Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

No onhan mulla nytkin takaiskuventtiilit, kaksikin tuossa hiilariletkun varressa. [;)]

Mutta tuota noin, tuon Tunzen mukana tulevasta kiertovesipumpusta sanotaan (akvaarioon.fi), että se kierrättää vettä 150-300l/h ja mun Eheimin pumppu kierrättää 150-1000l. Eli en taida pistää Eheimiä myyntiin. :roll:
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Muuten ihan hyvä tuo Tunzen levitin mutta muutaman miinuksen se saa. Tukkeutuu helposti (joutuu puhdistelemaan usein). Varsinkin kasviroskia kertyy imuritilään. Reaktoriputkeen ei kovin runsaasti mahdu hiilidioksia, jolloin hiilarin määrän joutuu säätämään melko pienelle, ellei halua että suurin osa menee hukkaan. Ei ainakaan isoimmissa altaissa riitä laskemaan pH:ta riittävän matalaksi, jolloin hiilidioksidia joudutaan syöttämään jatkuvalla syötöllä.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja tate »

Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Tuota joskus kanssa katellu. Olis aika raju peli jo ja ei tarvis miettiä liukeneeko hiilarit.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Mulla on tuollainen käytössä. :)
ÄmHoo

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

No mitäs sanot siitä?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ihan toimiva peli. Melko tehokkaalla pumpulla tuohon saa toki syöttää vettä, itselläni 1200l/h. Pienemmällä pumpulla reaktoriin kertyy enemmän hiilidioksidia, eikä pH silloin välttämättä laske halutulle tasolle.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Koss kirjoitti:Muuten ihan hyvä tuo Tunzen levitin mutta muutaman miinuksen se saa. Tukkeutuu helposti (joutuu puhdistelemaan usein). Varsinkin kasviroskia kertyy imuritilään. Reaktoriputkeen ei kovin runsaasti mahdu hiilidioksia, jolloin hiilarin määrän joutuu säätämään melko pienelle, ellei halua että suurin osa menee hukkaan. Ei ainakaan isoimmissa altaissa riitä laskemaan pH:ta riittävän matalaksi, jolloin hiilidioksidia joudutaan syöttämään jatkuvalla syötöllä.
Hemmetin hyvä tietää tuo ennen kun ehdin tehdä tilausta! 8O Meinaan päätin, etten aiokaan tilata, ilmeisesti tuo Seran reaktori ei sitten tukkeudukaan ihan niin helposti kun tuo Tunze. Menen siis nykyiselläni ja katselen...kyllähän se toiminut on, joskus vaan meinasi veden pinta päästä laskemaan liikoja mutta toivotaan, että se oli niistä pielessä olevista säädöistä kiinni ja joskus roskaantumisesta. Tai eihän sinne reaktoriin juuri roskia mene vaan pumpun takaosaan, josta imu...Mutta jätetään pohdintaan asiat. Kiitos Koss informaatiosta. :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

AnnaS kirjoitti:^ En ole Modifier, mutta pidän myös samanlaista pumppua ylösalaisin. Tämä sen vuoksi, että veden vaihdon yhteydessä pumppu jää kuiville ja täyttyy ilmalla. Se ei lähde toimimaan, ennen kuin ilmat on päästelty pois. Jos pumppu on nurinpäin, ei tätä ongelmaa synny.
Voisikohan tuota Eheimin pumppua käyttää Seran levittimen kanssa myös nurinpäin? 8O Vaikkakin mulla on se niin alhaalla, ettei se juuri jää kuiville vedenvaihdon yhteydessä.

