kumma kuolema

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nötter
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

kumma kuolema

Viesti Kirjoittaja nötter »

Tulin töistä kotiin ja huomasin yhden luonnonmuotoisen kultakalani kuolleen ulkosuodattimen imuputkeen kiinni imeytyneenä. Haavi kalan pois ja tarkastelin sitä. Mitään erityistä en löytänyt siitä löytänyt paitsi värit olivat haalistuneet. Eilen kala vielä oli voimissaan. Kala oli pari vuotias ja noin 15cm pitkä. Vesi lähti lujaa vaihtoon. Ennen vaihtoa otin liuska testillä vesi arvot(Jungle Quick Dip)
Nitraatti: 20mg/L
Nitriitti: 0mg/L
Kokonaiskovuus: 150-300ppm
karbonaattikovuus:120ppm
PH-arvo: 8

Litroja löytyy 530
Kultakaloja oli 5kpl nyt 4kpl+yksi pleko

Ei ole ikinä ennen näin käynyt, että ilman oireita kupsahdettaisiin. Vesi arvoista en itse ainakaan keksi mitään vikaa... Mitähä tämä nyt mahtaa olla?
nötter
Member
Member

Re: kumma kuolema

Taisi syy kuolemaan selvitä. Kuollut kala oli naaras ja yli innokkaat pojat olivat ottaneet sen kohteekseen. Poikia on vain 2kpl, mutta näköjään sekin riittää kun "ihastuvat" samaan tyttöön... 2 vuotta olivat samassa akvassa olleet. Täytyypä alkaa tarkkailemaan, ettei muut tytöt joudu kokemaan samaa kohtaloa.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

nötter kirjoitti: Kultakaloja oli 5kpl nyt 4kpl+yksi pleko
Ihan mielenkiinnosta, altaan lämpötila ja mikä pleko?
nötter
Member
Member

Enpäs enää muista lämpötilaa, mutta veikkaisin sen tuohon vuodenaikaan olleen n.22-26 astetta. kutivat silloin kovasti. En muista mikä pleko se on. On sen verran aikaa vierähtänyt, kun se akvaan muutti. Rauhallinen tapaus, paitsi ruoka aikaan pitää kyllä puolensa.
Pojat meinas lähtee silloin lampeen olin sen verran vihainen niille, tästä tapauksesta. Mutta enhän mä voi parvea rikkoa. Nykyään on taas vaihtelun vuoksi rauhallista. Joskus on vaan aika julmaa touhua niillä. Olen kuullut myös useasti, että pidetään vain jompaa kumpaa tyttöjä tai poikia samassa altaassa, ettei tapahtuisi tälläistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”