Kultapyrstösateenkaarikala
Valvoja: Moderaattorit
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Kultapyrstösateenkaarikala
2 kultapyrstöä tuli hankittua. Päivisin toinen vaan kököttää suodattimen vieressä ja toinen jahtaa sitä päivisin. Valojen sammuessa ne taas on parhaat kaverit ja touhuaa kaiken näköstä. Johtuuko tämä parven koosta vai onko jotai muuta vikana?
-
Kukkiis
- Member

- Viestit: 259
- Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Turku
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Kultapyrstösateenkaarikala on parvikala, joten vähintään 5 olisi suositeltava koko parvelle. Hyvinkin mahdollista, että ovat arkoja kahdestaan.
330L, 140L, 90L, 16L
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Kavereiden hankkiminen on vähän kakspuolista. Toisaalta kultapyrstöt viihtyis paremmin, mutta akvan pienemmät asukit esim. seeprakalat ei saisi tarpeeksi ruokaa koska kultapyrstöt ovat niin ahneita 
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Mikä on altaan muu kalasto ja minkä kokoinen allas? Kultapyrstösateenkaarikala ei ole niin sovelias tavalliseen seura-akvaarioon, kun viihtyy kovemmassa vedessä kuin iso osa muista kaloista ja altaalla tulisi olla pituutta reilummin, kala on nopea uimari. Neonsateenkaarikala taitaa olla sattareista ainoa, joka sopii paremmin tavalliseen seura-akvaarioon.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
200l, 137 cm pituutta neontetroja on mutta ne on alun perin ostettu samas pytys olleina joten on tottunu toisiinsa. Sitte on pohjakaloja ja palettikaloja.
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Tarkoitatko että neontetrat ja sattarit ovat olleet samassa altaassa jollakulla toisella harrastajalla vai eläinkaupassa? Ei ne kalat ole "tottuneet" toisiinsa, vaan sinnittelevät, veikkaan että kultapyrstösateenkaarikalat ovat niitä sinnittelijöitä, jos vetesi on pehmeää ja hapanta, mitä se Suomessa yleisesti on etkä ole muokannut sitä mitenkään. Kultapyrstöjen lämpö- ja vesivaatimukset ovat vaan niin erilaiset kuin neontetrojen, että jommasta kummasta olisi luovuttava ja suosittelen että sattareista. Iso ja vauhdikas kala, vain kaksi yksilöä (joista toinen kiusaa toista), väärät vesiarvot, todennäköinen elinikä on lyhyt. Ota ennemmin niitä neonsateenkaarikaloja jos sattareita haluat, soveltuvat paljon paremmin tavalliseen pehmeävetiseen seuralaan.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Kuninkaanlähteen vesi jota kankaanpäässä on niin se on ennemmin kultapyrstöille sopivaa kuin tetroille. No hoidetaan näitä nyt parhaimman mukaan ja niin eteenpäin
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Onko vesijohtoveden arvot sitten mitkä? Kyllä tässäkin ajatellaan ihan vaan kalojen parasta, jos vesi sopii paremmin sattareille kuin tetroille ynnä muille pehmeän veden kaloille, niin sitten niistä kannattaa luopua tai toisinpäin, teet vedelle jotain ja luovut sattareista TAI hommaat toisen altaan. Harrastuksen kuitenkin pitäisi olla sellainen, että kaikille kaloille luodaan mahdollisimman hyvät olosuhteet eikä pidetä kaloille sopimattomassa vedessä, ne eivät kuitenkaan oloihinsa voi vaikuttaa. On harrastajan omaa välinpitämättömyyttä olla tekemättä mitään, jos kerran on saanut tietoa. Kalat eivät sopeudu äkkiä toisenlaisiin vesioloihin kuin mitä evoluutio on niitä muokannut, se vaatii sukupolvia toisensa perään ja muutosta pikkuhiljaa, ei neontetra pärjää jossain malawialtaassa eikä malawi pehmeässä seuralassa, vaikka kuinka harrastaja niitä sinne laittaisi. Hetken aikaa saattavat näyttää voivan hyvin, mutta äkkiä se sairastelu alkaa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Ei se nyt niin kamalan tarkkaa ole. Kaikki kalat paitsi kultapyrstönaaras voivat hyvin.
Vesijohtoveden arvot ovat liiankin hyvät, laitan tota Tetran vedenhuononnusainetta vai mitä onkaan.
