Tästä lähtien laitan kyllä akvaarion täyteen aivan piripintaan.
Tämä ei ole hyvä päivä.
Valvoja: Moderaattorit

V154 kirjoitti:Jättikö se mitään
Surullista kyllä, mutta aina ei voi voittaa. Ensikerralla sitten.welma123 kirjoitti:...sinnehän se miekkapyrstöuros oli hypännyt popsimaan kaikki platy-vauvat...

Ei poikasaltaaseen jättänyt, mutta löysin kaksi vauvaa akvaarion pohjalta uimasta, olivat päässeet karkuun<3V154 kirjoitti:Jättikö se mitään

welma123 kirjoitti: olivat meidän ekat kalavauvat, joita olin hoitanut jo muutamia viikkoja.
Tämä ei ole hyvä päivä.

Tiedän mitä ajat takaa, ja tiedän myös että ne voivat risteytyä, mutta eikös kuitenkin suurin osa nykyisistä platyista ja miekkapyrstöistä ovat toistensa risteytyksiä? Vai oliko se molli?srd kirjoitti:Siis.. Onko sulla platyja ja miekkapyrstöjä samassa altaassa?

Kun lukisit tuon tekstin uudestaansrd kirjoitti:Siis.. Onko sulla platyja ja miekkapyrstöjä samassa altaassa?
srd kirjoitti:Noniin, iloni uusien miekkapyrstöjen omistamisesta muuttui suureksi murhenäytelmäksi meidän synnyttävien hammaskarppien akvaariossa. Ihailin juuri tänä aamuna ylpeätä noita akvaarion otuksia, kunnes rupesin ihmettelmään että ihankuin poikasaltaassa olisi iso kala. Menin sitten katsomaan tarkemmin ja sinnehän se miekkapyrstöuros oli hypännyt popsimaan kaikki platy-vauvat ja tyytyväisenä hyppäsi sen jälkeen takas muiden sekaan. Meinasi päästä itku, kun olivat meidän ekat kalavauvat, joita olin hoitanut jo muutamia viikkoja.En olisi arvannut, että tuollainen ahmatti oli tämä uusi asukki.
Tämä ei ole hyvä päivä.

"Mäkin kun kaikki muutkin" ei välttämättä ole paras perustelu? Eikös tuo ole hieman julma ajattelutapa? Poikasista ei tule terveitä, joudut lopettamaan niitä, sillä niiden selät vääntyvät eivätkä ne pysty kunnolla uimaan.They2 kirjoitti:Tiedän mitä ajat takaa, ja tiedän myös että ne voivat risteytyä, mutta eikös kuitenkin suurin osa nykyisistä platyista ja miekkapyrstöistä ovat toistensa risteytyksiä? Vai oliko se molli?srd kirjoitti:Siis.. Onko sulla platyja ja miekkapyrstöjä samassa altaassa?

Öö.. niin? Pointtisi on?V154 kirjoitti:Kun lukisit tuon tekstin uudestaansrd kirjoitti:Siis.. Onko sulla platyja ja miekkapyrstöjä samassa altaassa?srd kirjoitti:Noniin, iloni uusien miekkapyrstöjen omistamisesta muuttui suureksi murhenäytelmäksi meidän synnyttävien hammaskarppien akvaariossa. Ihailin juuri tänä aamuna ylpeätä noita akvaarion otuksia, kunnes rupesin ihmettelmään että ihankuin poikasaltaassa olisi iso kala. Menin sitten katsomaan tarkemmin ja sinnehän se miekkapyrstöuros oli hypännyt popsimaan kaikki platy-vauvat ja tyytyväisenä hyppäsi sen jälkeen takas muiden sekaan. Meinasi päästä itku, kun olivat meidän ekat kalavauvat, joita olin hoitanut jo muutamia viikkoja.En olisi arvannut, että tuollainen ahmatti oli tämä uusi asukki.
Tämä ei ole hyvä päivä.

Vahingos lainasin ton väärän tekstinwelma123 kirjoitti:Ja kannet on, eivätkä meidän miekkapyrstöherraa estäneet:(

Juu, on hieman julma ajattelutapa, mutta huomasitko, että minä en ollut viestin aloittaja, enkä kyllä vapaaehtoisesti itssekään risteyttäisi näitä lajeja keskenään, vaikka jalostuksessa niin on tehty. Tai ainakin tuntui siltä, että kirjoitit minulle..Hilleri kirjoitti:"Mäkin kun kaikki muutkin" ei välttämättä ole paras perustelu? Eikös tuo ole hieman julma ajattelutapa? Poikasista ei tule terveitä, joudut lopettamaan niitä, sillä niiden selät vääntyvät eivätkä ne pysty kunnolla uimaan.
Enkä minäkään edelleen ymmärtänyt pointtiasi.V154 kirjoitti:Vahingos lainasin ton väärän tekstin
Vaikka isäukko syökin pikkukaloja, voi niitä pikkuselviytyjiä siltikin löytyä.welma123 kirjoitti:-Kyllä on platyja, miekkapyrstöjä ja miljoonakaloja.
-Ja tosta risteytymisestä ei kyllä tule ongelmaa, jos tuo isäukko jatkaa ahmattimaista käytöstään.
-Kyseessä oli *kelluva* poikasallas jonka ostin hätäseen, kun yhtäkkiä akvaariossa olikin miniplatyvauvoja, joita sitten tunnin kalastelin hiestä märkänä.