Nyt kun aamulla heräsin, pH oli altaassa 7,05. No, eihän se paha ole mutta vaikka kuinka tarkastan kuplatiheyden säädöt, ei meinaa pH laskea millään. Olen nopeuttanut kuplien tuloa mutta ei, ei laske. En nyt taas ymmärrä mikä hemmetti tuossa laitteessa mättää, pullokin on ihan täys. Ei niitä kuplia voi täysillekään laittaa koska sitten menee hiilidioksidia hukkaan ja pullo on kohta tyhjä. Alkaa mennä hermo kyllä ton laitteen kanssa kun koko ajan joku mättää. Kokeilen puhdistaa, jos se vaikuttaa, siellä joku pieni roska näkyy lilluvan tuolla reaktorissa. 8O
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Paavo2006 kirjoitti:Voisikohan tuota Eheimin pumppua käyttää Seran levittimen kanssa myös nurinpäin?
Voi käyttää. Onko sulla miten tehokkaalle säädetty tuo pumppu?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Se on täysillä eli siellä + -asennossa on koko ajan ollut. Nyt putsasin sen ja näyttäisi siltä kun pH taas alkaisi laskea...ilmeisesti se oli siitä pienestä roskasta kiinni mikä siellä reaktorissa lillui tai sitten pumppu oli tukossa tai jotain. Tuntuu vaan oudolta, että se voi sellaisesta pikku-roskasta häiriintyä ja sitä paitsi se roska on ollut siellä jo muutaman päivän. Putsasin myös pumpun enkä sitten tiedä mistä tuo johtui mutta nyt pH mitä ilmeisimmin lähti laskuun. Outoa todella. 8O

Siis se pumppu vaan laitetaan nurinpäin mutta laitetaanko se tällöin reaktorin alapuolelle, pidemmällä letkun pätkällä reaktoriin liitettynä? Muutenhan se ei auta näissä vedenvaihdon kuiville jäämisissä. Onko siitä pumpun nurinpäin kääntämisestä mitään muuta hyötyä kun tuo, ettei jää kuiville?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Jos sen pumpun laittaa ylemmäs reaktoria niin kaasut pääsee purkautumaan pumpun rei'istä (esim. vedenvaihdon yhteydessä). Ei siitä oikein muuta hyötyä oo kuin tuo ilman poisto.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Selvä, olkoon noin päin sitten.

Tuo tosiaan lähti toimimaan eli pH:ta laskemaan puhdistuksen jälkeen mutta jäi mietityttämään, voisiko se sittenkään johtua puhdistuksesta. Ainoa, mikä tulee mieleen on, että jostain falskaa eli pääsee kaasua hukkaan mutta miten ihmeessä nyt yhtäkkiä...? Meinaan kun aika kovalla syötöllä saa noita kuplia tulla, että pH laskee, ainakin se 4/sekunti, allas siis vajaa 400l. Mihin tahtiin teillä muilla niitä kuplia oikein tulee, tarviiko kovaa tahtia, että pH laskee ja syöttö sammuisikin välillä?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kuplia tulee 1-2/sek. ja tuolloin pitää jatkuvalla syötöllä pH:n noin 6,5 tuntumassa. Jos taas haluan, että stoppaa syötön, niin kuplia saa tulla 3-4/sek. Haluttu pH 6,5.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:Selvä, olkoon noin päin sitten.

Tuo tosiaan lähti toimimaan eli pH:ta laskemaan puhdistuksen jälkeen mutta jäi mietityttämään, voisiko se sittenkään johtua puhdistuksesta. Ainoa, mikä tulee mieleen on, että jostain falskaa eli pääsee kaasua hukkaan mutta miten ihmeessä nyt yhtäkkiä...? Meinaan kun aika kovalla syötöllä saa noita kuplia tulla, että pH laskee, ainakin se 4/sekunti, allas siis vajaa 400l. Mihin tahtiin teillä muilla niitä kuplia oikein tulee, tarviiko kovaa tahtia, että pH laskee ja syöttö sammuisikin välillä?
Paljonko sulla on KH tällä hetkellä?
Mulla 400l, KH 4, kuplia tulee 2-3/sekunti ja sillä laskee 6.77->6.73 parissa minuutissa, sitten laite on sulki n 10 min. PH siis pyörii välillä 6.73-6.77, kun on säädetty 6.75. Ilman hiilaria vesi 7.4 (kokeiltu ilmastamalla akvaariovedestä hiilidioksidi huonepitoisuuteen).
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla on KH 4 myös. Luulin ennen, että 3 mutta kyllä se 4 taitaa olla, on niin hitusen hieno ero siinä värien tulkinnassa, milloin se on vihreää ja milloin muuttuu keltaiseksi... :roll: Meillä taas vesijohtovesi on 7,6 ilman hiilidioksidia, olen säätänyt halutun pH:n 6,9:n. Hystereesi on 0,8 mutten ole tutkinut, kuinka kauan tuolla kestää laskea pH 6,98;sta takasin sinne 6,9:n. Täytyy selvittää.