Kasvikki voi paremmin ku mones muus akvaarios. Kiitos avusta
Vesijohtoveden arvot ovat liiankin hyvät, laitan tota Tetran vedenhuononnusainetta vai mitä onkaan.
Kasvikki voi paremmin ku mones muus akvaarios. Kiitos avusta
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Antaapi sitten ollaan, jos neuvoja kysytään eikä niitä olla sitten valmiita vastaanottamaan, niin sitten. Ilmeisesti et edes arvoja tiedä, kerta vastaus on luokkaa "liiankin hyvät", Tetran vedenparannusaineella ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko vesi kovaa vai pehmeää, emäksistä vai hapanta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Vesi on öpaut 4 dg kai tääl. Akva on 7,5 ja lämpötila molemmille sopiva 25,5 tai 26 astetta celsiusta. Pitäis rouvalle kelpaavan
-
srd
- Advanced Member

- Viestit: 2010
- Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
...tä?V154 kirjoitti:Vesi on öpaut 4 dg kai tääl. Akva on 7,5
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Eli vesi on melko pehmeetä ja happamuus on 7,5 
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Noh, tuo vesi sopii kaikista parhaiten juuri neontetroille yms. pehmeän veden kaloille. Kovuus on noin alhainen ja akvaariossa pH laskee helposti, ellei altaassa ole jotain, joka estää sen, esim. kalkkipitoinen hiekka. Kultapyrstölle nuo arvot ovat Varjon kirjan mukaan kovuus 6-15 ja pH 6,8-8, lämpötila 24-28 astetta. Esim. neontetralle puolestaan kovuus alle 15 (mitä pehmeämpää, sen parempi, luonnossa kovuus voi olla alle 1 ja pH 5), pH 5,5-7,5 ja lämpö 21-26 astetta. Noiden arvojen perusteella on aika hankala luoda olosuhteita, jotka olisivat kummallekin lajille sopivat, ääriarvot eivät ole suotavia. Toisessa topicissa sanoit, että olet hankkinut aasianmutakalan? Jos se on samassa altaassa, niin se ei puolestaan kohtaa sattareiden lämpötilan kanssa, on viileän veden laji.
Ei akvaarion pito ole sitä, että hankitaan samaan pyttyyn lajeja, jotka ovat omasta mielestä kivoja, vesiarvojen yms. täytyy myös olla sopivia. Kyllä minäkin haluaisin ties mitä lajeja, mutta en voi niitä ainakaan toistaiseksi ottaa, kun nykyiset asukkaat haluavat toisenlaiset vesiarvot tai seura ei ole sopivaa.
Ei akvaarion pito ole sitä, että hankitaan samaan pyttyyn lajeja, jotka ovat omasta mielestä kivoja, vesiarvojen yms. täytyy myös olla sopivia. Kyllä minäkin haluaisin ties mitä lajeja, mutta en voi niitä ainakaan toistaiseksi ottaa, kun nykyiset asukkaat haluavat toisenlaiset vesiarvot tai seura ei ole sopivaa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Pitäiskö lämpötila laskee 24,5C niin auttaisko se?
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Sitten se on puolestaan sattareille turhan kylmää, kuten sanoin, ääriarvoja on syytä välttää.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Sano toki kokeneempana että mitä ite suosittelet ilman että siirtelis mitään?
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Aika hankala suositella, kun arvoista ei saa sellaisia, että kaikilla lajeilla olisi pitkällä tähtäimellä hyvät olot. Mitä kaikkea sulla on tuossa altaassa, neontetrat, sattarit, seeprakalat, partamonni, aasianmutakala, palettikala? Onko muita ja kuinka monta yksilöä kutakin lajia on?
