moottoria alle 5v vanhoissa altaissa. Eipä siinä, allas on hyvä, suodatin ihan jees jos moottorin korvaa kestävämmällä (tai jaksaa sitä takuuvaihto-ruljanssia maailman tappiin). Itse virittelen mielummin suodattimeen tee se itse -projektilla suodattimen, paremmilla massoilla. Toimii.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Senior Member
Kiitos vinkistä nepis.
Tässä oot ihan oikeassa. Meitäkin oli myymälässä omistajapariskunnan lisäksi pari osa-aikaista, joten niillekin on saattanut palautteet tulla. Ostopaikkaanhan ne ensisijaisesti suunnataan.SPLASH kirjoitti:Ok, Teemu. Mustat pumput itselläni. Hmm, ja eiväthän kaikki välttämättä ole sinulle palautetta antanut. En itsekään myyjälle vaan Juwelille.
Oikein komea ja tyylikäs allas tuollainen oli olohuoneessa aikanaan 300-litran mallina! Silikonit olivat kuin tehtaalta suoraan vielä nelivuotiaana kunnes myin altaan eteenpäin. Harmi kun koot loppuivat kesken niin joutui muuttamaan merkin WOHAan. Tässä merkissä taasen on varsin mielenkiintoinen tapa silikonata kokolasiallas kasaan, ainakin vaikuttaa pomminvarmalta ja tehdaskin myöntää viiden vuoden takuun tälle, mutta tuohon aiheeseen ja saumaustekniikkaan voi palata muussa ketjussa, joka käsittelee sen merkkistä allasta.. =)
Palaan kyllä ilman muuta Juweliin ennemmin tai myöhemmin varsinkin kun noissa uusissa altaissa on T5-loisteputket vakiona. Jollakin lailla kahdella T8 loisteputkellakin pärjäsi, kunhan laittoi putkiin heijastimet kiinni. Itselläni menivät kylläkin nuo heijastimet vähän väliä melko gakkaisiksi kun ulkosuodatin roiskutti pikkaisen vettä koko ajan ja näissä altaissa loisteputken ja veden välissä ei ole kansilasia suojaamassa roiskeilta, eikä toisaalta viemässä valotehoa pois..
Onko kenelläkään tietoa onko Juwel tekemässä isompia altaita? Suurin on tietääkseni tällä hetkellä Vision 450-litraa. Sanotaanko että tuollainen 700-1000 litrainen minimissään kahden metrin mittaisena kun olisi myynnissä niin nököttäisi välittömästi olohuoneen seinällä. On sen verran komia kapistus, että on yksi niitä harvoja allaskokonaisuuksia, jotka myös emännys huolii olohuoneeseen.
Palaan kyllä ilman muuta Juweliin ennemmin tai myöhemmin varsinkin kun noissa uusissa altaissa on T5-loisteputket vakiona. Jollakin lailla kahdella T8 loisteputkellakin pärjäsi, kunhan laittoi putkiin heijastimet kiinni. Itselläni menivät kylläkin nuo heijastimet vähän väliä melko gakkaisiksi kun ulkosuodatin roiskutti pikkaisen vettä koko ajan ja näissä altaissa loisteputken ja veden välissä ei ole kansilasia suojaamassa roiskeilta, eikä toisaalta viemässä valotehoa pois..
Onko kenelläkään tietoa onko Juwel tekemässä isompia altaita? Suurin on tietääkseni tällä hetkellä Vision 450-litraa. Sanotaanko että tuollainen 700-1000 litrainen minimissään kahden metrin mittaisena kun olisi myynnissä niin nököttäisi välittömästi olohuoneen seinällä. On sen verran komia kapistus, että on yksi niitä harvoja allaskokonaisuuksia, jotka myös emännys huolii olohuoneeseen.
Suurin osa allasvalmistajista valmistaa altaita myös mittojen mukaan. Kannattaa kysellä suomen maahantuojalta, Europet-trading oy:ltä mahdollisuuksista tälläiseen.
Meiltä löytyy 2 kpl Juwel Rio 400-litraista. Kumpikin on ostettu käytettynä, toisella on ikää nyt ainakin 7 v. ja toisella vajaa 2 v.
Altaisiin olen ollut todella tyytyväinen. Kummassakaan ei ollut ostohetkellä enää Juwelin omaa suodatinta, joten niistä ei ole kokemusta.
Pari vähän pienempää allasta tulee myös lähiaikoina korvaantumaan Juweleilla kahdesta syystä: sisustukseen sopiva ulkonäkö ja veden vaihtamisen ja pohjan putsaamisen kannalta kätevä kansi.
Mitään moitittavaa ei ainakaan tällä hetkellä tule Juwelin akvaarioista mieleen.
Altaisiin olen ollut todella tyytyväinen. Kummassakaan ei ollut ostohetkellä enää Juwelin omaa suodatinta, joten niistä ei ole kokemusta.
Pari vähän pienempää allasta tulee myös lähiaikoina korvaantumaan Juweleilla kahdesta syystä: sisustukseen sopiva ulkonäkö ja veden vaihtamisen ja pohjan putsaamisen kannalta kätevä kansi.
Mitään moitittavaa ei ainakaan tällä hetkellä tule Juwelin akvaarioista mieleen.