Tämä paikka

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Efa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Tämä paikka

Viesti Kirjoittaja Efa »

Kun tässä tuota yhtä allasta olen hankkimassa ja siihen liityen olen nyt täältä etsinyt suodattimista, lämmittimistä ja viimeksi tuosta että miten tuollaisen 700 litrasen jaksaa kantaa. Niin kyllä kaikesta ollaan niin eri mieltä. Noista suodattimista esim. tulee sekopäiseks jos yrittää täältä saada selkoa, että mikä merkki paras. Että päätin sitten olla miettimättä noita asioita enempää ja ostin sitten samaa merkkiä mitä on jo nyt käytössä ollut vuosia, eikä ole ollut valittamista.
Tää nyt vain siompi kuin nuo aikaisemmat akvaariot, että siksi katsellut täältä tietoja. Ja tuosta kantamisesta, toiset sanoo että sata pitää olla kantamassa ja toiset että kaksi pärjää tuon kokoisenkin kantamisessa... No olen töissä missä siirrään esim. 40-90 kiloisia koneita ja muutakin painavaa, että siitä nyt joku kuva sitten onneksi että mitä tuo akvaario painaa, kun n. 170 kg sen paino. Mutta kun ei ole aikaisemmin tuollaista akvaariota siirrellyt niin jotain tietoa siitäkin halusi. Sitä kai etsii jotain varmistusta vain.
Siis sitä tässä että pää menee enemmän sekaisin jos alkaa jotain tietoa netistä etsimään, olkoon aihe mikä tahansa. Tämä vain tälläinen vuodatus oli... :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Tämä paikka...

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Osta kolme Bilteman imukuppinostinta tuotenro 20832 ja kolme miestä otat kantamaan, kyllä se siitä.
Efa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Efa »

Joo kyl noi imukupit täytyypi hankkia. Kyllä uskon että se menee ihan hyvin, vaikka välillä tuntunutkin nyt että parempi ois ollu olla hankkimatta koko juttua, ei tarvis miettiä näitä juttuja. Mutta kun pikkuset kalaset alkaa olemaan sitä kokoa että tilaa tarvitsevat enemmän. Pari vuotta tosiaan tätä sivua seuraillut ja en ole itseäni tänne aikaisemmin rekisteröinnyt edes, kun huomannut että kaikesta ollaan niin montaa mieltä ,että tietyllä tavalla turha mitään kysyä... Mutta kyllä siis paljon tietoakin on löytynyt ja en tätä sivua seurais jos niin ei olisi, etten haukkumassa ole tätä paikkaa tosiaankaan. Joo, lisää tätä vuodatusta!:)
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Ollaanhan täällä monissa asioissa eri mieltä. Itsekin nyt tässä asiassa. [;)]
Eli en uskaltaisi imukuppeja käyttä koska sillon kaikki rasitus kohdistuu saumoihin ja laseihn jossa imukupit ovat kiinni. Minä pyytäisin muutaman kaverin auttamaan kantamisessa. Jos neljä ihmistä kantaa kädet alareunoista, niin luulisi hyvin onnistuvan.
No, varmaan ollaan muutakin mieltä. :)
Halla76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Itse raahasin naisvoimalla 450l akvan neljänteen. Ainoa asia joka teki asiasta siedettävän, oli lasikahvat. Isompikin akvaario siirtyy niiden kanssa ilman tuskaa. Kerran tiputin 400l akvan kun käsi vain luisti, tästä viisastuneena ostin kahvat. Ps myös huonekalut siirtyy niiden avulla. :D
317l vettä
sardiini_85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Minun 720 litrasen kantoi kaksi miestä. Matkakin oli toisessa päässä parikymmentä metriä alamäkeä ja loskakeli. Kuulemma oli ukoilla sormet tunnottomat siinä vaiheessa kun asettelivat altaan pakun perään. Onneksi itse olen pieni nainen eikä minua siksi yleensä huolita kantamaan mitään raskasta. :mrgreen:

Mutta on mahdoton sanoa montako kantajaa tarvitaan kun kaikki ihmiset eivät ole samanvahvuisia ja kestävyyskin vaihtelee.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Mainiota Halla76.