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
neontetrat 9, sattarit 2, seeprakalat 6, partamonni, aasianmutakala, palettikala 2 ja haarniskamonni pariskunta
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Mitkä on altaan muut mitat kuin pituus tuon 137cm? Vähän ihmettelen mittaa, sillä oma vanha 250 litrainen oli 125cm pitkä, korkeus 50cm ja syvyys 40cm ja nykyinen 312 litrainen 125x50x50cm, joten joku muu mitta on sun altaassa pieni vai onko pituudessa joku virhe?V154 kirjoitti:neontetrat 9, sattarit 2, seeprakalat 6, partamonni, aasianmutakala, palettikala 2 ja haarniskamonni pariskunta
Neontetrat: pH 5,5-7,5, kovuus alle 15, lämpö 21-26 astetta, aikuispituus 4cm, minimi väh. 54l
Kultapyrstösatenkaarikalat: pH 6,8-8, kovuus 6-15, lämpö 24-28 astetta, aikuispituus 8-11cm, minimi väh. 200l ja pitkä allas
Seeprakalat: pH 6-7,5, kovuus alle 15, lämpö 20-28, aikuispituus 6cm, minimi väh. 85cm ja metrin allas
Partamonni: Soveltuu monenlaisiin oloihin ja käy altaaseen
Aasianmutakala: pH 6-7,5, kovuus alle 15, lämpö 10-25 astetta, aikuispituus 15-20cm, minimi väh. 200 litraa
Palettikala: pH 5,5-7,5, kovuus alle 16, lämpö 23-30 astetta, aikuispituus 7-10cm, minimi väh. 100l
Haarniskamonnit: pH 5,5-8,3, kovuus alle 15, lämpö 18-28, aikuispituus 12-16cm, minimi väh. 160l
Varjon kirjasta tiedot.
Eli tuohon altaaseen käy neontetrat, seeprakalat, partis lämpötilassa 23-24 astetta ja pH siinä suunnilleen 6,5, neontetroja ja seeprakaloja ottaisin lisää. Paletti menee ehkä juuri ja juuri, vähän on sille tuo lämpötila alhainen. Itse pidän aasianmutakalaa turhan isona tuon kokoiseen altaaseen, mutta sekin menee jotenkuten, vaikka lämpötila on sille ylärajoilla. Haarniskamonnit on taas omaan makuun turhan pienessä altaassa ja sattareille tulee suurimmalle osalle muusta kalastosta sopivassa lämmössä kylmä ja niille vesi on turhan pehmeää ja hapanta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Ostin ton akvaarion käytettynä ja aijon siirtyä isompaan mutiksen kasvettua koska toi on jo niin naarmuilla toi vanhakin. Akvaario on 137 cm pitkä, 40 cm korkea ja 40 cm syvä.
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Noilla mitoilla allas on n. 220 litrainen.
Jos olet isomman altaan ostamassa lähiaikoina, niin sitten nuo haarniskamonnitkin ja aasianmutakala myös menee. Sattarit eivät sovi siihen isompaankaan ja itse luopuisin niiden lisäksi vielä palettikalasta, niin sekään ei ole sitten siellä oman lämpötila-arvonsa alapäässä, ja jos hommaat paletille puolison, voit hukkua siihen poikastulvaan eikä nuo ole kaikista sopuisimpia luonteeltaankaan. Sitten vaan neontetroille ja seeprakaloille täydennystä ja jos lisää kalastoa etsit, joudut katselemaan sieltä viileämmässä ja pehmeässä viihtyvistä lajeista.
Jos olet isomman altaan ostamassa lähiaikoina, niin sitten nuo haarniskamonnitkin ja aasianmutakala myös menee. Sattarit eivät sovi siihen isompaankaan ja itse luopuisin niiden lisäksi vielä palettikalasta, niin sekään ei ole sitten siellä oman lämpötila-arvonsa alapäässä, ja jos hommaat paletille puolison, voit hukkua siihen poikastulvaan eikä nuo ole kaikista sopuisimpia luonteeltaankaan. Sitten vaan neontetroille ja seeprakaloille täydennystä ja jos lisää kalastoa etsit, joudut katselemaan sieltä viileämmässä ja pehmeässä viihtyvistä lajeista.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
V154
- Member

- Viestit: 397
- Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kankaanpää
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Siis palettejacilkiidejä on pariskunta, näyttäis voivan perin hyvin että ei kai niitä ole pakko siirrellä. Sattarit voisi olla hyvä myydä ja vaikka neonsattareita tilalle sitten.
Ostakko kultapyrstöjä, Malys
Ostakko kultapyrstöjä, Malys
-
Malys
- Advanced Member

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kuusamo
Re: Kultapyrstösateenkaarikala
Noh, tuo palettikala on siinä ja siinä että meneekö, lämpötilan puolesta. Mutta paremmin menee ne kuin ne sattarit.
Juu, kiitos ei, ei mun altaisiin nuo kultapyrstösateenkaarikalat mene, lämmöt kävisi, mutta muuten ei.
Juu, kiitos ei, ei mun altaisiin nuo kultapyrstösateenkaarikalat mene, lämmöt kävisi, mutta muuten ei.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.