Valvoja: Moderaattorit
Sukupuolilla ei taida olla sen suurempaa merkitystä, sillä nämähän eivät lisäänny makeassa vedessä. Tai ainakaan poikaset eivät siinä selviä. En tiedä, ovatko koiraat jotenkin herkempiä riitelemään keskenään, ainakaan noilla sukasräpylöillä ei saa mitään fyysistä vahinkoa aikaiseksi. Joka tapauksessa sukupuolet erottaa ensimmäisen kävelyraajaparin koosta. Se on koirailla suurempi.tari73 kirjoitti:Tytön ja pojan pyysin akvaarioliikkeestä,mutta saas nähdä nyt, että sattuiko pariskunta vai kaksi samansukupuolen edustajaa
Mitä haet tällä kommentilla? Siniharjarapu on täysin sopiva seura-akvaarioon jättää kasvit ja kalat rauhaan, elää omaa elämäänsä pienin sukastensa kanssa kasvaen parhaimmillaan 15cm.V154 kirjoitti:Ihanko seura-akvaarioon?
Allas on 325-litrainen ja siellä on Eheimin 2028 ja 2252.. Melkoinen puhuri siis, ainakin noin niin kuin lehtikala-altaaseenHilleri kirjoitti:Memma: Millaiset pumput ja minkäkokoinen allas sinulla on? Miten viihtyvätkö keskenään vai elävätkö erakko elämää omissa "torpissaan"? Ajattelin ottaa 450 litraiseen akvaariooni 2kpl ja 5cm sisähalkaisijalla olevan 30cm pitkän salaoja saviputken katkaista näille asuinpaikaksi. Sitten ajattelin yhteen nurkkaan laittaa 1000+l tunnissa pyörittävän pumpun jahka sellaisen löydän, että nämäkin saavat ruokaa.
Rälläkällä aattelin vetää kyl.memma kirjoitti:Harvoin noita tosiaan kalakaupoissa näkee, valitettavasti. Helppohoitoisia ja mielenkiintoisia elukoita ovat. Koosta ja komeudesta nyt puhumattakaan.
Jos Hillerillä tai jollain muulla on muuten hyvä niksi savisen salaojaputken katkaisuun ilman rälläkkää tai timanttileikkuria, niin mieluusti lukisin niistäSalamanteriplekoilleni saisin putkilosta kaksi luolaa, jos vain saisin kahdeksankulmaisen pikkuputken jotenkin siististi poikki. Täytyy varmasti vain ottaa saha kauniiseen käteen.
Tuskin pelkäävät niitä, itselläni on tavallisia lehtikaloja ja ollut tuon isoimman kanssa muitakin isoja kaloja. Nyt on muutaman viime kuukauden aikana alkanut liikkumaan päiväsaikaankin ja nyt tällä viikolla olen ensimmäisen kerran nähnyt sen kiipeilevän ja olin ihastuksissani, kun näin sen roikkuvan miekkakasvin lehdissä ja sukivan ruokaa ei ole aikaisemmin tehnyt sitä ainakaan niin, että olisin nähnyt. 3 pienempää ovat toisessa takanurkassa piilossa korkkipuun takana ja roikkuvat ulkosuodattimen putkessa. Tuolla isollakin meni lähes vuosi ennen kuin alkoi liikkumaan akvassa niin, että sen näki.memma kirjoitti:Meillä on ollut kolme siniharjarapua tammikuusta alkaen. Hirveän harvoin niitä valitettavasti näkee muualla kuin kotikoloissaan. Tiedä sitten, pelottavatko vähän isommat kalat (pikkulehtikalat) niitä.
Rautasahaa itsekin pohdiskelin, täytyy varmasti sellaiseen nyt investoida. Taitaisi tuo tavan saha ollakin aika entinen moisen ponnistelun jälkeen. Rälläkällekin varmasti keksisin kaikenlaista käyttöä jatkossa, jos hankkisinkin sellaisen..?Hilleri kirjoitti:Rälläkällä aattelin vetää kyl.Rautasahalla saat parhaiten. Ja jos pidät kohteen märkänä, voi auttaa?
No vähän sitä epäilinkin, pikkulehtikalat kun eivät ole mitenkään olleet edes huomaavinaan harjarapuja. Ja monnisten kanssa nuo ravut tosiaan majailevat juurakon alla, eikä monnisten touhuilu haittaa rapuja yhtään. Täytyy varmaan vaan odotella sitten, jos tuosta harjarapuset rohkaistuisivat. Juurakko kaipaisi kipeästi levästä harjaamista, mutten uskalla järkyttää rapujen sielunelämää viemällä niiltä juurakkoa. Itse asiassa en edes tiedä, tulisivatko vapaaehtoisesti juurakosta edes ulos vai kätkeytyisivätkö vaan tiiviimmin koloihinsa.Jykke kirjoitti:Tuskin pelkäävät niitä, itselläni on tavallisia lehtikaloja ja ollut tuon isoimman kanssa muitakin isoja kaloja. Nyt on muutaman viime kuukauden aikana alkanut liikkumaan päiväsaikaankin ja nyt tällä viikolla olen ensimmäisen kerran nähnyt sen kiipeilevän ja olin ihastuksissani, kun näin sen roikkuvan miekkakasvin lehdissä ja sukivan ruokaa ei ole aikaisemmin tehnyt sitä ainakaan niin, että olisin nähnyt. 3 pienempää ovat toisessa takanurkassa piilossa korkkipuun takana ja roikkuvat ulkosuodattimen putkessa. Tuolla isollakin meni lähes vuosi ennen kuin alkoi liikkumaan akvassa niin, että sen näki.