Useinhan sitä myöskin ajattelee että kun jaksaa kantaa 350-litraisen helposti kahdestan niin 700-litrainenhan on vain kaksi kertaa painavampi. Kannattaa muistaa, että isommassa voi olla jopa kaksi kertaa paksummat lasit.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Halla76 kirjoitti:Itse raahasin naisvoimalla 450l akvan neljänteen. Ainoa asia joka teki asiasta siedettävän, oli lasikahvat. Isompikin akvaario siirtyy niiden kanssa ilman tuskaa. Kerran tiputin 400l akvan kun käsi vain luisti, tästä viisastuneena ostin kahvat. Ps myös huonekalut siirtyy niiden avulla. :D
Siis lasikahvat? Mitkä ne on ja miten homma toimii? Anteeksi ehkä kysymykseni on tyhmä, univelkaisena pää ei toimi..
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Ovat juuri näitä imukuppeja
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -832_h.jpg
joita Kirahvi1 suositteli. Ovat tarkoitettu lasin kantamiseen.
Maksavat Biltemassa 8,99 euroa.
KatiR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KatiR »

920-litraista oli kantamassa ostopäässä 3 miestä ja minä. Liinat akvaarion alta ja 2 kantajaa/liina (melko tylynä vertauksena: ruumisarkun kantaminen). Kyllä se minulla voimille otti, vaan ihan hyvin se loppujenlopuksi meni. Pakkasta oli kolmisenkymmentä astetta, joten ei ne puitteet olleet järin mukavat senkään puolesta. Kotiutuspäähän sain sitten 2 miestä lisää kantamaan, mutta sitten olikin haastava kohta saada akvaario ovesta (suht pieni tuulikaappi -> kahdesta oviaukosta piti sovittaa) kun kantajat eivät luonnollisestikaan mahtuneet akvaarion kanssa yhtäaikaa oviaukkoon. Melkoista säätämistä oli, että koko revohka saatiin sisälle ja olin kovasti tyytyväinen kun valitsin altaan paikaksi ihan suoraan ulko-ovesta muutama metri eteenpäin olevan olohuoneen seinustan. :D

(lisäyksenä: ostopäässä siis myyjä oli yhtenä kantajana, siksi kotiutuspäähän 2 kantajaa lisää.)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

...ja sitten vielä vinkkinä, että akvaario kannattaa tuoda haarukkavaunulla ihan perille saakka sisälle (kyllä se mahtuu) ja sitten vain nostetaan paikalleen imukuppien avulla.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kaksi raavasta miestä kantaa normi seiskasatasta, vaikka kuinka pitkään, jos suoraan mennään, ja ilman rappuja. [;)] Joka kulmaan ukko on kuitenkin aina varmin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Itse kyllä käyttäisin liinoja kantamisessa (jos siis tuntuu liian raskaalta ilman mitään). Liinojen käytössä rasituspisteet jäävät akvaarion pohjakehyksiin (kuten käsipelillä). Imukuppien kanssa pitää myös varoa sivuttaisliikettä. Ja Bilteman imukuppeihin en välttämättä luottaisi noin arvokkaan akvaarion kantamisessa.
Toinen vaihtoehto on palkata muuttofirma jolloin mitään ongelmia ei ole. [;)]
Efa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Efa »

Joo, no vähän taas tulee vaihtoehtoja. Eiköhän se perille saada, vähän epävarma vain tässä ollut, kun eka kerta... :) Kun aikasemmista akvaarioista isoin vähän yli 200 litranen, kun tuo tosiaan isompi ja painoa tosiaan 170 kg on sitten, kehykset on siinä. Hissiinkin se mahtuu, sillä se kai ylös menee sitten. Mutta kiitos vastauksista, käyn ostamassa varmuuden vuoksi kaiken, nuo imukupit ja liinat, kannetaan se sitten miten vain ylös!
Kukkiis
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Jos suoraa on pitkät matkat, niin maton päällä on kiva työntää. Näin itse sain 325L yksin autosta pihalta kämpän läpi takapihalle ;)
330L, 140L, 90L, 16L
-Robbary-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Robbary- »

Meidän 660L allasta oli nostamassa minä ( ammattikouluikäinen ) ja isäni. Ihan hyvin saatiin se kannettua. Tosin matka ei ollut kovinkaan pitkä, n. 13m :mrgreen:
Kala on kaveri, ei sapuska!
KatiR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KatiR »

Siinä nuo liinat olivat kyllä ehdottoman hyvät, ettei ainakaan ollut kenenkään kädet tai jalat akvaarion ja ovenpielen välissä kun ovista kuljettiin.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Sama täällä kaksmetrista 660 litraista 10-millin laseilla kauppaan kuuluvan kotiinkuljetuksen teki kaks parhaassa iässään olevaa miestä. Samoin myytyäni sen akvan muuttofirmasta kaks ukkoa sen vei, eikä ongelmia. Noita mun mielestä hiukan (?) liioitellaan, tietty sitten enempi ehkä tarvitaan jos paljon portaita tai on muita käänneltäviä ja väänneltäviä mutkia matkassa. 240 litraisen 124 senttisen mä oon kantanut yksinkin.

