55l jotain uutta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
neveragain
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 17:06, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Savo

55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja neveragain »

Kypsyttelen tässä 55l ex-taistolaariotani miehen (!!) toiveiden mukaisesti uudestaan käyttöön ja pää lyö tyhjää tulevan sisällön suhteen. Mies haluaisi tietysti kaikkea erikoista mutta altaan pieni koko on rajoittava tekijä. Allas on vinhanmallinen, 60x25 ja mitä noihin litroihin korkeutta nyt tuleekaan.

Vesi on keskikovan alarajoilla, lämpöä saa rukattua. Pohjalla hieno hiekka ja isohko kanto. Kasvitkin vielä auki.

Mies ehdotteli rapuja ja minä kaloja. Tosin, niiden yhteiselokinhan onnistuu ;) En itse ehkä haluaisi hurjasti vilinääjavilskettä, ehkä juuri enemmän miehelle lemmikkimäisen altaan - ei siis kymmentä miljoonakalaakoirasta tai isoa parvea jotain kääpiökalaa jne, tiedättehän te :mrgreen:

Ehdotuksia?
40, 60, 100.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Pieni killi-pariskunta voisi sopia. Ovat todella sympaattisia ja koiras on näyttävä huntuineen. Hymyilevät jatkuvasti ja muistuttavat syödessään hieman tuliliskoja jotka hyökäten näykkivät saaliinsa suuhunsa.
V154
Member
Member
Viestit: 397
Liittynyt: 08:17, 05.09.2010
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja V154 »

Perhoskirjoahven saattais mennäkki jos jaksatte pitää huolta noista vesiarvoista
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja srd »

Kirjoviuhkapyrstö, kääpiöpallokala, tulimakkarakala, lakritsigurami.. onhan noita erikoisempia söpöläisiä :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja marinum »

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Ravuiksi tulisukia. Ovat niin kauniin värisiä. Ja vaikka pari leväsukaa, kun kasvavat isommiksi, niin erottuvat joukosta.
Kaloihin en ota kantaa koska olen itse niin ihastunut oman rapulan hehkurasboroihin.
neveragain
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 17:06, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja neveragain »

Ravut riittänee mahd.levän rapsuttajiksi vai onko tarvetta muille levänsyöjille/pohjakaloille? Olen monnisfani ja piikkisilmät on ihania!

Hyviä ehdotuksia teiltä, kiitos! Uusia minulle hoidokkeina suurin osa kylläkin. Ahvenfanikin olen ja killejäkin ihastellut. Jos pohjan kansoittaa sukaravuilla määrä X (?) niin karsiiko se noita kalaehdotuksia? Mites noiden saatavuus? Omalla urallani en törmännyt kuin kääpiöahveniin ja killeihin vaikka 3000l altaita olikin mutta ns.jokamiehenkaloja lähes kaikki.

Yön pohdittuani se parvi voisi sittenkin olla mukava (muttei pakollinen) ja joku ns.pääkala/pariskunta. Nuo ravut nyt varmaan miehekkeelle ne must-juttu kuitenkin ja onhan hänen toiveitaan tässä kuunneltava ;)
40, 60, 100.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Ravut riittää ihan kivasti levänrapsuttajiksi. Mulla on rapujen seurana kuitenkin kääpiömonnisia, kun ovat niin hauskoja vipeltäjiä.

Ja sitten on pakko kertoa vielä oma mielipide.. [;)] Maatiaisrapujen vastustajana mun mielestä ei pidä ottaa keskenään lisääntyviä rapuja.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

N. 6 kalan parvi viirikirjokaloja ja pohjalle sukarapuja. Viirikirjokalat ovat näyttäviä ja tosi erikoisen näköisiä :) Tai sitten lajiallas esim. viidelle kääpiöpallokalalle (1u+4n)? Ahvenille 55-litrainen on auttamatta hiukan liian pieni...

Tuonne ei valitettavasti mahdu pääkalaa+parvikaloja. Joko iso parvi pieniä parvikaloja tai yksi näyttävä pääkala, ei muita. Taistouros yksikseen tai sitten esim. 20-25 hehkutetraa tai hehkurasboraa ja sukarapuja pohjalle. Hunajarihmakalapariskunta voisi myös mahtua, ovat yleensä varsin kilttiluonteisia, muttei parvikaloja seuraksi, sukaset riittänevät seuraksi pitämään levät kurissa.

--

Pönttö minä unohdin mainita, että tuohon altaaseen sopisi myös mainiosti haaremi korurihmakaloja (1u+3n). Ja sukarapuja pohjalle. Runsaasti kasveja, koska korurihmat ovat arkoja "paljaassa" akvaariossa.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
neveragain
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 17:06, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja neveragain »

Menin esittelemään taistelukalan miehekkeelle ja tietäähän tuon lopputuloksen :mrgreen: Eli ei sittenkään mitään uutta ainakaan hetkeen. Altaaseen muuttaa taisto ja sukarapuja eli just sellainen perussetti.

Pienen Aasia-altaan kasveja saa ehdotella!?
40, 60, 100.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

^Jaavansaniainen, jaavansammal, vedensuosikki, intianvesitähdikki - helppohoitoista perussettiä :) Vedensuosikkia ja vesitähdikkiä tosin joutuu karsimaan aika ajoin, kasvaa hyvissä oloissa järkkyä vauhtia.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
neveragain
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 17:06, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 55l jotain uutta?

Viesti Kirjoittaja neveragain »

Tänks! Tuo tähdikki on ainakin mun altaissa aina viihtynyt, lähes riesaksi asti :D Lummekin lienee Aasian (ja Afrikan?) suunnalta, muistelen?
40, 60, 100.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”