Mutta ainakin tosiaan tahtiin 3-4 kuplaa sekunnissa tulee mulla, että pH laskee. Luulen, että se on ennen laskenut rauhallisemmalla tahdillakin mutta tietenkin hitaammin ja että nyt olisi jotain ongelmaa mutta saatanhan kuvitella. Tuntuisi oudolta, että tammikuussa laitetut letkut, jotka ei ole silikoniletkut, alkaisivat yhtäkkiä itsekseen falskaamaan...Tai joku muu tuossa vehkeessä. 8O
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:Mulla on KH 4 myös. Luulin ennen, että 3 mutta kyllä se 4 taitaa olla, on niin hitusen hieno ero siinä värien tulkinnassa, milloin se on vihreää ja milloin muuttuu keltaiseksi... :roll: Meillä taas vesijohtovesi on 7,6 ilman hiilidioksidia, olen säätänyt halutun pH:n 6,9:n. Hystereesi on 0,8 mutten ole tutkinut, kuinka kauan tuolla kestää laskea pH 6,98;sta takasin sinne 6,9:n. Täytyy selvittää.

Mutta ainakin tosiaan tahtiin 3-4 kuplaa sekunnissa tulee mulla, että pH laskee. Luulen, että se on ennen laskenut rauhallisemmalla tahdillakin mutta tietenkin hitaammin ja että nyt olisi jotain ongelmaa mutta saatanhan kuvitella. Tuntuisi oudolta, että tammikuussa laitetut letkut, jotka ei ole silikoniletkut, alkaisivat yhtäkkiä itsekseen falskaamaan...Tai joku muu tuossa vehkeessä. 8O
Tuo hystereesi on mielestäni tosi paljon. Itse laittaisin max 0.02, mulla on 0.01.
Viimeksi muokannut Protozoon, 19:55, 16.08.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