-Robbary- kirjoitti:Mulla olisi sellaista kysyttävää, että kun Platyn ja Miekkapyrstön risteytynyt poikanen kasvaa, niin huomaako sen ulkonäöstä sen, että se on Platyn ja Miekkiksen risteytys?
Jos siis perus oranssi värinen miekkis ja platy, ja on naaras, niin aika vaikeeta on erottaa. Vain miekkiskoiras erottuu sillä miekkaperäevällä. Muuten miekkisnaaras, platynaaras ja paltykoiras ovat samannäköisiä. (siis platykoiras kyllä pienikokoisempi) Miekkapyrstö lajina on kuitenkin isokokoisempi kun platy, joten siitä erottaa ainakin jotenkin. Ja vieläkun nykyiset miekkikset ja platyt ovat suurilta osin jalostuksessa risteytyneet, erot vain pienenevät. Risteymät voivat kyllä saada epämuodostumia yms.welma123 kirjoitti:Muovinen.
Ja muakin kiinnostaisi tietää että erottaako risteytymii hyvin?
Musta tuntuu, että kyse on tälläisesta poikasaltaasta, niin miten noista rei'istä mahtuisi muka miekkapyrstö sisään? Vai ymmärsinkö nyt jotain ihan väärin?They2 kirjoitti:Welma123, jos poikasallas on muovinen, ja reunoissa ne aukot jotka mahdollistaa veden kierron, niin voi olla mahdollista, että miekkapyrstö on uinut siitä sisälle ja ulos. Voit vaikka laittaa sen poikasaltaan sukkahousun sisään, tai laittaa sukkahousua niihin aukkoihi, jolloin vesi kiertää, mutta kalat ei pääse sisälle.

Juu, tarkoitin toisenmallista poikasallasta, jossa kyljissä ylhäällä on molemmin puolin pari sillaista isompaa aukkkoa. Itselläni ainakin tullut vain sillainen muovinen allas vastaan. Tai sitten omat silmät valehtelee eikä poikasaltailla ole niitä isoja aukkoja.-Robbary- kirjoitti:Musta tuntuu, että kyse on tälläisesta poikasaltaasta, niin miten noista rei'istä mahtuisi muka miekkapyrstö sisään? Vai ymmärsinkö nyt jotain ihan väärin?
Ok. Itse taas olen törmännyt vain linkkaamani kuvan poikasaltaisiin ja sellaiseen verkkomalliseen, jonka kehykset on tehty muovista.They2 kirjoitti:Juu, tarkoitin toisenmallista poikasallasta, jossa kyljissä ylhäällä on molemmin puolin pari sillaista isompaa aukkkoa. Itselläni ainakin tullut vain sillainen muovinen allas vastaan. Tai sitten omat silmät valehtelee eikä poikasaltailla ole niitä isoja aukkoja.-Robbary- kirjoitti:Musta tuntuu, että kyse on tälläisesta poikasaltaasta, niin miten noista rei'istä mahtuisi muka miekkapyrstö sisään? Vai ymmärsinkö nyt jotain ihan väärin?![]()

Eivät muuten ole, platyn ja miekkapyrstön ruumiinrakenne on selvästi erilainen toisiinsa verrattuna, platy on rungoltaan korkea ja lyhyt, kun taas miekkapyrstö on platyyn verrattuna matalampi- ja pitkäkroppaisempi. Mulle ei ainakaan tuottaisi ongelmaa tunnistaa onko kyseessä miekkapyrstönaaras vai platynaaras. Risteytymiäkin olen nähnyt, joista näkee selvästi että toinen vanhemmista on platy, toinen miekkis, kuten sellainen jolla on platyn ruumiinrakenne mutta silti miekka.They2 kirjoitti: Muuten miekkisnaaras, platynaaras ja paltykoiras ovat samannäköisiä.
Tää koko meidän keskustelu on aika OT, mut itse omistan siis tollaisen linkkaamani poikasaltaan ja Platyt sinne aikoinaan synnyttivätkin.They2 kirjoitti:Nyt kun vähän tarkemmin ajattelee, niin tuli mieleen kysymys, että miksi valmistaja valmistaa poikaslataan, jossa vedenkiertoaukko on niin iso, että kalat ui helposti aukosta sisään ja poikaset ulos? Taitaapa se isoaukkoinen poikasallas olla pelkkää silmieni harhaa.Vai omistaako kukaan sellaista? Vielä tuosta -Robbary-:n kuvasta, että eikös pienet vastakuoriutuneet poikaset ui nuinkin pienten aukkojen läpi?