Itse nypin tupsulevät kannoista ihan, että kannot olivat akvassa, lähtivät todella helpolla ja eivät ole tulleet takaisin.memma kirjoitti: Joten saavat sitten tupsulevät rehottaa.
Varteenotettava vaihtoehto tämäkinJykke kirjoitti:Itse nypin tupsulevät kannoista ihan, että kannot olivat akvassa, lähtivät todella helpolla ja eivät ole tulleet takaisin.memma kirjoitti: Joten saavat sitten tupsulevät rehottaa.
Itsekäytän leväbarbeja. Kertokaa, mitä maksoitte noista siniharjaravuista?memma kirjoitti:Varteenotettava vaihtoehto tämäkinJykke kirjoitti:Itse nypin tupsulevät kannoista ihan, että kannot olivat akvassa, lähtivät todella helpolla ja eivät ole tulleet takaisin.memma kirjoitti: Joten saavat sitten tupsulevät rehottaa.
Minua kiinnostaisi levätetra Apareiodon affinis tai sen sukuiset kalat, ei vain ole missään moisia näkynyt..Hilleri kirjoitti:Itsekäytän leväbarbeja. Kertokaa, mitä maksoitte noista siniharjaravuista?
Salaojaputki on helpoin katkaista vasaralla ja taltalla (piikkaustaltalla).memma kirjoitti: Jos Hillerillä tai jollain muulla on muuten hyvä niksi savisen salaojaputken katkaisuun ilman rälläkkää tai timanttileikkuria, niin mieluusti lukisin niistäSalamanteriplekoilleni saisin putkilosta kaksi luolaa, jos vain saisin kahdeksankulmaisen pikkuputken jotenkin siististi poikki. Täytyy varmasti vain ottaa saha kauniiseen käteen.
Akvaarioliikkeessä tutkiskelin kalakirjaa ja siinä oli loppupäässä rapuja ja siniharjan kohdalla oli elinikä 12-15 vuotta, en muista tarkkaan, mutta tossa välissä se oli. Juovaharjarapu eli noin 10 vuotta.tari73 kirjoitti:Hei tuli mieleen kun joku tuossa kyseli marmoriravun elinikää,niin kuinkas vanhaksi nämä siniharjat elävät??
Vedensuosikki, ärviä vai karvalehti?tari73 kirjoitti:Oi ihkua saan pitää mun ihkulaiset vielä pitkään![]()
Tänään kun tein puolikkaan vedenvaihdon ja pesin samalla suodattimet ym,niin toinen antoi jo koskea itseään selästä,mutta kun tyttö yritti niin lähti karkuun just. Mutta siis nää tykkää kasveista, mulla oli sellaista pehmeä runkoista kasvia,tuli oikari enkä saa nimeä mieleen millään,mutta muistuttaa lähinnä tilliä.
Niin ne pätkittiin toisena yönä ihan silpuksi.Joten otin ja heitin sen pois akvaariosta kokonaan.Nyt äsken jo tepasteli tää rohkeampi tuolla pohjalla ja harjat heilui vinhasti mennessään![]()
Lapset ovat ristineet ravut minniksi ja mikiksi![]()
Mutta mun tekisi mieli ottaa tuollainen lasikatkarapu myöskin tuonne akvaan,kuinkahan nää kaksi erirotua tulee toimeen keskenään.Ja lisää sukarapuja.
Hilleri kirjoitti:Rautasahalla saat parhaiten.
Kiitokset hyvistä salaojaputken katkaisuvinkeistä! Sopivien tarvikkeiden puutteessa toimin nyt näin: vetäisin tavan sahalla (lauloi kyllä hoosiannaa, muttei mikään priima ollut lähtiessäkään) uran putken ympäri, sitten naputtelin vanhalla Moralla ja vasaralla (uimalasit päässäNallurainen kirjoitti:Salaojaputki on helpoin katkaista vasaralla ja taltalla (piikkaustaltalla).
Eli naputtaa taltalla putken ympäri pienen uran, tukee toisen pään hyvin siten että toinen pää on ilmassa ja sitte kopauttaa ilmassa olevaa päätä puukalikalla, katkeaa yleensä nätisti uraa pitkin. Talttausvaiheessa suojalasit pakolliset lentävien savipalojen takia.