No mä laitoinkin sen nyt 0,5:n...Se on ollut mitä sattuu, välillä se on ton 0,8 ja välillä 0,6 ja välillä jotain muuta. Jos se on 0,1 tai 0,2 niin se neulaventtiilihän napsuu koko ajan. 8O
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:No mä laitoinkin sen nyt 0,5:n...Se on ollut mitä sattuu, välillä se on ton 0,8 ja välillä 0,6 ja välillä jotain muuta. Jos se on 0,1 tai 0,2 niin se neulaventtiilihän napsuu koko ajan. 8O
Miten pintaveden kierto? Ilmastusta? Jonnekkin se co2 nyt katoaa. Onko tuhottomasti kasveja?
Muokkasin edellistä viestiä, se hystereesi siis mulla 0,01.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Niin joo, tota 0,01 hystereesiä mäkin tarkotin kun sanoin, et se neulaventtiili napsuu koko ajan...Mä laitoin nyt kokeeks hystereesiin 0,3. PH jämähti taas niille sijoilleen eikä laske kun hieman hidastin kuplien tahtia, sen mitä pystyin laskemaan niin ehkä niitä se 3/sek. tuli. Mihin hittoon se katoaa? 8O Tuolla on samat kaksi ulkosuodattimien suihkuputkea mitkä on tähänkin saakka olleet eikä mitään ilmastimia eli pintaveden keirto on samaa luokkaa kun koko ajan. Kasveja on se mitä tähänkin asti, ei tuhottomasti ja aika hidaskasvuisia. Ja tämä ihme pH:n laskemattomuus ilmiö on ilmennyt nyt vasta tänään, havaitsin aamulla, että pH ei ole laskenut lainkaan siitä, mitä se illalla oli kun niitä kuplien nopeuksia silloin hieman hidastin. Onko se vaan niin, että niiden pitää tulla nopeammin ja kuvittelen vaan, että on ongelmaa vai hitto mitä ihmettä...Kai mun täytyy kokeilla uusia letkuja. :roll: Tylsää, että ton kanssa saa pelata koko ajan, ei viitsi sitä monien kehumaa Tunzen levitintäkään hankkia jos sekin on jatkuvasti tukossa.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:Niin joo, tota 0,01 hystereesiä mäkin tarkotin kun sanoin, et se neulaventtiili napsuu koko ajan...Mä laitoin nyt kokeeks hystereesiin 0,3. PH jämähti taas niille sijoilleen eikä laske kun hieman hidastin kuplien tahtia, sen mitä pystyin laskemaan niin ehkä niitä se 3/sek. tuli. Mihin hittoon se katoaa? 8O Tuolla on samat kaksi ulkosuodattimien suihkuputkea mitkä on tähänkin saakka olleet eikä mitään ilmastimia eli pintaveden keirto on samaa luokkaa kun koko ajan. Kasveja on se mitä tähänkin asti, ei tuhottomasti ja aika hidaskasvuisia. Ja tämä ihme pH:n laskemattomuus ilmiö on ilmennyt nyt vasta tänään, havaitsin aamulla, että pH ei ole laskenut lainkaan siitä, mitä se illalla oli kun niitä kuplien nopeuksia silloin hieman hidastin. Onko se vaan niin, että niiden pitää tulla nopeammin ja kuvittelen vaan, että on ongelmaa vai hitto mitä ihmettä...Kai mun täytyy kokeilla uusia letkuja. :roll: Tylsää, että ton kanssa saa pelata koko ajan, ei viitsi sitä monien kehumaa Tunzen levitintäkään hankkia jos sekin on jatkuvasti tukossa.
Mulla on se tunze. Vedenvaihdossa pyyhkäisen pumpussa olevan ritilän, siinä se. Akvaariokeskuksessa muistaakseni sanottiin, että laita kuplia tulemaan paljon, sitä se säätöyksikkö sitten katkoo. Eli kokeile vaikka liian paljon/sek, vaikka tulis yli. Ei se pullo siitä kovin paljoa nopeammin tyhjene.
Missä kohti sulla on se co2-reaktori? Entä pH-elektrodi?. Mulla on Tunze toisen suodattimen ulostulon lähellä, se levittää co2-pitoisen veden koko akvaarioon ja pH-elektrodi on Eheim 2217:n sisäänoton lähellä toisessa päässä akvaariota. (En ehtinyt lukea koko ketjua, josko nuo tiedot oli jo...)
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Mulla kesti parhaimmillaan toi pullo 7 vkoa ja viimeksi 3 viikkoa kun oli kuplatiheys niin tiheä, että kaasua kertyi reaktoriin, jolloin vedenpinta laski liian alas ja kaasua pääsi kuplina ulos levittimestä ja hukkaan tietenkin. Mutta siis kyllä se kuplien tulo varmaan kuuluukin olla aika nopea muttei liian. Mulla on toi reaktori aika lähellä pohjaa, pumppu siinä ehkä 15 cm sen yläpuolella. Nämä ovat ulkosuodattimen imuputken vieressä (olleet aina) ja siinä yläpuolella on suihkuputki. Altaan toisessa päässä on pH-elektrodi, siellä toisen ulkosuodattimen suihkuputki hieman kauempana elektrodista, jottei veden pinta siinä elektrodin tuntumassa liikaa liiku. Ja sen kun ei pitäisi olla samoilla kohdilla kun reaktorin. Säädin nyt tuon hystereesin 0,3:n ja siellähän tuo pH on kulkenut missä pitääkin. Hidastin silloin aikaisemmin niitä kuplia hiukan ja kyllä se nyt pysyy. Ehkä se oli silloin jymähtäessään tiettyyn pH-arvoon vaan liian hitaalla...Vielä mietityttää pitäisikö hankkia se Tunze...epäilyttää vaan se sen pumppu, joka kierrättää vaan sen 150-300l/h vettä, vaikka onkin mukamas 1000l:n saakka suositeltu, kun Eheimini kierrättää 150-1000l/h... :roll:

Kiitos Protozoon kun olet viitsinyt kuluttaa aikaasi ja nähdä vaivaa tässä asiassa. :)
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Paavo2006 kirjoitti:Mulla kesti parhaimmillaan toi pullo 7 vkoa ja viimeksi 3 viikkoa kun oli kuplatiheys niin tiheä, että kaasua kertyi reaktoriin, jolloin vedenpinta laski liian alas ja kaasua pääsi kuplina ulos levittimestä ja hukkaan tietenkin. Mutta siis kyllä se kuplien tulo varmaan kuuluukin olla aika nopea muttei liian. Mulla on toi reaktori aika lähellä pohjaa, pumppu siinä ehkä 15 cm sen yläpuolella. Nämä ovat ulkosuodattimen imuputken vieressä (olleet aina) ja siinä yläpuolella on suihkuputki. Altaan toisessa päässä on pH-elektrodi, siellä toisen ulkosuodattimen suihkuputki hieman kauempana elektrodista, jottei veden pinta siinä elektrodin tuntumassa liikaa liiku. Ja sen kun ei pitäisi olla samoilla kohdilla kun reaktorin. Säädin nyt tuon hystereesin 0,3:n ja siellähän tuo pH on kulkenut missä pitääkin. Hidastin silloin aikaisemmin niitä kuplia hiukan ja kyllä se nyt pysyy. Ehkä se oli silloin jymähtäessään tiettyyn pH-arvoon vaan liian hitaalla...Vielä mietityttää pitäisikö hankkia se Tunze...epäilyttää vaan se sen pumppu, joka kierrättää vaan sen 150-300l/h vettä, vaikka onkin mukamas 1000l:n saakka suositeltu, kun Eheimini kierrättää 150-1000l/h... :roll:

Kiitos Protozoon kun olet viitsinyt kuluttaa aikaasi ja nähdä vaivaa tässä asiassa. :)
Eipä mitään, olen joutunut itse tarpomaan näiden asioiden kanssa melkosissa soissa ja kantapäiden kautta.

Siitä Tunzen pumpusta. Jos se on täysillä, sillä saa melkein puhallettua kaikki kuplat ulos siitä reaktoriputkesta. Mulla on myös Seran oma reaktori, mutta Tunze on huimasti parempi. Pumpun teholla ei ole tässä juurikaan väliä, kunhan se kierrättää vettä ja kuplat pyörii. Tunzessa siis kuplat pyörii "hurrikaanin" tavoin ja liukenee hyvin, Serassa mulla tuli vain ohutta vesisuihkua ja rajallista kuplimista.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Nimenomaan. Nuihin pumppujen tehoihin ei näissä kannata tuijottaa liikaa, eikä verrata suodattimista tuttuihin lukuihin.
Pääasia on reaktorin koko ja siellä tapahtuva veden liike, että kuplat imeytyisivät mahdollisimman tehokkaasti veteen. Kuitenkin niin ettei niitä turhan kovalla
pyörteellä reaktorissa hätistellä liukenemattomana altaan pintaan ja sitä kautta hukkaan.
Protozoon
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 22:54, 14.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kajaani

Re: Seran automaattinen hiilidioksidijärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Protozoon »

Modifier kirjoitti:Nimenomaan. Nuihin pumppujen tehoihin ei näissä kannata tuijottaa liikaa, eikä verrata suodattimista tuttuihin lukuihin.
Pääasia on reaktorin koko ja siellä tapahtuva veden liike, että kuplat imeytyisivät mahdollisimman tehokkaasti veteen. Kuitenkin niin ettei niitä turhan kovalla
pyörteellä reaktorissa hätistellä liukenemattomana altaan pintaan ja sitä kautta hukkaan.
Jep.
Epäilisin tässä Paavo2006:n tapauksessa alitehoista reaktoria murheiden syyksi.
100l rapula, 400l etelä-amerikka, 2 kissaa ja emäntä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”