Ei sitä kantsii nii vakavasti ottaa, jos tulee eriäviä näkemyksiä. Yksittäisten ihmisten mielipiteitähän nää. Ja suodatin merkki jutut on makuasioitakin, toiset vannoo Eheimin nimeen, niin kuin mäkin, ja toisten mielestä ainakin proffat on huonoja :mrgreen: . Koita vaan seuloa joukosta se, joka sopivalta tuntuu, jos asiassa perää, lienee se myös hyvin perusteltu...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Efa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Efa »

Juu, en mä tätä niin vakavasti ota. Kun jotenkin tuntuu tätä allasta nyt hankkiessa että ihan kuin ei akvaarioista mitään tietäis, vaikka vuosia noita jo ollut. Mut jotenki tietty isommat suodattimet ja systeemit tähän tulee ja aika korkea tää niin valaistustehojakin mietti tässä, niin sitten kun itellä pää sekaisin ja kun sitten yrittää tietoa etsiä niin menee vielä enemmän sekaisin.
Ja on sitten täältä suodattimista lukiessa aivan varma että valitsemani suodattimet ihan pa*koja ja leviävät ja tulvan aiheuttavat sitten. Vaikka tuon merkkinen ulkosuodatin tossa vuosia ollu ja saman merkkisiä sisäsuodattimia myös ollut ja ei valittamista ole ollut.
Ja tuo kantaminen, tosiaa itse töissä siirtelen painavia juttuja niin jotain hajua mitä itse jaksaa nostaa, niin järjellä kun ajattelee niin ei siihen kymmeniä tarvita. Tietysti onhan kyse liukkaasta, sileästä lasista...
No mutta ei vaan välillä tule ajateltua järjellä ja vähän epävarma tälläsestä uudesta tai jotain sellasta. Ja kun tässä tota hankkiessa mennyt asiat niin että joitakin kertoja tullut mieleen että ei olis pitänny alkaa koko juttuun ja tosiaan kun pää sekaisin valmiiks ja sit ku tietoa ois halunnut mutta pää menee vain enemmän sekaisin, niin se vaan jotenki tuntu... Siks näitä valituksiani täällä jaaritellut :)
Että kyllä se tästä uskon!
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Juu, ihan varmasti kyllä se siitä... aatteles, kuis kivaa on sitten päästä sisustelee ja valkkaamaan asukkeja sinne.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Efa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Efa »

Tuon kyllä oikeasti olin unohtanutkin jo... Ollu tätä miettimistä tosta akvaariosta ja lisäks muut asiat, työ, parisuhde jne. Tänään on viimeset vehkeet hankittu siihen, että sen puoleen valmis juttu, kunhan tulee allas sitten valmistajalta. Pari lehtikalapariskuntaa ja pari ripsimonnia muuttaa tuolta sinne sitten, saavat sitten isommat tilat.
Senkin tajusin etten ole sisustustakaan miettinyt oikeastaan olleenkaan, jotenkin murehtinut vaan, joku syysmasennuskon mulle jo alkanut helteiden keskel. Kaivoinkin jo vanhoja akvaariolehtiä ja kirjoja tuolta esille, että katsoo niistä ideoita. Saitpa miettimään tuota asiaa! Kiitos! :)
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Lasi painaa 30 kiloa per neliömillimetri.
-Robbary-
Member
Member

Eiköhän tuo riipu ihan lasinpaksuudesta.
SPLASH kirjoitti:Lasi painaa 30 kiloa per neliömillimetri.
KrisAnn
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KrisAnn »

-Robbary- kirjoitti:Eiköhän tuo riipu ihan lasinpaksuudesta.
Aika pirun paksua sen lasin pitää olla jos neliöMILLIMETRI painaa 30kg. :mrgreen:
-Robbary-
Member
Member

KrisAnn kirjoitti:
-Robbary- kirjoitti:Eiköhän tuo riipu ihan lasinpaksuudesta.
Aika pirun paksua sen lasin pitää olla jos neliöMILLIMETRI painaa 30kg. :mrgreen:
Nytpä luin tarkemmin ja tosiaan tossa lukee neliömillimetri... Ehkei se nyt ihan 30kg paina :D Neliömetri olisi ehkä uskottavampi? [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”